sunyboy
02-22-2015, 03:50 PM
به گزارش خبرنگار مهر، اسکندر ستوده در حاشیه بازدید خبرنگاران از کارخانه تولید تایر در یزد گفت: علیرغم اینکه تولیدکنندگان ایرانی برای تامین مواد اولیه خود، دسترسی به ارز مبادلهای ندارند، اما تایرهای وارداتی از چین و هند بدون کنترل و نظارت با ارز مبادلهای وارد میشود و تولیدکنندگان مجبور هستند واردات مواد اولیه را با ارز آزاد انجام دهند.
عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر افزود: به ازای واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید یک تایر، ۱.۵ دلار ارز نیاز است، در حالی که واردات محصول نهایی با ۳.۵ دلار تا ۴.۵ دلار صورت میگیرد، بنابراین اگر دولت جلوی واردات بی رویه را بگیرد، ارزبری کشور نیز به شدت تقلیل خواهد یافت.
وی تصریح کرد: واردات تایرهای سواری نسبت به سال گذشته، ۱۵۷ درصد رشد داشته، این در حالی است که کیفیت این نوع محصولات وارداتی به شدت پایین است. از سوی دیگر، تایرهای تولید داخلی ۵۰ درصد بالاتر از سطح استانداردهای تعریف شده است، در حالیکه تایرهای وارداتی، تنها استانداردهای موجود کشور را پاس می کنند و خبری از کیفیت نیست.
ستوده به مردم توصیه کرد تا تایرهای ایرانی را از بازار خریداری کنند و گفت: صنعت تایر ایران هم اکنون بسیاری از لیسانسهای اروپا را پاس میکند و از سطح کیفی بالایی برخوردار است، ضمن اینکه برای حل مشکلات صنعت تایر و جلوگیری از واردات بیرویه، قرار است جلسهای میان وزیر صنعت، معدن و تجارت و تولیدکنندگان صورت گیرد.
وی اظهار داشت: طی دو ماه اخیر بازار تایر کاملا متلاطم شده و واردات تایرهای خارجی به ویژه تایرهای چینی و هندی با ارز مبادلهای باعث انباشت تولیدات در کارخانههای تایرسازی داخل شده، این در حالی است تایرهای وارداتی شناسنامه ندارند و به همین دلیل تایرهای بیکیفیت خارجی قابل ردیابی از سوی مصرفکننده داخلی نبوده و علاوه بر این نظارتی بر قیمتگذاری آنها نیز نمیشود.
ستوده گفت: کاهش قیمت محصولات پتروشیمی در مقایسه با کاهش قیمت نفت، هنوز به بخش تولید نرسیده است، در برخی موارد اتفاق افتاده اما برای سایر مواد اولیه هنوز تغییری در قیمتها اعمال نشده است. قیمت ۳۰ تا ۳۵ درصد مواد اولیه داخلی برای تولید تایر با کاهش ۵ تا ۸ درصدی همراه بوده است.
وی با اشاره به واردات تایر به کشور با ۱۴۰ برند مختلف چینی، تصریح کرد: دولت باید سیاستهای حمایتی و تعرفهای معقول در این مورد اعمال کند. صنعت تایر درخواستی برای افزایش قیمت محصولاتش ندارد و با توجه به کاهش قیمت محصولات پتروشیمی، قیمت تایر نیز در بازار رو به کاهش است.
ستوده همچنین با اشاره به تولید ۱۴ میلیون حلقه تایر سواری طی سال جاری در کشور گفت: برخی خودروسازان از تایرهای وارداتی استفاده میکنند که این مسئله باعث عدم استفاده از توان تولید داخل در این بخش شده است.
وی با اشاره به درخواست تولیدکنندگان تایر برای افزایش تعرفه واردات در سال آینده، اظهار داشت: این موضوع نهایی شده و احتمالا در سال ۹۴ اعمال میشود.
عضو انجمن تولیدکنندگان صنعت تایر همچنین با بیان اینکه سطح استاندارد ملی ایران برای واردات تایر بسیار پایین است گفت: در حال حاضر تایرسازان ایرانی دو تا سه برابر استانداردهای ملی را در تولیدات خود رعایت میکنند در حالی که برای واردات تایرهای بیکیفیت به کشور حداقل استانداردها مدنظر قرار میگیرد.
وی از برنامهریزی برای ایجاد کارخانه دوم یزدتایر خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد تولید تایر در کشور توسط این شرکت تامین میشود که ۸ درصد نیاز بازار را به خود اختصاص داده، این در حالی است که در حال حاضر به کشورهای آفریقا، آسیای میانه و خاورمیانه صادرات داریم که در صورت حمایت از تولید داخل امکان افزایش این صادرات نیز وجود خواهد داشت.
http://pnu-club.com/imported/2015/02/30.gif
عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر افزود: به ازای واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید یک تایر، ۱.۵ دلار ارز نیاز است، در حالی که واردات محصول نهایی با ۳.۵ دلار تا ۴.۵ دلار صورت میگیرد، بنابراین اگر دولت جلوی واردات بی رویه را بگیرد، ارزبری کشور نیز به شدت تقلیل خواهد یافت.
وی تصریح کرد: واردات تایرهای سواری نسبت به سال گذشته، ۱۵۷ درصد رشد داشته، این در حالی است که کیفیت این نوع محصولات وارداتی به شدت پایین است. از سوی دیگر، تایرهای تولید داخلی ۵۰ درصد بالاتر از سطح استانداردهای تعریف شده است، در حالیکه تایرهای وارداتی، تنها استانداردهای موجود کشور را پاس می کنند و خبری از کیفیت نیست.
ستوده به مردم توصیه کرد تا تایرهای ایرانی را از بازار خریداری کنند و گفت: صنعت تایر ایران هم اکنون بسیاری از لیسانسهای اروپا را پاس میکند و از سطح کیفی بالایی برخوردار است، ضمن اینکه برای حل مشکلات صنعت تایر و جلوگیری از واردات بیرویه، قرار است جلسهای میان وزیر صنعت، معدن و تجارت و تولیدکنندگان صورت گیرد.
وی اظهار داشت: طی دو ماه اخیر بازار تایر کاملا متلاطم شده و واردات تایرهای خارجی به ویژه تایرهای چینی و هندی با ارز مبادلهای باعث انباشت تولیدات در کارخانههای تایرسازی داخل شده، این در حالی است تایرهای وارداتی شناسنامه ندارند و به همین دلیل تایرهای بیکیفیت خارجی قابل ردیابی از سوی مصرفکننده داخلی نبوده و علاوه بر این نظارتی بر قیمتگذاری آنها نیز نمیشود.
ستوده گفت: کاهش قیمت محصولات پتروشیمی در مقایسه با کاهش قیمت نفت، هنوز به بخش تولید نرسیده است، در برخی موارد اتفاق افتاده اما برای سایر مواد اولیه هنوز تغییری در قیمتها اعمال نشده است. قیمت ۳۰ تا ۳۵ درصد مواد اولیه داخلی برای تولید تایر با کاهش ۵ تا ۸ درصدی همراه بوده است.
وی با اشاره به واردات تایر به کشور با ۱۴۰ برند مختلف چینی، تصریح کرد: دولت باید سیاستهای حمایتی و تعرفهای معقول در این مورد اعمال کند. صنعت تایر درخواستی برای افزایش قیمت محصولاتش ندارد و با توجه به کاهش قیمت محصولات پتروشیمی، قیمت تایر نیز در بازار رو به کاهش است.
ستوده همچنین با اشاره به تولید ۱۴ میلیون حلقه تایر سواری طی سال جاری در کشور گفت: برخی خودروسازان از تایرهای وارداتی استفاده میکنند که این مسئله باعث عدم استفاده از توان تولید داخل در این بخش شده است.
وی با اشاره به درخواست تولیدکنندگان تایر برای افزایش تعرفه واردات در سال آینده، اظهار داشت: این موضوع نهایی شده و احتمالا در سال ۹۴ اعمال میشود.
عضو انجمن تولیدکنندگان صنعت تایر همچنین با بیان اینکه سطح استاندارد ملی ایران برای واردات تایر بسیار پایین است گفت: در حال حاضر تایرسازان ایرانی دو تا سه برابر استانداردهای ملی را در تولیدات خود رعایت میکنند در حالی که برای واردات تایرهای بیکیفیت به کشور حداقل استانداردها مدنظر قرار میگیرد.
وی از برنامهریزی برای ایجاد کارخانه دوم یزدتایر خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد تولید تایر در کشور توسط این شرکت تامین میشود که ۸ درصد نیاز بازار را به خود اختصاص داده، این در حالی است که در حال حاضر به کشورهای آفریقا، آسیای میانه و خاورمیانه صادرات داریم که در صورت حمایت از تولید داخل امکان افزایش این صادرات نیز وجود خواهد داشت.
http://pnu-club.com/imported/2015/02/30.gif