قبل از اينكه برنامه مفصل و پيچيده شهر الكترونيكى اجرا شود، بهتر است ابتدا از سطح آمادگى شهر برای انجام چنين پروژهای مطلع بود.آمادگى الكترونيكى، درجه آمادگى شهر را برای مشاركت در استفاده وتوسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت رسيدن به جامعه اطلاعاتى جهانى نشان مي دهد. در مورد بعضى از نواحى و به خصوص مناطق محروم كه مردم به سختى مى توانند خود را با فناوری اطلاعات و ارتباطات و كاربردهای آن تطبيق دهند درجه آمادگى الكترونيكى حداقل لازم است.
پنج محوری كه معمولاً برای تشخيص آمادگى الكترونيكى و ارزيابى ايجاد شهر الكترونيكى مورد توجه قرار
مى گيرد عبارتند از:
1- زيرساخت ها
2- منابع انسانى
3- اراده دولت و حاكميت شهری
4- قوانين و مقررات
5- بودجه و منابع مالى
1- زيرساخت ها:در شهر الكترونيكى، مؤلفه های مختلفى در مورد زيرساخت مطرح مى شود. مهم ترين مؤلفه مرتبط, زيرساخت ارتباطى و شبكه های انتقال داده ( اينترنت، خطوط فيبر نوری، سيستم های انتقال داده به صورت باسيم و بى سيم و ... ) است.
علاوه بر اين، وضعيت صنعت رايانه ( از نظر سخت افزاری و نرم افزاری ) نيز در اين بخش مورد توجه قرار مى گيرد.
به طور خلاصه، فاكتورهای مورد توجه در اين محور عبارت اند از:
1- تعداد خطوط تلفن ثابت.
2- تعداد مشتركين تلفن همراه.
3- وضعيت شبكه ارتباطى كل كشور از نظر اتصال به اينترنت)فيبر، ماهواره(.
4- كيفيت و ضريب اطمينان شبكه های ملى وبين المللى.
5- نوع تجهيزات دسترسى به اينترنت، سرعت خطوط.
6- تعداد كاربران اينترنت پر سرعت و اتصال با شماره گيری تلفن.
7- تعداد افرادی كه به صورت روزانه از اينترنت استفاده مى كنند.
8- پهنای باند اينترنت در كل كشور، دريافت و ارسال.
9- تعداد كامپيوترهای شخصى ( pc )موجود به ازاء هر1000نفر.
10- تعدادpc در منزل، دانشگاه، اداره ها و مدارس.
11- قيمت استفاده از اينترنت، هزينه رايانه و تجهيزات جانبى.
12- تعداد ICPها 1, ISPها2 وASPها3.
13- تعداد مراكز داده و نقاط اتصال به فيبر نوری واينترنت ماهواره ای.
14- تعداد افرادی كه از كاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت روزانه استفاده مى كنند.
علاوه بر اين موارد، لازم است كه درخصوص بعضى از واژگان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات توضيح روشن و تعريف مشخصى وجود داشته باشد تا در ارزيابى ميزان آمادگى شهر الكترونيكى اشكالى رخ ندهد.
1- به كسانى كه در طول هفته چندين نوبت اينترنت استفاده مى كنند كاربر اينترنت مى گويند.
2- درصد مردم علاقمند به استفاده از اينترنت( افرادی هستند كه در حال حاضر مشكل پرداخت هزينه تجهيزات رايانه ای و اينترنت را دارند ولى، نسبتبه استفاده از خدمات شهر الكترونيكى علاقمند هستند و در صورتى كه از سوی شهر امكاناتى در اختيار داشته باشند، از آن استفاده مى كنند.)
3- درصد كسانى كه ترجيح مى دهند از تلفن بيشتر از اينترنت استفاده كنند.
4- درصد كسانى كه ترجيح مى دهند از اينترنت بيشتر از تلفن استفاده كنند.
5- درصد كسانى كه تنها به دليل هزينه از اينترنت استفاده نمى كنند.
6- درصد كسانى كه علاقه دارند به جای يارانه به نان، به علم و دسترسى به اينترنت تعلق بگيرد.
7- درصدی از كاربران اينترنت كه به صورت واقعى از اينترنت برای انجام كار امور روزانه از آن استفاده
مى كنند.
8- درصد محيط های كسب و كار كه دارای اينترنت هستند.
9- درصد محيط های كسب و كار كه به صورت برخط فروش داشته و يا سرويس و خدمات بعد از فروش خود را از طريق اينترنت ارايه مى دهند.
طرح چنين سؤالاتى و تحقيق پيرامون آنها، فضای لازم برای ايجاد زيرساخت مناسب در يک شهر الكترونيكى را معرفى مى كند.
2- منابع انسانى: منابع انسانى در توسعه شهر الكترونيكى نقش مهمى دارند. لازم است كه اين امر مهم در برنامه ريزی ها مورد توجه قرار گيرد.
هم اكنون، بسياری از كشورهای توسعه يافته در زمينه فناوری اطلاعات و ارتباطات دچار كمبود نيروی انسانى متخصص هستند. كشورهايى مانند هندوستان با تربيت نيروی انسانى متخصص در اين زمينه از فرصت هایخوبى برخوردار شده اند. همچنين، مردمى كه بايد از شهر الكترونيكى استفاده كنند نيز بايد با خدمات برخط اين پديده آشنا شوند.
به عبارت ديگر، تربيتشهروندان الكترونيكى يكى از اصلى ترين نيازهای توسعه شهر الكترونيكى است. آموزش افراد متخصص و مردم عادی, بخشى از برنامه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و كاربردهای آن مانند شهر الكترونيكى به شمار مى رود. دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالى شهری مى بايست ( در كنار مراكز آموزشى بخش خصوصى ) بتوانند نيروی متخصص مورد نياز جامعه را تربيت و تأمين نمايند. فرهنگ سازی با هدف به كارگيری فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از خدمات شهر الكترونيكى بخش ديگری از نياز جامعه اطلاعاتى امروز است كه رسانه های گروهى بايد در راستای آن تلاش و برنامه ريزی كنند.
از آنجا كه ميزان استفاده از كامپيوتر و اينترنت در ميان مردم عادی دركشورهای كمتر توسعه يافته بسيار كم است، از طريق فرهنگ سازیمى توان مردم را متوجه ارزش اين پديده نمود.
دلايل مختلفى وجود دارد كه كاربردهای فناوری اطلاعات در بعضى از كشورها توسعه خوبى نداشته است، برخى از اين دلايل عبارتند از:
1- تعداد كمى از مردم عادی صاحب كامپيوتر شخصى ( PC ) هستند.
2- كمبود دسترسى به مراكز خدمات كرايه رايانه و مراكز ارائه خدمات اينترنت و عدم آشنائى مردم از وجود چنين مراكزی.
3- قيمت گران دسترسى به اينترنت و هزينه رايانه.
4- كمبود آموزش آشنايى مقدماتى عمومى مردم به رايانه و اينترنت از طريق رسانه های گروهى.
5- محدود نمودن بعضى از كاركنان به استفاده از رايانه و اينترنت به صورت رسمى در محيط كار.
6- محدود بودن سرعت اينترنت به خصوص درمحيط های كاری كه از طريق شماره گيری است.
7- رسمى نبودن استفاده از اينترنت در محيط های كاری و اجباری نبودن استفاده از پست الكترونيكى در محيط كاری.
8- اتصال كم به اينترنت و كافى نبودن تعداد رايانه در مدارس.
9- مشخص نبودن برنامه های اصولى برای تأمين رايانه و دسترسى اينترنت مدارس ( ابتدائى، راهنمايى و دبيرستان( .
10- كمبود محتوای آموزشى قابل عرضه بر روی شبكه مدارس.
11- پايين بودن درصد استفاده كنندگان از اينترنت در سنين بالا.
12- فقدان متخصص و كاربر حرفه ای فناوری اطلاعات و ارتباطات.
13- مهاجرت افراد حرفه ای در زمينه فناوری اطلاعات و ارتباطات به كشورهای توسعه يافته.
14- عدم امنيت.
15- كم بودن پهنای باند دسترسى به خدمات اينترنت و كاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات.