در پنجمین سالگرد عرضه یوتیوب، این سایت به اشتراک‌گذاری محتوای ویدیویی توانست با دو برابر کردن حجم دانلود خود طی ۷ ماه، از مرز دو میلیارد دانلود در روز عبور کند و رکورد اینترنتی تازه‌ای برجای بگذارد.

همزمان با پنجمین سالگرد شروع به کار نسخه بتای سایت یوتیوب، اعلام شد آمار دانلود فیلم از این پایگاه به اشتراک‌گذاری محتوای ویدیویی از مرز ۲ میلیارد دانلود در روز گذشت.

چاد هرلی یکی از بنیان‌گذاران این سایت در این باره به بی‌بی‌سی گفت: «یوتیوب دارای موقعیت ویژه‌ای برای رشد در بازار ویدیویی است و ما در حال قرارگیری در خط مقدم این بازار هستیم.

ما این امکان را برای هر کس در دنیا فراهم کرده‌ایم که ویدیوهای خود را در سایت آپلود کند و از سوی دیگر بتواند به جستجو و تماشای ویدیوهای دیگران بپردازد.

اگرچه دست‌یابی به دو میلیون دانلود در روز موفقیت بسیار بزرگی است،‌ اما ما هنوز راه زیادی برای ارتقای عملکرد یوتیوب در پیش داریم.

در حال حاضر مردم به طور متوسط فقط ۱۵ دقیقه در روز را در این سایت سپری می‌کنند که این مدت در مقایسه ۵ ساعت تماشای تلویزیون رقم ناچیزی است!»



● آغاز یوتیوب

این سایت در اواخر سال ۲۰۰۶ / ۱۳۸۵و با قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار توسط گوگل خریداری شد. از آن زمان یوتیوب پیشرفت قابل توجهی داشته،‌ به طوری که ۷ ماه پیش به عدد یک میلیارد دانلود در روز رسید.

شعار اصلی سایت یوتیوب "Broadcast Yourself" به معنی «خودتان منتشر کنید»است و هدف آن نیز فراهم کردن شرایطی برای مردم است تا بتوانند پیام خود را از طریق محتوای ویدیویی به دیگران انتقال دهند.

اولین شخصی که در این سایت ویدیو آپلود کرد، یکی از بنیایان‌گذاران به نام جاوید کریم بود که یک ویدیوی ۱۹ ثانیه‌ای را به نام "من در باغ وحش" روی سایت قرار داد. این ویدیو در تاریخ ۲۳ آوریل ۲۰۰۵ / ۳ اردیبهشت ۱۳۸۴ آپلود شد و هنوز هم روی سایت قابل دیدن است.

از دیگر ویدیوهای تاریخ‌ساز در این سایت، گفتگو با باراک اوبام، تبلیغ رونالدینیو برای نایک و اجرای سوزان بویل در مسابقه استعدادیابی بریتانیا بود.

هرلی در این باره گفت: «ما می‌خواستیم به سطحی در پخش ویدیویی برسیم که به هر کسی امکان دیده شدن و شنیده شدن را بدهیم».

کاترین تیلور، وبلاگ‌نویس رسانه‌ای در سایت خبری BNET.com در این باره می‌گوید: «یوتیوب در نوع خودش یک پدیده محسوب می‌شود و به بخشی از فرهنگ عمومی تبدیل شده است.

مثال های زیادی وجود دارد که یک فرد معمولی با انتشار ویدیو در سایت توجه زیادی را به خود جلب کرده و حتی به شهرت جهانی رسیده است. این رویدادی است که ۵ یا ۶ سال پیش در تصور کسی نمی‌گنجید».



● آینده یوتیوب

ناظران صنعتی معتقدند یوتیوب می‌تواند به بخشی از «ابر رسانه‌ای گوگل» تبدیل شود که به‌وسیله آن، مردم می‌توانند به فیلم‌ها، کتاب‌ها، مجلات، برنامه‌های تلوزیونی و هر محتوای دیجیتالی شده دیگر دسترسی داشته باشند.

رایان لالر از سایت ویدیویی NewTeeVee.com در این باره گفت: «ظرف چند سال آینده یوتیوب از بسیاری از جهات تغییر خواهد کرد.

من فکر می‌کنم ما این سایت را روی تجهیزات الکترونیکی بیش‌تری خواهیم دید و بیش‌تر برای پخش زنده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر یوتیوب ۴۰ درصد از کل ویدیوهای آنلاین در آمریکا را تشکیل می‌دهد. این حجم بزرگ فرصت‌های زیادی را برای این سایت فراهم خواهد کرد».

سایت خبری بلومبرگ در مطلبی اشاره کرد: «بزرگ‌ترین چالش پیش روی گوگل در زمینه تبلیغات در یوتیوب در حقیقت همان چیزی است که باعث محبوبیت فوق‌العاده‌اش شده است.

محتوای این سایت توسط کاربرانش تولید می‌شود و این احتمال وجود دارد که تبلیغات یک شرکت در کنار یک ویدیوی آزاردهنده یا ناراحت کننده قرار گرفته و ناخودآگاه روی بیننده تاثیر منفی داشته باشد».






گزارش : خبر آنلاین