shima_glk
03-07-2015, 03:21 PM
کارگاه یک روزه ˝درختستان˝ با حضور اعضای انجمن مجسمهسازان روز جمعه ۱۵ اسفند و همزمان با روز درختکاری برگزار شد.
کارگاه یک روزه اعضای انجمن مجسمهسازان ایران در بوستان باغ فردوس برگزار شد. در این کارگاه سی گروه سه نفره با استفاده از مقواهای بازیافتی در مدت زمانی کمتر از ۱۲ ساعت طرحهای خود برای درختان مقوایی اجرا کرده و در معرض دید شهروندان قرار دادند.
هنرمند باید بتواند از هیچ اثر بسازد
بهداد لاهوتی عضو هیات مدیره انجمن مجسمهسازان و دبیر این کارگاه یک روزه گفت: اجرای این طرح از آنچه فکر میکردم بسیار سختتر است با این حال صددرصد از آنچه اتفاق افتاده است در این یک روز راضی هستم. شاید در ابتدای کار فکر میکردیم که بچهها با چسباندن چند تکه کارتن موفق خواند شد درخت بسازند ولی هنگام اجرا متوجه شدیم که کار واقعا به همین آسانی نیست و گروهها از صبح تا شب زمان بسیار زیادی را صرف کردند تا بتوانند طرح خود را به نتیجه برسانند. به نظرم در مجموع نتیجه خوبی گرفتهایم و از کارهایی که ساخته شده راضی هستم.
وی درباره اینکه هنرمندان کارگاه در مورد ساختن آثاری که تنها چند روز دوام دارند چه حسی دارند نیز اظهار کرد: ما باید باور کنیم که این نوع کار در میان کارهای شهری اهمیت بسیاری دارد و از نظر هنری، نگاه فرهنگی و توجه به محیط زیست قابل ملاحظه هستند. این شکل از مجسمهسازی با مجسمهسازی شهری تفاوت دارد هنرمند در اینجا تنها یک روز فرصت دارد که ایده خود را پردازش کرده و به اجرا درآورد. این ویژگی باعث میشود که فیالبداهگی در کار افزایش داشته و کار متفاوت میشود. متاسفانه ممکن است بسیار فکر کنند که این آثار موقت است و چندان اهمیت ندارد اما امروز آن قدر مردم از کار استقبال کردند و به دیدن آثار آمدند که اگر مجسمههای شهری در حال ساخت بود ممکن نبود برای آنان جذاب باشد و همین موضوع برای ما بسیار مهم است.
دبیر اجرایی کارگاه یک روزه درختستان درباره اهمیت این کارگاه از منظر هنری نیز گفت: هنرمند در چنین کارگاهی میخواهد بگوید که اگر من خود را هنرمند مینامم پس میتوانم از هیچ نیز اثر هنری بیافرینم و با کمترین متریال کار کرده و توجه مردم را به خود جلب کنم.
او درباره برخورد مردم با این کارگاه نیز افزود: وقتی کار آغاز شد مردم چیزی درباره کار نمیدانستند اما همین حضور رودررو هنرمند با مردم بسیار جالب بود از هنرمندان سوال میکردند و برایشان بسیار جالب بود که آنچه ساخته میشود درخت است.
لاهوتی با بیان اینکه دوست داریم این درختها را به مدارس هدیه کنیم گفت: اگر بتوانیم مدارسی را پیدا کنیم که این درختها را نگهداری کنند خوشحال خواهیم شد زیرا هم مجسمهها در یک فضای سرپوشیده عمر بیشتری خواهند داشت و هم آشنا شدن بچهها با آثار هنری میتواند در نگاه آنان نسبت به هنر موثر باشد.
هر نوع شکل مشارکت مردم در هنر خوب است
سعید شهلاپور عضو هیات مدیره انجمن مجسمهسازان درباره این رویداد هنری گفت: برگزاری هر نوع سمپوزیوم و کارگاه آموزشی در کشور خوب است به این دلیل که بین مردم و رفتار خلاقانه هنرمند نوعی ارتباط برقرار میکند به علاوه مشارکت مردم حتی در حد تماشا و حضور خوب است زیرا مسیر شکلگیری یک اثر هنری را میبینند.
وی با بیان اینکه حضور در این فضا بر تربیت بصری مردم تاثیر دارد اظهار کرد: البته در همین اتفاقات ممکن است بعضی آثار بسیار خوب باشد و بعضی نه، اما چنین اتفاقاتی در هنر معاصر جهان باب شده است و بسیار هم فعالیتهای خوبی هستند.
تلاش کردم ماهیت متریال را حفظ کنم
همچنین محمد مروستی یکی از هنرمندان حاضر در این کارگاه درباره این طرح توضیح داد: هنرمندان مجسمهساز تصمیم گرفتند به جای آنکه در روز درختکاری فقط درخت بکارند یک کار جدیتر بکنند. استفاده از کارتن و مقوا به عنوان متریالی که ریشهاش درخت است حرکت مثبتی محسوب میشود. بسیاری از آدمهایی که کار ما را دیدند میگفتند مقوا ماندگار نیست اما به عنوان کسی که مدتها تدریس کرده است به روند بیشتر از حاصل کار اهمیت میدهم. اینکه آدمها درگیر کار شوند و بدانند این کارتنهایی دور میریزند روزی درخت بودهاند بسیار مهمتر است.
وی ادامه داد: شاید این درختها تا صبح فردا دوام نداشته باشند اما همین که آدمها آمدند کار ما را دیدند و اتفاقی که اعضای گروهها به همکاری هم شکل دادند ارزشش از عمر این درختها بیشتر است. در واقع امروز بچههای انجمن مجسمه سعی کردند به مردم تلنگر بزنند تا بدانند این کارتنهای مقوایی همان درختها هستند.
این هنرمند مجسمهساز با بیان اینکه چنین ورکشاپهایی بیشتر تفریح است افزود: همین که آدمها دور هم جمع میشوند با هم معاشرت میکنند مهم است. شخصا در ساختن مجسمه خودم سعی کردم ماهیت متریال را حفظ کنم. من یک امکان داشتم که سطح مقوا بود و برایم مهم بود که ارتفاع مناسبی داشته باشد که دیده شود و سعی کردم بافت اصلی مقوا را حفظ کنم و یک توده سلب ارائه نکنم و مشخص باشد که از مقوا استفاده کردهام. در کنار ساختن اثر برایم مهم بود که با دیگران تعامل داشته باشم به دوستانم کمک کنم و با مردم درباره آنچه انجام میدهیم صحبت کنم.
منبع : هنرآنلاین
http://pnu-club.com/imported/2015/02/30.gif
کارگاه یک روزه اعضای انجمن مجسمهسازان ایران در بوستان باغ فردوس برگزار شد. در این کارگاه سی گروه سه نفره با استفاده از مقواهای بازیافتی در مدت زمانی کمتر از ۱۲ ساعت طرحهای خود برای درختان مقوایی اجرا کرده و در معرض دید شهروندان قرار دادند.
هنرمند باید بتواند از هیچ اثر بسازد
بهداد لاهوتی عضو هیات مدیره انجمن مجسمهسازان و دبیر این کارگاه یک روزه گفت: اجرای این طرح از آنچه فکر میکردم بسیار سختتر است با این حال صددرصد از آنچه اتفاق افتاده است در این یک روز راضی هستم. شاید در ابتدای کار فکر میکردیم که بچهها با چسباندن چند تکه کارتن موفق خواند شد درخت بسازند ولی هنگام اجرا متوجه شدیم که کار واقعا به همین آسانی نیست و گروهها از صبح تا شب زمان بسیار زیادی را صرف کردند تا بتوانند طرح خود را به نتیجه برسانند. به نظرم در مجموع نتیجه خوبی گرفتهایم و از کارهایی که ساخته شده راضی هستم.
وی درباره اینکه هنرمندان کارگاه در مورد ساختن آثاری که تنها چند روز دوام دارند چه حسی دارند نیز اظهار کرد: ما باید باور کنیم که این نوع کار در میان کارهای شهری اهمیت بسیاری دارد و از نظر هنری، نگاه فرهنگی و توجه به محیط زیست قابل ملاحظه هستند. این شکل از مجسمهسازی با مجسمهسازی شهری تفاوت دارد هنرمند در اینجا تنها یک روز فرصت دارد که ایده خود را پردازش کرده و به اجرا درآورد. این ویژگی باعث میشود که فیالبداهگی در کار افزایش داشته و کار متفاوت میشود. متاسفانه ممکن است بسیار فکر کنند که این آثار موقت است و چندان اهمیت ندارد اما امروز آن قدر مردم از کار استقبال کردند و به دیدن آثار آمدند که اگر مجسمههای شهری در حال ساخت بود ممکن نبود برای آنان جذاب باشد و همین موضوع برای ما بسیار مهم است.
دبیر اجرایی کارگاه یک روزه درختستان درباره اهمیت این کارگاه از منظر هنری نیز گفت: هنرمند در چنین کارگاهی میخواهد بگوید که اگر من خود را هنرمند مینامم پس میتوانم از هیچ نیز اثر هنری بیافرینم و با کمترین متریال کار کرده و توجه مردم را به خود جلب کنم.
او درباره برخورد مردم با این کارگاه نیز افزود: وقتی کار آغاز شد مردم چیزی درباره کار نمیدانستند اما همین حضور رودررو هنرمند با مردم بسیار جالب بود از هنرمندان سوال میکردند و برایشان بسیار جالب بود که آنچه ساخته میشود درخت است.
لاهوتی با بیان اینکه دوست داریم این درختها را به مدارس هدیه کنیم گفت: اگر بتوانیم مدارسی را پیدا کنیم که این درختها را نگهداری کنند خوشحال خواهیم شد زیرا هم مجسمهها در یک فضای سرپوشیده عمر بیشتری خواهند داشت و هم آشنا شدن بچهها با آثار هنری میتواند در نگاه آنان نسبت به هنر موثر باشد.
هر نوع شکل مشارکت مردم در هنر خوب است
سعید شهلاپور عضو هیات مدیره انجمن مجسمهسازان درباره این رویداد هنری گفت: برگزاری هر نوع سمپوزیوم و کارگاه آموزشی در کشور خوب است به این دلیل که بین مردم و رفتار خلاقانه هنرمند نوعی ارتباط برقرار میکند به علاوه مشارکت مردم حتی در حد تماشا و حضور خوب است زیرا مسیر شکلگیری یک اثر هنری را میبینند.
وی با بیان اینکه حضور در این فضا بر تربیت بصری مردم تاثیر دارد اظهار کرد: البته در همین اتفاقات ممکن است بعضی آثار بسیار خوب باشد و بعضی نه، اما چنین اتفاقاتی در هنر معاصر جهان باب شده است و بسیار هم فعالیتهای خوبی هستند.
تلاش کردم ماهیت متریال را حفظ کنم
همچنین محمد مروستی یکی از هنرمندان حاضر در این کارگاه درباره این طرح توضیح داد: هنرمندان مجسمهساز تصمیم گرفتند به جای آنکه در روز درختکاری فقط درخت بکارند یک کار جدیتر بکنند. استفاده از کارتن و مقوا به عنوان متریالی که ریشهاش درخت است حرکت مثبتی محسوب میشود. بسیاری از آدمهایی که کار ما را دیدند میگفتند مقوا ماندگار نیست اما به عنوان کسی که مدتها تدریس کرده است به روند بیشتر از حاصل کار اهمیت میدهم. اینکه آدمها درگیر کار شوند و بدانند این کارتنهایی دور میریزند روزی درخت بودهاند بسیار مهمتر است.
وی ادامه داد: شاید این درختها تا صبح فردا دوام نداشته باشند اما همین که آدمها آمدند کار ما را دیدند و اتفاقی که اعضای گروهها به همکاری هم شکل دادند ارزشش از عمر این درختها بیشتر است. در واقع امروز بچههای انجمن مجسمه سعی کردند به مردم تلنگر بزنند تا بدانند این کارتنهای مقوایی همان درختها هستند.
این هنرمند مجسمهساز با بیان اینکه چنین ورکشاپهایی بیشتر تفریح است افزود: همین که آدمها دور هم جمع میشوند با هم معاشرت میکنند مهم است. شخصا در ساختن مجسمه خودم سعی کردم ماهیت متریال را حفظ کنم. من یک امکان داشتم که سطح مقوا بود و برایم مهم بود که ارتفاع مناسبی داشته باشد که دیده شود و سعی کردم بافت اصلی مقوا را حفظ کنم و یک توده سلب ارائه نکنم و مشخص باشد که از مقوا استفاده کردهام. در کنار ساختن اثر برایم مهم بود که با دیگران تعامل داشته باشم به دوستانم کمک کنم و با مردم درباره آنچه انجام میدهیم صحبت کنم.
منبع : هنرآنلاین
http://pnu-club.com/imported/2015/02/30.gif