واگذاری سیمکارت ایرانسل اخیرا حاشیههایی را به همراه داشته و هر چند سازمان تنظیم مقررات، ایرانسل را عاری از تخلف میداند و از درخواست برای تداوم فروش خبر میدهد اما ارائه کاربردهای ارزش افزوده بر بستر تلفن همراه نکته ای است که توسط اپراتورها فراموش شده است.
به گزارش مهر، جنجال در واگذاری سیمکارتهای اپراتور ایرانسل که هر از چند گاهی با شروع پیش شماره های جدید این اپراتور رخ می دهد ایرانسل را از مسیر اصلی خود که ارائه کاربردهای ارزش افزوده بر بستر تلفن همراه است دور کرده و با وجودی که شبکه این اپراتور بر پایه نسل 75/2 موبایل (edge) است اما حاشیه های موجود در فضای رقابتی اپراتورهای موبایل ،اجازه فعالیت به این اپراتور بر مبنای سرویس های ارزش افزوده را نداده است.
دنیا به سمت استفاده از سیستمهای باند پهن موبایل پیش می رود و طبق آمار ارائه شده از سال 2006 تا 2009 تعداد مشترکان باند پهن موبایل 8 برابر شده و متوسط درآمد اپراتورهای دنیا از دیتا نیز به 9 درصد رسیده است. این در حالی است که این عدد در کشور ما زیر دو درصد است و اپراتورهای موبایل در کشور ما نتوانسته اند سرویسهای ارزش افزوده را از طریق دیتا فراهم کنند.
در حالیکه کارشناسان استفاده از خدمات باند پهن را محرکی در توسعه اقتصادی و اجتماعی می دانند وجود محدودیت های زیرساختی و عدم گسترش فعالیت های رقابتی به نفع اپراتورها از جمله مواردی است که باعث شده از کاربردهای دیتای تلفن همراه خبری نباشد و اپراتورهای موبایل تنها به واگذاری سیمکارت دل خوش کرده و تنها از بحث پیامک درآمد کسب کنند