آموزش code vision
در این بخش آموزش برنامه نویسی سی کد ویژن قرار می گیرد
avr-->c-->code vision
آموزش code vision
در این بخش آموزش برنامه نویسی سی کد ویژن قرار می گیرد
avr-->c-->code vision
حتما به ما سر بزنيد زرر نمي كنيد
تالار كامپيوتر و اينترنت و فناوري
طراحي گــــرافيك و مالتي مديا
تالار برنامه نویسی و طراحی صفحات وب
شکل کلی برنامه
اولین قدم شناخت شکل کلی برنامه نویسی سی است
سرامد
متغیر های عمومی
تعریف توابع
تابع اصلی
{
متغیر محلی
تعریف سخت افراری
برنامه اصلی
}
تشریح توابع
حتما به ما سر بزنيد زرر نمي كنيد
تالار كامپيوتر و اينترنت و فناوري
طراحي گــــرافيك و مالتي مديا
تالار برنامه نویسی و طراحی صفحات وب
سرامد
سرامد ها برنامه هایی از پیش نوشته شده اند که برای جلوگیری از نوشتن چند باره ی آن ها در برنامه متعدد ایجاد شده اند
شکل کلی سرامد به صورت زیر می باشد
< نام سرامد .h >
#include
از سرامد های پرکاربرد می توان به سرامد میکروکنترلر اشاره کرد که در هر برنامه ای ضروری است و کار شناسایی سخت افزار های داخلی میکرو کنترلر را بر عهده دارد
و از دیگر سرامد ها می توان به سرامد کیبرد موشواره ال سی دی ها ی گرافیکی دوربین ها و ... اشاره کرد
حتما به ما سر بزنيد زرر نمي كنيد
تالار كامپيوتر و اينترنت و فناوري
طراحي گــــرافيك و مالتي مديا
تالار برنامه نویسی و طراحی صفحات وب
متغیر ها قسمت اول
متغیر ها مکان هایی از حافظه اند که مقادیری می گیرند .
متغیر ها به صورت زیر تعریف میشوند
نام متغییر نوع متغیر
- در کد ویژن متغیر ها یکی از صورت های زیر است
bit :
اعداد بولی 0 یا 1 که یک بیت حافظه اشغال می کند
char :
اعداد صحیح بین -128 و 127 که یک بایت حافظه اشغال می کنند
int :
اعداد صحیح بین -32768 و 32767 که دو بایت حافظه اشغال می کنند
long :
اعداد صحیح بین -2^31 و 2^31-1 که چهار بایت حافظه اشغال می کنند
float :
اعداد اعشاری بین +_ 1/175*10^-38- و +_ 3/402*10^38 که چهار بایت حافظه اشغال می کند
double :
اعداد اعشاری با دقت مضاعف که هشت بایت اشغال می کند
اگر قبل از نوع متغیر صحیح از کلمه ی
unsigned
استفاده شود منفی آن متغییر از بین رفته و حداکثر مقادیر آن دو برابر می شود
حتما به ما سر بزنيد زرر نمي كنيد
تالار كامپيوتر و اينترنت و فناوري
طراحي گــــرافيك و مالتي مديا
تالار برنامه نویسی و طراحی صفحات وب
متغیر ها قسمت دوم
متغیر ها در سه جا می توانند ذخیره شوند
در ram برای این کار هیچ پییشوندی لازم نیست
در rom برای این کار از پیشوند eeorom استفاده می شود
در flash برای این کار از پیشوند flash استفاده می شود
متغیر های که در رم ذخیره می شوند پس از ریست از بین می روند
متغیر هایی که در فلش ذخیره می شوند ثابت می باشند و امکان مقدار دادن در ادامه برنامه به آن موچود نمی باشد
همچنین استفاده از پیشوند باعث ثابت شدن متغیذ می شود
متغیر ها یا محلی اند و یا عمومی اند
اگر در اول برنامه قبل از تابع main تعریف شده یاشند متغیر عمومی و اگر در داخل یک تابع تعربف شده باشند متغیر محلی اند
از متغیر عمومی در تمام قسمت های برنامه می توان استفاده کرد
ولی از متغیر محلی فقط در داخل همان تابع استفاده می شود و با اتمام اجرای تابع آن ها ازبین می روند
حتما به ما سر بزنيد زرر نمي كنيد
تالار كامپيوتر و اينترنت و فناوري
طراحي گــــرافيك و مالتي مديا
تالار برنامه نویسی و طراحی صفحات وب
ارایه
آرایه ها n بعدی ماتریس های n بعدی هستند که به صورت زیر تعیریف می شوند
اگر جنس اعضا از نوع char باشد به آرایه ؛ رشته نیز می گویند
جنس اعضا نام آرایه [تعداد اعضای بعد اول] [تعداد اعضای بعد دوم] [تعداد اعضای بعد سوم] ...
int robot [23][245][24][4]
آرایه ها نیز مانند متغیر ها داری دو نوع محلی عمومی می باشد
char string [10][15]
حتما به ما سر بزنيد زرر نمي كنيد
تالار كامپيوتر و اينترنت و فناوري
طراحي گــــرافيك و مالتي مديا
تالار برنامه نویسی و طراحی صفحات وب
ساختمان
ساختمان ها مجموعه هایی از متغیر ها ثابت ها رشته ها آرایه ها و ساختمان های دیگر هستند
اگر شما از یک شی مشخصاتی دارید بهترین وسیله برای بیان ساختمان می باشد وبه صورت زیر تعریف می شود
برای استفاده از ساختمان از کل به جز حرکت کرده و وسط آن نقطه می گذاریم
stract نام ساختمان { اعضا } شی هایی از نوع ساختمان;
struct avr { type name pin vcc { atmega32,tiny11,atmega5660;
ali.dars.omumi.farsi=13
حتما به ما سر بزنيد زرر نمي كنيد
تالار كامپيوتر و اينترنت و فناوري
طراحي گــــرافيك و مالتي مديا
تالار برنامه نویسی و طراحی صفحات وب
اشاره گر ها
اشاره گر ها مکان هایی از حافظاه اند که به آدرس متغییر دیگری اشاره می کنند و به صورت زیر تعریف می شوند
اشاره گر ها فقط آدرس متغیر ها از جنس خود را نگه می دارند و دادن آدرس دیگر متغیر ها غلط است
جنس اشاره گر * نام اشاره گر
int a; int *b; b = &a;
حتما به ما سر بزنيد زرر نمي كنيد
تالار كامپيوتر و اينترنت و فناوري
طراحي گــــرافيك و مالتي مديا
تالار برنامه نویسی و طراحی صفحات وب
عملگر ها قسمت اول
+ جمع
- تفریق
* ضرب
/ تقسیم
++ افزایش یک واحدی
-- کاهش یک واحدی
% باقی مانده ی تقسیم
= انتساب
>> شیفت به چپ
<< شیفت به راست
~ not منطقی
& and منطقی
| or منطقی
! not بولی
&& and بولی
|| or بولی
=+ اول جمع سپس انتساب
=- اول تفریق سپس انتساب
=* اول ضرب سپس انتساب
=/ اول تقسیم سپس انتساب
=% اول باقی مانده سپس انتساب
== شرط برابری
=! شرط نابرابری
< شرط بزرگتر بودن
> شرط کوچکتر بودن
=> شرط کوچکتر یا مساوی بودن
=< شرط بزرگتر یا مساوی بودن
& استخراج آدرس
* روجوع به آدرس
حتما به ما سر بزنيد زرر نمي كنيد
تالار كامپيوتر و اينترنت و فناوري
طراحي گــــرافيك و مالتي مديا
تالار برنامه نویسی و طراحی صفحات وب
عملگر ها قسمت دوم
کدهای دوگانه ی زیر برابرند
c =a + c ; ------------------------- c + = a ;
d = a - d; ------------------------- d - = a ;
e = a * e ; --------------------- e * = a ;
f = a + f ; -------------------- f * = a ;
g = a / g ; ----------------- g / = a ;
h = a % h ; ----------------------- h % = a;
a = b ; ------------ k = & a ; b = * k ;
حتما به ما سر بزنيد زرر نمي كنيد
تالار كامپيوتر و اينترنت و فناوري
طراحي گــــرافيك و مالتي مديا
تالار برنامه نویسی و طراحی صفحات وب