جشنواره تئاتر ترنج امسال در حالی هفته گذشته به کار خود پایان دارد که این جشنواره نسبت به دوره های قبلی هم از نظر محتوایی و هم از نظر امکانات و اعتبار تقلیل رفته است و اجرا و عدم اجرای آن دردی از تئاتر منطقه دوا نخواهد کرد و در تقویم هنری استان نیز جایگاه مناسبی ندارد.
جشنواره تئاتر ترنج در غرب مازندران از تاریخ چهارم الی هفتم اسفند ماه و به مدت سه روز با با حضور هنرمندانی از شهرستانهای محمود آباد، نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد و تنکابن درشهرستان تنکابن برگزارشد.
وفا سلیمانی نژاد مدیر داخلی جشنواره تئاتر ترنج در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از مجموعه متنهای ارسالی به دبیر خانه جشنواره، ۱۸ متن پس از بازخوانی پذیرفته و که از این تعداد نیز تنها شش متن به بخش مسابقه واجرای نمایش و یک متن نیز به بخش جانبی راه پیدا خواهد کرد.

تنکابن قطب تئاتر غرب مازندران

مدیر داخلی جشنواره ترنج، تنکابن را قطب تئاتر غرب مازندران معرفی کرده و افزود:شهرستان تنکابن با وجود هنرمندان سرشناس و مطرح در عرصه هنر سینما و تئاتر ونیر جوانان علاقه مند وخلاق، خاستگاه و قطب هنر تئاتر در استان و بویژه غرب مازندران به شمار می رود و از همین رو جا دارد که مسئولان و دستاندرکاران امور فرهنگی و هنری استان در راستای حمایت و توسعه از این هنر اصیل ایرانی در این شهرستان توجه بیشتری داشته باشند.
وی در خصوص سطح کیفی و کمی جشنواره در مقایسه با دیگر جشنواره های تئاتر استان و کشور گفت: با توجه به امکانات، شرایط و بویژه منابع مالی محدودی که در اختیار گروههای هنری شهرستانهای تنکابن وحومه قرار دارد، سطح کیفی این جشنواره را می توان مطلوب دانست، لیکن قیاس جشنواره ترنج با دیگر جشنواره های هنری که هرساله در کشور و حمایتهای همه جانبه ای که به منظور هرچه بهتر برگزار شدن انها صورت می گیرد، قیاسی مع الفارق تلقی می شود.



رامسر یک سالن اختصاصی تئاتر ندارد

سلیمانی نژاد ادامه داد: شهرستان رامسر با توجه به حضور رئیس هنر دوست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی و نیز هنرمندان توانا، خوش ذوق وخلاق در شرایطی به عنوان یکی از قطبهای هنر تئاتر استان وکشور به شمار می آید که متأسفانه از نعمت یک سالن اختصاصی تئاتر محروم است.

سطح کیفی متون ارسالی مطلوب نبود

حسین ناطقی، هنرمند برجسته و سرشناس کشور، پیشکسوت هنر تئاتر استان و از نخستین پایه گذاران جشنواره تئاتر ترنج در شهرستان تنکابن در گفتگو با خبرنگار مهر سطح کیفی متنهای ارسالی به دبیر خانه جشنواره ترنج را چندان مطلوب ندانست و گفت: متنهایی که توسط دبیر خانه جشنواره انتخاب می شوند، باید صلاحیت اجرا در معرض دید عموم مخاطبین خود را داشته باشد.
وی افزود: اساسا یک هنرمند خوب و متعاقبا اثری که توسط یک هنرمند خلق میشود، باید همیشه دوگام از مخاطبین عام خود جلوتر باشد تا بتواند با خلق آثار خود جامعه را به سمت خوبیها هدایت کرده واز گرایش به سمت پلشتیها منع نماید.
ناطقی گرایش بیش از اندازه برخی از نمایش نامه ها به سمت مدرنیته شدن را سبب سردرگمی مخاطبین دانسته و ادامه داد:همانگونه که پیش از این بدان اشاره نمودم، هنرمند به عنوان راهنما و بلد راه دوگام پیشاپیش جامعه در حرکت است، حال تصور کنید که هنرمند به جای دوگام، چند کیلومتر جلوتر از مردم حرکت کند، به نظر شما چه سرنوشتی در انتظار مردم خواهد بود؟ به عقیده من برخی از متون و نمایشنامه های از چنین سطحی برخوردار بودند.
هاجر تیغ وجدانی از هنرمندان با تجربه رامسری نیز که کار تئاتر را از سال ۱۳۵۵ آغاز کرده است نیز به خبرنگار مهر می گوید: نمایشناه های سیزیف و نی لبک شکسته به کارگردانی آقای حیات بخش کارهای روزگار جوانی ام است.



وجدانی که در سال ۷۰ در جشنواره بهترین بازیگر زن ادارات ارشاد کشور در اصفهان شده، افزود: تئاتر در ایران امروز با استقبال عمومی مواجه نیست و توجه به آن بسیار کمرنگ است و این نکته بازیگران این رشته را دچار دلسردی می کند.

فقر مالی گریبانگیر هنر تئاتر/ سالن تمرین هم نداریم

وی گفت: مشکلات هنرمندان بسیار زیاد بوده و عمده مشکل آنان فقر مالی است و همیشه جامعه تئاتر پول ندارد و این از کم توجهی به این رشته حساس است که دولت برای این بخش بودجه ناچیزی منظور می کند.
وجدانی ادامه داد: حتی ما در رامسر حتی یک سالن برای تمرین نداریم و اداره ارشاد رامسر مالکیت ملکی ندارد و این نیاز ضروری رامسر است که امیدواریم دولت روحانی در این بخش همت بگمارد.
وی گفت: امیدوارم مردم به آن توانایی برسند که به کتابخانه، روزنامه خوانی و بدور از همه دغدغه های روزگار به تئاتر روی بیاورند ولی متاسفانه در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا و از کتاب خواندن و رشد هنری و فرهنگی عقب مانده است.
وجدانی در خصوص جشنواره ترنج گفت: ترنج با همه کاستی ها نقطه قوت است و امید جوانهایی که که به تازگی به این عرصه ورود می کنند.



برگزاری جشنواره ها باری به هر جهت است

افشین آذریان هنرمندی که از سال ۷۵ به حرفه تئاتر روی آورده است نیز می گوید: مهم ترین نیاز امروز اعتبار فرهنگی است و باید گفت برگزاری جشنواره های تئاتر باری به هرجهت است و هیچ وقت دارای یک اعتبار مشخصی نبوده است و جشنواره ترنج که اگر اصرار اداره ارشاد شهرستان نبود، شاید برگزار نمی شد.
آذریان ادامه داد: این جشنواره تنها نقطه امید هنرمندان تئاتر است و حمایت مادی و معنوی همه جانبه را می طلبد ولیکن از داشتن حداقل امکانات مانند یک دکوراسیون مناسب بی بهره است.

ترنج خروجی مناسبی ندارد

این هنرمند تنکابنی اضافه کرد: با وجود مشکلات متعدد نمی توان از این جشنواره خروجی مناسبی در آورد و به لحاظ تبلیغات شهری مانند نصب بنر و ... به واسطه مشکلات مالی این اداره مجبور شد که ضعیف عمل کند.
وی ترنج را تنها یک روزنه امید برای جوانان فعال هنرمند دانست و دیگر هیچ ...

ارسال ۲۷ نمایشنامه به جشنواره

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنکابن نیز در حاشیه برگزاری پنجمین جشنواره ترنج غرب مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : ۲۷ متن به دبیر خانه این جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۱۷ متن اجازه تمرین جهت اجرا پیدا کردند.
محسن رضایی افزود: از ۱۷ متن یاد شده، ۶ متن انصراف داده و ۶ متن برای جشنواره انتخاب شدند و در حاشیه این جشنواره اقدام به برپایی نمایشگاه کتاب تخصصی تئاتر، نمایشگاه عکس و خوشنویسی، سفال و صنایع دستی و تصاویر جشنواره ترنج سالهای گذشته و همچنین نمایشگاه نقاشی آثار استاد منظم کردیم.


ر
ضایی اظهار داشت: انتظارمان این است با توجه به توقع به حق هنرمندان شهرستانهای غرب مازندران، هرسال یکبار این جشنواره به میزبانی تنکابن برگزار شود و از حمایت همه مدیران هم برخوردار شده تا آبروی شهرستان به نحوی شایسته تر حفظ شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد رامسر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ترنج برای همه هنرمندان غرب مازندران یک خاطره است.
عبد الرضا عباسپور افزود : ترنج یک فرصت ناب است تا بتوانیم ظرفیت های هنری منطقه را بشناسیم و بشناسانیم و اگرچه هرسال این جشنواره به همت مسئولین منطقه ای برگزار می شود، ولیکن انتظار می رود اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران به این جشنواره به عنوان یک اتفاق برزگ نگاه کنند زیرا این اتفاق می تواند زمینه ساز یک حرکت جمعی در مازندران شود.
عباسپور با بیان این مطلب که خصیصه هنر این است که باید در کنار همه مسایل اجتماعی قرار گیرد، ادامه داد: این زیرکی مدیران است که بتواند از دریچه ی هنر مشکلات را به مردم تفهیم کند و هیچ فرصتی بهتر از این جشنواره ها نیست اگرکه بدرستی از آن بهره گیری شود.
این مقام مسئول گفت: مازندران پتانسیل های قوی هنری دارد و در این میان هنر تنکابن و رامسر یک سر و گردن نسبت به تئاتر استان بالاتر است ولی به آن توجهی در خور و شان نمی شود.

وی افزود: از هنگامی که این جشنواره شروع بکار کرد روند رو به رشدی داشته و از شهرستانی به منطقه ای و در یک برهه نیز به صورت استانی برگزار شد و انتظار می رود با حمایت مسئولان حداقل به صورت استانی به میزبانی تنکابن برگزار شود.
عباسپور با اشاره به جشنواره وارش گفت: ظرفیت غرب مازندران در همایشها و سمینارها غنی و قوی بوده و همانطوریکه وارش در استان برگزار می شود، می توانیم ترنج را در غرب استان به نحوی شایسته برگزار کنیم.

منبع:مهر