در تیتراژ ابتدایی فیلم "جدایی نادر از سیمین" علاوه بر شناسنامه های نادر و سیمین به عنوان شخصیت های اصلی فیلم، شناسنامه های...
جدایی نادر از سیمین در حالی در استرالیا و برخی کشورهای آسیایی در حال اکران است و البته اصغر فرهادی کارگردانش به عنوان نخستین برنده ایرانی جایزه اسکار جزو صد کاندیدای شخصیت برتر سال 2012 از منظر مجله تایم قرار گرفته که برخی رسانه ها یکی از ظرافت های نادیده فیلم فرهادی که از دید منتقدان نیز به دور مانده بود را منتشر کردند تا از چند لایه بودن این فیلم و عمق نگاه فرهادی در ساخت آثارش که یادآور سه گانه سازی «آبی، قرمز، سفید» کیشکلوفسکی است، پرده برداشته شود.
در تیتراژ ابتدایی فیلم "جدایی نادر از سیمین" علاوه بر شناسنامه های نادر و سیمین به عنوان شخصیت های اصلی فیلم، شناسنامه های مژده و مرتضی دو شخصیت اصلی فیلم دیگر فرهادی یعنی "چهارشنبه سوری" نیز به صورتی که در دستگاه کپی قرار گرفته، دیده می شود!
چهارشنبه سوری که در آن ترانه علی دوستی در نقش کارگر خانه ای بازی می کرد که هدیه تهرانی و حمید فرخ نژاد نقش زن و شوهر را در آن خانه ایفا می کردند و در این شرایط فرخ نژاد در حال خیانت به هدیه تهرانی و همراهی با یکی از زنان همسایه بود که در انتها، ترانه علی دوستی با دروغی که می گوید، حمید فرخ نژاد را از کمند هدیه تهرانی می رهاند و اجازه نمی دهد رابطه فرخ نژاد با زن همسایه علنی شود.
این نکته زیبا و ظریف می تواند اشاره ای باشد به سرانجام آن ها یعنی طلاق! ظرافت و خلاقیت فرهادی در اینجا به اوج خود رسیده است.
توضیح: فیلم قبلی فرهادی ، چهارشنبه سوری نام داشت. در اون فیلم ، مرد داشته به زنش خیانت می کرده که تا آخر فیلم هم لو نمی ره و فیلم تموم می شه... حالا در ابتدای فیلم جدایی ، شناسنامه های مرد خائن و زنش در دادگاه خانواده دارن کپی می شن. یعنی این که نهایتا ماجرای او زوج چهارشنبه سوری لو رفته و کار کشیده به طلاق.