توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : نکاتی مهم برای شرکت در یک مصاحبه استخدامی
Invisible2
12-06-2013, 12:05 AM
با رشته خود زندگی کنید :
از دانسته های رشته تخصصی تان در زندگی عادی و مسائل روزمره استفاده کنید ، تاثیر آن را هم در استخدام و هم در بالا رفتن علم خود به وضوح خواهید دید.
تحقیق کنید :
اگر قرار است برای مصاحبه به جایی بروید حتما در مورد آنجا تحقیقاتی انجام دهید ، این تحقیق می تواند یک جستجوی ساده در اینترنت باشد ، مثلا اگر قرار است برای استخدام به شرکت سرمایه گذاری بانک ملت بروید ، حتما اطلاعاتی در مورد کار این شرکت ، نقش آن در بانک و رقبای این شرکت انجام دهید ، حتما در مورد رقبا تحقیق اینترنتی انجام دهید. تاثیرش را در جلسه مصاحبه خواهید دید ، مصاحبه کنندگان از اینکه کسی اطلاعاتی در مورد شرکت و کارشان داشته باشد خوشحال می شوند.
قانون بدانید :
یکی از مهمترین چیزهایی که می تواند شما را متمایز کند ، دانستن قانون است ، البته لازم نیست جز به جزء قانون را بدانید ، ولی حتما یکبار قانون اساسی کشور را بخوانید و مخصوصا قسمت هایی که مربوط به فعالیت شما می شود را با دقت بیشتری مطالعه کنید ، قوانین صنفی هم می تواند شما را برای یافتن یک شغل بهتر یاری کند.
اداری دان باشید :
این مورد به نوعی زیرمجموعه قانون دانستن است ، اگاهی داشتن نسبت به قوانین اداری کار چندان سختی نیست ، شاید کسی که 2-3 سال سابقه کار اداری داشته باشد بتواند به شما کمک کند ، برای مثال سلسله مراتب سازمانی - مدیر کل ، معاونین و ...- در یک اداره ، نحوه نگارش یک نامه اداری ، مراحلی که یک پرونده باید در اداره طی کند و سایر مسائل مشابه اینها می تواند به شما برای تصدی یک شغل کمک زیادی کند.
اطلاعات مذهبی به روز داشته باشید :
البته این اطلاعات مذهبی را منحصر به دانستن شکیات نماز و سایر احکام شرعی نکنید - که البته برای استخدام های دولتی حتما باید آنها را بدانید - دانستن اطلاعاتی در مورد تاریخ اسلام می تواند خیلی برای شما مفید باشد ، این تجربه ای است که بارها برای من ثابت شده است.
Invisible2
12-06-2013, 12:10 AM
متواضع باشید
متاسفانه خیلی از داوطلبان فکر می کنند غرور داشتن و مدام از خود تعریف کردن امتیاز محسوب می شود و باعث شگفت زدگی مصاحبه کنندگان از توانایی های آنها می شود ، در حالی که اصلا اینطور نیست ، هیچ کس از آدم مغرور خوشش نمی آید ، بنابراین سعی کنید در مورد توانایی های خود متواضع باشید ، حتی اگر تخصص بسیار بالایی دارید ، باز هم بگویید که مطالب زیادی برای یادگرفتن هست و اساتید زیادی هستند که بیشتر از من می دانند. از کلمه "من" تا آنجا که می توانید استفاده نکنید، مطمئن باشید نتیجه مثبت می گیرید.
ضعیف نباشید
منظور از تواضع داشتن ، اصلا ضعیف بودن نیست ، داوطلبان زیادی هستند که مدام به خودشان سرکوفت می زنند ، خودشان را قبول ندارند و ضعیف و ناتوان می دانند ، اصلا اینطور نباشید ، شمرده صحبت کنید اما محکم و با اطمینان ، سعی نکنید ترحم مصاحبه کنندگان را جلب کنید ، یک انسان قوی و با ثبات در قبال مشکلات باشید و آنرا نشان دهید و از ضعف بپرهیزید.
در مورد شرکت اغراق نکنید
بعضی ها فکر می کنند هر چه بیشتر از حرفه ای بودن و مهم بودن شرکتی که برام استخدام به آن مراجعه کرده اند بگویند ، احتمال قبول شدن آنها در مصاحبه استخدامی بیشتر است ، خیالتان راحت که اینطور نیست ، البته نمی گویم اصلا چیزی نگویید ، بلکه به این حد اکتقا کنید "خوشحال میشم که در این شرکت خدمتتون باشم." یا "اگر قسمت شد که خدمتتان بودیم..." فقط با این جملات تمایل خود را برای کار در آن شرکت یا سازمان نشان دهید ، تعریف بیش از حد امتیازات شما را پایین می آورد. به جای تعریف ، از تحقیقاتی که گفتیم از شرکت یا سازمان انجام داده اید بگویید ، مثلا :" با توجه به اینکه روال در شرکت به این صورت است.." یا "با توجه به قوانینی که در سازمان دارید ..."
در مورد خود اغراق نکنید
یادتان باشد هر چه بیشتر حرف بزنید ، توقع از شما هم بالاتر می رود ، و زمان مصاحبه از شما هم طولانی تر می شود و کارایی شما در مصاحبه کمتر ! پس خیلی توضیح ندهید و اغراق نکنید ، تا چیزی پرسیده نشده شما هم چیزی نگویید ، در کل زیاد در مورد خودتان حرف نزنید و با یک توضیح مختصر و مفید به سراغ سوال بعدی مصاحبه کنندگان بروید.
تجربیات شخصی را بیان کنید اما ...
بیان تجربیات شخصی از مصاحبه شما یک صحبت جذاب و دوستانه می سازد به شرطی که خیلی جزئیات را بیان نکنید ، لازم نیست همه چیز را در مورد یک تجربه بگویید ، خلاصه بیان کنید تا از حوصله خارج نشود و از موضوع اصلی دور نشوید.
Invisible2
01-18-2014, 08:36 PM
8 روش مدیران برای ارزیابی شما در مصاحبه استخدامی
معمولا یکی از مراحل استخدام است که تا مدت ها در ذهن هر کارجویی می ماند و به راحتی قابل فراموش شدن نیست. اما در این میان کار زمانی سخت تر می شود که کارفرمای سخت گیری روبروی شما نشسته باشد!برخی از کارفرمایان و مدیران برای اینکه ببینند، کارجویی که روبرویشان نشسته به اصطلاح "چند مرده حلاج است" از روش هایی استفاده می کنند که چندان برای شما قابل تشخیص نیست.
در این گزارش در مورد ترفندهایی صحبت می کنیم که می تواند شما را در موفقیت در مسیر استخدام یاری کند.
1. سکوت مرموز
بسیاری از کارفرمایان ترجیح می دهند به جای اینکه پشت سر هم از شما سوال بپرسند و شما هم معمولا به صورت تلگرافی! به آنها پاسخ دهید، دقایقی سکوت کنند تا شما خودتان هرچه خواستید، بگویید.
قرار گرفتن در موقعیتی پراسترس چون مصاحبه استخدامی، به ویژه اگر شرایط محیطی هم چندان خوشایند نباشد، بهترین آزمونی است که می تواند به مدیران در ارزیابی شما کمک کند.
2. رئیس پیشین
دیدگاه شما راجع به مدیر پیشین یا محل کار قبلی خود می تواند برای مصاحبه کننده فعلی بسیار مهم باشد. اینکه شما چرا از کار قبلی خود جدا شدید، چه نظری راجع به بالا دست خود داشتید و پرسش هایی از این قبیل، راهی برای محک زدن صداقت و راستگویی شماست.
3. نوع برخورد در موقعیت های سخت
اگر مدیری از شما بپرسد که در موقعیتی خاص که سخت هم هست، چه می کنید، در واقع می خواهد بداند، کارمند احتمالی آینده اش، از آن دست آدم هاییست که به مشکلات لعن و نفرین می فرستد یا برعکس جزو افرادی است که به دنبال راه حلی منطقی برای گشایش گره مشکلات است.
4. نحوه استفاده از ضمیر
معمولا کسانی که از توانایی های خود مطمئن هستند، در هنگام صحبت کردن از ضمایر اول شخصی یعنی "من" و "ما" استفاده می کنند.، در حالیکه آنهایی که اعتماد به نفس کافی یا توانایی و قابلیت لازم را ندارند، یا از ضمایر دوم شخص یا سوم شخص استفاده می کنند که بیشتر تمایل به استفاده از ضمایر سوم شخص دارند.
5. نحوه استفاده از قیدها
استفاده از قیدها در صحبت کردن تا حدی نشان از این دارد که شخص مصاحبه شونده، توانایی لازم برای صحبت کردن را ندارد و تلاش می کند تا با استفاده از قیدهای متعدد، شکاف هایی را که میان صحبت کردنش ایجاد می شود، پر کند.
6. نحوه استفاده از فعل ها
زمان فعل بدین معنا که افعال کاربردی شما گذشته، حال یا آینده باشد هم می تواند راهکار دیگری برای ارزیابی شما در مصاحبه استخدامی باشد. کسانی که اعتماد به نفس و توانایی بالاتری دارند، از اینکه به عنوان نمونه فرض کنند در گذشته در موقعیت سختی قرار گرفته اند و آن را توضیح دهند، ابایی ندارند.
7. جملات معلوم و مجهول
استفاده از جملات مجهول اغلب از سوی کسانی اتفاق می افتد که می خواهند خود را زرنگ تر و باهوش تر از آنچه هستند، نشان دهند و این امر اصلا برای مدیر و مصاحبه کننده، خوشایند نیست. وقتی از جمله های معلوم استفاده کنند، بدین معناست که خودتان را در آن موقعیت قرار داده اید و این نوع ارزیابی می تواند برای مدیر مفیدتر باشد
8. همیشه و هرگز
از جمله مهمترین روش هایی که می توان میزان اطمینان یک شخص از خودش را ارزیابی کرد، دقت از میزان استفاده آن شخص از کلمات "همیشه" و "هرگز" است. آنهایی که زیاد به روی همیشه و هرگز تاکید دارند، مشخصا به توانایی خود اعتماد کامل ندارند.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.