sunyboy
03-16-2015, 05:50 PM
به گزارش خبرگزاری مهر، سورنا ستاری در نشست هماندیشی با شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه، با اشاره به آمادگی ایجاد شده در کشور برای گسترش اقتصاد دانش بنیان در تمامی حوزهها، مسئله اصلی گسترش این اقتصاد را فرهنگی عنوان کرد و افزود: بخشی از مشکلات فرهنگی ناشی از اقتصاد نفتی ما را وادار میکرد بدون تلاش برای به دست آوردن دستاوردهای علمی و فناوری مورد نیاز، آنها را خریداری کنیم در صورتی که اتفاقات مثبت چند سال اخیر به ما آموخته است که تا خودمان چیزی را نسازیم و بومی نکنیم، نمیتوانیم از آن نگهداری کنیم.
ستاری با اشاره به ضرورت بومی سازی دستاوردهای مورد نیاز عنوان کرد: واردات بدون کسب دانش فنی موجب شد دچار مشکلات بسیاری شویم. اگر دانش فنی تجهیزات مورد نیاز بومی شود توانمندی اداره آن در کشور وجود دارد.
وی با تاکید بر ضرورت بازتعریف مفاهیم پژوهشی گفت: نیازمند فرهنگسازی در حوزه تعریف پژوهش ها هستیم، چرا که در این حوزه کم هزینه نکرده ایم.
ستاری هدفگذاری صحیح پژوهش را مشکل اصلی پژوهشها عنوان کرد و افزود: مشکل اصلی پژوهش کشور، نداشتن مشتری است. پژوهشگاه هایی هستند که چندین میلیارد هزینه می کنند اما نتیجه این هزینه ها و دستاوردهای آن ها تاثیری در زندگی مردم نداشته است و خروجی این پژوهش ها در صنعت مشاهده نمی شود.
نایب ریس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه پروژههای کلان شهرها با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و فناوریهای بومی رونق میگیرد عنوان کرد: ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و دانش بومی فناوران ایرانی موجب حل مشکلات عمده در حوزههایی همچون حمل و نقل عمومی از جمله مترو در کلانشهرها را به دنبال خواهد داشت.
ظرفیت بازارسازی در حوزه حمل و نقل شهری
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری حوزه حمل و نقل زیر زمینی شهری را یکی از بازارهای بزرگ با ظرفیت تجاری سازی بالا برای شرکت های دانش بنیان برشمرد و افزود: حوزه مترو دارای ظرفیت بسیار خوبی برای استفاده از تجربیات و داشته های شرکت های دانش بنیان در جهت کمک به توسعه حمل و نقل شهری است.
وی با تاکید بر ضرورت نقش راهبری شرکت بهره برداری متروی تهران عنوان کرد: بخش های بزرگ می باید به نقش راهبری و سکان داری در تحقیق و توسعه و پژوهش توجه کنند و با حمایت از پژوهش های دارای مشتری از ظرفیت راهبری خود استفاده کنند.
نایب رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن اعلام آمادگی حمایت همه جانبه از شرکت های فعال دانش بنیان در حوزه حمل و نقل با بهره گیری از ظرفیت قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: شرکت هایی که در قالب طرح های عمرانی با شرکت بهره برداری متروی تهران همکاری می کنند با استفاده از ظرفیت حمایتی پیش بینی شده برای شرکت های دانش بنیان می توانند از تسهیلات این قانون و صندوق نوآوری و شکوفایی بهره مند شوند.
ستاری با اشاره به تشکیل کمیته مشترک با شرکت بهره برداری متروی تهران عنوان کرد: این کمیته مشترک می تواند فناوری های مورد نیاز در حوزه حمل و نقل مترو را احصا کند و بنابر اولویت با انجام حمایت ها آن ها را محقق سازد.
دانشگاه ها معادن ارزشمند ایدهها و خلاقیتها هستند
رئیس بنیاد ملی نخبگان به ظرفیت ارزشمند دانشگاه ها برای حل مشکلات حمل و نقل شهری اشاره کرد و افزود: دانشگاه ها معادن ارزشمندی از ایده ها و نوآوری های خلاقانه هستند که می توانند در بستری همچون مترو شکوفا شوند.
وی مترو را بستر بسیار مناسبی برای پیاده سازی ظرفیت های حوزه ICT عنوان کرد و افزود: بستر عظیم مترو در کلانشهرها دارای بازار بسیار گسترده ای برای حل مشکلات شهری و دارای آینده ای بسیار روشن است.
http://pnu-club.com/imported/2015/02/30.gif
ستاری با اشاره به ضرورت بومی سازی دستاوردهای مورد نیاز عنوان کرد: واردات بدون کسب دانش فنی موجب شد دچار مشکلات بسیاری شویم. اگر دانش فنی تجهیزات مورد نیاز بومی شود توانمندی اداره آن در کشور وجود دارد.
وی با تاکید بر ضرورت بازتعریف مفاهیم پژوهشی گفت: نیازمند فرهنگسازی در حوزه تعریف پژوهش ها هستیم، چرا که در این حوزه کم هزینه نکرده ایم.
ستاری هدفگذاری صحیح پژوهش را مشکل اصلی پژوهشها عنوان کرد و افزود: مشکل اصلی پژوهش کشور، نداشتن مشتری است. پژوهشگاه هایی هستند که چندین میلیارد هزینه می کنند اما نتیجه این هزینه ها و دستاوردهای آن ها تاثیری در زندگی مردم نداشته است و خروجی این پژوهش ها در صنعت مشاهده نمی شود.
نایب ریس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه پروژههای کلان شهرها با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و فناوریهای بومی رونق میگیرد عنوان کرد: ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و دانش بومی فناوران ایرانی موجب حل مشکلات عمده در حوزههایی همچون حمل و نقل عمومی از جمله مترو در کلانشهرها را به دنبال خواهد داشت.
ظرفیت بازارسازی در حوزه حمل و نقل شهری
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری حوزه حمل و نقل زیر زمینی شهری را یکی از بازارهای بزرگ با ظرفیت تجاری سازی بالا برای شرکت های دانش بنیان برشمرد و افزود: حوزه مترو دارای ظرفیت بسیار خوبی برای استفاده از تجربیات و داشته های شرکت های دانش بنیان در جهت کمک به توسعه حمل و نقل شهری است.
وی با تاکید بر ضرورت نقش راهبری شرکت بهره برداری متروی تهران عنوان کرد: بخش های بزرگ می باید به نقش راهبری و سکان داری در تحقیق و توسعه و پژوهش توجه کنند و با حمایت از پژوهش های دارای مشتری از ظرفیت راهبری خود استفاده کنند.
نایب رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن اعلام آمادگی حمایت همه جانبه از شرکت های فعال دانش بنیان در حوزه حمل و نقل با بهره گیری از ظرفیت قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: شرکت هایی که در قالب طرح های عمرانی با شرکت بهره برداری متروی تهران همکاری می کنند با استفاده از ظرفیت حمایتی پیش بینی شده برای شرکت های دانش بنیان می توانند از تسهیلات این قانون و صندوق نوآوری و شکوفایی بهره مند شوند.
ستاری با اشاره به تشکیل کمیته مشترک با شرکت بهره برداری متروی تهران عنوان کرد: این کمیته مشترک می تواند فناوری های مورد نیاز در حوزه حمل و نقل مترو را احصا کند و بنابر اولویت با انجام حمایت ها آن ها را محقق سازد.
دانشگاه ها معادن ارزشمند ایدهها و خلاقیتها هستند
رئیس بنیاد ملی نخبگان به ظرفیت ارزشمند دانشگاه ها برای حل مشکلات حمل و نقل شهری اشاره کرد و افزود: دانشگاه ها معادن ارزشمندی از ایده ها و نوآوری های خلاقانه هستند که می توانند در بستری همچون مترو شکوفا شوند.
وی مترو را بستر بسیار مناسبی برای پیاده سازی ظرفیت های حوزه ICT عنوان کرد و افزود: بستر عظیم مترو در کلانشهرها دارای بازار بسیار گسترده ای برای حل مشکلات شهری و دارای آینده ای بسیار روشن است.
http://pnu-club.com/imported/2015/02/30.gif