sunyboy
02-17-2015, 04:00 PM
به گزارش خبرنگار مهر، نهمین نشست از سلسله نشستهای دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها با موضوع بررسی چالشهای محتوا در جامعه اطلاعاتی پیش از ظهر امروز سهشنبه (۲۸ بهمن ماه) با حضور جمعی از کارشناسان حوزه ارتباطات، فناوری اطلاعات و نیز تعدادی از دستاندرکاران اجرایی و تقنینی این حوزه در محل این دفتر برگزار شد.
در این نشست داوود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در سخنانی با بیان اینکه در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ زمانی که اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی برگزار شد، در روزهای اول که موضوع شکاف دیجیتالی مطرح شد، این موضوع بیشتر فنی به چشم میآمد و شاید ما هم به دنبال این رفتیم که چه کار میتوانیم کنیم که مشترکان تلفن همراهمان بیشتر شود. اما زمانی که «اعلامیه اصول» تصویب شد، دیدیم که هم به بعد فنی پرداخت شده و هم بعد محتوایی.
وی افزود: این اعلامیه دولتها را مسئول تولید محتوا نمیداند بلکه همه نهادها، سازمانها و درواقع خود مردم را مسئول این کار میداند. کما اینکه اگر دولتها مسئول تولید محتوا باشند، ما به جایی نخواهیم رسید.
زارعیان با اشاره به برخی از بندهای «اعلامیه اصول»، گفت: استراتژی ما در ایران در حوزه استفاده از اینترنت تاکنون استراتژی دانلود بوده ولی باید به استراتژی آپلود تغییر پیدا کند. ما بحثهای خصوصیسازی، آزادسازی و مقرراتزدایی را در حوزه استفاده از اینترنت در اسناد بالادستی داشتهایم. اما متاسفانه ما خصوصیسازی را بد انجام دادیم، نهاد تنظیم مقررات را هم دیر و ناقص تشکیل دادیم و موضوع آزادسازی را هم هنوز انجام ندادهایم.
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران سپس با اشاره به آماری در مورد استفاده مشترکان ایرانی همراه اول از فضای اینترنت، گفت: بر اساس این آمار، مصرف مشترکان همراه اول در کشور تا چهار ماه پیش سه تا چهار ترابایت بود ولی در حال حاضر این آمار به ۳۰ ترابایت افزایش یافته است. سئوال اصلی اینجاست که مردم ما در اینترنت چه چیزی مصرف میکنند و پاسخ این است که تنها حجم دانلود بالا رفته و مردم به سمت دانلود رفتهاند.
وی با اشاره به تاکیدهای مختلف مقامات دولتی و همچنین فعالین بخش خصوصی برای توسعه فناوری و زیرساختهای نسلهای مختلف تلفن همراه در ایران، گفت: مطمئن باشید با این وضعیت ما کمتر از یک سال دیگر، نسل چهارم تلفن همراه را هم در ایران خواهیم داشت و آن را توسعه خواهیم داد ولی آیا باز هم تغییری در نحوه استفاده از فضای اینترنت رخ خواهد داد؟
این استاد دانشگاه همچنین گفت: ما در بخش تولید محتوا در اینترنت دچار مشکل هستیم، البته آمارها و برآوردها نشان میدهد که سواد رسانهای جامعه ما در حال توسعه است ولی باز هم نشانههای بدی در خصوص آینده این حوزه وجود دارد؛ ما حتی در مدارس هوشمندمان هم، بیشترین چیزی را که آموزش میدهیم این است که چگونه میتوانیم بهتر دانلود کنیم!
زارعیان گفت: در دو سال گذشته معادل ۱۰ سال گذشته اینترنت پر سرعت واگذار شده و مطمئنا در سال ۹۴ هم این روند ادامه خواهد یافت. ولی با این حال به نظر میرسد که هنوز سیاست مشخصی در زمینه تولید محتوا در کشور وجود ندارد.
همچنین به گفته مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، ۳۱ درصد درآمد اپراتورها به دولت داده میشود که البته در دولتهای نهم و دهم، این پول به خزانه میرفت اما در دولت یازدهم ۷۰ درصد این اعتبارات به توسعه زیرساختهای ارتباطی و همین اپراتورها اختصاص مییابد.
سخنران پایانی این جلسه مهدیون، معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی بود که در سخنانی با بیان اینکه شاید چیزی که جامعه عمومی به عنوان کاربر اینترنت میبیند، همان شبکههای اجتماعی است که امروز خیلی هم بر سر زبانها افتاده است، تاکید کرد: معمولا هم تصور اینگونه است، کسانی که میخواهند این فضا را کنترل کنند، نگاهشان نوعی نگاه جهانداری است. به هر حال همه اینها نشان میدهد که تکنولوژی و به تبع آن اینترنت یک امر بیطرف و خنثی نیست.
وی همچنین با اشاره به مدل عرضه و تقاضا که در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهایی که نظام سرمایهداری در آنها حاکم است، در حوزه اینترنت و استفاده از فضای مجازی حاکم است، گفت: الگوی ما یک الگوی فرهنگی و نگاه به نوعی تعالیگرایی است. ما باید بتوانیم این حوزه را سه بعدی نگاه کنیم. زیرساختهای اینترنتی که امکان عرضه و تقاضای مسائلی که اصل آنها نوعی قمار است، بهتر است که اساسا وجود نداشته باشد تا اینکه توسعه پیدا کند.
معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه حتی در کشوری مانند آمریکا هم نمیتوان مسائلی خلاف امنیت ملی در فضای مجازی منتشر و آپلود کرد، گفت: امروزه محتوا و کاربر دو چیز در هم آمیخته هستند. نمونه آن را در صنعت گیم میتوان دید؛ بازی نه متن است، نه صوت است، نه تصویر و در عین حال همه آنهاست.
مهدیون سپس با بیان اینکه مدلهای نردبامی و عمودی رگولاتوری که در ایران و برخی کشورهای دیگر در زمینه ساماندهی به فضای وب پیاده میشود، جواب نمیدهد گفت: محتوای وب با این همه اثرات موثر در جامعه از هیچ الگویی تبعیت نمیکند و حال اینکه ما هنوز الگوی خود را در حوزه تولید محتوا در کشور پیاده نکردهایم. تولید چیزی که ما آن را محتوا میدانیم، در آینده جزو وظایف اصلی اپراتورها خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به تعریف شورای عالی فضای مجازی از «فضای مجازی»، گفت: یکی از سئوالهای اساسی در این زمینه این است که ما باید مرزهای دفاعی خود را کجاها ببندیم؟ اگر مرزها را در فضای مجازی، جغرافیایی تلقی کنیم، عملاً یک شکست است.
معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی همچنین با اشاره به تفاوت لغوی و معنایی «شکاف» و «فاصله»، تاکید کرد: پیشتر از فاصله دیجیتالی سخن میرفت که معنای آن این بود که ما میتوانیم بدون عجله، این فاصله را طی کنیم و به کشورهایی که از آنها عقب هستیم، برسیم. اما وقتی از شکاف سخن میگوییم، یعنی این است که ما باید جهش کنیم و اگر نپریم، مٌردهایم.
مهدیون در پایان گفت: البته این شاخصها عمدتا حول و حوش موضوع مصرف تدوین شدهاند و در مورد محتوا، مسکوت هستند و این در حالی است که اتحادیه جهانی مخابرات خود معتقد است که دولتها وظیفه دارند از تولید محتوای بومی حمایت کنند.
http://pnu-club.com/imported/2015/02/30.gif
در این نشست داوود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در سخنانی با بیان اینکه در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ زمانی که اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی برگزار شد، در روزهای اول که موضوع شکاف دیجیتالی مطرح شد، این موضوع بیشتر فنی به چشم میآمد و شاید ما هم به دنبال این رفتیم که چه کار میتوانیم کنیم که مشترکان تلفن همراهمان بیشتر شود. اما زمانی که «اعلامیه اصول» تصویب شد، دیدیم که هم به بعد فنی پرداخت شده و هم بعد محتوایی.
وی افزود: این اعلامیه دولتها را مسئول تولید محتوا نمیداند بلکه همه نهادها، سازمانها و درواقع خود مردم را مسئول این کار میداند. کما اینکه اگر دولتها مسئول تولید محتوا باشند، ما به جایی نخواهیم رسید.
زارعیان با اشاره به برخی از بندهای «اعلامیه اصول»، گفت: استراتژی ما در ایران در حوزه استفاده از اینترنت تاکنون استراتژی دانلود بوده ولی باید به استراتژی آپلود تغییر پیدا کند. ما بحثهای خصوصیسازی، آزادسازی و مقرراتزدایی را در حوزه استفاده از اینترنت در اسناد بالادستی داشتهایم. اما متاسفانه ما خصوصیسازی را بد انجام دادیم، نهاد تنظیم مقررات را هم دیر و ناقص تشکیل دادیم و موضوع آزادسازی را هم هنوز انجام ندادهایم.
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران سپس با اشاره به آماری در مورد استفاده مشترکان ایرانی همراه اول از فضای اینترنت، گفت: بر اساس این آمار، مصرف مشترکان همراه اول در کشور تا چهار ماه پیش سه تا چهار ترابایت بود ولی در حال حاضر این آمار به ۳۰ ترابایت افزایش یافته است. سئوال اصلی اینجاست که مردم ما در اینترنت چه چیزی مصرف میکنند و پاسخ این است که تنها حجم دانلود بالا رفته و مردم به سمت دانلود رفتهاند.
وی با اشاره به تاکیدهای مختلف مقامات دولتی و همچنین فعالین بخش خصوصی برای توسعه فناوری و زیرساختهای نسلهای مختلف تلفن همراه در ایران، گفت: مطمئن باشید با این وضعیت ما کمتر از یک سال دیگر، نسل چهارم تلفن همراه را هم در ایران خواهیم داشت و آن را توسعه خواهیم داد ولی آیا باز هم تغییری در نحوه استفاده از فضای اینترنت رخ خواهد داد؟
این استاد دانشگاه همچنین گفت: ما در بخش تولید محتوا در اینترنت دچار مشکل هستیم، البته آمارها و برآوردها نشان میدهد که سواد رسانهای جامعه ما در حال توسعه است ولی باز هم نشانههای بدی در خصوص آینده این حوزه وجود دارد؛ ما حتی در مدارس هوشمندمان هم، بیشترین چیزی را که آموزش میدهیم این است که چگونه میتوانیم بهتر دانلود کنیم!
زارعیان گفت: در دو سال گذشته معادل ۱۰ سال گذشته اینترنت پر سرعت واگذار شده و مطمئنا در سال ۹۴ هم این روند ادامه خواهد یافت. ولی با این حال به نظر میرسد که هنوز سیاست مشخصی در زمینه تولید محتوا در کشور وجود ندارد.
همچنین به گفته مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، ۳۱ درصد درآمد اپراتورها به دولت داده میشود که البته در دولتهای نهم و دهم، این پول به خزانه میرفت اما در دولت یازدهم ۷۰ درصد این اعتبارات به توسعه زیرساختهای ارتباطی و همین اپراتورها اختصاص مییابد.
سخنران پایانی این جلسه مهدیون، معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی بود که در سخنانی با بیان اینکه شاید چیزی که جامعه عمومی به عنوان کاربر اینترنت میبیند، همان شبکههای اجتماعی است که امروز خیلی هم بر سر زبانها افتاده است، تاکید کرد: معمولا هم تصور اینگونه است، کسانی که میخواهند این فضا را کنترل کنند، نگاهشان نوعی نگاه جهانداری است. به هر حال همه اینها نشان میدهد که تکنولوژی و به تبع آن اینترنت یک امر بیطرف و خنثی نیست.
وی همچنین با اشاره به مدل عرضه و تقاضا که در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهایی که نظام سرمایهداری در آنها حاکم است، در حوزه اینترنت و استفاده از فضای مجازی حاکم است، گفت: الگوی ما یک الگوی فرهنگی و نگاه به نوعی تعالیگرایی است. ما باید بتوانیم این حوزه را سه بعدی نگاه کنیم. زیرساختهای اینترنتی که امکان عرضه و تقاضای مسائلی که اصل آنها نوعی قمار است، بهتر است که اساسا وجود نداشته باشد تا اینکه توسعه پیدا کند.
معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه حتی در کشوری مانند آمریکا هم نمیتوان مسائلی خلاف امنیت ملی در فضای مجازی منتشر و آپلود کرد، گفت: امروزه محتوا و کاربر دو چیز در هم آمیخته هستند. نمونه آن را در صنعت گیم میتوان دید؛ بازی نه متن است، نه صوت است، نه تصویر و در عین حال همه آنهاست.
مهدیون سپس با بیان اینکه مدلهای نردبامی و عمودی رگولاتوری که در ایران و برخی کشورهای دیگر در زمینه ساماندهی به فضای وب پیاده میشود، جواب نمیدهد گفت: محتوای وب با این همه اثرات موثر در جامعه از هیچ الگویی تبعیت نمیکند و حال اینکه ما هنوز الگوی خود را در حوزه تولید محتوا در کشور پیاده نکردهایم. تولید چیزی که ما آن را محتوا میدانیم، در آینده جزو وظایف اصلی اپراتورها خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به تعریف شورای عالی فضای مجازی از «فضای مجازی»، گفت: یکی از سئوالهای اساسی در این زمینه این است که ما باید مرزهای دفاعی خود را کجاها ببندیم؟ اگر مرزها را در فضای مجازی، جغرافیایی تلقی کنیم، عملاً یک شکست است.
معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی همچنین با اشاره به تفاوت لغوی و معنایی «شکاف» و «فاصله»، تاکید کرد: پیشتر از فاصله دیجیتالی سخن میرفت که معنای آن این بود که ما میتوانیم بدون عجله، این فاصله را طی کنیم و به کشورهایی که از آنها عقب هستیم، برسیم. اما وقتی از شکاف سخن میگوییم، یعنی این است که ما باید جهش کنیم و اگر نپریم، مٌردهایم.
مهدیون در پایان گفت: البته این شاخصها عمدتا حول و حوش موضوع مصرف تدوین شدهاند و در مورد محتوا، مسکوت هستند و این در حالی است که اتحادیه جهانی مخابرات خود معتقد است که دولتها وظیفه دارند از تولید محتوای بومی حمایت کنند.
http://pnu-club.com/imported/2015/02/30.gif