استیو جابز معمولا در کنفرانس‌های مالی مربوط به سود و زیان آخر هر فصل شرکت نمي‌کند. اما دوشنبه شب، او حضور در این کنفرانس را فرصتی دید برای حمله به گوگل و سیستم عامل آندرويد که مهم‌ترین رقیب اپل به شمار مي‌آید. او در این کنفرانس ساخت تبلت‌های 7 اینچی را یک تکنولوژی مرده دانست. متن این سخنرانی به شرح زیر است:

من معمولا در این کنفرانس شرکت نمي‌کنم؛ اما حالا مایلم در مورد چند نکته اشاره کنم. اجازه بدهید با آي‌فون شروع کنم. ما در این فصل 14 میلیون آي‌فون فروختیم که این در مقایسه با سال گذشته 91 درصد رشد را نشان مي‌داد و بسیار جلوتر از تازه‌ترین تخمین IDC است. با این فروش ما توانستیم RIM بلک بری که 12 میلیون گوشی را در فصل قبلی به فروش رسانده بود، پشت سر بگذاریم و بعید می‌دانم در آینده نزدیک آنها بتوانند دوباره بالا بیایند.

دلیل اصلی هم این است که آنها با چالش جدی برای ساخت یک پایگاه (platform) رقابتی و قانع کردن طراحان نرم‌افزار پیش رو هستند . اپل با داشتن 300 هزار نرم‌افزار در فروشگاه اپل عملا یک قله دور از دسترس برای RIM به شمار مي‌رود.

اما در مورد گوگل چطور؟ هفته گذشته اریک اشمیت ( مدیر اجرایی گوگل ) تکرار کرد که آنها 200 هزار محصول مبتنی بر آندرويد را هر روز فعال مي‌کنند. او همچنین گفت که آنها 90 هزار نرم‌افزار در فروشگاه گوگل دارند. برای مقایسه خوب است بدانید که اپل هر روز 275 هزار دستگاه مبتنی بر سیستم عامل IOS را در طی 30 روز گذشته فعال کرده است . حتی در بعضی روزها این رقم به300 هزار دستگاه نیز رسیده است. همچنین ما 300 هزار نرم‌افزار در فروشگاهمان داریم.

متاسفانه هیچ آمار دقیقی در مورد فروش تعداد دستگاه‌های مبتنی بر آندرويد كه در جهان فروش مي‌رود، وجود ندارد. ما امیدواریم شرکت‌های سازنده گزارش‌های تولید محصولات مبتنی بر این سیستم عامل را منتشر کنند؛ اما گارتنر اعلام کرده که در فصل تابستان حدود 10 میلیون گوشی مبتنی بر آندرويد به بازار عرضه شده است.

گوگل علاقه دارد که آندرويد را یک سیستم عامل باز و IOS آي‌فون را سیستم عامل بسته معرفی کند. به نظر ما این حرف به دور از صمیمیت و ناشی از اختلاف بین دو دیدگاه است. به ویندوز نگاه کنید. سیستم عاملی که روی دستگاه‌های مختلف کار مي‌كند. برخلاف ویندوز که هر کاربری آن را روی دستگاه‌های مختلف با یک شکل مشاهده مي‌کند در آندرويد با پراکندگی مواجه‌ایم. دو تولید کننده بزرگ محصولات مبتنی بر آندرويد؛ یعنی HTCو MOTOROLA آن را با دوشکل متفاوت رابط کاربری عرضه کرده اند. یک تولید کننده نرم‌افزار که اخیرا نرم‌افزار توییتر را برای آندرويد طراحی کرده گفته است که آنها مي‌بایست 100 نسخه مختلف از آندرويد را روی 244 نوع دستگاه آزمایش مي‌کرده‌اند. نرم‌افزارهای مختلف و سخت افزارهای متفاوت پیچیدگی‌های بسیاری را برای تولیدکنندگان نرم‌افزار ایجاد مي‌كند. بعضی از نرم‌افزارهای آندرويد صرفا با نسخه‌های خاصی از این نرم‌افزار کار مي‌كنند. اگر این را با آي‌فون مقایسه کنید که تنها دو نسخه دارد، متوجه این اختلاف عمیق مي‌شوید.

این اختلاف در بازار نرم‌افزارها نیز صدق مي‌کند. علاوه بر گوگل آمازون ، Horizon و Vodafone هم اعلام کرده‌اند که در حال ساخت فروشگاه‌های نرم‌افزار اختصاصی برای آندرويد هستند. یعنی چهار فروشگاه نرم‌افزار جداگانه که کاربران باید برای جست و جوی نرم‌افزار مورد نظر در آنها جست وجو کنند. این هم کاربران و هم تولیدکنندگان نرم‌افزار را دچار مشکل مي‌كند. در حالی که فروشگاه یکپارچه نرم‌افزارهای اپل سه برابر فروشگاه نرم‌افزار گوگل است و به تولید کنندگان این امکان را مي‌دهد که به سادگی نرم‌افزار خود را در معرض فروش گذاشته و به راحتی کسب درآمد کنند.

حتی اگر گوگل در مورد سیستم عامل باز و بسته درست بگوید تجربه نشان می‌دهد لزوما سیستم‌های باز برنده نیستند. استراتژی موسیقی PlaysForSure مایکروسافت نمونه‌ای از آنها است. به واقع ما تصور می‌کنیم که مطرح کردن موضوع باز و بسته بودن سیستم عامل تلاشی برای پنهان کردن موضوع اصلی؛ یعنی پراکندگی و به هم ریختگی آندرويد است که روز به روزهم بر این به هم ریختگی افزوده مي‌شود.

نکته دوم در مورد بازار تبلت‌ها است که پس از عرضه آي‌پد به وجود آمده است. تقریبا همه محصولات رقیب آي‌پد با اندازه 7 اینچ پا به بازار گذاشته اند و روی بزرگی اندازه صفحه نمایش آي‌پد (نزدیک به 10 اینچ) تکیه کرده‌اند. آنچه عموما تصور مي‌شود این است که یک صفحه نمایش 7 اینچی 70 درصد یک صفحه نمایش 10 اینچی است. متاسفانه این به دور از حقیقت است. اندازه یک صفحه نمایش به صورت قطری محاسبه مي‌شود؛ بنابراین یک صفحه نمایش 7 اینچی 45 درصد یک صفحه نمایش 10 اینچی است. این میزان برای ساخت نرم‌افزارهای مبتنی بر تبلت اصلا کافی نیست.

در طی سال‌های اخیر اپل برای فهم موضوع اندازه واقعی و مورد نیاز برای تبلت‌های لمسی تحقیقات وسیعی انجام داده و این یکی از نکات کلیدی است که ما مي‌گوییم تبلت 10 اینچی حداقل اندازه برای نرم‌افزارهای تبلت‌های لمسی است.

نکته سوم هر کاربر تبلت، کاربر موبایل‌های هوشمند هم هست. هیچ تبلتی نمي‌تواند از نظر راحتی و جابه‌جایی با موبایل‌های هوشمند رقابت کند. موبایل‌های هوشمند مي‌تواند در جیب یا در کیف قرار بگیرد؛ بنابراین تبلت‌های 7 اینچی ( که با تبلیغ هم موبایل هوشمند و هم تبلت) به بازار مي‌آیند برای رقابت با موبایل هوشمند بسیار بزرگ و برای رقابت با آي‌پد بسیار کوچک هستند.

نکته چهارم اینکه همه تبلت‌های جدید مبتنی بر آندرويد ساخته شده‌اند، اما گوگل به سازندگان تبلت اعلام کرده که از نسخه فعلی آندرويد استفاده نکنند و تا سال آینده که نسخه مخصوص تبلت مي‌آید، صبر کنند. این چه معنی دارد وقتی شما به استفاده‌کنندگان از نرم‌افزارتان بگویید از آن استفاده نکنند و آنها هم آن را نادیده بگیرند؟ پنجم اینکه آي‌پد هم اکنون 35 هزار نرم‌افزار در فروشگاه اپل دارد و تعداد نرم‌افزارهای تبلت‌های جدید نزدیک به صفر است.

ششم و آخرین موضوع اینکه رقبای بالقوه ما قیمت‌های تبلت‌های خود را با قیمتی نزدیک به آي‌پد عرضه کرده‌اند. به‌رغم اینکه بسیار کوچکتر و دارای صفحه نمایش ارزان‌تر هستند. هرچه در آي‌پد وجود دارد ساخت شرکت اپل است. ما دارای پردازنده A4 خودمان ، نرم‌افزار خودمان، باتری خودمان و همه چیز خودمان هستیم و نتیجه آن ساخت محصولی عالی با قیمتی خوب است. اینها دلایلی است که ما فکر می‌کنیم تبلت‌های 7 اینچی هیچ شانس موفقیتی ندارند. سازندگان آنها درس تلخی از این محصول بسیار کوچک خواهند گرفت و سال آینده اندازه آن را افزایش خواهند داد. در نتیجه سال بعد مشتریان و تولیدکنندگان نرم‌افزارشان را مجبور به پرش به اندازه بزرگتر خواهند کرد.

منبع:ایستنا