javad jan
05-25-2013, 01:55 PM
دارايي دانش
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg (http://www.mingalaronline.net/images/money_book_knowledge.JPG)
مقدمه
عجيب به نظر مي رسد كه تكنيك هاي اندازه گيري منابع حياتي و اداره شركتها سالها عقب تر از جايي هستند كه بايد باشند. ما امروز كاملاً در عصر اطلاعات هستيم. اما مديريت كردن بر اطلاعات به عنوان يك منبع هنوز در مرحله نوزادي است. اگر چه شركتهايي كه در ارتباط با اطلاعات هستند يا موسسات انتشاراتي، تحليلگران بازار و تامين كنندگان پايگاههاي اطلاعاتي كه در كار دادوستد اطلاعات هستند، و تمام رشته هاي منابع اطلاعاتي را اداره مي كنند بيشتر آنها قدر و منزلت اطلاعات را مي دانند.
و ما امروز در آستانه مرحله ديگري از كوانتوم هستيم كه پايه و اساس آن دادوستد دانش است. راستي ما از مديريت بر دانش چه مي دانيم؟ در اين مقاله كوتاه، در رابطه با موضوع و جايگاه امروزي ما و چالشهاي پيش رو صحبت شده است. همچنين به نكات و منابع مفيد مهم براي مطالعه بيشتر اشاره شده است.
دادوستد دانش
از زماني كه پيتر دراكر براي اولين بار به تشريح كاركنان دانش پرداخت تعداد زيادي مقاله و كتاب راجع به اينكه كاركنان دانش شركت در چه وضعي هستند نوشته شده و بيشتر آنهـــا بينشهــــاي مفيد و افكار تحريك كننده اي داشتند.
اگرچه به نظر من هيچ كدام متدي را كه به تجزيه و تحليل دارايي دانش و ارزش آن بپردازند اشاره اي نكرده اند به جز (سوييSVEIBY) كه مدل هاي مفيدي را ارائه كرده بود.
كتاب برجسته اي نيز از ماسودا (MASUDA) يافتم، اگرچه در سال 1990 و به زبان انگليسي چاپ شده بود. توصيف او از نظامهاي اقتصادي سينــــرژيك و دموكــــراسي هاي مشاركتي كه براساس شبكه سازي اطلاعاتي است پيش بينـــــي قابل توجهي را مطرح ساخته است.
همچنان كه قبل از آن، نويسندگاني نظير هنري فورد و آلفرداسلون تئوري هاي مديريت كاربردي را بازنويسي كردند. بنابراين، امروز نمونه هايي از افراد حرفه اي وجود دارند كه به روشهاي مناسبي نوآوري تجارت دانش را به كار گرفتند .
دارايي دانش
دارايي دانش چه تركيبي دارد. برخلاف اطلاعات، دانش كمتر ملموس است و بستگي به معرفت و آگاهي انسان دارد. چند نوع دانش وجود دارد -
دانستن يك حقيقت تفاوت كمي با اطلاعات دارد، اما دانستن يك مهارت يا دانستن اينكه مطلبي ممكن است در شرايط بازار اثر داشته باشد، چيز ديگــــري است. علي رغم كوشش مهندسان دانش بــــراي طبقه بندي چنين دانشي كه، ابعاد انساني مهمي را دارد. برخي تركيبات حسي، حافظه شخصي در فرايند انديشه و فكر است. بنابراين، انـــدازه گيري دارايي دانش، بدين مفهوم است كه مـــردم ارزش گذاري بشوند. به عنوان فرد و مهمتر از آن در قابليتهاي جمعي و عوامل ديگري نظير هوش جايگزيني در سازمانهاي سيستم هاي رايانه اي.
مقياس امروزي
امروزه حسابداري مالي به خاطر نارسائيها مقياسهاي اندازه گيري دارايي دانش مقصرند. تكنيك ارزيابي دارائيهاي فيزيكي به خوبي پالايش شده اند اما هنوز حسابداري بيشتر شركتها اطلاعاتي كمي در مورد دارائيهاي اطلاعات و دارايي دانش مي دهند، گرايش آنها بازگشت بــــه گذشته است.
تعداد شركتهاي به ظاهر موفق بين يك دوره حسابداري و دوره بعدي دچار سقوط فعاليت شده اند. دارائيهاي غيرملموس تـــوجه زيادي را به خود جلب كرده اند، اما نياز به تحركي خارجي دارند كه تغيير عملكرد را پذيرفته است.
براي اندازه گيري موفقيتها، گروههاي كاري مقياس اندازه گيري با لانس اسكورد را توسعه دادند. كه شامل محيط و مقياسهاي ارتباطي و همچنين اطلاعات مالي است. آلن بنجامين طرحي را براي حسابداري دانش مطرح ساخت كه براساس سرمايه گذاري روي انسانها براي آموزش و تجربه و زماني است كه دانش آنها روبه ضعف گذاشته و به روز نيست. دليل كوچك سازي فعاليتهاي بسياري از شركتها اين است كه كارها در اين شركتها به درستي اداره نمي شوند. بسياري از شركتها كه در چند سال گذشته عنوان مي كردند كه افراد بزرگترين سرمايه هاي ما هستند امروز آنها را اخراج مي كنند براي كمتر كردن هزينه ها. و هنوز هيچ شناختي از آنچه از دست داده اند را ندارند.
حوادث حاكي از آن است كه شركتهايي كه تمامي مديران مياني را اخراج كرده اند متوجه شده اند كه بسياري از دارائيهاي غيرملموس خود را از دست داده اند. اگرچه هزينه هاي آنها پايين آمده و به ساير مقياسهاي اندازه گيريهاي عملكرد نظير خدمات مشتريان و كيفيت لطمه خورده است.
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg (http://www.mingalaronline.net/images/money_book_knowledge.JPG)
مقدمه
عجيب به نظر مي رسد كه تكنيك هاي اندازه گيري منابع حياتي و اداره شركتها سالها عقب تر از جايي هستند كه بايد باشند. ما امروز كاملاً در عصر اطلاعات هستيم. اما مديريت كردن بر اطلاعات به عنوان يك منبع هنوز در مرحله نوزادي است. اگر چه شركتهايي كه در ارتباط با اطلاعات هستند يا موسسات انتشاراتي، تحليلگران بازار و تامين كنندگان پايگاههاي اطلاعاتي كه در كار دادوستد اطلاعات هستند، و تمام رشته هاي منابع اطلاعاتي را اداره مي كنند بيشتر آنها قدر و منزلت اطلاعات را مي دانند.
و ما امروز در آستانه مرحله ديگري از كوانتوم هستيم كه پايه و اساس آن دادوستد دانش است. راستي ما از مديريت بر دانش چه مي دانيم؟ در اين مقاله كوتاه، در رابطه با موضوع و جايگاه امروزي ما و چالشهاي پيش رو صحبت شده است. همچنين به نكات و منابع مفيد مهم براي مطالعه بيشتر اشاره شده است.
دادوستد دانش
از زماني كه پيتر دراكر براي اولين بار به تشريح كاركنان دانش پرداخت تعداد زيادي مقاله و كتاب راجع به اينكه كاركنان دانش شركت در چه وضعي هستند نوشته شده و بيشتر آنهـــا بينشهــــاي مفيد و افكار تحريك كننده اي داشتند.
اگرچه به نظر من هيچ كدام متدي را كه به تجزيه و تحليل دارايي دانش و ارزش آن بپردازند اشاره اي نكرده اند به جز (سوييSVEIBY) كه مدل هاي مفيدي را ارائه كرده بود.
كتاب برجسته اي نيز از ماسودا (MASUDA) يافتم، اگرچه در سال 1990 و به زبان انگليسي چاپ شده بود. توصيف او از نظامهاي اقتصادي سينــــرژيك و دموكــــراسي هاي مشاركتي كه براساس شبكه سازي اطلاعاتي است پيش بينـــــي قابل توجهي را مطرح ساخته است.
همچنان كه قبل از آن، نويسندگاني نظير هنري فورد و آلفرداسلون تئوري هاي مديريت كاربردي را بازنويسي كردند. بنابراين، امروز نمونه هايي از افراد حرفه اي وجود دارند كه به روشهاي مناسبي نوآوري تجارت دانش را به كار گرفتند .
دارايي دانش
دارايي دانش چه تركيبي دارد. برخلاف اطلاعات، دانش كمتر ملموس است و بستگي به معرفت و آگاهي انسان دارد. چند نوع دانش وجود دارد -
دانستن يك حقيقت تفاوت كمي با اطلاعات دارد، اما دانستن يك مهارت يا دانستن اينكه مطلبي ممكن است در شرايط بازار اثر داشته باشد، چيز ديگــــري است. علي رغم كوشش مهندسان دانش بــــراي طبقه بندي چنين دانشي كه، ابعاد انساني مهمي را دارد. برخي تركيبات حسي، حافظه شخصي در فرايند انديشه و فكر است. بنابراين، انـــدازه گيري دارايي دانش، بدين مفهوم است كه مـــردم ارزش گذاري بشوند. به عنوان فرد و مهمتر از آن در قابليتهاي جمعي و عوامل ديگري نظير هوش جايگزيني در سازمانهاي سيستم هاي رايانه اي.
مقياس امروزي
امروزه حسابداري مالي به خاطر نارسائيها مقياسهاي اندازه گيري دارايي دانش مقصرند. تكنيك ارزيابي دارائيهاي فيزيكي به خوبي پالايش شده اند اما هنوز حسابداري بيشتر شركتها اطلاعاتي كمي در مورد دارائيهاي اطلاعات و دارايي دانش مي دهند، گرايش آنها بازگشت بــــه گذشته است.
تعداد شركتهاي به ظاهر موفق بين يك دوره حسابداري و دوره بعدي دچار سقوط فعاليت شده اند. دارائيهاي غيرملموس تـــوجه زيادي را به خود جلب كرده اند، اما نياز به تحركي خارجي دارند كه تغيير عملكرد را پذيرفته است.
براي اندازه گيري موفقيتها، گروههاي كاري مقياس اندازه گيري با لانس اسكورد را توسعه دادند. كه شامل محيط و مقياسهاي ارتباطي و همچنين اطلاعات مالي است. آلن بنجامين طرحي را براي حسابداري دانش مطرح ساخت كه براساس سرمايه گذاري روي انسانها براي آموزش و تجربه و زماني است كه دانش آنها روبه ضعف گذاشته و به روز نيست. دليل كوچك سازي فعاليتهاي بسياري از شركتها اين است كه كارها در اين شركتها به درستي اداره نمي شوند. بسياري از شركتها كه در چند سال گذشته عنوان مي كردند كه افراد بزرگترين سرمايه هاي ما هستند امروز آنها را اخراج مي كنند براي كمتر كردن هزينه ها. و هنوز هيچ شناختي از آنچه از دست داده اند را ندارند.
حوادث حاكي از آن است كه شركتهايي كه تمامي مديران مياني را اخراج كرده اند متوجه شده اند كه بسياري از دارائيهاي غيرملموس خود را از دست داده اند. اگرچه هزينه هاي آنها پايين آمده و به ساير مقياسهاي اندازه گيريهاي عملكرد نظير خدمات مشتريان و كيفيت لطمه خورده است.