ما شکست هایمان راجشن می گیریم”، این جمله ایی بود که اریک اشمیت روز قبل در کنفرانسی،درباره ی تخته شدن غیر منتظره ی Google Wave عنوان کرده بود. البته جشنهای این مدلی گوگل بیشتر از آن چیزی است که تصور می کنید. برخی معتقدند کهگوگل هر آنچه را لمس کند، طلا می شود. خب! روز قبل که پرونده ی GoogleWave مختومه اعلام شد، یادآوری بود بر اینکه چرا نظر اینها صحیح نیست. درزیر می توانید، تعدادی از محصولات مهم گوگل که در نیمه ی راه تعطیل شدندرا ببینید.

Google Wave (می ۲۰۰۹ تا اوت ۲۰۱۰)




Google Wave را شاید بتوان مهیج ترین محصول گوگلی دانست، محصولی که با سرو صدای زیادی در کنفرانس گوگل در می ۲۰۰۹ معرفی شد. اما برخلاف آن تغییرانقلابی که گوگل از آن به قدمی فراتر از ایمیل و پیغام فوری یاد کرده بود،Google Wave به مرحله ایی رسید که گوگل دیروز به ناچار اعلام کرد که میخواهد آن را تعطیل کند.


Google SearchWiki (نوامبر ۲۰۰۸ تا مارس ۲۰۱۰)




SearchWiki به هر کسی این اجازه را می داد تا نتایج جست و جویش را به صورتدستی تغییر دهد. شما با استفاده از این سرویس گوگلی می توانستید نتایج جستو جویی را که خوشتان نمی آمد، حذف کنید و یا نتایجی را به بالای لیستبفرستید.


SearchWiki در نوامبر ۲۰۰۸ کارش را توسط گوگل آغاز کرد و در مارس ۲۰۱۰تعطیل شد. گوگل در بیانه ی مربوط به جشن تخته کردن SearchWiki اعلام کرد:“در آزمایش مان، متوجه شدیم که کاربران علاقه ایی به تغییر رتبه بندینتایج جست و جو ندارند.”


Google Audio Ads (ژانویه ۲۰۰۶ تا فوریه ۲۰۰۹)




در ژانویه ۲۰۰۶، گوگل، dMarc Broadcasting که پلتفرم آگهی تجاری مبتنی بررادیو بود را به قیمت ۱۰۲ میلیون دلار خریداری کرد که البته خرجی که گوگلبرای این محصول کرد به بیش از ۱٫۱ میلیارد دلار رسید. محصول جدید گوگل،Google Audio Ads معرفی شد. اما پس از ۳ سال گوگل به این نتیجه رسید کهحاصل امیدوار کننده ایی از این سرویس عایدش نمیشود و پرونده ی آن را هممختومه اعلام کرد. نکته ی جالب اینکه، در نیمه ی راه توسعه این سرویس،نیویورک تایمز پرده از این مطلب برداشت که بنیانگذار dMarc چند ماه پس ازخرید پلتفرمش توسط گوگل، عطای Google Audio Ads را به لقایش بخشیده و ازاین کار خارج شده بود! گوگل در جشن شکستش عنوان کرد که، “ما در گوگل، هرگزاز پروژه های با ارزش و با ریسک بالا نترسیده ایم.”


Dodgeball (می ۲۰۰۵ تا ژانویه ۲۰۰۹)




حقیقتا، ژانویه ۲۰۰۹، ماه پر جشنی برای گوگل بود. همان زمانی که گوگل بهدلیل خرید یوتیوب، در حال محدود کردن Google Video بود، ناگهان خبر ازجشنی دیگر برای شکستی نو رسید: Dodgeball

Dodgeball در می ۲۰۰۵ خریداری شد. بعضی احساس کردند که این محصول می تواند، سرویسی مشابه Foursquare برای گوگل باشد.

Dodgeball توسط Dennis Crowley و هم کلاسی اش (در دانشگاه نیویورک)، تاسیسشد. اما Crowley در آوریل ۲۰۰۷ گوگل را ترک کرد و گفت: “کل تجربه به شکلباور نکردنی ایی برای ما ناامید کننده بود.” Crowley از گوگل رفت و سرویسFoursquare را توسعه داد. سرویسی که هم اکنون به واسطه ی کاربران گستردهاش، رتبه ی زیر ۷۰۰ دارد. گوگل در جشن شکستش گفت: “بعضی از شما باDodgeball.com آشنایید… ما تصمیم گرفتیم که Dodgeball.com را ادامه ندهیم…”


Jaiku (اکتبر ۲۰۰۷ تا ژانویه ۲۰۰۹)




برخی فکر می کنند که Jaiku می توانست توییتر گوگلی باشد. گوگل، در اکتبر۲۰۰۷، سرویس میکروبلاگینگ Jaiku را خریداری کرد. اما در ژانویه ۲۰۰۹، بهمانند چند سرویس دیگر، Jaiku را تخته کرد. هرچند که سرویس هنوز وجود دارداما گوگل دیگر به شکل فعال از آن پشتیبانی نمی کند.


به نوعی، این اتفاق به Evan Williams باز می گردد. Williams یکی ازبنیانگذاران بلاگر بود که گوگل در فوریه ۲۰۰۳ آن را خریداری کرده بود امابعدا Williams گوگل را ترک کرد. گوگل یکی از افراد با استعداد خود را ازدست داده بود چرا که Williams در جولای ۲۰۰۶ به واسطه ی خلاقیتش توانستسرویس میکروبلاگینگ تویتتر را به همراه دو فرد دیگر تاسیس کند. او هماکنون مدیر ارشد اجرایی توییتر است. اما این پایان داستان غم انگیز گوگلدر از دست دادن ها نبود. چرا که گوگل ***tolo را که در زمان خرید فیدبرنربه خدمت گرفته بود را نیز اندکی بعد از دست داد. ***tolo گوگل را ترک کردو در سپتامبر ۲۰۰۹ به یکی از مدیران ارشد توییتر بدل شد. این بود که Jaikuنیز به گِل نشست. گوگل مطابق معمول در جشن شکستش نطقی ارایه کرد.


Google Notebook (می ۲۰۰۶ تا ژانویه ۲۰۰۹)




دیگر جشن گوگل در ژانویه ۲۰۰۹، به تعطیلی Google Notebook باز می گردد.سرویسی که راهی برای ذخیره ی نتایج جست و جو و تصاویر در نوت بوک هایآنلاینی بود که با دیگر افراد می توانست به اشتراک گذاشته شود. گوگل درژانویه ۲۰۰۹ تصمیم به تعطیلی این سرویس گرفت. البته یکی از جایگزین هاییکه قرار بود “به شکل فعالی بهبود داده شود”، SearchWiki بود. هرچندهمانطور که در بالا دیدید، اندکی بعد این جایگزین نیز به سرنوشت GoogleNotebook دچار شد. گوگل در جشن تعطیلی Google Notebook گفته بود که دیگرویژگی های جدید به این سرویس اضافه نخواهد شد و به کاربران جدید نیزپیشنهاد داده نخواهد شد.


Google Catalogs (دسامبر ۲۰۰۱ تا ژانویه ۲۰۰۹)




Google Catalogs موتوری برای جست و جو در چند هزار کاتالوگ بود که دراواخر سال ۲۰۰۱ کارش را آغاز کرد اما بعد از مدتی همه از جمله گوگل آن رافراموش کردند. در طول این ۷ سال، شاید یک یا دو مرتبه به روز شده بود کهنهایتا در ژانویه ۲۰۰۹، عمرش خاتمه یافت. گوگل در جشن شکستش، از GoogleCatalogs به عنوان تجربه ایی بزرگ یاد کرد.


Google Print Ads (نوامبر ۲۰۰۶ تا ژانویه ۲۰۰۹)




درست همانطوری که گوگل نتوانست، تبلیغات رادیویی را دگرگون کند، همچنین درزمینه ی دگرگون سازی تبلیغات در روزنامه نیز شکست خورد. Google Print Adsدر نوامبر ۲۰۰۶ کارش را آغاز کرد اما محصول در تولید منفعت بیشتر شکستخورد. بنابراین در ژانویه ۲۰۰۹ کارش به انتهای خط رسید. گوگل در این جشنگفت: “همیشه خداحافظی کردن با محصولات سخت است. خیلی از افراد در گوگل بهسختی بر روی Google Print Ads کار کردند.”


Google Answers (آوریل ۲۰۰۲ تا نوامبر ۲۰۰۶)




Google Answer که در آوریل ۲۰۰۲ کارش را آغاز کرده بود، در نوامبر ۲۰۰۶ بهپایان راه رسید. به نوعی آن زمان، زمان احیای سرویس های پرسش و پاسخ بودکه با Yahoo Answer جدید و موفق در جلب توجه و ترافیک بیشتر همراه شدهبود. اما گوگل به جای ایجاد تغییر در محصولش، آن را از دم تیغ گذراند. درجشن شکست، گوگل از Google Answer نیز به عنوان تجربه ی بزرگ دیگری یاد کرد.


اما داستان جشن شکست های گوگل به همین ها ختم نمی شود. شکست محیط مجازیLively گوگل در اواخر سال ۲۰۰۸ یا به گِل نشستن پروژه ی Google PageCreator نمونه های دیگر از این دست هستند