sunyboy
04-10-2015, 07:40 PM
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام محمد هادي يعقوب نژاد با اشاره به ضرورت ايجاد پايگاه پاياننامههاي حوزوي گفت: حوزه علميه برغم اينکه کارهاي محتوايي و علمي قابل توجهاي را انجام ميدهد ولي شايد در ارائه فعاليتها يک مقدار عقب تر از جاهاي ديگر باشد، البته در بحثهاي نرمافزاري و در بحثهاي جديد کارهاي خوبي در سطح حوزه انجام گرفته است، اما در بدنه مديريت حوزه علميه برخي کارها بايد انجام ميگرفت که انجام نشده است، بحث پاياننامههاي حوزوي شايد بحثي است که در وظايف ما نيست، مرکز ما وابسته به يک سازمان حوزوي است، ما از نظر ساختاري عملاً عضو شوراي مديريت حوزه نيستيم، اما در همه جا به نام حوزه رفتهايم.
وی افزود: پاياننامههاي حوزوي مورد غفلت قرار گرفته است، کاري که IranDoc انجام داده است، کار بسيار خوبي است. آنها به صورت ساختاري، ترکيبي را ايجاد کردهاند که پاياننامهاي که در وزارت علوم و وزارت بهداشت، انجام ميشود بايد از سوي آنها تأييد شود. يعني دانشجويي که ميخواهد موضوعي را انتخاب کند و پاياننامه بنويسد حتماً بايد به IranDoc مراجعه کند، موضوع خودش را با آنها چک کند و وقتي پاياننامه را هم نوشت بايد نسخهاي از فايل پاياننامه و همينطور نسخهاي از کار کاغذي خودش را به IranDoc تحويل بدهد که اينها بايگاني بشوند. اين کار در حوزه اتفاق نيفتاده بود.
رئیس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي اظهار داشت: در ابتدا ما فقط از طريق معاونت پژوهشي و آموزشي حوزههاي علميه وارد کار شديم، اول چندان موافقت نميکردند، اما با ارتباطات و مراودات و تفاهمهايي که به وجود آورديم، خوشبختانه کار آغاز شد. بعد از آن مراکز ديگري مثل حوزه علميه مشهد، موسسه آموزشي- پژوهشي امام خميني و بعد جامعه المصطفي به ما ملحق شدند. در هر حال ما توانستهايم بيش از ۷هزار پاياننامه حوزوي را جمعآوري و نمايهسازي کنيم. البته ما فقط چکيده اين پاياننامهها را در اختيار داريم و فايل پاياننامهها را در همان مجموعهها نگهداري ميکنند. اما در اصل اينکه چنين حرکتي پايهريزي و شروع شد به نظر کار خيلي مهمي است که در حوزه انجام گرفته است.
حجت الاسلام يعقوب نژاد گفت: اخيراً نيز پاياننامههاي حوزههاي علميه خارجي را نيز اضافه کردهايم که اين خيلي مهم است و ميتواند هم به طلاب و هم به حوزههاي علميه کمک کند تا از داشتههاي موجود استفاده کنند و بدانند در مقابل برخي از مخالفين شيعه چه اقداماتي بايد انجام شود.
نگاه زیرساختی به علوم اسلامی
وی با اشاره به اقدامات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي در مورد علوم انساني و به خصوص در حوزه ترجمه گفت: از همان ابتدا نگاه مجموعه ما به علوم اسلامي نگاه زيرساختي بود، ما معتقديم که فعاليتهايي که مرکز انجام داده است زيرساختهايي هستند که ميتوانند زمينه توليد علم را به راحتي فراهم کنند، تا وقتي ما بر داشتههايمان تسلط پيدا نکنيم امکان ندارد که حرف تازهاي بزنيم. اين يکي از مشکلات ماست. بسياري از مواردي که فکر ميکنيم توليد علم هستند احتمال دارد که اصلاً توليد علم نباشند؛ ممکن است همان اطلاعات گذشته منتها با يک نمايش جديد باشند.
وی افزود: کارهايي که اينجا در هر سه حوزه انجام ميدهيم هم از همين جنس است مثل اصطلاحنامهها که در واقع شما با شناسايي اصطلاحها يک دانش را توصيف ميکنيد. اصطلاحات هر علم نماد و نماينده آن علم هستند. هيچ اصطلاحي در هيچ علمي نيست مگر اينکه بين آن اصطلاح و آن علم رابطهاي وجود داشته باشد. چون بين اين مصطلاحات يک رابطه پشت صحنه وجود دارد ولي ما به اين روابط توجه نکردهايم. در اصطلاحنامهها همانطور که اصطلاحات شناسايي ميشوند روابط بين اين اصطلاحات نيز شناسايي ميشوند و نهايتا درختواره يا نظامواره آنها مشخص ميشود.
http://pnu-club.com/imported/2015/02/30.gif
وی افزود: پاياننامههاي حوزوي مورد غفلت قرار گرفته است، کاري که IranDoc انجام داده است، کار بسيار خوبي است. آنها به صورت ساختاري، ترکيبي را ايجاد کردهاند که پاياننامهاي که در وزارت علوم و وزارت بهداشت، انجام ميشود بايد از سوي آنها تأييد شود. يعني دانشجويي که ميخواهد موضوعي را انتخاب کند و پاياننامه بنويسد حتماً بايد به IranDoc مراجعه کند، موضوع خودش را با آنها چک کند و وقتي پاياننامه را هم نوشت بايد نسخهاي از فايل پاياننامه و همينطور نسخهاي از کار کاغذي خودش را به IranDoc تحويل بدهد که اينها بايگاني بشوند. اين کار در حوزه اتفاق نيفتاده بود.
رئیس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي اظهار داشت: در ابتدا ما فقط از طريق معاونت پژوهشي و آموزشي حوزههاي علميه وارد کار شديم، اول چندان موافقت نميکردند، اما با ارتباطات و مراودات و تفاهمهايي که به وجود آورديم، خوشبختانه کار آغاز شد. بعد از آن مراکز ديگري مثل حوزه علميه مشهد، موسسه آموزشي- پژوهشي امام خميني و بعد جامعه المصطفي به ما ملحق شدند. در هر حال ما توانستهايم بيش از ۷هزار پاياننامه حوزوي را جمعآوري و نمايهسازي کنيم. البته ما فقط چکيده اين پاياننامهها را در اختيار داريم و فايل پاياننامهها را در همان مجموعهها نگهداري ميکنند. اما در اصل اينکه چنين حرکتي پايهريزي و شروع شد به نظر کار خيلي مهمي است که در حوزه انجام گرفته است.
حجت الاسلام يعقوب نژاد گفت: اخيراً نيز پاياننامههاي حوزههاي علميه خارجي را نيز اضافه کردهايم که اين خيلي مهم است و ميتواند هم به طلاب و هم به حوزههاي علميه کمک کند تا از داشتههاي موجود استفاده کنند و بدانند در مقابل برخي از مخالفين شيعه چه اقداماتي بايد انجام شود.
نگاه زیرساختی به علوم اسلامی
وی با اشاره به اقدامات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي در مورد علوم انساني و به خصوص در حوزه ترجمه گفت: از همان ابتدا نگاه مجموعه ما به علوم اسلامي نگاه زيرساختي بود، ما معتقديم که فعاليتهايي که مرکز انجام داده است زيرساختهايي هستند که ميتوانند زمينه توليد علم را به راحتي فراهم کنند، تا وقتي ما بر داشتههايمان تسلط پيدا نکنيم امکان ندارد که حرف تازهاي بزنيم. اين يکي از مشکلات ماست. بسياري از مواردي که فکر ميکنيم توليد علم هستند احتمال دارد که اصلاً توليد علم نباشند؛ ممکن است همان اطلاعات گذشته منتها با يک نمايش جديد باشند.
وی افزود: کارهايي که اينجا در هر سه حوزه انجام ميدهيم هم از همين جنس است مثل اصطلاحنامهها که در واقع شما با شناسايي اصطلاحها يک دانش را توصيف ميکنيد. اصطلاحات هر علم نماد و نماينده آن علم هستند. هيچ اصطلاحي در هيچ علمي نيست مگر اينکه بين آن اصطلاح و آن علم رابطهاي وجود داشته باشد. چون بين اين مصطلاحات يک رابطه پشت صحنه وجود دارد ولي ما به اين روابط توجه نکردهايم. در اصطلاحنامهها همانطور که اصطلاحات شناسايي ميشوند روابط بين اين اصطلاحات نيز شناسايي ميشوند و نهايتا درختواره يا نظامواره آنها مشخص ميشود.
http://pnu-club.com/imported/2015/02/30.gif