sunyboy
03-11-2015, 04:40 PM
به گزارش خبرنگار مهر، عبدالعظیم فریدون در همایش «بررسی مسائل مطبوعات کودک و نوجوان» که امروز (بیستم اسفند ماه) در مجتمع فرهنگی سرچشمه در حال برگزاری است، گفت: بحث انتشار کتاب و مجلات کودک و نوجوان در اسفبارترین دوران خود به سر میبرد. سال ۱۳۹۳ برای کتاب و نشریات کودک سال بسیار بدی بود. ما برای هر کودک و نوجوان در کشورمان در سال ۱۳۹۲ بیش از یک کتاب تولید نکردیم. (عنوان را مد نظر قرار دادهایم نه تیراژ را) در سال۹۳ که روزهای پایانی آن را پشت سر میگذاریم، وضع انتشار کتاب به مراتب بدتر از سال ۹۲ بود.
رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک با اشاره به اینکه جمعیت کودک و نوجوان کشور در حال حاضر ۱۳ میلیون نفر است، بیان کرد: در دهه ۶۰ تیراژ کتاب ۵۰ هزار نسخه بود. آن زمان جمعیت کودک و نوجوان بسیار کمتر از جمعیت کنونی بود. حالا ۳۲ میلیون نفر کودک و نوجوان داریم، اما تیراژ کتابهای ما هزار یا دو هزار نسخه است.
فریدون با ذکر خاطرهای، گفت: دختر من ۳۲ ساله است. خاطرم است وقتی شش ساله بود، از تهران تا مشهد با دخترعمهاش که او هم، همسن من است، مشاعره کردهاند. امروز بچههای شش ساله شعر نمیدانند. نهایت آن چیزی که بلد هستند «یه توپ دارم قلقلیه است» و من باور نمیکنم این مساله فقط به خاطر وجود فضاهای مجازی باشد.
مدیر انتشارات محراب قلم گفت: مرتبا میگویند کتاب مناسب تولید نميشود، اما نميگویند چرا. یا مطرح میکنند کتاب کمک درستی خواستار دارد اما باز هم علت را بیان نمیکنند. کسی نمیپرسد چرا شاعر دهه ۶۰ دیگر شعر نمیگوید. خب معلوم است وقتی زندگیاش تامین نمیشود، چرا باید شعر بگوید؟
وی به اینکه هنوز هم کتاب، کارکرد خاص خود را دارد، اشاره و بیان کرد: هنوز هم کتاب کاربرد خاص خود را دارد و بازیهای رایانهای و اینترنت جایگزین کتاب نمیشوند. مشکل کتاب و نشریات فرهنگی ما از جمله کتابها و مجلات کودک و نوجوان، مدیریت فرهنگی کشور است. مدیران فرهنگی ما، افراد نالایقی هستند و عمیق فکر نمیکنند و عمر کاری کوتاهی دارند و اصلیترین مشکل ما در زمینه کتاب و نشریات کودک و نوجوان به مدیران فرهنگی برمیگردد.
به گفته رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، میتوان صورت مساله را پاک کرد و گفت: اگر بچهها کتاب نمیخوانند، به خاطر وجود بازیهای رایانهای است. من نمیگویم که رایانهای در ذهن کودکان تاثیر نگذاشته و نمیگذارد، اما همه دلیل این نیست. ما باید علتها را به درستی ریشهیابی کنیم و بشناسیم و درمانی برای آن در نظر بگیریم.
ذائقه مخاطب امروز و الگوهای خواندن تغییر کرده است
مسعود کوثری، مدیر انتشارات علمی و فرهنگی نیز سخنان خود را با این جمله آغاز کرد؛ «غصه نخورین». اگر ۶۰ درصد نشریات کودک و نوجوان دیگر منتشر نمیشوند یا قرار است از ادامه انتشار بازمانند، نیازی به غصه خوردن نیست. چرا باید پول نقد را به باد بدهیم؟
به گفته مدیر انتشارات علمی ـ فرهنگی، امروز در غرب مفهوم رسانههای انبوه از بین رفته و دوران سلطه کمیت به پایان رسیده است. امروز همه چیز بر محور کیفیت و تخصص استوار است. برای مثال غربیها تعیین میکنند که برای کدام گروه و کدام سلیقه در آن گروه مجله منتشر میکنند.
کوثری در ادامه بیان کرد: کی حوصله خواندن این همه مجله دارد؟ مجله منتشر میکنند ۳۵۰ صفحه. این نشریه را باید گرفت و آرشیو کرد. انتشار چنین مجلاتی تنها اتلاف منابع و هدر دادن پول نفت است.
به گفته مدیر انتشارات علمی ـ فرهنگی، ذائقه مخاطب امروز تغییر کرده است. اصلا الگوی مجلهخوانی عوض شده است و ما نمیتوانیم در برابر این جریان بایستیم و بر تولید انبوه خود اصرار کنیم.
این استاد دانشگاه در رشته روزنامهنگاری همچنین بیان کرد: ما باید متوجه تغییرات شویم، مجلات را کیفی کنیم. همانطور که امروز کودکان از کتاب به کتاب ـ بازی گرایش پیدا کردهاند و الگوی کتابها تغییر کرده، نشریات هم باید از سیستم سنتی فاصله بگیرند و با الگوی امروز و سلیقه مخاطب امروز هماهنگ شوند.
وی به ضرورت وجود آموزش حرفهای در حوزه مطبوعات کودک و نوجوان اشاره و بیان کرد: ما باید دانشکده تخصصی مطبوعات کودک و نوجوان و رشته روزنامهنگاری کودک و نوجوان داشته باشیم. ما از زندگی لذت نمیبریم و از مجله و کتاب خواندن خوشحال نمیشویم. مطالعه متعلق به کسی است که آرامش دارد و از زندگی لذت میبرد. این در حالی است که ایرانیها طعم زندگی را از یاد بردهاند.
http://pnu-club.com/imported/2015/02/30.gif
رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک با اشاره به اینکه جمعیت کودک و نوجوان کشور در حال حاضر ۱۳ میلیون نفر است، بیان کرد: در دهه ۶۰ تیراژ کتاب ۵۰ هزار نسخه بود. آن زمان جمعیت کودک و نوجوان بسیار کمتر از جمعیت کنونی بود. حالا ۳۲ میلیون نفر کودک و نوجوان داریم، اما تیراژ کتابهای ما هزار یا دو هزار نسخه است.
فریدون با ذکر خاطرهای، گفت: دختر من ۳۲ ساله است. خاطرم است وقتی شش ساله بود، از تهران تا مشهد با دخترعمهاش که او هم، همسن من است، مشاعره کردهاند. امروز بچههای شش ساله شعر نمیدانند. نهایت آن چیزی که بلد هستند «یه توپ دارم قلقلیه است» و من باور نمیکنم این مساله فقط به خاطر وجود فضاهای مجازی باشد.
مدیر انتشارات محراب قلم گفت: مرتبا میگویند کتاب مناسب تولید نميشود، اما نميگویند چرا. یا مطرح میکنند کتاب کمک درستی خواستار دارد اما باز هم علت را بیان نمیکنند. کسی نمیپرسد چرا شاعر دهه ۶۰ دیگر شعر نمیگوید. خب معلوم است وقتی زندگیاش تامین نمیشود، چرا باید شعر بگوید؟
وی به اینکه هنوز هم کتاب، کارکرد خاص خود را دارد، اشاره و بیان کرد: هنوز هم کتاب کاربرد خاص خود را دارد و بازیهای رایانهای و اینترنت جایگزین کتاب نمیشوند. مشکل کتاب و نشریات فرهنگی ما از جمله کتابها و مجلات کودک و نوجوان، مدیریت فرهنگی کشور است. مدیران فرهنگی ما، افراد نالایقی هستند و عمیق فکر نمیکنند و عمر کاری کوتاهی دارند و اصلیترین مشکل ما در زمینه کتاب و نشریات کودک و نوجوان به مدیران فرهنگی برمیگردد.
به گفته رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، میتوان صورت مساله را پاک کرد و گفت: اگر بچهها کتاب نمیخوانند، به خاطر وجود بازیهای رایانهای است. من نمیگویم که رایانهای در ذهن کودکان تاثیر نگذاشته و نمیگذارد، اما همه دلیل این نیست. ما باید علتها را به درستی ریشهیابی کنیم و بشناسیم و درمانی برای آن در نظر بگیریم.
ذائقه مخاطب امروز و الگوهای خواندن تغییر کرده است
مسعود کوثری، مدیر انتشارات علمی و فرهنگی نیز سخنان خود را با این جمله آغاز کرد؛ «غصه نخورین». اگر ۶۰ درصد نشریات کودک و نوجوان دیگر منتشر نمیشوند یا قرار است از ادامه انتشار بازمانند، نیازی به غصه خوردن نیست. چرا باید پول نقد را به باد بدهیم؟
به گفته مدیر انتشارات علمی ـ فرهنگی، امروز در غرب مفهوم رسانههای انبوه از بین رفته و دوران سلطه کمیت به پایان رسیده است. امروز همه چیز بر محور کیفیت و تخصص استوار است. برای مثال غربیها تعیین میکنند که برای کدام گروه و کدام سلیقه در آن گروه مجله منتشر میکنند.
کوثری در ادامه بیان کرد: کی حوصله خواندن این همه مجله دارد؟ مجله منتشر میکنند ۳۵۰ صفحه. این نشریه را باید گرفت و آرشیو کرد. انتشار چنین مجلاتی تنها اتلاف منابع و هدر دادن پول نفت است.
به گفته مدیر انتشارات علمی ـ فرهنگی، ذائقه مخاطب امروز تغییر کرده است. اصلا الگوی مجلهخوانی عوض شده است و ما نمیتوانیم در برابر این جریان بایستیم و بر تولید انبوه خود اصرار کنیم.
این استاد دانشگاه در رشته روزنامهنگاری همچنین بیان کرد: ما باید متوجه تغییرات شویم، مجلات را کیفی کنیم. همانطور که امروز کودکان از کتاب به کتاب ـ بازی گرایش پیدا کردهاند و الگوی کتابها تغییر کرده، نشریات هم باید از سیستم سنتی فاصله بگیرند و با الگوی امروز و سلیقه مخاطب امروز هماهنگ شوند.
وی به ضرورت وجود آموزش حرفهای در حوزه مطبوعات کودک و نوجوان اشاره و بیان کرد: ما باید دانشکده تخصصی مطبوعات کودک و نوجوان و رشته روزنامهنگاری کودک و نوجوان داشته باشیم. ما از زندگی لذت نمیبریم و از مجله و کتاب خواندن خوشحال نمیشویم. مطالعه متعلق به کسی است که آرامش دارد و از زندگی لذت میبرد. این در حالی است که ایرانیها طعم زندگی را از یاد بردهاند.
http://pnu-club.com/imported/2015/02/30.gif