PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : درختستان مقوایی در بوستان باغ فردوس



shima_glk
03-07-2015, 03:21 PM
کارگاه یک روزه ˝درختستان˝ با حضور اعضای انجمن مجسمه‎سازان روز جمعه ۱۵ اسفند و همزمان با روز درختکاری برگزار شد.

کارگاه یک روزه اعضای انجمن مجسمه‎سازان ایران در بوستان باغ فردوس برگزار شد. در این کارگاه سی گروه سه نفره با استفاده از مقواهای بازیافتی در مدت زمانی کمتر از ۱۲ ساعت طرح‎های خود برای درختان مقوایی اجرا کرده و در معرض دید شهروندان قرار دادند.

هنرمند باید بتواند از هیچ اثر بسازد
بهداد لاهوتی عضو هیات مدیره انجمن مجسمه‎سازان و دبیر این کارگاه یک روزه گفت: اجرای این طرح از آنچه فکر می‌‏‌کردم بسیار سخت‎‌تر است با این حال صددرصد از آنچه اتفاق افتاده است در این یک روز راضی هستم. شاید در ابتدای کار فکر می‌‏کردیم که بچه‎‌ها با چسباندن چند تکه کارتن موفق خواند شد درخت بسازند ولی هنگام اجرا متوجه شدیم که کار واقعا به همین آسانی نیست و گروه‎‌ها از صبح تا شب زمان بسیار زیادی را صرف کردند تا بتوانند طرح خود را به نتیجه برسانند. به نظرم در مجموع نتیجه خوبی گرفته‎ایم و از کارهایی که ساخته شده راضی هستم.

وی درباره اینکه هنرمندان کارگاه در مورد ساختن آثاری که تنها چند روز دوام دارند چه حسی دارند نیز اظهار کرد: ما باید باور کنیم که این نوع کار در میان کارهای شهری اهمیت بسیاری دارد و از نظر هنری، نگاه فرهنگی و توجه به محیط زیست قابل ملاحظه هستند. این شکل از مجسمه‌سازی با مجسمه‎سازی شهری تفاوت دارد هنرمند در اینجا تنها یک روز فرصت دارد که ایده خود را پردازش کرده و به اجرا درآورد. این ویژگی باعث می‌‎شود که فی‎البداهگی در کار افزایش داشته و کار متفاوت می‌‎شود. متاسفانه ممکن است بسیار فکر کنند که این آثار موقت است و چندان اهمیت ندارد اما امروز آن قدر مردم از کار استقبال کردند و به دیدن آثار آمدند که اگر مجسمه‏‌های شهری در حال ساخت بود ممکن نبود برای آنان جذاب باشد و همین موضوع برای ما بسیار مهم است.

دبیر اجرایی کارگاه یک روزه درختستان درباره اهمیت این کارگاه از منظر هنری نیز گفت: هنرمند در چنین کارگاهی می‌‏خواهد بگوید که اگر من خود را هنرمند می‌‏نامم پس می‌‎توانم از هیچ نیز اثر هنری بیافرینم و با کمترین متریال کار کرده و توجه مردم را به خود جلب کنم.
او درباره برخورد مردم با این کارگاه نیز افزود: وقتی کار آغاز شد مردم چیزی درباره کار نمی‌دانستند اما همین حضور رودررو هنرمند با مردم بسیار جالب بود از هنرمندان سوال می‌‎کردند و برایشان بسیار جالب بود که آنچه ساخته می‌‏‎شود درخت است.

لاهوتی با بیان اینکه دوست داریم این درخت‎‌ها را به مدارس هدیه کنیم گفت: اگر بتوانیم مدارسی را پیدا کنیم که این درخت‎‌ها را نگهداری کنند خوشحال خواهیم شد زیرا هم مجسمه‎‌ها در یک فضای سرپوشیده عمر بیشتری خواهند داشت و هم آشنا شدن بچه‏‌ها با آثار هنری می‌‏تواند در نگاه آنان نسبت به هنر موثر باشد.

هر نوع شکل مشارکت مردم در هنر خوب است
سعید شهلاپور عضو هیات مدیره انجمن مجسمه‎سازان درباره این رویداد هنری گفت: برگزاری هر نوع سمپوزیوم و کارگاه آموزشی در کشور خوب است به این دلیل که بین مردم و رفتار خلاقانه هنرمند نوعی ارتباط برقرار می‌کند به علاوه مشارکت مردم حتی در حد تماشا و حضور خوب است زیرا مسیر شکل‎گیری یک اثر هنری را می‌‎بینند.
وی با بیان اینکه حضور در این فضا بر تربیت بصری مردم تاثیر دارد اظهار کرد: البته در همین اتفاقات ممکن است بعضی آثار بسیار خوب باشد و بعضی نه، اما چنین اتفاقاتی در هنر معاصر جهان باب شده است و بسیار هم فعالیت‎های خوبی هستند.

تلاش کردم ماهیت متریال را حفظ کنم
همچنین محمد مروستی یکی از هنرمندان حاضر در این کارگاه درباره این طرح توضیح داد: هنرمندان مجسمه‌ساز تصمیم گرفتند به جای آنکه در روز درختکاری فقط درخت بکارند یک کار جدی‎‌تر بکنند. استفاده از کارتن و مقوا به عنوان متریالی که ریشه‌اش درخت است حرکت مثبتی محسوب می‌‏شود. بسیاری از آدم‌هایی که کار ما را دیدند می‌‎گفتند مقوا ماندگار نیست اما به عنوان کسی که مدت‎‌ها تدریس کرده است به روند بیشتر از حاصل کار اهمیت می‌‏دهم. اینکه آدم‎‌ها درگیر کار شوند و بدانند این کارتن‎هایی دور می‌‎ریزند روزی درخت بوده‎اند بسیار مهم‎‌تر است.
وی ادامه داد: شاید این درخت‎‌ها تا صبح فردا دوام نداشته باشند اما همین که آدم‎‌ها آمدند کار ما را دیدند و اتفاقی که اعضای گروه‎‌ها به همکاری هم شکل دادند ارزشش از عمر این درخت‎‌ها بیشتر است. در واقع امروز بچه‎های انجمن مجسمه سعی کردند به مردم تلنگر بزنند تا بدانند این کارتن‎های مقوایی‌‌ همان درخت‏‌ها هستند.

این هنرمند مجسمه‎ساز با بیان اینکه چنین ورکشاپ‎هایی بیشتر تفریح است افزود: همین که آدم‎‌ها دور هم جمع می‌‎شوند با هم معاشرت می‌‏کنند مهم است. شخصا در ساختن مجسمه خودم سعی کردم ماهیت متریال را حفظ کنم. من یک امکان داشتم که سطح مقوا بود و برایم مهم بود که ارتفاع مناسبی داشته باشد که دیده شود و سعی کردم بافت اصلی مقوا را حفظ کنم و یک توده سلب ارائه نکنم و مشخص باشد که از مقوا استفاده کرده‌ام. در کنار ساختن اثر برایم مهم بود که با دیگران تعامل داشته باشم به دوستانم کمک کنم و با مردم درباره آنچه انجام می‌‏دهیم صحبت کنم.

منبع : هنرآنلاین


http://pnu-club.com/imported/2015/02/30.gif