بالا
 تعرفه تبلیغات




 دانلود نمونه سوالات نیمسال دوم 93-94 پیام نور

 دانلود نمونه سوالات آزمونهای مختلف فراگیر پیام نور

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 از مجموع 2

موضوع: تاریخچه حافظیه

Hybrid View

  1. #1
    cute-baby آواتار ها
    • 224

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Dec 2009
    محل تحصیل
    سپيدان
    شغل , تخصص
    Receptionist
    رشته تحصیلی
    مديريت جهانگردي
    راه های ارتباطی

    Icon Gol تاریخچه حافظیه

    پس از آنكه روح بلند حافظ( در 792 يا 791 ه.ق )به مشعوق ازلي پيوست ، درخاكباغ مصليكه مأوا و محل گشت و تفرج او بود ، در زير سايه سرو رواني به خاكسپرده شد . 65 سال پس از وفات او يعني در سال 856 ه.ق. در زمان حكمرانيميرزا ابوالقاسم گوركاني ، شمس الدين محمد يغمايي كه استاد و وزير حكمران نام بردهبود ، بر فراز قبر حافظ عمارت گنبدي بنا كرد و جلوي آن حوض بزرگي ساخت كه از آب ركنآباد پر مي شد

    اين بنادر اوايل قرن يازدهم هجري در زمان سلطنت شاه عباس تعمير گرديد . در زمان نادر شاهافشار نيز تعميراتي بر آرامگاه انجام گرفت . اما بنيادي ترين كار در زمان كريمخانزند بر روي آرامگاه انجام گرفت. او در سال1189ه.ق. ساختماني اساسي بر رويآرامگاه حافظ ساخت . ساختمان او به شيوه ي بناهاي زمان زنديه داراي تالاري با چهارستون سنگي يك پارچه بود كه از طرف شمال و جنوب گشاده و در دو طرف چپ و راست آن دواتاق ساخته شده بود به گونه اي كه مقبره ي حافظ در شمال تالار قرار مي گرفت و درجنوب آن باغي بزرگ نمايان بود . اين چهارستون با ارتفاع 5 متر هنوز هم در وسط تالارمقابل پله ها با نقوش رنگ باخته اما زيبا خودنمايي مي كنند . همچنين كريمخان دستورداد تا سنگي از جنس مرمر براي قبر خواجه بتراشند و پس از آماده شدن سنگ دو غزل ازغزل هاي حافظ را به خط نستعليق كه توسط حاج آقاسي بيگ افشار آذربايجاني نوشته شدهبود ، بر روي آن حجاري كردند كه اين سنگ هنوز هم بر روي قبر قرار دارد . ابعاد اينسنگ 40 *80*266 سانتي متر است . در بالاي كتيبه ي سنگي و در ميان ترنجي اين جملهنوشته شده است : " انت الباقي و كل شي هالك ".


    در زير آن غزلي زيبا از حافظ در 12 سطر با مطلع :


    مژده ي وصل تو كو كزسر جان بر خيزم
    طاير قدسم و از دام جهان برخيزم
    و دور آن نيز غزلي ديگر بامطلع :
    اي دل غلام شاه جهان باش و شاه باش
    پيوسته در حمايت لطف اله باش


    نوشته شده است . همچنيندر دو گوشه ي بالاي سنگ ، اين دو مصرع نوشته شده است :


    بر سر تربت ما چونگذري همت خواه
    كه زيارتگه رندان جهان خواهدبود


    و در گوشه پائينيسنگ دو مصرع زير نوشته شده است :


    چراغ اهل معني خواجه حافظ
    بجو تاريخش از خاكمصلي


    كه خاك مصلي بهحساب ابجد بيانگر تاريخ وفات حافظ است .


    پس از حكومت زنديه نيز افراد زيادي آرامگاه را تعمير ومرمت كردند كه برخي از آنان عبارتند از :


    - در سال1273ه.ق. تهماسب ميرزا ( مؤيد ) حكمرانفارس آرامگاه را تعمير و مرمت كرد .



    -
    در سال1295ه.ق. مرحوم فرهاد ميرزا ( معتمدالدوله ) فرمانفرماي فارس معجري چوبي بر آرامگاه خواجه نصب كرد .


    - در سال 1317 ه.ق. ملاشاه جهان زرتشتي ( اردشير ) ساكن تهران بخاطر علاقه اي كه به حافظ داشت بر مزار اورفته و تفألي به ديوان حافظ مي زند كه شعر زير مي آيد :


    اي صبا با ساكنان شهريزد از ما بگو
    كاي سر حق ناشناسان گوي ميدان شما


    وي از اين شعر خوششآمده و تصميم مي گيرد بقعه و بارگاه مجللي بر روي قبر حافظ بسازد . به همين منظورمشغول به كار مي شود و معجري بر فراز قبر مي سازد ولي يكي از سادات متظاهر وقت بهجرم آن كه چرا يك شخص زرتشتي ( گبر ) مي خواهد قبر حافظ را بسازد ، آن بنا را خرابكرد و شخص باني را از اين كار باز داشت . ( گفته شده است در آخر عصايش را به قبرحافظ مي زند و خطاب به او مي گويد : درويش مي خواستند تو را نجس كنند ، نگذاشتم !)


    هنوز آثار افتادن چوب بستها بر روي سنگ قبر به صورت شكستگي در سنگ به چشم مي خورد .


    - در سال1319ه.ق. شاهزاده ملك منصور ( ملقب به شعاع السلطنه )‌ والي فارس معجري آهنين بر قبرحافظ ساخت و كتيبه اي را نيز بر بالاي آن قرار داد .


    - در سال1310خورشيدي فردي به نام دبير اعظم بهاري که استاندار فارس بود ، سردر حياط جنوبي ونارنجستان ان را سروسامان داد ، همچنين خياباني در جلو آرامگاه احداث کرد و نام آنرا« خرابات» گذاشت که بعدها به گلستان تغيير نام پيداکرد .


    - در سال1314خورشيدي به کوشش مرحوم علي اصغر حکمت شيرازي (وزير فرهنگ وقت) وعلي رياضي (رئيسفرهنگ وقت) طرح نقشه ي آرامگاه حافظ ، به شکل کنوني آن با طراحي و نظارت مهندس « آندره گدار» شرق شناس و ايران شناس بزرگ فرانسوي تهيه شد و به مرحله ي اجرا درآمد ودر سال1316به اتمام رسيد.


    طبق اين نقشه در تالار ، چهار ستون وسط که در زمان زنديه احداث شده بود، از دوطرف امتداد يافت و حافظيه به دو محوطه ،شامل باغ در جنوب، تالار و آرامگاهدر شمال آن تبديل شد.


    دراين ساختمان عمارت قديمي کريم خان زند به صورت تالاري درآمد که 56 متر طول دارد وبه وسيله ي 20 ستون سنگي بلند نگه داشته مي شود که چهارستون يک پارچه ي کريم خانيدر ميان اين ستون ها قرار دارد و 16 ستون ديگر دوتکه است که در سال1315شمسي ساخته و نصب گرديده است.
    خدایا !
    مرا تنها مگذار
    که مبادا نگاهم به نگاه بنده ای
    از جنس خاک محتاج شود


  2. #2
    cute-baby آواتار ها
    • 224

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Dec 2009
    محل تحصیل
    سپيدان
    شغل , تخصص
    Receptionist
    رشته تحصیلی
    مديريت جهانگردي
    راه های ارتباطی

    Icon Gol نمادشناسي بنای حافظیه

    بر سر تربت ما چون گذری همت خواه
    كه زیارتگه رندان جهان خواهد بود



    بنای آرامگاه حافظ را علاوه بر سبک و سیاق ظاهری معماری اش ، می توان از منظری عرفانی و معنوی نیز کاوید که از نظر نمادشناسی قابل تأمل است . بنای آرامگاه در مقابل خیابانی قرار گرفته است . خیابان می تواند نمایی از اسارت در جهانی صنعتی باشد که تا زمانی که در آن زندانی هستیم نمی توانیم به تفکرات حافظ پی ببریم ، هم چنان که وقتی در خیابان ایستاده ایم ، آرامگاه را نمی توانیم ببینیم . صحن جنوبی آرامگاه جلوه ای از عالم ملک و اسارت در هواهای نفسانی است . هر قدر که از در ورودی دورتر و به پله های ایوان نزدیک تر می شویم ، از قید تعلقات دنیای مادی هم رهاتر می شویم . از صحن جنوبی با گذر از دو ردیف پلکان سنگی به ایوان می رسیم که هر ردیف آن از 9 پله تشکیل شده است . 9 عدد افلاک است و در ادبیات و عرفان ایرانی بسیار مقدس .


    از پله ها که بالا می رویم ، خود می تواند بیانگر نوعی معراج و کنده شدن از عالم ملک به قصد سیر در عالم ملکوت باشد . در این سیر ، کم کم بنای مقبره مانند خورشید درخشانی که طلوع می کند نمایان می شود .


    ایوان بیانگر عالم ملکوت است . اینجاست که حجاب ها به کناری می روند و حقیقت ( مقبره ) آشکار می شود . پس از آشکاری حقیقت ، فرود از پله ها نمایانگر تعظیم در برابر این آفتاب خوبان است .


    صحن شمالی ، عالم ملکوت را تداعی می کند که در آن سرانجام به ساحت حقیقت دست می یابیم ، جایی که هشت در ورود و خروج دارد و هر کسی از ظن خود یار آن می شود . هشت ستون مقبره ،هم می تواند نشانی از هشت در بهشت باشد و هم یادآور قرن هشتم هجری که حافظ در آن می زیسته است .


    نمای درونی سقف با رنگ هایی تزئین شده که می تواند نمودهای عرفانی داشته باشد:


    آبی فیروزه ای نماد بهشت ، قرمز ارغوانی نشان شراب ازلی ، سفید و سیاه نماد شب و روز و گذر زمان و قهوه ای سوخته نماد خاک است
    نمای بیرونی گنبد ، هم نمودی از آسمان است و هم ترک ترکی و به شکل کلاه قلندران و تاج درویشان .

    وقتی این همه مفاهیم بلند پایه در فرهنگ و عرفان ایرانی اسلامی ، در هم آمیخته می شود ، آرامگاه شخصیتی را می سازد که خود نیز نمونه کامل یک رند عارف حقیقت جوی ایرانی است ، به یقین این مکان مقدس آرامگاه دل ها و زیارت گاه رندان جهان هست و خواهد بود .


    خدایا !
    مرا تنها مگذار
    که مبادا نگاهم به نگاه بنده ای
    از جنس خاک محتاج شود


برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •