یکی از دغدغه های کاری برنامه ریزان نت در کارخانجات ، تعیین تناوب اجرای برنامه های بازرسی(بويژه در برنامه هاي CM) میباشد. در این ارتباط با مقاله کوتاهی در سایت IDCON برخورد نمودم که به موارد جالبی اشاره دارد. ترجمه این مقاله را به همه همکارانم در صنایع تقدیم مینمایم.

مهندسین نت در کارخانجات جهت تعیین تناوب بازرسی ماشینها ، یکی از فاکتورهای زیر را مدنظر قرار میدهند :

  1. بحرانی بودن ماشین
  2. میزان عمر ماشین

قبل از اینکه بی ارتباط بودن فاکتورهای فوق الذکر را با تناوب بازرسی ها توضیح دهیم ، لازمست یادآوری نمائیم که ماشینها دچار خرابی نمیشوند بلکه اجزاء آنها معیوب میگردند.

  1. بحرانی بودن ماشین :

اگر بحرانی بودن ماشین بعنوان مبنای تصمیم گیری جهت تعیین تناوب بازرسی قرار گیرد ، آنگاه بعنوان مثال ، ما بازرسی فونداسیون توربین را با تناوبی شبیه به بازرسی بیرینگهای توربین انجام خواهیم داد.
در بازرسی روزانه فونداسیون علائم جدیدی بدست نمی آوریم زیرا پیشرفت خرابی در فونداسیون طی 24ساعت بوقوع نخواهد پیوست اما توسعه خرابی در یک بیرینگ با سرعت و میزان بارگذاری بالا طی چند ساعت ممکن است اتفاق بیفتد.


  1. عمر ماشین :

عمر ماشین نیز در تعیین تناوب بازرسی موثر نمیباشد. اگر میانگین عمر موتور در کارخانه شما 12 سال باشد ، شما بازرسی موتورها را با چه تناوبی انجام خواهید داد؟ 12 سال عمر ، اطلاعات صحیح و مفیدی را جهت تعیین تناوب بازرسی در اختیار ما قرار نمی دهد.
تناوب بازرسیها باید بر پایه مدت توسعه خرابی (Failure Developing Period) (FDP) اجزاء تعیین گردد. برای مثال ، یک موتور خاص با توان 125اسب بخار و 1800 دور در دقیقه در 60درصد بار با تغییرات سرعت کم در محیط کاری ویژه ممکن است مدت توسعه خرابی بیرینگ آن از زمانی که خرابی آغاز گردیده تا لحظه وقوع توقف به میزان 6هفته تخمین زده شود .
پیشنهاد ما جهت تعیین تناوب بازرسی ، FDP/2 میباشد. بنابراین در این مثال تناوب بازرسی بیرینگ ، 3 هفته خواهد بود .

تناوب بازرسی ها باید براساس تخمین FDP تعیین گردد. هیچ یک از ما ممکن است در ابتدا از میزان FDP برای اجزاء مختلف ماشین آلات آگاه نباشیم اما بوسیله بررسی نتایج بازرسیهای انجام شده و سوابق خرابی اجزاء ، قادر به تعیین تناوب صحیح خواهیم بود. مهمترین نکته آنست که شما با استدلال درست کار را آغاز نمائید.