نشريه مانثلي ريويو با اشاره به توسعه ظرفيت پالايشگاهي، گاز سوز كردن خودروها، استفاده از سوخت الكلي، سهميهبندي بنزين و توسعه حمل و نقل عمومي سياست تحريم بنزين ايران توسط اآمريكا را شكست خورده ارزيابي كرد
به گزارش خبرنگار اقتصاد بين الملل فارس، نشريه مانثلي ريويو طي تحليلي به بررسي راهكارهاي ايران براي مقابله با تحريم بنزين پرداخته است.
بر اساس اين گزارش شركت هاي چيني در ماه جاري و در اقدامي كه شكستي براي سياست تحريم امريكا عليه ايران محسوب مي شود صادرات بنزين به ايران را آغاز كردند.
به علاوه ايران در زمينه كاهش وابستگي خود به بنزين وارداتي پيشرفت هايي داشته است.
بر اساس اين گزارش رئيس جمهور ايران اقدامات گسترده اي براي كاهش آسيب پذيري ايران در برابر تحريم بنزين انجام داده است. او زيرساخت هاي پالايشي ايران را تا حد زيادي توسعه داده است. از 9 پالايشگاه ايران 7 پالايشگاه تحت عمليات توسعه ظرفيت قرار گرفته اند. به علاوه 7 پالايشگاه نيز يا در مرحله طراحي هستند و يا وارد مرحله ساخت شده اند.به گزارش فارس، با اجراي اين پروژه طي سه تا پنج سال آينده ظرفيت پالايش نفت ايران دو برابر خواهد شد. تا كنون اقداماتي از اين دست در كنار اجراي طرح سهميه بندي بنزين نياز ايران به واردات را تا حد زيادي كاهش داده است. تا پاييز امسال نياز ايران به واردات بنزين به زير 25 درصد مي رسد و تا سال آينده اين رقم به 15 درصد كاهش مي يابد.
پيش بيني مي شود ايران تا سال 2012 در توليد بنزين به خودكفايي برسد و به دنبال آن به صادركننده اين محصول تبديل شود.
جالب اين كه ايران در توسعه ظرفيت پالايشگاهي خود از كمك شركت هاي فرانسوي،انگليسي، آلماني، سوئيسي،كره اي، رومانيايي، ايتاليايي، دانماركي، ژاپني، چيني و حتي امريكايي بهره برده است.
با توجه به اين امر اين كه تحريم صدور بنزين به ايران مي تواند به اين كشور فشار موثري وارد آورد بسيار خوش بينانه است.
حتي اگر دولت امريكا بخواهد بر شركت هاي خارجي فشار آورد تا از توسعه ظرفيت پالايشگاهي ايران خودداري كنند بايد گفت نمي تواند تاثير چنداني داشته باشد.
بسياري از شركت ها قراردادهاي خود را با ايران نهايي كرده و برخي ديگر نيز در مرحله ساخت هستند. علاوه بر آن ايراني ها خودشان مي توانند پالايشگاه بسازند.
بر اساس اين گزارش چين نيز به طور فزاينده اي در حال توسعه روابط خود با ايران است و علاقه اي براي تحريم ايران نشان نداده است.
استفاده از سوخت هاي جايگزين استراتژي ديگر ايران براي مقابله با تحريم بنزين است. سه سال پيش احمدي نژاد طرح گازسوز كردن خودروها را به اجرا درآورد و در راستاي اين سياست شركت هاي خودروسازي را موظف كرد خودروهاي گازسوز يا دوگانه سوز توليد كنند.
سوخت گاز طبيعي در ايران ارزان تر از بنزين يارانه اي است و اين مسئله توسعه خودروهاي گازسوز را آسان تر كرده است.از زمان اجراي اين طرح گاز طبيعي از سهم 10 درصدي در مصرف سوخت در بخش حمل و نقل برخوردار شده است.
تنوع منابع انرژي در ايران نقطه قوتي براي اين كشور است و علاوه بر نفت و گاز فراوان اين كشور يكي از بزرگترين توليدكنندگان متانول است. ايران 4 كارخانه بزرگ متانول دارد و در حال ساخت دو كارخانه بزرگ ديگر است كه طي آن ظرفيت توليد ايران 60 درصد افزايش مي يابد.
با بهره برداري از اين دوكارخانه كه با همكاري شركت هاي دانماركي ساخته مي شوند ايران مي تواند از سوخت الكلي در خودروها استفاده كند و بدون ساخت تجهيزات جديد در خودروها مصرف بنزين را 5 درصد كاهش دهد.
تشويق مردم به استفاده از وسائل نقليه عمومي از ديگر اهكارهاي ايران براي كاهش وابستگي به بنزين است.
مانثلي ريويو در پايان تاكيد مي كند: همه اين اقدامات و راهكارها نشان مي دهد شانس اين كه سياست تحريمي امريكا از نظر اقتصادي براي ايران دردآور باشد و باعث تغيير رفتار ايران شود بسيار اندك است.