-
اخلاق در خانواده
محبت و خوشرفتارى، نقش بسيار مهمى در تربيت صحيح فرزند دارد. محبت، احساسات پاك كودك را شكوفا مىسازد و كمبود عاطفه و عقدههاى روانى، دامنگير فرزندان نمىشود. همچنين، زمينه رحمت خداوند را فراهم مىسازد.
امام صادق «عليهالسلام» مىفرمايد:«اِنَّ اللّهَ عزّوجَلَّ لَيَرْحَمُ الرَّجُلَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِه»«خداوند بزرگ به آدمى به خاطر شدت علاقه و دوستى به فرزندش، رحم مىكند.»
ايشان در سخن ديگرى فرموده است:
«اَحبُّوا الصِّبْيانَ وَ ارْحَمُوهُم وَ اِذا وَعَدْتُمُوهُم فَفُوا لَهُم فَانَّهُم لا يَروُنَ اِلاّ اَنَّكُم تَرْزَقُونَهُم».«به كودكان محبت كنيد و به آنها رحم نماييد و هرگاه به آنان وعدهاى داديد، وفا كنيد؛ زيرا آنها شما را روزى دهنده خود مىدانند.»
رسول گرامى اسلام در منزل همه روزه كه از خواب بر مىخاست، دست محبت بر سر فرزندان خود مىكشيد.
امام صادق «عليهالسلام» از رسول خدا «صلى الله عليه و آله» نقل مىكند:
«مَنْ قَبَّلَ وَلَدَه كَتَبَ اللّهُ عَزُّوجَلَّ لَهُ حَسَنةً وَ مَن فَرَحهُ فَرَّحَهُ اللّهُ يَوْمَ القِيامَةِ»«آن كس كه فرزند خود را ببوسد، خداوند حسنهاى در نامه عمل او مىنويسد و هر كس كه فرزندش را شاد كند، خدا او را در روز قيامت شاد خواهد كرد.»
فرزندان امروز، پدران و مادران و مسئولان فردايند. اگر به قدر كافى و به شايستگى محبت نبينند، به كمبود عاطفه دچار مىشوند و در آينده، جامعه با نشاطى نخواهيم داشت. بر همين اساس، امام صادق «عليهالسلام» توصيه مىكند:
«أكثِروا من قُبلةِ اولادِكم فانَّ لَكُم بِكُلِّ قُبْلَةٍ دَرَجةً»«فرزندانتان را زياد ببوسيد؛ زيرا براى شما در هر بوسهاى درجهاى است.»عدالت ورزى بى فرزندان
رفتار عادلانه با فرزندان بسيار پر اهميت است. در صورت رعايت نكردن اين امر ميان فرزندان، انواع كينهها و عقدهها در آنان نسبت به يكديگر پديد مىآيد.با زياد بودن تعداد فرزندان، وظيفه پدر و مادر درباره اين مسئله حساستر و سنگينتر است.پدر و مادر بايد رفتار عادلانهاى با كودكان داشته باشند و در نقش يك قاضى عادل و عاقل با آنها برخورد كنند. هيچ كدام را بر ديگرى ترجيح ندهند و در رفتار و گفتار، در محبت و خشم، تنبيه و تشويق، يكسان عمل كنند.
رسول خدا «صلى الله عليه و آله» به مردى كه يكى از بچههاى خود را بوسيد و ديگرى را از خود دور كرد، فرمود: «چرا با فرزندان خود به طور مساوى رفتار نكردى؟!».در روايت ديگرى امام صادق «عليهالسلام» فرمود: «اِعْدِلُوا بَيْنَ اَولادِكُم كَما تُحِبُّونَ اَنْ يَعْدِلُوا بَيْنَكُم»«بين فرزندان خود به عدالت رفتار كنيد، همان گونه كه خودتان مايليد فرزندان شما و مردم، بين شما به عدل و تساوى رفتار كنند.»اگر رفتار بزرگترها با فرزندان از روى عدالت و برابرى نباشد، عقده حقارت، بدبينى، كينهتوزى، دشمنىهاى خطرناك، درگيرىهاى بى مورد و بهانهگيرىهاى بىجا دامنگير آنان خواهد شد. پس بكوشيم تا توصيههاى روايى و آموزههاى دينى را فرارويمان بگشاييم و با عمل به آنها، سعادت و سلامت را تحفه فرزندانمان بسازيم.
هدايت عملى
تعليم و تربيت افراد به ويژه فرزندان، آن گاه تأثيرگذار خواهد بود كه با عمل همراه باشد: «كُونُوا دُعاةَ النّاسِ بِغَيْرِ ألْسِنَتِكُم؛»«مردم را در عمل و به غير زبانتان به خوبىها دعوت كنيد».
پدرو مادر افزون بر آنكه با گفتار و پند و اندرز بايد بهترين راهنماى فرزندان خود باشند، بايد در عمل نيز آموزههاى دينى را به كودكان خود بياموزند. والدين بايد در همه زمينهها به اخلاق و رفتار خود توجه كنند و همواره در حضور فرزندان با اعمال درست خود، راهنماى راستين آنان باشند. اگر پدران و مادران كودكان را به راستى در گفتار و كردار امر كنند، ولى خود اين گونه عمل نكنند، فرزندانشان دچار سرگردانى و خشم و نفرت مىشوند و امر و نهى والدين ديگر تأثيرى نخواهد داشت.
بنابراين، در صورتى خصلتها و كردار نيك در كودكان نهادينه مىشود كه اينان در زندگى، از پدر و مادر خود الگوى عملى بگيرند.كودكانى كه وفا و محبت و دلسوزى پدر و مادر خود را در حق آشنايان و همسايهها از فقير و غنى ببينند. آنان نيز ناخودآگاه به سوى خوبىها رهنمون مىشوند.امام حسين «عليهالسلام» مىفرمايد: «مادرم زهرا «عليهاالسلام» را ديدم كه در شب جمعه تا صبح نماز مىخواند و تك تك مؤمنان را دعا مىكرد و هنوز خود را دعا نكرده بود، از او پرسيدم: چرا به خودت دعا نمىكنى؟ جواب داد: پسرم! اول همسايه، بعد خويشتن؛ «الجار ثم الدّار»
در روايت ديگرى از امام صادق «عليهالسلام» مىخوانيم:
«مُرِ الصِّبِىَّ فَلْيَتَصَدَّقْ بِيَدِهِ بِالْكَسْرَةِ وَ الْقَبْضَةِ وَ الشَّىءِ و اِنْ قَلَّ»«كودكان خود را در صدقه دادن و احسان به هم نوعان تمرين دهيد.»
بازى با كودك
با ورود به بازى كودك، در واقع او را بدون تربيت به حال خود رها نمىكنيم، بلكه به تنهايى و نگرانى او پاسخ درست مىدهيم و شادى و اطمينان خاطر را به او هديه مىكنيم. وقتى پدر يا مادر با فرزند خود رفتارى محبتآميز داشته باشد و در همه حال با او و در كنار او باشد، كودك احساس تنهايى و خودمحورى نمىكند و عواطف و احساسات جمعى در او شكوفا مىشود. در شيوه رفتارى رسول خدا و امامان معصوم «عليهمالسلام» فراوان به چشم مىخورد كه با صبر و مهربانى، با بچهها بازى مىكردند. به ويژه رسول خدا «صلى الله عليه و آله» با بچههاى بىسرپرست يا بىخانمان همبازى مىشد. به آنها سلام مىكرد، آنها را به دوش مىگرفت، مىبوسيد و نوازش مىكرد. على «عليهالسلام» نيز براى كودكان يتيم داستان مىگفت، آنها را مىخندانيد و در آغوشش مىفشرد. از رسول گرامى اسلام روايت است: «مَنْ كانَ عِنْدَهُ صَبِىُّ فَلْيتصابَّ لَهُ»«كسى كه در نزدش كودكى است، بايد با او كودكانه رفتار كند.»
كودكان و عادتهاى نيكو
در تربيت كودكان، ايجاد عادتهاى خوب و ريشهكن كردن عادتهاى بد، در آنان مسئلهاى پر اهميت است. از همان دوران كودكى هر عادتى را به راحتى مىتوان در كودك شكل داد. در سالهاى بعد نيز هم زمان با رشد او لازم است ديگر عادتها و مهارتهاى رفتارى مانند وفاى به عهد، ايثار، بخشش و كمك به اطرافيان را به آنان آموخت. حضرت على «عليهالسلام» مىفرمايد:«العادَةُ طَبْعُ ثانٍ؛ «عادت براى مردم طبيعت دومى به شمار مىآيد.»
بنابراين، واجب است كه پدران و مادران براى ايجاد اخلاق نيكو و عادتهاى پسنديده در فرزند خويش، دقت كافى به اين امر داشته باشند؛ چرا كه شيوه زندگى فرزندان در آينده، به نوع صفتها و عادتهاى دريافتى او در گذشته بستگى دارد.
كودكان با فطرتى پاك و سالم متولد مىشوند. از اين رو، بر والدين فرض است كه نهايت دقت و هوشيارى خود را در حفظ اين نهاد پاك به كار گيرند. بايد كودكان را به كارهاى خوب و عادتهاى نيك راهنمايى كرد، تا سرانجام جزو رفتارهاى ثابت آنان شود. به خاطر خوبىهايشان تشويق شوند و از بدىهايشان بايد آگاه شوند و سپس آنها را در تركشان يارى كرد.
آموزش دينى
بنا بر سفارش اسلام و دستورهاى تربيتى امامان معصوم «عليهمالسلام» از لحظه تولد فرزند بايد در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه گفت كه با اين حركت، تربيت دينى كودك از ساعتهاى پس از تولد او شروع مىشود.
رسول اكرم «صلى الله عليه و آله»، پس از تولد امام حسن و امام حسين «عليهماالسلام» در گوش راستشان اذان، در گوش چپشان اقامه گفتند، چنان كه ابوا مىگويد: «رَأيْتُ رسولَ اللّه «صلى الله عليه و آله» أذَّنَ فِى اُذُن الحَسَنِ «عليهالسلام» لَمّا وُلِدَ وَ اَذَّنَ كذلك فى اُذُنِ الحسين «عليهالسلام» لما وُلِدَ»
امام باقر «عليهالسلام» نيز در رهنمودى به والدين مىفرمايد:
«اِذا بَلَغَ الغُلامُ ثلاثَ سنين فَقُلْ لَهُ سَبْعَ مَرّاتٍ قُل لا اِله الاّ الله ثُمّ يُتْرَكُ حتّى تَمَّ له ثَلاثَ سنين.»«وقتى فرزندت به ابتداى سه سالگى رسيد، هفت بار به او تلقين كن تا بگويد «لا اله الاّ الله» و آنگاه رهايش كن تا سه سالش تمام شود، آنگاه دوباره آموزش دينى او را شروع كن.»آن گاه كه پيامبر اكرم «صلى الله عليه و آله» به نماز مىايستاد، امام حسن «عليهالسلام» را نيز همراه خود داشت. رسول خدا در روايتى توصيه مىكند: «عَلِّمُوا اولادَكم الصَّلوةَ اِذا بَلَغُوا سَبْعا».«فرزندانتان كه به هفت سالگى رسيدند، به آنها نماز بياموزيد.»
كودك و مربى
محيط، جامعه و خانواده، سه عامل مؤثر در مسائل تربيتىاند كه سعادت و شقاوت آدمى در گرو چگونگى تأثير آنهاست. استاد و مربى نيز كانون تربيتى مهمى است كه كودكان از اخلاق، كردار و افكار او الگو مىگيرند و مىكوشند پيوسته از آنان پيروى كنند.
كودكى كه تربيت گذشته او نادرست بوده است، مىتواند با آموزشها و مراقبتهاى استاد به خير و سعادت نزديك شود. براى مثال معاويه دوم از خانواده نامباركى برخاست، ولى تأثير آموختههاى مربى بر او به حدى بود كه پس از مرگ يزيد در مسجد شام، آن گاه كه همه آمده بودند تا با او بيعت كنند، پس از حمد و ثناى خدا، به رسول اكرم و اهلبيتش درود فرستاد و سپس گفت:اى مردم! جدم معاويه و پدرم يزيد، غاصب حق خلافت بودند و بر من سخت ناگوار است كه مىدانم آنها الان به عذاب الهى دچارند. مردم! خلافت، حق على «عليهالسلام» و فرزندان اوست. برويد و امام حق را بشناسيد.
گفتنى است پس از بررسىهاى فراوان معلوم شد كه استاد معاويه پسر يزيد، از شيعيان اهلبيت بوده كه او را اين گونه متحول ساخته است.امام صادق «عليهالسلام» درباره فضيلت معلم و استاد مىفرمايد:«مُعَلِّمَ الخَيْرِ تَسْتَغْفِرُ لَهُ دَوابُّ الارْضِ وَ حيتانُ البَحْرِ وَ كُلُّ صغيرَةٍ و كَبيرةٍ فى أرْضِ اللّهِ وَ سمائِهِ.»«معلمى كه مردم را به خير و نيكى فرا مىخواند، همه جنبندگان زمين و ماهيان دريا و هر موجود كوچك و بزرگى در آسمان و زمين براى او طلب مغفرت مىكنند.»
از سوى ديگر، امامان معصوم «عليهمالسلام» هشدار دادهاند كه از هر معلمى نياموزيم. چنان كه امام كاظم «عليهالسلام» فرمود: «لا عِلْمَ الاّ مِنْ عالِمٍ ربّانِىٍّ؛ «از استادان با تقوا و خداشناس استفاده كنيد».
اين بزرگوار مىفرمايد:«لا تَتَعَلَّمَ العِلْم مِمَّن لَمْ يَنْتَفِعْ به فَانَّ مَنْ لَمْ يَنْفَعْهُ عِلْمُهُ لا يَنْفَعُكَ.»«از عالمى كه از علمش استفاده نمىكند و خود را نساخته است، دانش نياموز؛ زيرا آن كس كه علمش به او نفعى نمىرساند، به تو نيز نفعى نخواهد رساند.»
كودك و دوستان
انتخاب دوستان و نوع ارتباط با آنان، يكى از مسائل سرنوشتساز تربيتى است. پدر و مادر وظيفه دارند در انتخاب دوست شايسته و درستكار، به فرزند خود كمك كنند. بدون راهنمايى والدين در اين زمينه فرزندان به سرعت به بيراهه مىروند. سعدى درباره تأثير دوستان و همنشينان بر فكر و شخصيت افراد مىسرايد:تو اول بگو با كيان زيستىپس آن گه بگويم كه تو كيستى
شايد اين شعر برگرفته از اين سخن رسول اللّه «صلى الله عليه و آله» باشد كه:
«الْمَرْءُ على دينِ خَليلِهِ فَلْيَنْظُرْ اَحَدُكُم مَنْ يُخالِلُ.»«انسان با دين و آيين دوست خود شناخته مىشود. پس بايد بنگرد كه با چه كسى دوست مىشود».دوست و همراه خوب، آگاه و مسئول مىتواند آدمى را به روشنايىها و پاكىها رهنمون سازد.»
على «عليهالسلام» در كلامى ارزشمند مىفرمايد:
«اِنّما سُمِّىَ الرَّفيقُ لانَّهُ يَرْفِقُكَ عَلى صَلاحِ دينِكَ فَمَنْ أعانَكَ عَلى صَلاحِ دينكَ فَهُو الرّفيقُ».«رفيق را رفيق نامند، به اين علت كه تو را به صلاح و رستگارى و دين دارى كمك مىكند. پس كسى كه تو را در اصلاح شدن و ديندارى كمك رساند، رفيق واقعى توست.»چه بسا مادران و پدران فرهيخته و دانايى كه رنج چندين ساله آنان در تربيت فرزندشان را دوستان ناشايست بر باد دادند و چه بسا فرزندان فاسد و تبهكارى كه از راه همنشينى و همفكرى با دوستان خوب، به رشد و تكامل انسانى رسيدند. بنابراين، انتخاب دوست و روابط سالم ميان آنها، يكى از عوامل مهم تربيتى به شمار مىآيد.
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن