حقیقت این است که آینده بازی های کامپیوتری برای خیلی ها سوال است. خیلی ها با نگاه به بازی های گذشته، به این فکر فرو می روند که بازی های آینده چگونه خواهد بود. سایت Kotaku، از سوات یرلی (Cevat Yerli)، یعنی خالق بازی کرایسیس ،کرایسیس 2 و مدیر شرکت Crytek دعوت کرده تا به مناسبت هفته بازی های کامپیوتری (PC Gaming Week)، به این سوال ها پاسخ دهد. پس در ادامه از زبان خود او مطالب را بشنوید:
- بازی های کامپیوتری در آینده:
از زمانی که من شروع به توسعه دادن بازی برای PC ها کردم، تقریبا 20 سال می گذرد. در آن زمان، کومودور 64 و Schneider CPC 6128، بسیار محبوب بودند. بعد از آمدن پلتفرم PC همه چیز تغییر کرد و من و خیلی های دیگر شاهد روندی بودیم که خیلی از اشخاص و وسیله ها می آمدند و خیلی های دیگر منسوخ می شدند و می رفتند. این روند ادامه داشت تا به این جا رسیدیم.
به نظر من در ظرف پنج سال آینده، بازار کامپیوتر های PC، هم رو به رشد می رود و هم رو به زوال! در حالی که بازار بازی های آنلاین (که از نظر من شامل بازی های رایگان؛ گیم های اجتماعی و بازی های آرکید است)، به طور متداوم رشد می یابد.
خرده فروشی گیم های پی سی هم کم می شود چون اتفاقی که در این دو سال اخیر افتاد هم این مساله را تایید می کند! در دو سال اخیر، افراد بیشتر و بیشتری شروع به بازی کردن انواع بازی های آنلاین کردند و بسیاری از خرده فروشان بازی های کامپیوتری سابق هم، کار خود را برروی فروش بازی های کنسولی متمرکز کردند. به هر حال در چند سال آینده نگرش مصرف کنندگان تا حدی تغییر خواهد کرد و بر همین نسبت استراتژی های توسعه دهندگان نیز تغییر می کند.
- معنی این حرف چیست؟
برای من مدل تجاری آینده در بازی ها Free-2-Play است. یعنی این که برای بازی پولی پرداخت نشود و در صورت تمایل مصرف کنندگان به بازی کردن نسخه کامل آن، مبلغی از آن ها دریافت شود.
فکر می کنم مصرف کنندگان در آینده حاضر نخواهند شد که حتی برای بازی های درجه یک، بیش از 50 دلار بپردازند. پس بر این اساس، توسعه دهندگان شروع به ارائه بازی های Free-2-Play بیشتر و بیشتری می کنند و در عین حال جا را برای نسخه پریمیوم و امکانات بیشتر باقی می گزارند.
مشخص است که بازی های آنلاین کنونی بودجه کمی برای توسعه توسعه دارند. (فقط در حدود یک دهم بازی های درجه یک) پس کیفیت آن ها هم نسبتا کم است. اما در عین حال گیم پلی لذت بخشی دارند. بازی های آنلاین ابتدا با یک کیفیت خاص منتشر می شوند و سپس در طول زمان به صورت جزء به جزء بهبود داده می شوند. پس همزمان با این که هواداران بیشتری پیدا می کنند، کیفیتشان هم بهتر می شود. پس بازی های آنلاین یکی از نمونه هایی هستند که فوق العاده مشتری پسند اند و این همان نقطه ای است که بازار باید به سمت آن برود.
به معنی واقعی کاربر است که حکمرانی می کند. وقتی بعد از چند سال تعداد قابل توجهی از بازی های آنلاین تولید شوند، رقابت هم زیاد می شود پس کیفیت خود به خود به سمت بهتر شدن می رود. یعنی دقیقا همان مساله ای که تا کنون در بازی های کامپیوتری اتفاق افتاده است.
رقابت هم بین بازی های کامپیوتری معمولی و F2P اوج می گیرد. در بازی های F2P هم رقابت بین نسبت محتوا به کیفیت خواهد بود بعد از مدتی هم بودجه و هم کیفیت این بازی ها به بازی های درجه یک خواهد رسید. در نتیجه گیمر ها می توانند باززی های درجه یک را به طور رایگان در اختیار داشته باشند و بازی کنند. از همین موقع است که خرده فروشی بازی های کامپیوتری به طور امروزی، رو به منسوخ شدن می رود. بعد از این دوره، گیمر ها شاهد خواهند بود که کیفیت در بازی های کامپیوتری به طور کلی دگرگون خواهد شد و رو به پیشرفت بزرگی خواهد رفت.
- با این وجود توسعه دهندگان چگونه می توانند پول کسب کنند؟
مصرف کنندگان بیشتر کلید موفقیت هستند. به طور خاص یک توسعه دهنده باید سعی کند تا کاربران بیشتری را مشتری کار خود و بازی خود کند! به طور میانگین 5 تا 10 درصد از کل کاربران بازی های آنلاین؛ نسخه پریمیوم بازی ها را خریداری می نمایند. علاوه بر این ها اسپانسر ها و مشتریان خرده ای نیز وجود خواهند داشت. بخشی دیگر از درآمد هم از طریق تبلیغات انجام خواهد شد.
به طور خلاصه و در یک کلام : به نظر من در میان مدت، تمامی توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری، از خرده فروشی رو بر میگردانند و به سراغ بازی های Free 2 Play می روند.
آنچه در بالا خواندید، پاسخ های سوات یرلی، مدیر شرکت کرایتک بود به این سوال که رشد بازی های کامپیوتری از آینده چگونه خواهد بود. شما در مورد صحبت های ایشان چه فکر می کنید؟