PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : :: مدیریت خرید و سفارشات خارجی (اخذ کارت بازرگانی)::



Isooda
09-21-2013, 10:47 PM
اخذ کارت بازرگانی
• مبادرت به امرصادرات و واردات به صورت تجاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی است که توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن صادر و به تایید وزارت بازرگانی می رسد .
• شرکتهای تعاونی مرزنشینان ، ملوانان ، پیله وران ، کارگران ایرانی مقیم خارج ازکشور دارای کارنامه شغلی ازوزرات کار و امور اجتماعی از داشتن کارت بازرگانی معاف می باشند.

کارت بازرگانی
• به استناد ماده ۳ قانون مقررات صادرات و واردات کشور مصوب سال ۱۳۷۲ ، مبادرت به امر صادرات و واردات کالا به صورت تجاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی است.
• کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صادر میگردد که پس از تایید وزارت بازرگانی قابل استفاده خواهد بود.

شرایط اخذ کارت بازرگانی(اشخاص حقیقی)
اشخاص حقیقی با رعایت شرایط زیر میتوانند کارت بازرگانی دریافت کنند.
– حداقل سن ۲۱ سال تمام
– داشتن برگ پایان خدمت نظام وظیفه یا برگ معافیت برای آقایان
– داشتن ۳ سال سابقه فعالیت تجاری یا تولیدی به تایید ۲ نفر از دارندگان کارت بازرگانی یا ارایه مدرک دانشگاهی یا داشتن مجوز تولیداز یکی از وزارتخانه های تولیدی
– داشتن محل کسب متناسب با رشته فعالیت اعم از ملکی یا استیجاری
– داشتن دفاتر قانونی و ارائه اظهار نامه ثبتی
– داشتن حساب جاری در یکی از شعب بانکهای داخلی
– عدم اشتغال تمام وقت و همچنین رابطه استخدامی با وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و قوای سه گانه
– عدم ورشکستگی به تقلب و تفصیر
– نداشتن محکومیت موثر کیفری

شرایط اخذ کارت بازرگانی(اشخاص حقوقی)
مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت باید دارای شرایط مقرر در بندهای (۱-۲)و(۱-۳)و(۱-۷)و(۱-۸)و(۱-۹)باشند و شرکت نیز باید شرایط مقرر در بندهای (۱-۴)و(۱-۵)و(۱-۶)و(۱-۸)نیز دارا باشد.

انتخاب کالا
انتخاب کالا معمولآ بر اساس چند آیتم انجام می شود:
• تجربه شخصی
• نیاز بازار
• پایین بودن ریسک فروش
• توانایی مالی برای خرید کالا
• امکان ارائه خدمات پس از فروش

جمع آوری اطلاعات
• داخلی :
• میزان مصرف
• میزان تولید
• قیمت
• بسته بندی
• مقررات ورود
• حقوق گمرکی
• بیشترین مصرف
• بیشترین مدل
• میزان واردات
• …………
• خارجی :
۱. بزرگترین شرکتها (تهیه آ درس از طریق روزنامه های تجاری ، اینترنت ، تلفن ، نمایشگاها ، بخش بازرگانی سفارتخانها و..)
۲. قیمت فروش
۳. بسته بندی
۴. مقررات صدور
۵. کیفیت
۶. کمیت
۷. ……………….

ارتباط و استعلام از فروشندگان منتخب
• از فروشنده گان منتخب ار طریق Letter of Inquiry ویا Request for quotation در خصوص کالاهای مورد نظر اطلاعات ذیل درخواست می گردد .
• قیمت ۱-Unit price and total amount for each ITEM
• مبدا کالا ۲-Origin of the material
• حمل و نقل ۳-Shiping مدت اعتبارپروفرما ۴-Period of validity
• زمان تحویل کالا ۵-Date of Delivery
• نحوه تحویل Shipping specification 6-
• بازرسی ۷- Test, Inspection
• شرایط پرداخت ۸-Terms of payment
بررسی پاسخهای واصله و انتخاب پاسخ نهای (http://pnu-club.com/forums/1673-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%85%D9%84)ی
• خریدار پس از اخذ اطلاعات مذکور و تطبیق آن با شرایطی که دارد ، نسبت به انتخاب بهترین باسخ اقدام می نماید .

درخواست پروفرما
• پس از انتخاب بهترین پاسخ از بین فروشندگان شخص و یا اشخاص نهائی انتخاب و از آنها درخواست پروفرما (Proforma invoice ) می گردد .
صدور پروفرما توسط فروشنده
پس از دریافت درخواست پروفرما از سوی خریدار ، فروشنده نسبت به صدور پروفرما اقدام می نماید .

دریافت پروفرما توسط خریدار
• پس از ارسال پرفرما توسط فروشنده و دریافت آن توسط خریدار و قبولی تمامی نکات مندرج در پروفرما و تائید آن توسط خریدار ، وی باید نسبت به اعلام ثبت سفارش در وزارت بازرگانی اقدام نماید .

اعلام ثبت سفارش در وزارت بازرگانی
• برای اعلام ثبت سفارش در وزارت بازرگانی خریدار مراحل ذیل را انجام می دهد .
۱- دریافت اوراق ثبت سفارش
۲- تکمیل اوراق ثبت سفارش
۳- ارائه اصل کارت بازرگانی و کپی آن به همراه اوراق تکمیل ثبت سفارش پروفرما (برای اولین بار جهت عضویت اصل کارت بازرگانی ضروری است )
۴- بررسی توسط واحد ثبت سفارش در وزارت بازرگانی
۵- اعلام هزینه ثبت سفارش به متقاضی توسط وزارت بازرگانی
۶- واریز وجه و ارائه فیش آن به وزارت بازرگانی توسط متقاضی
۷- درج شماره ثبت سفارش ۸ رقمی و ممهور نمودن اوراق ثبت سفارش پروفرما و تحویل به متقاضی

Isooda
09-21-2013, 10:48 PM
تامین بودجه
• خریدار به هر نحوی که صلاح می داند باید بتواند مطئمن شود که قیمت کالای مورد درخواست را می تواند پرداخت نماید .

یکی از روشهای ممکن گشایش اعتبار اسنادی Letter of Creditویا L/Cمی باشد .
گشایش اعتباراسنادی نزد بانک ( بانک خریدار)
َ (BANK Opening Bank OR Issuing)
گشایش اعتبار به درخواست خریدار انجام می شود که شامل مراحل ذیل می باشد :
۱- تکمیل فرم درخواست افتتاح اعتبار اسنادی
۲- ارائه اصل کارت بازرگانی و کپی آن
۳- ارائه دوبرگ ثبت سفارش
۴- ارائه پروفرمای مهرشده
۵- ارائه اصل بیمه نامه کالای مورد نظر
۶- پرداخت ۱۰ تا ۳۰% وجه پروفرما به صورت ریالی به بانک
۷- تودیع وثیقه بابت تضمین پرداخت بقیه مبلغ پروفرما
باارائه مدارک و اسناد بالا اعتبار اسنادی گشایش می یابد .
ابلاغ اعتبار اسنادی به بانک خارجی
( بانک کارگزار)
• بانک خریدار ( Opening Bank ) به درخواست خریدار به بانک دیگری که بانک کارگزار
Advising Bank or Seller Bank
نامیده می شود اعتبارات اسنادی را ابلاغ می نماید .

ابلاغ اعتبار به فروشنده
• بانک کارگزار با توجه به ابلاغیه بانک خریدار به فروشنده کالا اطمینان می دهد که مجاز به پرداخت وجه کالا منطبق با شرایط مندرج در اعتبارات اسنادی (Letter of credit)
می باشد .
بررسی فروشنده در خصوص شرایط اعتبار و اعلام قبولی
• فروشنده کالا با بررسی شرایط مندرج در L/C و نحوه پرداخت مبلغ کالا در صورتی که موافق باشد ، به بانک کارگزار اعلام قبولی می نماید .

تهیه کالا مطابق سفارش
• فروشنده موظف است کالای مورد نظر خریدار را عینا“ باهمان کیفیت و کمیت طبق شرایط مندرج در شرایط L/C تهیه و آماده برای تحویل نماید .

بسته بندی صادراتی
• فروشنده موظف است کلیه کالاهای تهیه شده را عینا“ مطابق با نظر خریدار که در شرایط L/C ذکر گردیده بسته بندی مناسب ( صادراتی ) انجام دهد (http://pnu-club.com/forums/1673-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%85%D9%84) .

حمل داخلی تا گمرک مبدا“
• فروشنده موظف است ، عینا“ مطابق با شرایط L/C کالای آماده شده را تا گمرک مبدا“ ( کشوری که کالا در آنجا تولید شده ) حمل نماید .

انجام تشریفات گمرکی و پرداخت هزینه های مربوطه
• فروشنده موظف است عینا“ مطابق با شرایط L/C کلیه تشریفات گمرکی را برای خروج کالای ساخته شده از کشور مبدا“ را انجام داده وکلیه هزینه های مربوطه را بپردازد .

تحویل به شرکت حمل, جهت حمل بین المللی
• فروشنده موظف است پس از انجام کارهای گمرکی، عینا“ مطابق با شرایط L/C کالای ساخته و آماده شده را به شرکت ( راه آهن ، کامیون ، کشتی و … ) جهت حمل بین المللی تحویل دهد .

اخذ بارنامه از شرکت حمل
فروشنده موظف است ، از شرکت حمل کننده بارنامه مربوط به حمل کالای مورد نظر را که شامل مندرجات ذیل است دریافت نماید :
• تعداد و علامت کالا
• تعداد کانتینرها
• شرح بسته ها و کالاها
• وزن ناخالص کالا

انجام بازرسی
در زمان بازرسی کالا ضرورتی ندارد که خریدار و فروشنده در محل بازرسی کالا حضور داشته باشند و اینکار توسط شرکتهای معتبر بین المللی انجام می شود و شرکت بازرسی کننده کالاها را از نظر کمیت و کیفیت بازرسی می کنند .(عملیات بازرسی اغلب زمانی انجام می گردد که کالا از دست فروشنده کالا خارج شده باشد )

تهیه سایر اسناد برای ارائه به گمرک و خریدار
فروشنده موظف است بارنامه را برای ارائه به گمرک و همچنین ارائه به خریدار از شرکت حمل کننده دریافت نماید و به همراه اسناد ذیل برای خریدار بفرستد :
• فاکتور Proforma invoice
• گواهی مبدا“ کالا Certificate of origin
• شرح بسته بندی Packing list
• گواهی بهداشت ( که کالا بهداشتی باشد )
• وهرمدرکی که خریدار خواسته باشد .

تحویل اسناد به بانک
فروشنده می بایستی بعد از تهیه این اسناد آنها را برای بررسی به بانک کارگزار تحویل دهد .

بررسی اسناد توسط بانک
بانک کارگزار ۷ روز فرصت قانونی برای بررسی مدارک دارد و در این مدت می بایستی اسناد را کاملآ کنترل نماید و در صورت وجود مغایرت اعلام نماید در غیر اینصورت مدارک بدون اشکال فرض می شود و بانک موظف به پرداخت پول کالا به فروشنده می باشد .

پرداخت وجه کالا به فروشنده
وجه کالا توسط بانک کارگزاربه فروشنده کالاپرداخت می شود .
ارسال اسناد به بانک گشاینده اعتبار توسط بانک کارگزار
بانک گشایش کننده اعتبار کلیه اسناد را از بانک کارگزار دریافت می کند .
بررسی اسناد توسط بانک گشاینده اعتبار ظرف ۵ روز کاری
بانک مذکور نیز ۵ روز فرصت دارد تا کلیه اسناد را بررسی و در صورت اشکال به بانک کارگزار اعلام نماید .

پرداخت وجه به بانک کارگزار
در صورت عدم اشکال بانک گشایش کننده پول کالا را به بانک کارگزار پرداخت می نماید .

ابلاغ به خریدار مبنی بر وصول اسناد
بانک گشایش کننده به خریدار اعلام می کند که اسناد را وصول کرده است ، و باید به بانک مراجعه نماید .

مراجعه به بانک و پرداخت بقیه مبلغ اعتبار
خریدار برای پرداخت بقیه وجه اعتبار به بانک مراجعه می کند .
دریافت اسناد ممهور شده از بانک توسط خر (http://pnu-club.com/forums/1673-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%85%D9%84)یدار
خریدارپس از پرداخت کلیه وجه باقی مانده اعتبار کلیه اسناد ممهور شده را از بانک دریافت می نماید .

حمل کالا تا گمرک مقصد
حمل کالا پس از بازرسی توسط شرکت حمل به گمرک مقصد حمل می شود .
صدور اعلامیه ورود کالا توسط شرکت حمل
وقتی که کالا به گمرک مقصد رسید شرکت حمل کننده ، با صدور اعلامیه به خریدار ورود آن را اعلام می کند .
مراجعه خریدار به شرکت حمل و تسویه حساب
خریدار جهت تسویه حساب به شرکت حمل مراجعه و اسناد مربوط را به رویت شرکت می رساند و در صورت قبول و عدم بدهی شرکت حمل ونقل اقدام به صدور برگ تسویه حساب می نماید.

دریافت ترخیصیه توسط خریدار
خریدار با در دست داشتن برگ ترخیصه و بارنامه به گمرک مراجعه می نماید .
مراجعه خریدار با بارنامه و ترخیصیه و سایر اسناد به گمرک
خریدار با دردست داشتن بارنامه و ترخیصه و سایر اسناد جهت ترخیص کالا به گمرک مراجعه می نماید .

احراز هویت
خریدار با دردست داشتن مدارک کافی جهت احراز هویت باید به گمرک مراجعه نماید .

انجام تشریفات گمرکی
پس از انجام تشریفات گمرکی که از مرحله ارزیابی و بررسی مدارک ، از لحاظ مطابقت کالا و مسائل بهداشتی و غیره اجازه ترخیص کالا صادر می شود .

اخذ پروانه سبز گمرکی
پس از آمادگی خروج کالا از گمرک برگ سبز گمرکی توسط گمرک صادر می گردد .

اخذ بیجک از انبار
در هنگام خروج کالا از انبار گمرک یک برگ (http://pnu-club.com/forums/1673-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%85%D9%84) به نام بیجک یا برگ خروج کالا از انبار صادر می گردد که مجوز خروج کالا می باشد .

خروج کالا از گمرک
کالا در دست خریدار می باشد

منبع:http://fanavarii.blogfa.com