Isooda
06-28-2014, 11:11 PM
تاريخچه جوايز كيفيت در جهان
مدیریت کیفیت فراگیر، روشی برای مدیریت و اداره یک سازمان است که اساس آن محور قراردادن کیفیت و مشارکت همه اعضای سازمان و هدف آن نیل به موفقیت در درازمدت از طریق جلب استانداردهای رسمی بین المللی ، رضایت مشتری و تامین منافع همه ذینفعان است. بر خلاف iso9000 برای مدیریت کیفیت فراگیر که مشخص کند چگونه می توان یک سیستم مدیریت کیفیت فراگیر را ایجاد کرد، وجود ندارد . حتی خطوط ر اهنمای یکسان و هماهنگی که بتوان بااستفاده از آن مدیریت کیفیت فراگیر ر ا اندازه گیری و ارزیابی نمود نیز وجود ندارد .از سوی دیگر هیچ ساز مان یا مرجع رسمی صدور گواهینامه، که قادر باشد استقرار و دستیابی به مدیریت کیفیت فراگیر ر ا بر اساس استانداردهای بین المللی به رسمیت بشناسد نیز وجود ندارد . از این رو می بینیم نظریات کم و بیش متفاوتی توسط اندیشمندان این رشته همچون دمینگ ، جوران ، کرازبی ، ایشی کاوا ، فیگن بام ، و .... در تعریف مدیریت کیفیت فراگیر و اصول و ر اهکارهای اجرایی آن مطرح شده است . اما موضوعی که تمام اندیشم ندان مدیریت بر آن نظر دارند، ضرورت اندازه گیری اصول و معیارهای اصلی مدیریت کیفیت فراگیر است . به همین دلیل در سال های اخیر مطالعات و تحقیقات متعددی به منظور شناسایی و اندازه گیری معیارهای اصلی مدیریت کیفیت فراگیر در کشورهای مختلف انجام شده است
امروزه تغییرات به وجود آمده در اقتصاد جهانی و تلاش سازمان تجارت جهانی راستای جهانی کردن اقتصاد و افزایش رقابت جهانی ، کشورهای مختلف (اعم از توسعه یافته و یا در حال توسعه ) را به باور رسانده است که بر ای حضور و بقا در بازارهای منطقه ای ، جهانی وحتی داخلی باید توان رقابتی و قابلیت رقابت پذیری صنایع و سازمان های خود را افزایش دهند .از این ر وکشورهای مختلف به منظور بهبود عملکرد سازمان ها در زمینه شناسایی و اشاعه و عوامل کلیدی موفقیت آنها مطالعات متعددی انجام دادند .اجرای طرح اعطای جوایز ملی بهره وری و کیفیت ومدل های تعالی سازمانی نتیجه این مطالعات است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته ودرحال توس عه در سال های اخیر آن ر ا در سطح سازمان های کسب و کار خود جاری ساخته اند. جایزه دمینگ ژاپن ( 1951 ) ، جایزه تعالی ، ( سازمانی وکیفیت کانادا ( 1983 ) ، جایزه مالکو م بالدریج آمریکا ( 1987 ) ، جایزه کیفیت استرالیا ( 1987 جایزه کیفیت اروپا ( 1991 ) ، جایزه ر اجیو گاندی هند ( 1991 ) و غیره نمونه هایی از تلاش های انجام شده در این زمیته است.
معروف ترین مدل های تعالی سازمانی هستند ولی EFQM اگر چه مدل های بالدریج و برخی کشورهای دیگر مدل های خاصی را برای خود به وجود آورده اند ، که غالباً ازمدل های فوق اقتباس شده اند.
مبانی جایزه ها
جایزه های تعالی سازمانی به سازمان هایی که در مقایسه با مجموعه ای از معیارها مشخص، از عملکر دمطلوبی برخوردارندتعلق می گیرد.اهداف اصلی این جوایز عبارتند از :
• افزایش آگاهی نسبت به اهمیت بهره وری ، کیفیت و توجه به مدیریت کیفیت جامع ، به واسطه نقش
مهم آن در برتری و تفوق در رقابت
• ترغیب به اجرای خودارزیابی های سیستماتیک بر اساس معیارهای تعیین شده وتشویق وتهییج
سازمان هابه همکاری مشترک وتشریک مساعی درطیف گسترده ای از موضوعات مهم وحساس غیر
تجاری
• تشویق وترغیب سازمان ها به آگاهی از ضرورت های دستیابی به تعالی درکسب وکار وبه کارگیری
موفقیت آمیز مدیریت کیفیت
• تشویق سازمان ها به استفاده از مدیریت کیفیت برای بهبود فرآیندها
دریک طبقه بندی کلی ، این جوایز رامی توان به پنج دسته به شرح زیر تقسیم کرد:
-1 جایزه های بین المللی
پاداش هایی است که در مقیاس جهانی وبین المللی ویادرحوزه وسیعی از کشورها به سازمان های برتر
اهدا می شود.
-2 جایزه های ملی
پاداش هایی است که به سازمان های برتر که در محدوده یک کشور فعالیت می کنند ، اهدامی شود.
-3 جایزه های منطقه ای ، ایالتی یا محلی پاداش هایی است که به سازمان های برتر که در محدوده یک منطقه یا ایالت فعالیت می کنند،اهدامی شود.-4 جایزه های گروه های تجاری یا انجمن های تخصصی
پاداش هایی است که به سازمان های برتر در یک شاخه از تجارت یاکسب وکار توسط سازمان ها وانجمن های حرفه ای اعطا می شود.
-5 جایزه های شرکت ها
پاداش هایی است که توسط برخی از شرکت ها ، به ویژه شرکت ها و سازمان های بزرگ ، اهدا می شود.
در شرایط کنونی بیش از 70 کشور در جهان ، مدل هایی را برای موضوع جایزه تعالی سازمانی به عنوان مدل ملی خود انتخاب و اجرا کرده اند.
از میان انواع مدل های موجود،سه مدل که در سه قطب اقتصادی دنیا مطرح اند عبارتند از:
( • دمینگ در ژاپن(شروع از سال 1951)
( • مالکوم بالدریج در آمریکا (شروع از سال 1987
. ) بنیاد مدیریت کیفیت اروپا موسوم به مدل EFQM به طور خاص ، پیش از معرفی درمدل تعالی به طور عام و مدل های بالدریج وEFQM معیارهای ارزیابی سازم ان ها ،یک سری ارزش ها و مفاهیم بنیادین به عنوان زیربنا ی مدل در نظر گرفته می شود.اما در مدل دمینگ ، ارزش ها و مفاهیم بنیادین در معیارها نهفته است.
سازمانها به غير از اينكه به طرح يا الگويي براي دستيابي به تعالي سازماني نياز دارند به چار چوب و روشي نيز احتياج داشته باشند تا موقعيت خود را در مسير تعالي شناسايي كنند و براي سرعت دادن به چرخه بهبود اقدام عاجل نمايند تا هر چه سريعتر به موفقيت كه همان برتري رقابتي در جهان امروزي است دست يابند در اين راستا اكثر كشورها اقدام به تدوين مدلي براي ارزيابي نموده اند تا سازمانها را نسبت به ارتقاء تشويق نمايند جوایز ذیل بخشی از اهم مدل های تعالی رایج در دنیا اشاره دارد:
1- جايزه ملي دمينگ Deming Award
ويليام ادوارد دمينگ ،آمارگر، استاد دانشگاه هاروارد بوستون ، نويسنده ، سخنران و مشاور و از مديران و پايه گذاران وسترن الکتريک بود. اعتبار دمينگ بيشتر بخاطر بهبودهايي بود که در خلال جنگ جهاني دوم در آمريکا ايجاد کرد ، اما بيشتر او را بخاطر کارهايي که در ژاپن انجام داد ميشناسند. وي که پايه گذار مديريت کيفيت است در دهه ۱۹۴۰ نقش اصلي در پيشرفت ژاپن داشت. به همين منظور در سال 1951 انجمن مهندسان ودانشمندان ژاپن به منظور بزرگ داشت اين دانشمند مشهور جايزه دمينگ را طراحي واجرا نمود .
درسال 1950 پس از پایان جنگ جهانی دوم اتحادیه دانشمندان ومهندسان ژاپن ازدکتر دمینگ دعوت کر دندکه به ژاپن رفته وآنهارااز فلسفه جدید مدیریت کیفیت آگاه کند .در آن سمینارها که بسیاری از دانشمندان و صنعت گران ژاپنی حضور داشتنددکتر دمینگ بر استفاده از روش های آماری ورویکردسیستماتیک برای حل مشکلات کیفیت تاکیدکردومدیریت رابه عنوان عامل بسیار مهمی در ضعف نظام های کیفی برشمرد .این پیام دمینگ توسط بسیاری از ژاپنی ها از جمله (کی ایکی روکوبید ا) رئیس شرکت خودروسازی تویوتا به مرحله اجرادرآمد. (PLAN) بودکه از چهار مرحله برنامه ریزی PDCA تمرکز کاری دمینگ بر چرخه تشکیل شد ه است . اگر چه دمینگ درژاپن (ACTION) و اقدام (CHECK) بازبینی (DO) ،اجرا محبوبیت ومقلوبیت خاصی پیدا کردولی درایالات متحده آمریکا تا اواخر 1979 ناشناخته باقی مانده بود . از آن پس چندین شرکت آمریکایی اصول مدیریت کیفیت دمینگ رابه کار گرفتند. موفقیت ژاپن در به کارگیری روش های علمی مدیریت کسب و کار ، تهدیدی جدی برای شرکتهای آمریکایی ایجاد کرد . به نحوی که در دهه 80 بسیاری از آنها با واگذاری بازار به رقبای ژاپنی درآستانه ورشکستگی قرار گرفتند ، ژاپن این موفقیت را مدیون دکتر ادوارد دمینگ بود که در سال 1950 ژاپن ، برای سخنرانی در زمینه بهره وری وکیفیت به ژاپن رفت و تحولات HUSE به دعوت موسسه به پاس خدمات دکتر دمینگ HUSE عظیمی را در صنایع این کشور بوجود آورد . در سال 1951 موسسه جایزه ای به نام وی بنیان نهاد که اهدای آن همچنان ادامه دارد . این مدل ، نگرش جدیدی در بحث کیفیت ایجاد کرد که بر اساس آن برای تولید محصو لات و خدمات با کیفیت ، به هماهنگی همه جانبه در سطح سازمان نیاز است . اگر چه در آن زمان عمدتاٌ استفاده از روش های آماری برای کنتر ل کیفیت در کانون توجه مباحث بود ، ولی همین تفکر نگرش فراگیر به ظهور کنترل کیفیت فراگیر دردهه 60 میلادی منجر گردید.
در سال 1951 به پاس زحماتي كه دكتر دمينگ پس از جنگ جهاني دوم براي ارتقاء صنعت و كيفيت ژاپن نمود، اتحاديه دانشمندان و مهندسان ژاپن تحت عنوان JUSE (Union of Japanese Scientists and Engineers) جايزه دمينگ را بنيان نهاد. اين جايزه بين المللي بوده و قابل ارائه به كليه كشورهاي جهان مي باشد.
جايزه دمينگ به شركت هايي اعطاء مي شود كه با استفاده از روشهاي آماري و كنترل كيفيت توانسته اند در عملكرد خود بهبود ايجاد نمايند. معيارهاي اصلي اين جايزه كه بر اساس اصول چرخه مديريتي PDCA (برنامه ريزي، اجرا، بررسي و اصلاح) و نتايج تجربيات دستي كه دمينگ در زمينه هاي كنترل كيفيت، مباحث آماري و غيره كه منجر به تحول و انقلاب صنعت ژاپن شده بود، استوار است.
جایزه دمینگ پس از استقبال شدید مدیران و صنعتگران ژاپنی از دانش نوین مطرح شده توسط دمینگ پیشنهاداعطای جایزه توسط مدیر عامل انجمن مهندسین ژاپن به شرکتهایی که روش های دمینگ رابه کار بسته وکنترل کیفیت رادر ژاپن توسعه دهند، مطرح شد واین انجمن بر راه اندازی جایزه دمینگ تاکیدکرد.جایزه دمینگ به طور مستقیم نقش بسزایی در تلاش صنایع درراستای توسعه کنترل کیفیت ومدیریت کیفیت درژاپن ایفاکرد.
• جایزه کاربردی دمینگ جایزه کاربردی دمینگ همه ساله به شرکت هایی اعطا می شودکه بهبود قابل توجهی از طریق در سازمان خودداشته باشند .جایزه فوق بدون در نظر گرفتن اندازه سازمان ها ، دولتی یا خصوصی ، نوع صنعت ، داخلی یا خارجی بودن اعطا می شود . همچنین سازمان ها می توانند این جایزه رابرای یک واحد از سازمان خودنیز درخواست کنند.
درخصوص تعداد برندگان هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و هر سازمانی که بتواند حداقل امتیازات را کسب کند جزو برندگان جایزه محسوب می شود.
جایزه دمینگ برای واحدهای سازمانی این جایزه به واحدهای سازمانی که عملکردی سازنده ومطلوب در ارائه خدمات به سایر واحدها ویابه مشتریان داشته اند، اعطا می شود .دراین نوع سازمانها بیشترین معیار ارزیابی به نقش مدیریت ارشد و اختصاص بودجه مناسب به واحدهای متقاضی اختصاص داده شده است وروابط واحدها بایکدیگر ارزیابی می شود .شفاف سازی وظایف درقبال مشتریان وتامین خواسته های آنها از نکاتی است که مورد بررسی قرار می گیرد.
• جایزه دمینگ برای افراد
انجمن مهندسین ژاپن همه ساله افرادی راکه در زمینه مدیریت کیفیت مطالعات وتحقیقاتی انجام داده ونقش موثری در پیشرفت این کشور داشته اند را شناسایی کرده ومدال دمینگ راطی مراسمی به آنان اعطا می کند.
مدیریت کیفیت فراگیر، روشی برای مدیریت و اداره یک سازمان است که اساس آن محور قراردادن کیفیت و مشارکت همه اعضای سازمان و هدف آن نیل به موفقیت در درازمدت از طریق جلب استانداردهای رسمی بین المللی ، رضایت مشتری و تامین منافع همه ذینفعان است. بر خلاف iso9000 برای مدیریت کیفیت فراگیر که مشخص کند چگونه می توان یک سیستم مدیریت کیفیت فراگیر را ایجاد کرد، وجود ندارد . حتی خطوط ر اهنمای یکسان و هماهنگی که بتوان بااستفاده از آن مدیریت کیفیت فراگیر ر ا اندازه گیری و ارزیابی نمود نیز وجود ندارد .از سوی دیگر هیچ ساز مان یا مرجع رسمی صدور گواهینامه، که قادر باشد استقرار و دستیابی به مدیریت کیفیت فراگیر ر ا بر اساس استانداردهای بین المللی به رسمیت بشناسد نیز وجود ندارد . از این رو می بینیم نظریات کم و بیش متفاوتی توسط اندیشمندان این رشته همچون دمینگ ، جوران ، کرازبی ، ایشی کاوا ، فیگن بام ، و .... در تعریف مدیریت کیفیت فراگیر و اصول و ر اهکارهای اجرایی آن مطرح شده است . اما موضوعی که تمام اندیشم ندان مدیریت بر آن نظر دارند، ضرورت اندازه گیری اصول و معیارهای اصلی مدیریت کیفیت فراگیر است . به همین دلیل در سال های اخیر مطالعات و تحقیقات متعددی به منظور شناسایی و اندازه گیری معیارهای اصلی مدیریت کیفیت فراگیر در کشورهای مختلف انجام شده است
امروزه تغییرات به وجود آمده در اقتصاد جهانی و تلاش سازمان تجارت جهانی راستای جهانی کردن اقتصاد و افزایش رقابت جهانی ، کشورهای مختلف (اعم از توسعه یافته و یا در حال توسعه ) را به باور رسانده است که بر ای حضور و بقا در بازارهای منطقه ای ، جهانی وحتی داخلی باید توان رقابتی و قابلیت رقابت پذیری صنایع و سازمان های خود را افزایش دهند .از این ر وکشورهای مختلف به منظور بهبود عملکرد سازمان ها در زمینه شناسایی و اشاعه و عوامل کلیدی موفقیت آنها مطالعات متعددی انجام دادند .اجرای طرح اعطای جوایز ملی بهره وری و کیفیت ومدل های تعالی سازمانی نتیجه این مطالعات است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته ودرحال توس عه در سال های اخیر آن ر ا در سطح سازمان های کسب و کار خود جاری ساخته اند. جایزه دمینگ ژاپن ( 1951 ) ، جایزه تعالی ، ( سازمانی وکیفیت کانادا ( 1983 ) ، جایزه مالکو م بالدریج آمریکا ( 1987 ) ، جایزه کیفیت استرالیا ( 1987 جایزه کیفیت اروپا ( 1991 ) ، جایزه ر اجیو گاندی هند ( 1991 ) و غیره نمونه هایی از تلاش های انجام شده در این زمیته است.
معروف ترین مدل های تعالی سازمانی هستند ولی EFQM اگر چه مدل های بالدریج و برخی کشورهای دیگر مدل های خاصی را برای خود به وجود آورده اند ، که غالباً ازمدل های فوق اقتباس شده اند.
مبانی جایزه ها
جایزه های تعالی سازمانی به سازمان هایی که در مقایسه با مجموعه ای از معیارها مشخص، از عملکر دمطلوبی برخوردارندتعلق می گیرد.اهداف اصلی این جوایز عبارتند از :
• افزایش آگاهی نسبت به اهمیت بهره وری ، کیفیت و توجه به مدیریت کیفیت جامع ، به واسطه نقش
مهم آن در برتری و تفوق در رقابت
• ترغیب به اجرای خودارزیابی های سیستماتیک بر اساس معیارهای تعیین شده وتشویق وتهییج
سازمان هابه همکاری مشترک وتشریک مساعی درطیف گسترده ای از موضوعات مهم وحساس غیر
تجاری
• تشویق وترغیب سازمان ها به آگاهی از ضرورت های دستیابی به تعالی درکسب وکار وبه کارگیری
موفقیت آمیز مدیریت کیفیت
• تشویق سازمان ها به استفاده از مدیریت کیفیت برای بهبود فرآیندها
دریک طبقه بندی کلی ، این جوایز رامی توان به پنج دسته به شرح زیر تقسیم کرد:
-1 جایزه های بین المللی
پاداش هایی است که در مقیاس جهانی وبین المللی ویادرحوزه وسیعی از کشورها به سازمان های برتر
اهدا می شود.
-2 جایزه های ملی
پاداش هایی است که به سازمان های برتر که در محدوده یک کشور فعالیت می کنند ، اهدامی شود.
-3 جایزه های منطقه ای ، ایالتی یا محلی پاداش هایی است که به سازمان های برتر که در محدوده یک منطقه یا ایالت فعالیت می کنند،اهدامی شود.-4 جایزه های گروه های تجاری یا انجمن های تخصصی
پاداش هایی است که به سازمان های برتر در یک شاخه از تجارت یاکسب وکار توسط سازمان ها وانجمن های حرفه ای اعطا می شود.
-5 جایزه های شرکت ها
پاداش هایی است که توسط برخی از شرکت ها ، به ویژه شرکت ها و سازمان های بزرگ ، اهدا می شود.
در شرایط کنونی بیش از 70 کشور در جهان ، مدل هایی را برای موضوع جایزه تعالی سازمانی به عنوان مدل ملی خود انتخاب و اجرا کرده اند.
از میان انواع مدل های موجود،سه مدل که در سه قطب اقتصادی دنیا مطرح اند عبارتند از:
( • دمینگ در ژاپن(شروع از سال 1951)
( • مالکوم بالدریج در آمریکا (شروع از سال 1987
. ) بنیاد مدیریت کیفیت اروپا موسوم به مدل EFQM به طور خاص ، پیش از معرفی درمدل تعالی به طور عام و مدل های بالدریج وEFQM معیارهای ارزیابی سازم ان ها ،یک سری ارزش ها و مفاهیم بنیادین به عنوان زیربنا ی مدل در نظر گرفته می شود.اما در مدل دمینگ ، ارزش ها و مفاهیم بنیادین در معیارها نهفته است.
سازمانها به غير از اينكه به طرح يا الگويي براي دستيابي به تعالي سازماني نياز دارند به چار چوب و روشي نيز احتياج داشته باشند تا موقعيت خود را در مسير تعالي شناسايي كنند و براي سرعت دادن به چرخه بهبود اقدام عاجل نمايند تا هر چه سريعتر به موفقيت كه همان برتري رقابتي در جهان امروزي است دست يابند در اين راستا اكثر كشورها اقدام به تدوين مدلي براي ارزيابي نموده اند تا سازمانها را نسبت به ارتقاء تشويق نمايند جوایز ذیل بخشی از اهم مدل های تعالی رایج در دنیا اشاره دارد:
1- جايزه ملي دمينگ Deming Award
ويليام ادوارد دمينگ ،آمارگر، استاد دانشگاه هاروارد بوستون ، نويسنده ، سخنران و مشاور و از مديران و پايه گذاران وسترن الکتريک بود. اعتبار دمينگ بيشتر بخاطر بهبودهايي بود که در خلال جنگ جهاني دوم در آمريکا ايجاد کرد ، اما بيشتر او را بخاطر کارهايي که در ژاپن انجام داد ميشناسند. وي که پايه گذار مديريت کيفيت است در دهه ۱۹۴۰ نقش اصلي در پيشرفت ژاپن داشت. به همين منظور در سال 1951 انجمن مهندسان ودانشمندان ژاپن به منظور بزرگ داشت اين دانشمند مشهور جايزه دمينگ را طراحي واجرا نمود .
درسال 1950 پس از پایان جنگ جهانی دوم اتحادیه دانشمندان ومهندسان ژاپن ازدکتر دمینگ دعوت کر دندکه به ژاپن رفته وآنهارااز فلسفه جدید مدیریت کیفیت آگاه کند .در آن سمینارها که بسیاری از دانشمندان و صنعت گران ژاپنی حضور داشتنددکتر دمینگ بر استفاده از روش های آماری ورویکردسیستماتیک برای حل مشکلات کیفیت تاکیدکردومدیریت رابه عنوان عامل بسیار مهمی در ضعف نظام های کیفی برشمرد .این پیام دمینگ توسط بسیاری از ژاپنی ها از جمله (کی ایکی روکوبید ا) رئیس شرکت خودروسازی تویوتا به مرحله اجرادرآمد. (PLAN) بودکه از چهار مرحله برنامه ریزی PDCA تمرکز کاری دمینگ بر چرخه تشکیل شد ه است . اگر چه دمینگ درژاپن (ACTION) و اقدام (CHECK) بازبینی (DO) ،اجرا محبوبیت ومقلوبیت خاصی پیدا کردولی درایالات متحده آمریکا تا اواخر 1979 ناشناخته باقی مانده بود . از آن پس چندین شرکت آمریکایی اصول مدیریت کیفیت دمینگ رابه کار گرفتند. موفقیت ژاپن در به کارگیری روش های علمی مدیریت کسب و کار ، تهدیدی جدی برای شرکتهای آمریکایی ایجاد کرد . به نحوی که در دهه 80 بسیاری از آنها با واگذاری بازار به رقبای ژاپنی درآستانه ورشکستگی قرار گرفتند ، ژاپن این موفقیت را مدیون دکتر ادوارد دمینگ بود که در سال 1950 ژاپن ، برای سخنرانی در زمینه بهره وری وکیفیت به ژاپن رفت و تحولات HUSE به دعوت موسسه به پاس خدمات دکتر دمینگ HUSE عظیمی را در صنایع این کشور بوجود آورد . در سال 1951 موسسه جایزه ای به نام وی بنیان نهاد که اهدای آن همچنان ادامه دارد . این مدل ، نگرش جدیدی در بحث کیفیت ایجاد کرد که بر اساس آن برای تولید محصو لات و خدمات با کیفیت ، به هماهنگی همه جانبه در سطح سازمان نیاز است . اگر چه در آن زمان عمدتاٌ استفاده از روش های آماری برای کنتر ل کیفیت در کانون توجه مباحث بود ، ولی همین تفکر نگرش فراگیر به ظهور کنترل کیفیت فراگیر دردهه 60 میلادی منجر گردید.
در سال 1951 به پاس زحماتي كه دكتر دمينگ پس از جنگ جهاني دوم براي ارتقاء صنعت و كيفيت ژاپن نمود، اتحاديه دانشمندان و مهندسان ژاپن تحت عنوان JUSE (Union of Japanese Scientists and Engineers) جايزه دمينگ را بنيان نهاد. اين جايزه بين المللي بوده و قابل ارائه به كليه كشورهاي جهان مي باشد.
جايزه دمينگ به شركت هايي اعطاء مي شود كه با استفاده از روشهاي آماري و كنترل كيفيت توانسته اند در عملكرد خود بهبود ايجاد نمايند. معيارهاي اصلي اين جايزه كه بر اساس اصول چرخه مديريتي PDCA (برنامه ريزي، اجرا، بررسي و اصلاح) و نتايج تجربيات دستي كه دمينگ در زمينه هاي كنترل كيفيت، مباحث آماري و غيره كه منجر به تحول و انقلاب صنعت ژاپن شده بود، استوار است.
جایزه دمینگ پس از استقبال شدید مدیران و صنعتگران ژاپنی از دانش نوین مطرح شده توسط دمینگ پیشنهاداعطای جایزه توسط مدیر عامل انجمن مهندسین ژاپن به شرکتهایی که روش های دمینگ رابه کار بسته وکنترل کیفیت رادر ژاپن توسعه دهند، مطرح شد واین انجمن بر راه اندازی جایزه دمینگ تاکیدکرد.جایزه دمینگ به طور مستقیم نقش بسزایی در تلاش صنایع درراستای توسعه کنترل کیفیت ومدیریت کیفیت درژاپن ایفاکرد.
• جایزه کاربردی دمینگ جایزه کاربردی دمینگ همه ساله به شرکت هایی اعطا می شودکه بهبود قابل توجهی از طریق در سازمان خودداشته باشند .جایزه فوق بدون در نظر گرفتن اندازه سازمان ها ، دولتی یا خصوصی ، نوع صنعت ، داخلی یا خارجی بودن اعطا می شود . همچنین سازمان ها می توانند این جایزه رابرای یک واحد از سازمان خودنیز درخواست کنند.
درخصوص تعداد برندگان هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و هر سازمانی که بتواند حداقل امتیازات را کسب کند جزو برندگان جایزه محسوب می شود.
جایزه دمینگ برای واحدهای سازمانی این جایزه به واحدهای سازمانی که عملکردی سازنده ومطلوب در ارائه خدمات به سایر واحدها ویابه مشتریان داشته اند، اعطا می شود .دراین نوع سازمانها بیشترین معیار ارزیابی به نقش مدیریت ارشد و اختصاص بودجه مناسب به واحدهای متقاضی اختصاص داده شده است وروابط واحدها بایکدیگر ارزیابی می شود .شفاف سازی وظایف درقبال مشتریان وتامین خواسته های آنها از نکاتی است که مورد بررسی قرار می گیرد.
• جایزه دمینگ برای افراد
انجمن مهندسین ژاپن همه ساله افرادی راکه در زمینه مدیریت کیفیت مطالعات وتحقیقاتی انجام داده ونقش موثری در پیشرفت این کشور داشته اند را شناسایی کرده ومدال دمینگ راطی مراسمی به آنان اعطا می کند.