-
بهره وري در شرکتهاي نرم ا�?زاري
بهره وري را در يک تعري�? اقتصادی"مقدار کالا و یا خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی یا کار هزینه شده" و یا در تعری�?ی کلی خلاصه "انجام درست کار درست" مي دانند که ترکيبي از کارايي (انجام درست کار) و اثربخشي (انجام کار درست) است. به عبارت ديگر ا�?زایش بهره وري، ا�?زايش خروجي يک پردازش بدون ا�?زايش در ورودي آن -و از طريق اصلاح شيوه هاي پردازش-می باشد .
در يک شرکت نرم ا�?زاري هم مانند هر مجموعه اقتصادي ديگر لزوم ا�?زايش بهره وري �?ردي و سازماني اهميت ويژه اي دارشته و شايد به نوعي اهميت آن بيش از برخي صنايع ديگر باشد، چرا؟
- عمده خروجي يک شرکت نرم ا�?زار مبتني بر ا�?راد و نيروي انساني است، برخلا�? بسياري از صنايع که ماشين آلات در ايجاد خروجي و محصول نقش مهمتري دارند.
- شرکتهاي نرم ا�?زاري با هزينه هاي متعددي مانند هزينه �?رصت، هزينه زمان بيکاري، هزينه آموزش و .... مواجه هستند که با ا�?زايش بهره وري مي توانند اين هزينه ها را کاهش دهند.
-در شرکتهاي نرم ا�?زاري کارگروهي بين ا�?راد، انجام توسعه همروند (Cuncurrent Development) و مهندسي همزمان و تاثيرات بين پروژه اي اهميت زيادي دارد. مواردي که در مديريت و برنامه ريزي درست روي ا�?راد و منابع مي توان بهينه کرد.
-زمان پارامتري بسيار مهم در شرکت هاي نرم ا�?زاري است. چه در رعايت زمانبندي پروژه اي خاص براي يک مشتري و چه در توليد يا ارتقاء نسخه جديد و در �?ضاي رقابتي و سرعت در اختصاص سهم بازار به محصول خود. در بسياري از مرراد ا�?زايش بهره وري مي تواند راهکار خوبي در تسريع �?رآيند ها گردد.
- رخداد خطا و نيز ريسکهاي پروژه جزئي جدا نشدني از پروژه هاي نرم ا�?زاري هستند، برخلا�? برخي صنايع که پس از توليد و تست، محصول تا پايان مدت عمر م�?يد آن کمتر دچار خطا خواهد شد، يک محصول نرم ا�?زاري دچار خطاهاي طراحي و پياده سازي متعدد، خطاهاي ناحيه بحراني (Critical rigens) هستند که به همراه تغيير در نيازها و شرايط محيطي باعث مي شود در يک پروژه نتوان مديريت خطا و ريسک را ناديده گر�?ت.
- کوچکي شرکتهاي نرم ا�?زاري در مقابله با ساير صنايع: شرکتهاي نرم ا�?زاري کشور اغلب با نيروي انساني زير 50 ن�?ر �?عاليت مي کنند و در شرکتهاي کوچک نيز با نيروي زير 20 ن�?ر، پروژه ها را برعهده مي گيرند. کم نگه داشتن تعداد نيروي انساني که به سبب جلوگيري از رشد بادکنکي شرکت هاي نرم ا�?زاري به عنوان يک عامل کليدي و مهم در نزد مديران شرکتهاي نرم ا�?زاري مطرح مي شود باعث مي شود که با يک تعداد کم نيرو، پروژه هاي بزرگ و متعدد گر�?ته شود. اينجاست که ورودي ثابت است و خروجي نياز به بزرگ شدن دارد. تنها راه چاره در اين موارد ا�?زايش بهره وري است.
- ...
بهره وري بايد در يک شرکت نرم ا�?زاري موارد زير را نتيجه دهد:
- کاهش زمان توليد
- کاهش خطاهاي محصولات نرم ا�?زاري
- ا�?زايش رضايتمندي مشتري از طريق حذ�? تاخير ها و خطاهاي نرم ا�?زاري
- کاهش هزينه هاي جاري شرکت
-کاهش تنش ها و اختلا�?ات ناشي از پروژه ها
برخي موارد کليدي تر در ا�?زايش بهره وري در شرکتهاي نرم ا�?زاري بر اساس حوزه عملکرد آنها -در يک نگاه اوليه- عبارتند از:
بخش توليد:
- بکارگيري متدولوژي هاي استاندارد در چرخه تحليل تا نصب و ارزیابی نرم ا�?زار
- بکارگيري ابزارهاي مهندسي نرم ا�?زار (CASE Tools) در ساخت سيستم
- ا�?زايش روحيه کارگروهي در بين بخش هاي �?ني با اجرايي طرح هايي نظير Pair Programming
- اجراي سياست پلکاني در آموزش نيروي انساني
- مديريت کد برنامه و بکارگيري ابزارهاي مناسب در جهت ح�?ظ و مديريت سورس کد برنامه
- بکارگيري برنامه هاي تست (Test Plan) و ابزارهاي تست خودکار برنامه ها (Test Program)
-مستند سازي �?رآيند توليد و بکارگيري روشهاي مناسب در جهت ا�?زايش قابليت گسترش و قابليت است�?اده مجدد در محصول ها
- جذب نيروي هاي مناسب و مستعد براي ا�?زودن به بخش هاي �?ني مختل�?
-...
بخش پشتيباني:
- تست پيش از نصب نرم ا�?زار
-بکارگيري روشهاي مناسب در آموزش قطعي کاربران سيستم
- تهيه مستندات آموزشي و راهنماهاي مناسب
- قطعه بندي نرم ا�?زار براي ارتقاء ساده تر آن
- بکارگيري سياست هاي نسخه بندي (Versioning) در برآورده سازي نيازهاي مشتريان
- بکارگيري ابزارهاي Remote براي پشتيباني راه دور
- مستند سازي تست و آزمايش نرم ا�?زاري براي جلوگيري از بروز خطاهاي مشابه در نرم ا�?زارهاي آتي
-...
بخش �?روش:
- ايجاد مستندات نمونه براي پيشنهاد هاي پروژه (Document Template)
- حرس کردن مشتريان و حذ�? مشتريان و حوزه هاي غير مؤثر
- برگزاري جلسات مؤثر در معر�?ي و دموي محصول (جلسات جامع و مانع)
- عدم گر�?تن پروژه به هر قيمتي و قبول پروژه هاي مساله دار (کار گل!)
- ارائه مستندات به صورت آنلاين
- مديريت وقت و پيگيري مداوم مشتريان (استراتژي پيگيري �?روش)
- رعايت سياست قيمت گذاري مناسب براي �?روش محصولات به بخش هاي مختل�?
-جذب نمايندگي در شهرستانها و گسترش شبکه هاي �?روش براي محلي سازي �?روش از يکسو و گسترش حوزه پوشش �?روش از سوی دیگر
-...
موارد بالا همگي جنبه ابتدايي داشته که در نگاه اول به نظر مي رسد و مطئمنا با يک نگاه دقيق تر و اندکي تامل بيشتر -که اين روز ها شديدا دنبال وقتي براي آن مي گردم!- مي توان اين �?هرست را کامل تر کرد (اميدوارم خواننده محترم خود نظر خود را در اين مورد ارائه نمايد تا �?هرست کامل تر شود)
همين!
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن