خب واقعا PageRank چه کاری انجام می دهد؟ باید نسبت به هر تغییر هر چند کوچک در مورد امتیاز PageRank حساسیت به خرج داد؟ یا اینکه اصلا نیازی هست که روی بالا بردن PageRank تمرکز کرد؟
گرچه این ها سوالات خوبی هست که شاید شما داشته باشید، ولی قبل از اینکه به استاندارد PageRank گوگل بپردازیم ، بیایید نگاهی بندازیم به اینکه PageRank دقیقا چی هست؟ چه طور بالا میره و چطور میره پایین. با درک کردن این موضوع که PageRank چطور محاسبه می شود، شما می توانید به محدودیت های نمایانش در دنیای تکامل یافته جستجو پی ببرید، همچنین چه چیزهایی باعث می شود که این معیار به صورت موثر اندازه گیری شود.

این تصویر تغییر اندازه داده شده است. برای مشاهده تصویر کامل روی این جایگاه کلیک کنید. تصویر اصلی دارای اندازه 800x637 می باشد.

PageRank چیست؟
قبل از اینکه به معنای واژه PageRank بپردازیم نیازی نیست که شما نگاهی به صفحه ی بررسی اجمالی فناوری گوگل بندازید، که PageRank را اینگونه توصیف کرده است:
” زمانی که گوگل بنیان گذاری شد، یکی از کلیدهای نوآوری اش PageRank محسوب می شد، نوعی فناوری که اهمیت هر صفحه تارنمای وب را براساس پیوندهای صفحات تارنمای دیگر به این تارنما و همچنین داده های دیگر تعیین می کرد.“
اساسا PageRank، که بعد از لری پیج یکی از بنیان گذاران گوگل این گونه نام گذاری شد، به هر صفحه نمره ای می دهد (در صفحه Index) بر پایه ی اینکه چند وبسایت به این تارنما لینک (پیوند) داده شده اند و کیفیت نسبی این پیوندها. امتیاز PageRank بر پایه ی مقیاس ۰-۱۰ گزارش داده می شود، با داشتن PR0 پایین ترین رتبه و با داشتن PR10 بالاترین رتبه را خواهید داشت.
اگر یک وبسایت تازه بنیان دارید PR شما به طور معمول N/A است تا اینکه PageRank به روز یا اصطلاحا آپدیت شود.
و اگر برای شما این سوال پیش آمده که PageRank را چطور مشخص می کنند، طبق PageRank Explained، معادله ای که احتمالا PageRank اندازه گیری می شود به شکل فرمول زیر است:
” PR(A) = (1-d) + d(PR(t1)/C(t1) + … + PR(tn)/C(tn))q
فرمول بالا معادله اصلی منتشر شده است زمانی که گوگل برای نخستین بار استاندارد PageRank را گسترش می داد، گرچه با گذشت سال ها تغییراتی در این زمینه انجام شده اما متغیرها همچنان شبیه همین متغیرهایی است که در معادله ی بالا نوشته شده است.
و اگه برای شما مهم نیست که چطور محاسبه می شود، مهم ترین نتیجه ای که می توان گرفت این است که لینک هایی که از یک سایت PR3 گرفته می شود با ۵ لینک خروجی با ارزش ترند از لینک هایی است که از یک سایت PR5 گرفته می شود و ۱۰۰۰ لینک خروجی دارند.
نکته ای که در مورد PageRank می توان گفت این است که بر پایه یک مقیاس وابسته به الگوریتم کار می کند. به این معنی است که تفاوت یک سایت PR0 و PR1 مثل تفاوت یک سایت PR7 و سایت PR8 نیست. تصویر زیر که توسط Elliance ساخته و پرداخته شده به شما مفهومی از کلیت این منظور می دهد.
اغلب چه زمانی PageRank به روز می شود؟
در سال ۲۰۰۸ پنج بار این اتفاق رخ داد، ۲۰۰۹ هم پنج بار، یک بار در سال ۲۰۱۰، سه بار از سال ۲۰۱۱ تا الان. گرچه بر اساس تاریخ در طول سال به تعداد بسیار کم این لیست به روز می شود، اما در واقع بر اساس نیازها و اهداف گوگل مدام در حال به روز شدن است.
دلیل اینکه گوگل نمی خواهد مدام امتیاز PR صفحه شما را روزانه گزارش دهد این است که گوگل نمی خواهد شما را آزار بدهد به جایش شما را تشویق می کند و بر اساس ارزش آدم ها شما صفحه تان را طراحی و خلق کنید، اما در عوض این مشکل را هم به گونه ای حل کرده است.
خب در هر حال، شما چه یک سایت تازه بنیان یا که قدیمی داشته باشید، برای شما خوب است که بدانید امتیاز PageRank شما در حال به روز شدن است و شما نباید به آن چیزی که نوار ابزار گوگل گزارش می دهد مدام توجه داشته باشید. در عوض شما باید به بازاریابی بپردازید ٬ تجارت تان را گسترش بدهید ٬ محتوایای خوب تولید کنید و یا با کاربران رفتار خوبی داشته باشید .
PageRank حائذ اهمیت است؟
PageRank وابستگی خاصی بر روی نتیجه جایگاه‌های موتورهای جستجو ندارد، این که شما PageRank بالایی داشته باشید ضمانتی نیست که در نتایج جستجو هم در اولین جایگاه ها باشید. و اینکه شما در جایگاه اول جستجو باشید به این معنی هم نیست که شما PageRank بالایی داشته باشید.
اگه شما نگاهی به شکل زیر بیاندازید به شما توضیح شفافی در مورد علم وابستگی در PageRank می دهد:
طبق مطالعات انجام شده توسط SEOmoz، آنها ۴۰۰۰ عبارت کلیدی در موتورهای جستجو را مورد تحلیل قرار داده اند و مقایسه ای بین SERP و امتیاز PageRank شخصی خود این صفحات انجام داده اند. اگر دو متغیر کاملا به هم وابسته باشند، در این صورت بالاترین PageRank در جایگاه اول قرار می گیرد، وابستگی در این حالت حدودا ۱٫۰۰ خواهد بود. اما همین طور که در نمودار مشاهده می کنید وابستگی بین رتبه بندی و PageRank در SERP گوگل به ندرت به ۲٫۰۰ می رسد.
نتیجه کلی این مطالعه این است که PageRank گوگل به نسبت کم با رتبه بندی دیگر موتور های بزرگ جستجو همبستگی دارد.
این در حالی است که PageRank در گذشته نقش بزرگی در الگوریتم موتور جستجوی گوگل ایفا می کرد، این نقش امروزه اهمیت چندانی در رتبه بندی این موتور جستجو ندارد، حقیقت بزرگ این است که خیلی از فاکتورهای جستجو بعد از معرفی PageRank پا به عرصه وجود گذاشته اند. هر چقدر فاکتورهای رتبه بندی بیشتر معرفی شود، بار وابستگی اش نیز سبک تر می شود، به گونه ای که هر کدام نشان دهنده ی درصد کمی از امتیاز هر صفحه خواهند شد.
برای مثال وقتی PageRank برای نخستین بار راه اندازی شد، احتمالا یکی از هزاران فاکتوری بود که گوگل برای الگوریتم موتور جستجو خود در نظر گرفته بود. امروزه گرچه برای این الگوریتم بیش از ۲۰۰ متغیر در نظر گرفته می شود، کاهش اهمیت هر یک از این فاکتورهای جستجو، توجه این موتور جستجو را به خود معطوف کرده است.
PageRank و شما
توصیه می‌کنم که بجای تمرکز بروی PageRank سایت خود بر روی موارد زیر توجه داشته باشید :
۱ . حجم ترافیک بر روی شبکه های اجتماعی: همان طور که ترافیک صفحه تان بر روی شبکه های اجتماعی بالا برود، لینک های بیشتری به سایت تان مرتبط می شوند و در نتیجه PageRank بهتری خواهید داشت.
۲ . محتوای عالی خلق کنید: اگر مطلب خوبی دارید و به نوعی منحصربفرد است دیگران به آن پل می زنند و پیدایش می کنند و لینک های بیشتری به وبسایت شما سرازیر خواهد شد.
۳ . کدها را تمیزکنید: اگر کدهای وبسایت شما به خوبی با موتورهای جستجو کنار نمی آیند پس رتبه خوبی در موتورهای جستجو نمی گیرید. Meta tags به URL سایت، ساختارها نکات ساده ای ست که که می توانند تاثیر شگرفی بر روی ترافیک وبسایت داشته باشند. برای نمونه شما بهینه ساری این دو نکته ساده می توانید بالغ بر ۳۰% ترافیک سایت تان را افزایش دهید.
۴ . زمان: بهینه سازی سایت تان در موتورهای جستجو دیگر یک بازی ساده محسوب نمی شود، با این کار شما در جایگاه بالایی در موتورهای جستجو قرار می گیرید بدون اینکه واقعا زمان و یا فعالیت خاصی را صرف انجام این کار کرده باشید. نگاه به این نداشته باشید که به سرعت رشد کنید، اما صبور باشید. زمان تان را بر روی کیفیت لینک ها بگذارید که به سایت شما وصل می شوند نه به کمیت این لینک ها که می تواند در یک چشم به هم زدن هزاران لینک به سایت تان پیوند دهید.
۵ . اعتبار سایت: اگر می خواهید هزاران چه بسا میلیون ها بازدید کننده داشته باشید به صرفه نیست که فقط بر روی چند کلمه کلیدی بر روی موتورهای جستجو تمرکز کنید، اگر در بین هزاران جایگاه هیچ رتبه ای نداشته باشید پس در بین میلیون ها جایگاه هم رتبه ای نخواهید داشت. لینک ها را به صفحات داخلی وبسایت تان مرتبط بسازید در عوض این گونه صفحه اصلی سایت تان دارای اعتبار بیشتری می شود و همچنین رتبه تان بالاتر خواهد رفت.
ختم کلام
خب بر پایه ی این اطلاعات، نتیجه گیری خیلی آسان است که PageRank دیگر آنقدرها هم حائذ اهمیت نیست. و راحت تر بخوام بگم دیگه اصلا مهم نیست. شما PageRank بالا داشته باشین به این معنی نیست که جایگاه بالاتری در موتور جستجو دارید، منظور این است که بالا بردن PageRank باعث نمی شود که شما ترافیک بیشتری از بازدید کننده ها را به سایت تان سرازیر کنید . از این نقطه نظر که بهبود این استاندارد باعث تفاوت و تغییر عظیمی در سایت تان می شود، این نکته هم حقیقت دارد که بگویم به جز این کار PageRank دارای هیچ گونه کاربرد دیگری نیست.
سوزان موسکوا، مدیر تحلیلگر روند وبسایت های شرکت گوگل، به صورت مختصر و گویا این نظریه را این گونه توصیف می کند:
من ثابت می کنم که هیچ یک از ما صادقانه اهمیتی به PageRank به عنوان یک هدف پایان یافته نمی دهیم. PageRank به وجود آمد برای برطرف کردن نیازهای خودمان برای خواسته های‌مان مانند: پول زایی در وب سایت هایمان، جذب خوانندگان، اشتراک بیشتر در روزنامه ها و …
اما این گفته به این معنی نیست که واقعا PageRank فاقد هر گونه ارزشی است. در واقع هنوز در دو زمینه PageRank دارای اهمیت بالایی است:
۱ . PageRank باعث می شود وبسایت تان مداما فهرست بندی شود.
۲ . از آن به عنوان مقیاسی استفاده می شود برای مجازات کردن لینک هایی که برای تدابیر تخریبی به وبسایت ها متصل می شوند.
اول از همه، PageRank نقشی تعیین کننده در فهرست بندی وب سایت ها دارد، گوگل این گونه وب سایت ها را بیشتر مورد تحلیل قرار می دهد و اهمیت بیشتری به آنها می دهد تا به سایت هایی که PR نسبتا پایین تری دارند. بیشتر مورد تحلیل قرار گرفتن باعث می شود که زودتر در موتور جسجو رتبه بندی شود، برای رسیدن به این منظور PageRank اهمیت خاصی دارد.
در ضمن، PageRank پیشتر از اینها توسط گوگل به عنوان یک اهرم فشار بر روی دارندگان وبسایت ها و همچنین مجازات آن ها استفاده می شود که هشدار می دهد تدابیر استفاده آنها از لینک ها طبق قوانین گوگل خلاف مقررات وضع شده است. اخیرا، Forbes.com و JC Penney شدیدا مجازات شدند به دلیل استفاده نا بجا از لینک ها برای بالا بردن سطح PageRank و همچنین بالابردن میزان فروش.
خب حالا بهتر است به سوال اولیه در ابتدای این پست برگردیم که “PageRank گوگل، حقیقتا حائذ اهمیت است؟” جواب این سوال هم بله میشه … و هم نه. تا جایی که تمرکز روی PageRank باعث میشه که رتبه شما در موتور جستجو بهتر بشه من نمی گم که روش تمرکز نکنین.
اگه دیدین که PageRank شما به صورت عجیبی پایین اومده، نگاهی درست و محکم به تدابیر SEO که ازش استفاده می کنین بندازین. اگر این امر باعث شد که تدریجا موج ترافیک در وب سایت تان بالاتر بیاید، در این صورت باید براتون سفر آرومی را آرزو کنم. :-)
خب شما چی فکری می کنین PageRank مهم هست یا نه؟


منبع