قسمت آخر از مقاله MQM ، به معرفي اصول دوازده گانه مديريت كيفي نگهداري وتعميرات و تشريح تكنيكهاي كاهش خطاهاي انساني در نت اختصاص دارد :


  • اصول سيستم مديريت كيفي نگهداري و تعميرات :

سيستم مديريت كيفی نگهداری و تعمیرات شامل دوازده اصل به شرح زير ميباشد :

  1. خطاي انساني يك پيامد اخلاقي نيست بلكه بخشي از زندگي انسان همچون نفس كشيدن و غذا خوردن است .
  2. خطاها مرزهاي مربوط به موفقيت در فعاليتها را نشان ميدهند.
  3. شما نميتوانيد شرايط انسان را تغيير دهيد اما شرايطي كه انسان كار ميكند را ميتوانيد تغيير دهيد.
  4. بهترين افراد نيز ميتوان مرتكب اشتباه شوند : هيچ كس از خطا مصون نيست .
  5. افراد به آساني نمي توانند از فعاليتهاي خود اجتناب كنند آنها متوجه نميشوند كه مرتكب چه كاري شده اند.
  6. خطاها محصول زنجيره اي از فعاليتها و شرايطي هستند كه افراد در آن گرفتار هستند.
  7. در اكثر موارد بيش ازنيمي از خطاهاي نت قبلا اتفاق افتاده اند.
  8. خطاهاي مهم (تاثيرگذار برايمني) در همه گروهها در سيستم رخ ميدهد.
  9. مديريت خطا يك موضوع قابل كنترل ميباشد .
  10. مديريت كيفي نت در باره ساختن افراد با خطاي كمتر نيست بلكه راهيست براي ساختن افراد با آموزشهاي خوب و انگيزه بالا
  11. يك راه بسيار خوب وجود ندارد . روشهاي مديريت كيفي نت در وضعيتها و سازمانهاي مختلف متفاوت است .
  12. جهت رفع خطاهاي يك فرد ميتوان از روش آزمايش استفاده نمود تا محل ايجاد مشخص گردد اما وقتي طبيعت خطا تيمي باشد روشهاي ويژه اي جهت اندازه گيري خطاي انساني بصورت سيستماتيك بايد مورد استفاده قرار گیرد.




  • تكنيكهاي مدیریت کیفی نگهداری و تعمیرات

ابزارهاي متعدي جهت مديريت كيفي نت وجود داشته که به 3 دسته ابزارهای فردی ، تیمی و سازمانی قابل تقسیم میباشد. تركيب صحيح اين ابزارها اختصاص به ويژگيهاي سازمان مورد نظر دارد. در ادامه بصورت اجمال به بیان ابزارهای مزبور می پردازیم.

الف) تكنيكهاي فردی :

  • آشنايي پرسنل با عوامل ايجاد كننده خطا
  • كاهش خطاهاي عمدي با ايجاد گروه كاري ( تخلفات عمدی موجب ناخرسندی افراد گروه خواهد شد)
  • تشویق افراد قبل از انجام کار جهت دستیابی به درجه صحیحی از آمادگی ذهنی و روحی
  • توسعه یک روش برای رفتار با حواس پرتي ها قبل از آنکه رخ دهند.


ب) تكنيكهاي تيمي :

  • آموش موثر تیمهای کاری بر روی مباحثی همچون مهارتهای ارتباطی ، مهارتهای رهبری و توسعه خدمات و مهارتهای تکنیکی .(امكان بروز خطا در كارهاي گروهي بالاست)


  • کنترل خستگی با ساماندهي وظایف کاری هرشیفت و تنظيم صحيح زمان انجام فعاليتها
  • تخصیص افراد دارای توانمندی و هوش بالا براي انجام فعاليتهاي داراي ریسک بالا


  • تاکید براجرای 5S : جهت كاهش احتمال بروز خطاهای مرتبط با آشفتگی کارگاه

- دسترسی آسان به قطعات یدکی و ابزار با كيفيت مناسب
- استفاده از دستورالعمل گام به گام جهت انجام فعاليتهاي پيچيده و مهم

ج ) تكنيكهاي سازمانی :
تكنيكهاي سازمانی در مدیریت کیفی نگهداری و تعمیرات عبارتند از :

- آنالیز خرابیهای گذشته :
ریشه خرابیهای مهم می بایست به کمک یک روش آنالیز موثر مورد تحلیل قرار گیرد. روشهای آنالیز مورد استفاده می بایست علل فیزیکی ، انسانی و سازمانی را نشان دهند. با این وجود آنالیز موثر آندسته از خرابیهایی که نتیجه خرابیهای انسانی است نیاز به ایجاد فرهنگ گزارش نویسی در سازمان میباشد.

- ارزیابی ریسک خطاهای نگهداری و تعمیرات در آینده :
اجتناب از بروز خرابیهای گذشته قابل تحسین می باشد اما کافی نیست . هدف باید جستجو جهت دستیابی به کیفیت بالای نت باشد. یک روش پیش اقدام قابل انجام که میتواند جهت کنترل کیفیت نت استفاده گردد بکارگیری ارزیابی ریسک در فعالیتهای نت میباشد. بعبارت دیگر ارزیابی اینکه احتمال وقوع خطای انسانی به چه میزان است.

- اجتناب از انجام فعاليتهاي نت پيشگيرانه غير ضروري :
گزارشات آماري ارائه شده توسط NOWLAN و HEAP و سايرين نشان ميدهد كه اجراي بيش از حد نياز فعاليتهاي نت نه تنها منجر به اتلاف زمان و پول ميگردد بلكه احتمال بروز حوادث ايمني و وقايع زيست محيطي را افزايش داده و علل بالقوه در بروز خرابيهاي پرهزينه ميباشد. تحقيقات نشان داد كه در اكثر كارخانجات تعداد زيادي برنامه نت روتين انجام ميگيرد كه ضرورتی به انجام آنها نمي باشد. تكنيكهاي برپايه اجراي اصول RCM همچون PMO2000 راه موثري جهت حذف فعاليتهاي نت غير ضروري ميباشد و روش مناسبي جهت بهينه سازي برنامه هايPM ماشين خواهد بود.


نتیجه گیری :
تاثیر خطای انسانی بر روی کیفیت و هزینه اجرای نگهداری و تعمیرات ، ایمنی و قابلیت اطمینان ماشین آلات انکار ناپذیر میباشد .
بکارگیری تكنيكهاي معرفی شده در سیستم مدیریت کیفی نگهداری و تعمیرات که برپایه برخی از آخرین یافته ها و نظرات در زمینه علل بروز خطا در حوزه نت پیشنهاد گردیده است میتواند تاثیر زیادی بر کنترل خطای انسانی در فعالیتهای نگهداری و تعمیر ماشین آلات داشته باشد.


منبع جهت كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مديريت كيفي نگهداري و تعميرات :
Sandy Dunn- Managing Human Error in Maintenance – Director, Assetivity Pty Ltd