sunyboy
03-04-2015, 11:11 AM
حبیب رستمی - مدیر طرح سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اکنون دانش فنی لازم برای طراحی و پیاده سازی کاربردهای مبتنی بر فناوری ارتباطات خودرویی به همراه توانمندی ساخت تجهیزات آن در داخل کشور فراهم شده است.
وی با اشاره به اینکه این طرح در آذرماه سال ۱۳۹۰ پس از تصویب به عنوان یک طرح ملی توسط شورای عتف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به همت محققان گروه پژوهشی فناوری اطلاعات جهاددانشگاهی صنعتی شریف و با حمایت مالی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آغاز شد، افزود: هم اکنون این طرح در مرحله زمینه سازی برای تجاری کردن نتایج حاصله به منظور استفاده عملیاتی در صنعت حمل و نقل قرار دارد.
مدیر گروه پژوهشی فناوری اطلاعات سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در این زمینه اظهار داشت: سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی به صورت پایلوت در مسیر آزادراه تهران- رشت و بخشی از شهر قزوین مورد اجرای آزمایشگاهی قرار گرفت که برای بومی سازی این دانش فنی و البته آزمون عملی آن، تعدادی از کاربردهای این سامانه با نصب تجهیزات مورد نیاز در ۲۲ نقطه از مسیر آزادراه تهران - رشت و ۹ نقطه در شهر قزوین اجرا شده است.
عضو هیات علمی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه اجرای پایلوت این طرح در تابستان ۱۳۹۲ آغاز شده بود، افزود: در اولین مرحله، تعداد حدود ۱۵۰ دستگاه خودروی عمومی که در مسیر پایلوت تردد منظم دارند، با نصب تجهیزات سامانه به صورت داوطلبانه در اجرای پایلوت مشارکت داشته اند و با همکاری دستگاه های اجرایی مانند سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، ادارات کل راه و شهرسازی در استان های تهران، البرز، قزوین و گیلان، شهرداری های تهران و قزوین و همچنین مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور، توانسته ایم به ارزیابی فناوری در شرایط عملیاتی دست پیدا کنیم.
وی افزود: پرداخت الکترونیکی عوارض خودروها، اولویت دهی عبور برای خودرو های اورژانسی در تقاطع ها، ردیابی خودروهای عبوری و جمع آوری داده های ترافیکی، هشداردهی ورود خودرو از مسیرفرعی به جاده اصلی، اعلام وضعیت ترافیکی جاده در نقاط خارج از دید راننده، اعلام وضعیت جاده به لحاظ محدودیت های ترافیکی و پدیده های هواشناسی و همچنین به روز رسانی تابلوهای پیام رسانی متغیر از کاربرد های سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی به شمار می رود.
مدیر طرح سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی افزود: سعی ما بر این بوده است که از طریق تعامل با ذی نفعان کلیدی فناوری از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و پلیس راهور ناجا و سایر دستگاه های ذیربط مانند سازمان بیمه مرکزی، ضمن معرفی کامل دستاوردهای اجرای طرح، شرایط توسعه قانونمند فناوری ارتباطات خودرویی را در کشور ایجاد کنیم.
به گفته وی امیدواریم با ترسیم نقشه راه توسعه این فناوری، موجبات توجه به این طرح را در برنامه های پنج ساله توسعه، برای رسیدن به ایمنی مطلوب جاده ها در افق ایران ۱۴۰۴ فراهم کنیم.
به گزارش مهر، در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی خوارزمی، طرح سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی، رتبه سوم پژوهش های توسعه ای را کسب کرد.
http://pnu-club.com/imported/2015/02/30.gif
وی با اشاره به اینکه این طرح در آذرماه سال ۱۳۹۰ پس از تصویب به عنوان یک طرح ملی توسط شورای عتف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به همت محققان گروه پژوهشی فناوری اطلاعات جهاددانشگاهی صنعتی شریف و با حمایت مالی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آغاز شد، افزود: هم اکنون این طرح در مرحله زمینه سازی برای تجاری کردن نتایج حاصله به منظور استفاده عملیاتی در صنعت حمل و نقل قرار دارد.
مدیر گروه پژوهشی فناوری اطلاعات سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در این زمینه اظهار داشت: سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی به صورت پایلوت در مسیر آزادراه تهران- رشت و بخشی از شهر قزوین مورد اجرای آزمایشگاهی قرار گرفت که برای بومی سازی این دانش فنی و البته آزمون عملی آن، تعدادی از کاربردهای این سامانه با نصب تجهیزات مورد نیاز در ۲۲ نقطه از مسیر آزادراه تهران - رشت و ۹ نقطه در شهر قزوین اجرا شده است.
عضو هیات علمی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه اجرای پایلوت این طرح در تابستان ۱۳۹۲ آغاز شده بود، افزود: در اولین مرحله، تعداد حدود ۱۵۰ دستگاه خودروی عمومی که در مسیر پایلوت تردد منظم دارند، با نصب تجهیزات سامانه به صورت داوطلبانه در اجرای پایلوت مشارکت داشته اند و با همکاری دستگاه های اجرایی مانند سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، ادارات کل راه و شهرسازی در استان های تهران، البرز، قزوین و گیلان، شهرداری های تهران و قزوین و همچنین مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور، توانسته ایم به ارزیابی فناوری در شرایط عملیاتی دست پیدا کنیم.
وی افزود: پرداخت الکترونیکی عوارض خودروها، اولویت دهی عبور برای خودرو های اورژانسی در تقاطع ها، ردیابی خودروهای عبوری و جمع آوری داده های ترافیکی، هشداردهی ورود خودرو از مسیرفرعی به جاده اصلی، اعلام وضعیت ترافیکی جاده در نقاط خارج از دید راننده، اعلام وضعیت جاده به لحاظ محدودیت های ترافیکی و پدیده های هواشناسی و همچنین به روز رسانی تابلوهای پیام رسانی متغیر از کاربرد های سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی به شمار می رود.
مدیر طرح سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی افزود: سعی ما بر این بوده است که از طریق تعامل با ذی نفعان کلیدی فناوری از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و پلیس راهور ناجا و سایر دستگاه های ذیربط مانند سازمان بیمه مرکزی، ضمن معرفی کامل دستاوردهای اجرای طرح، شرایط توسعه قانونمند فناوری ارتباطات خودرویی را در کشور ایجاد کنیم.
به گفته وی امیدواریم با ترسیم نقشه راه توسعه این فناوری، موجبات توجه به این طرح را در برنامه های پنج ساله توسعه، برای رسیدن به ایمنی مطلوب جاده ها در افق ایران ۱۴۰۴ فراهم کنیم.
به گزارش مهر، در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی خوارزمی، طرح سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی، رتبه سوم پژوهش های توسعه ای را کسب کرد.
http://pnu-club.com/imported/2015/02/30.gif