PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مشاركت در برنامه ريزي زنجيره تامين



javad jan
05-18-2013, 12:49 PM
مشاركت در برنامه ريزي زنجيره تامين

ترجمه و تدوين: فرهاد پناهي فر - دكتر احمد ماكويي

چكيده
مديريت زنجيره تامين به عنوان زيرساخت لازم براي موفقيت شرکاي تجاري، يکي از مباحث مهمي است که همواره محققان و صنعتگران، روشهاي جديدي براي بهبود کارايي و اثربخشي آن و غلبه بر مشکلات موجود در آن ارائه کرده اند. از آن جمله مي توان به برنامه ريزي منابع توليد و تبادل الکترونيکي داده ها (EDI= Electronic Data Interchange) و ... اشاره کرد. از مهمترين مشکلات زنجيره تامين عدم برقراري ارتباط صحيح، دقيق و بموقع بين اجزاي آن و وجود عدم اطمينان در عرضه و تقاضاست که تکنيک (Collaborative Planning , Forecasting and Replenishment =CPFR) با توجه به خصوصيات منحصر به فرد خود که در اين مقاله اشاره خواهد شد، مي تواند يکي از بهترين روشها در حل اين موانع و بسياري از مشکلات ديگر زنجيره تامين باشد.

مقدمه
هنگامي که نياز سالانه مشتريان براي يک محصول معروف درست تخمين زده نشود، مشکلاتي براي تصميم گيري صحيح درباره ميزان توليد جهت ارائه به فروشنده ها در روزهاي خاصي از سال به وجود مي‌آيد. عوامل غير قابل پيش بيني از قبيل آب و هوا ،تاخيرات مربوط به حمل و نقل ، مشکلات توليد و خطاهاي اجرايي مي توانند به شدت بر تعادل عرضه و تقاضا آسيب وارد كنند. اصولاً پيشرفت و توسعه در هر کسب و کاري همراه با نوساناتي در تقاضا خواهد بود، اما تاثير پيشرفتهاي يکسويه مي تواند به ميزان بيشتري باشد. عدم هماهنگي ميان ميزان و زمان عرضه و تقاضا باعث خواهد شد که يا فروشندگان با حجم انبوهي از موجودي انبار مواجه شوند و يا ريسک ناشي از ناتواني برآوردن تقاضاي مشتريان‌ را که خود عامل مشکلات ديگري است‌، تحمل کنند.
فرض اصلي CPFR اين است که هر سازماني، جزئيات طرحهاي تجاري مشترک را در سيستم هاي برنامه ريزي خود ثبت خواهد کرد و سپس نتايج را بر مبناي اصول و پايه هاي قاعده مند به اشتراک مي گذارند، سپس تغييراتي که در اوضاع بازار پيش مي آيد و يا مشکلات لجستيكي و هر مشکل ديگري که رخ مي‌دهد را به صورت دقيق در اين سيستم لحاظ كنند.
چنانچه هر شرکتي بخواهد توزيع چندين محصول خود را در چند منطقه مديريت کند، اين امر براي برنامه ريزان جهت مقايسه برنامه ها و تعيين اينکه کدام يک از تغييرات مهم و تاثير گذار است ، امکان پذير نخواهد بود. در عوض يک سيستم CPFR ، مي تواند تمام مقاديري را که توسط برنامه ريزان به عنوان چارچوب تنظيم شده است را مبادله و مقايسه كند. در اين صورت اگر تغييرات يک برنامه يا تفاوتهايش با ساير برنامه‌ها از اين چارچوب تجاوز کند‌، سيستم CPFR اعلام خطر مي کند تا برنامه ريزان نسبت به مشكل آگاه شوند .در اين صورت مي‌توان گفت تجديد نظر و باز بيني در پيش بيني ها به يک برنامه منظم هفتگي تبديل خواهد شد.
تاريخچه
براي اولين بار، CPFR، در سال 1995 مورد استفاده قرار گرفت و آن زماني بود که شرکت Wall mart با يکي از تامين کنندگان خود يعني Warner Lambert کارگروهي براي تنظيم يک شيوه جديد براي برنامه ريزي پيش بيني و بازپرسازي يکي از توليدات خود تشکيل داد. اين کار موفقيت آميز بود و نتايج خوب به وجود آورد. از آن جمله کاهش موجوديها، کاهش در تعداد و هزينه هاي حمل و نقل و افزايش رضايتمندي مشتريان، به واسطه بهبود خدمات و برآورده شدن مطلوب نيازهاي آنها بود. اين نتايج باعث افزايش بهره وري کل فرايند زنجيره تامين شد.
در سال 1998 موسسه VICS راهنماي برنامه ريزي ،پيش بيني و بازپرسازي مشترک (CPFR) را منتشر كرد. در مدت زمان کوتاهي، CPFR به عنوان يکي از بهترين تکنيک‌هاي تجارت B2B شناخته و تاييد شد و در حدود 300 شرکت نسبت به اجراي آن اقدام کردند. در سال 2001 يک شرکت چند مليتي، CPFR را در بازارهاي بين المللي گسترش داد و برخي از سازمانهاي دنيا در خصوص توسعه الگوهاي CPFR کار کردند. اين تکنيک باعث توسعه نظم در برنامه ريزي کالاها در مديريت زنجيره تامين شد.

اساس روش CPFR، به اشتراك گذاشتن تمام اطلاعات موجود در زنجيره تامين است، سپس اين اطلاعات يكپارچه مي‌شوند و در جهت بهبود كارايي زنجيره تامين اثر مي‌كنند.

تعريف CPFR
تعاريف مختلفي توسط افراد و موسسات گوناگون از CPFR بيان شده است که تفاوت زيادي نيز با هم ندارند. در اينجا به چند مورد اشاره مي شود: در تعريفي آمده است ؛برنامه ريزي ،پيش بيني و بازپرسازي مشترک (CPFR) يک فرايند بازرگاني است که مي خواهد موانع ميان فعالان مختلفي که به صورت سنتي در زنجيره تامين حضور دارند را از بين ببرد. نتيجه اين است که يک محيط يکپارچه و مشترک جهت به اشتراک گذاشتن اطلاعات بازرگاني ايجاد مي شود.
تعريف ديگري از CPFR عبارت است از تقسيم و به اشتراک گذاردن پيش بيني ها و اطلاعات بازرگاني در ميان شرکاي تجاري در طول زنجيره تامين ،جهت توانا ساختن آنها در تجديد اتوماتيک سفارش محصولات .
اما با توجه به تعريف موسسهVICS ، CPFR يک فرايند بازرگاني است که شرکاي زنجيره تامين بتوانند طرحهاي خود را به منظور کاهش تفاوتها ميان عرضه و تقاضا و دريافت سود مشترک به واسطه افزايش کارايي و اثربخشي زنجيره تامين، هماهنگ كنند.
CPFR چه کاري انجام مي دهد ؟
CPFR جهت بهبود جريان کالاها از عرضه کنندگان مواد اوليه به توليدکنندگان و از آنجا به آخرين مرحله يعني قفسه هاي فروشندگان طراحي شده است ، همچنين CPFR براي شناسايي سريع هرگونه خطا در پيش بيني ها و موجوديها و اطلاعات مربوط به سفارشها ،مورد استفاده قرار مي گيرد تا بتواند مشکلات را قبل از اينکه تاثير منفي در فروش و سود بگذارند، تصحيح كند. CPFR يک تکنيک مديريتي است که برمبناي مشارکت و اعتماد پايه ريزي شده است. بعلاوه براي کاهش حجم سرمايه گذاري ،کاهش خطاهاي کسب و کار در کوتاه مدت و بلند مدت کاربرد دارد. انتظار مي رود، CPFR در کاهش اقلام موجودي هاي ذخيره شده ،بهبود به کارگيري داراييها و توجيه استفاده از منابع موثر باشد. با اين وجود، هنوز کاربرد آن به صورت گسترده و فراگير نيست. در برخي از جاهايي هم که استفاده شده است، نتايج آن هميشه دلگرم کننده نبوده است؛شايد به اين خاطر که اجرا کنندگان نتوانسته اند شرايط تکنولوژيکي و يا فرهنگي لازم براي پياده سازي آن را فراهم کنند.
بنياد و اساس بحث CPFR اين است که همه شرکا در زنجيره تامين يک پيش بيني همزمان و همگام انجام دهند. هر شريکي در فرايند CPFR اعم از تهيه کننده مواد اوليه ،توليد کننده ،توزيع کننده و فروشنده مي‌تواند اطلاعات پيش بيني را ببيند و آنها را جهت بهينه کردن فرايند، اصلاح كند. اساساً CPFR به پيش بيني‌هاي حدسي و گماني پايان مي بخشد؛ به اين معني که توليد کنندگان و فروشندگان طرحهايشان را به همراه جزئيات ساير محدوديتها و مفروضات، به اشتراک مي‌گذارند.
CPFR چگونه کار مي کند ؟
به صورت ساده مي توان گفت شما اطلاعات فروش گذشته ، پيش بيني فروش و ساير اطلاعات مهم خود را با شرکاي خود به اشتراک مي گذاريد و آنها نيز در مقابل اطلاعات موجودي مواد اوليه ،مدت زمان لازم براي انجام سفارش و دريافت آن و ساير اطلاعات مهم را با شما به اشتراک خواهند گذاشت. سپس اين اطلاعات يکپارچه و همزمان مي‌شوند و در جهت حذف مازاد موجودي و بهبود در وضعيت موجودي ها مورد استفاده قرار مي گيرند تا تمام افرادي که در زنجيره تامين هستند، سود بيشتري ببرند. در اين سيستم، براي هر تغييري در چرخه تقاضا – اعم از تغييرات فصلي و ... – ميزان موجودي در کل شبکه تامين بايد دوباره تنظيم شود. شرکا مي توانند بدون وقفه صحت پيش بيني هاي تقاضا را مورد بازبيني قرار دهند و خطاها و استثناها را در زمان واقعي اصلاح كنند.
از مواردي که CPFR برروي آن تاکيد مي کند، بهبود مستمر است که در اين راه از فرايندهاي ساده‌اي همچون اجراي حلقه‌هاي بازخورد براي بهبود مستمر کارايي سيستم بهره مي‌گيرد.

javad jan
05-18-2013, 12:49 PM
مراحل اجراي cpfr
cpfr مجموعه اي از دستورالعملهاي منتشر شده توسط انجمن vics است که باعث تغيير نقشهاي اجزاي زنجيره تامين و در نتيجه بهبود مديريت زنجيره تامين شد و برنامه ريزي عرضه و تقاضا را در يک فرايند به هم گره زد. بنابراين تمام شرکتهاي موجود در يک زنجيره عرضه، به صورت همزمان ،هزينه ها را پايين آوردند و خدمات مشتريان را بهبود بخشيدند. اين فرايند شامل 9 گام به شرح زير است:

حركت از فناوريهاي قديمي مديريت زنجيره تامين به سمت cpfr، بايد تدريجي صورت گيرد و لزومي بر تغيير سرعت فرايندهاي موجود، وجود ندارد

گام 1 - تعريف و توسعه مقدمات و مقررات همکاري :
در اين مرحله ،فروشندگان و خريداران گرد هم مي آيند و قواعدي را براي کار مشترک و همکاري خود تعريف مي کنند. اين کار شامل تعيين انتظارات هر بخش ،عملکردها ، توافقات مربوط به اعتماد و کار صادقانه و تهيه منابع لازم براي موفقيت است.
در اين مرحله، شرکا تلاش مي کنند تا مقدمات و ترتيب کلي کسب و کار مورد نظر را درک كنند و اهداف همکاري و مشارکت ،نوع اطلاعات به اشتراک گذاشته شده و نقش و مسئوليت هر بخش را مشخص كنند. به بيان ديگر ،اين مرحله شامل تمام فعاليتهاي ضروري و مقدماتي جهت راه اندازي سيستم cper است. در اين مرحله لازم است تمام مدارک به صورت واضح و شفاف و به صورت کاربردي تنظيم شود. شرکا بايد موانع فرهنگي و مفاهيم شرکت- محور را جهت ديدن تصويرو محدوده اي بزرگتر، کنار بگذارند. اين امر اساس موفقيت يک کار مشارکتي است.
گام 2 - ايجاد طرح تجاري مشترک :
در اين مرحله شرکاي تجاري اطلاعاتشان را در خصوص استراتژي‌هاي مشارکت و طرحهاي تجاري به منظور رسيدن به يک طرح تجاري مشترک مبادله مي کنند. اين تلاش مشترک باعث بهبود کيفيت کلي پيش‌بيني‌ها به وسيله ثبت اطلاعات هر دو طرف، مي شود. اين طرح ،همچنين باعث تسهيل ارتباطات و هماهنگيها در طول زنجيره تامين خواهد شد. در واقع اين طرح تجاري مشترک اساس فرايند پيش بيني است و باعث کاهش در ميزان خطاها و فعل و انفعال بيش از اندازه مي شود. در اين مرحله، از اصول مديريت کالا که برگرفته از نظرات مشتريان است، جهت ايجاد يک طرح مشترک براي حرکت به سمت بازار استفاده مي شود که اين امر بايد هر سه يا شش ماه يکبار مورد تجديد نظر قرار گيرد.
به طور يقين در اين مرحله حجم وسيعي از اطلاعات ميان شرکا جريان خواهد داشت. هر کسي چه چيزي به دست مي آورد؟ کجا؟ چگونه؟ و به چه ميزان؟
خروجي اين مرحله يک طرح تجاري مشترک و پذيرفته شده توسط طرفين است که در آن کليه نقشها، استراتژي ها و فنون همکاري به صورت شفاف تعريف شده است. اين طرح تجاري مشترک، اساس پيش بيني خواهد بود.
گام 3 - انجام پيش بيني فروش:
در اين گام اطلاعات مربوط به پايانه هاي فروش، ميزان مصارف کارخانه ،آمار برگشت از فروش و اطلاعات مربوط به دلايل آنها ، وقايع و رويدادهاي مرتبط با برنامه ريزي و پيش بيني هاي فروش براي حمايت از طرح تجاري مشترک مورد استفاده قرار مي گيرد. اين پيش‌بيني ها توسط يکي از بخشها انجام مي شود و در اين خصوص با ساير بخشها نيز تشريک مساعي لازم است تا به عنوان اساس و پايه انجام پيش بيني سفارشها مورد استفاده واقع شود.
گام 4 - شناسايي خطاهاي پيش بيني فروش :
در اين مرحله مواردي که از چارچوب ارقام پيش بيني فروش، انحراف دارند، شناسايي مي شوند تا توسط فروشنده و خريدار هماهنگيهاي لازم به عمل آيد. ضوابط و معيارهاي مربوط به چارچوب هر کالايي در گام اول مورد موافقت قرار گرفته است، لذا خروجي اين مرحله ليستي از خطاهاست که براي انجام گام بعدي ضروري است.
گام 5 - بررسي دوباره خطاهاي پيش بيني فروش :
خطاهاي شناسايي شده در گام چهارم در اين مرحله با روشهايي مانند کنکاش و تحقيق در اطلاعات به اشتراک گذاشته شده ، مکالمات تلفني ، جلسات حضوري، مکاتبه و ساير روشها ، دوباره بررسي شده و نتايج به دست آمده و پيش بيني هاي نزديک به آنها به تمام اعضا پيشنهاد مي شوند. تعاملات مشترک بين فروشندگان (تامين کنندگان) و خريداران و ساير اجزاي زنجيره تامين باعث حذف خطاهاي پيش بيني مي‌شود.
گام 6 - انجام پيش بيني سفارش کالا :
در اين گام اطلاعات پيش بيني فروش، اطلاعات مربوط به پايانه هاي فروش و مصرف و ساير اطلاعات مانند سياستهاي موجودي با هم ترکيب شده و يک پيش بيني سفارش کالا به وجود مي آيد. اين پيش بيني هم از پيش بيني فروش و هم از طرح تجاري مشترک پشتيباني مي کند. اين پيش بيني سفارش به فروشندگان جهت تنظيم ميزان توليد با مقدار تقاضا کمک زيادي مي کند. اين مسئله به خريداران نيز براي افزايش اطمينان از تحويل بموقع سفارشها کمک مي کند. به طور واضح مي توان گفت اين همکاري بموقع به شرکاي تجاري در کاهش بلا تکليفي‌ها‌، کاهش سطوح موجودي انبار و ذخيره ايمني و افزايش پاسخگويي به خدمات مورد نياز مشتريان ياري مي‌رساند.

كاهش 10 درصدي موجودي شبكه و افزايش 10 درصدي فروش از جمله مزاياي پياده‌سازي cpfr است.

گام 7 - شناسايي خطاهاي پيش‌بيني سفارش کالا :
در اين مرحله مواردي که از چارچوب ارقام پيش بيني سفارشهاي کالاها خارج مي شوند، شناسايي شده و هماهنگيهاي لازم توسط فروشنده و خريدار در مورد آنها به عمل مي آيد. با توجه به اينکه ضوابط و معيارهاي مربوط به چارچوب هر کالايي در گام اول مورد موافقت قرار گرفته است، لذا خروجي اين مرحله ليستي از خطاهاست که براي گام هشتم ضروري است.
گام 8 - بررسي دوباره خطاهاي سفارشها:
در اين مرحله استثناها و خطاهاي شناسايي شده در گام 7 با روشهاي گفته شده در گام 5 دوباره بررسي شده و پيش بيني هاي نزديک به آنها در نظر گرفته مي شوند.
در واقع تا اين مرحله نتايج بررسي اطلاعات مختلف مانند pos (پايانه‌هاي فروش)، سفارشها، محموله‌ها و موجوديهاي در دست، به اشتراک گذاشته شده اند و مشکلات صحت پيش‌بيني، وضعيت مازاد نياز يا کسر نياز و مباحث اجرايي، شناسايي و تصميم گيري شده‌اند.
گام 9 - ايجاد سفارشها:
آخرين مرحله، تغييرات و تفاوتهاي ميان پيش بيني هاي سفارشها نسبت به سفارشهاي قطعي و تعهد شده را نشان مي دهد. سفارشهاي پذيرفته شده با توجه به پيش‌‌بيني سفارش کالا، توليد مي‌شوند. هر فروشنده يا خريداري مي تواند سفارش توليد را با توجه به صلاحيتها، سيستم ها و منابع و امکانات خود اداره كند.
به جزء گامهاي 1 و 2 و 9 ، در ساير مراحل حجم زيادي از اطلاعات به اشتراک گذاشته شده و مبادله شده ميان شرکا وجود دارد.

javad jan
05-18-2013, 12:50 PM
آيا CPFR واقعاً موثر است؟
بررسي نگرانيهاي متداول در مورد تکنيک هاي جديد و از آن جمله CPFR به بررسي يا درک موانع مشاهده شده کمک مي کند، اما آيا واقعاً CPFR موثر است؟ و اگر اين طور باشد چگونه و چه مدت طول مي کشد تا شاهد نتايج واقعي اين روش باشيم؟
شک و گماني که تا به امروز در مورد CPFR وجود داشته است، اکثراً ناشي از گرايش به سمت بهره‌گيري از راه حلهاي تکنولوژيکي است. اما همانطور که ذکر شد شرکتها مي توانند با ارزيابي فرايندهاي تجاري در سراسر زنجيره تامين تدريجاً به سمت CPFR حرکت کنند و لزومي ندارد فرايندهاي جاري و تکنولوژي هاي اوليه خود را بسرعت دگرگون سازند.بخصوص شرکتهايي که قبلاً اطلاعات مربوط به پيش بيني ها، وضعيت موجودي و پايانه هاي فروش را در قالب استانداردهاي خاصي مبادله کرده اند، مي‌توانند از همان اطلاعات در روابط مربوط به CPFR نيز استفاده كنند.
CPFR با ايجاد مزيتهاي رقابتي با استفاده از منابع موجود در شرکت، موثر واقع مي شود. شرکتها ممکن است، اين مسئله را درک نکنند، اما آنها اين توانايي را دارند که هزينه ها را کاهش داده و موجودي و سطوح خدمات را بهبود بخشند.در واقع CPFR کمک مي کند تا شرکتها نقاط مشکل دار خود را تشخيص داده و آنها را رفع كند. بايد توجه كرد که کاهش منابع لزوماً جواب مشکل نيست اما با فرايندهاي بهبود يافته اي که CPFR فراهم مي کند، شرکتها مي توانند از کارمندانشان براي کار کردن با هوشمندي و نه لزوماً به مدت طولاني استفاده کنند.نتيجه اينکه تعداد کمتري از کارمندان با فرايندهاي ناکارآمد مشابه کار مي کنند. پس مي توان گفت کارمندان اولين منابعي هستند که بهبود خواهند يافت.
بررسيهاي مختلف نشان مي دهد نتايج CPFR را مي توان در کمتر از 12 هفته مشاهده کرد. اين محدوده زماني، توسعه مشخصات فني پروژه که نشاندهنده فرايندهايي براي بهبود ، طراحي فرايند، انجام يک تست در مقياس محدود يا طراحي آزمايشي با يک يا چند شريک زنجيره تامين ، ارزيابي و نمايش نتايج و فوايد مالي خواهد بود و يک نقشه راه در مورد جرئيات گامهاي بعدي که شرکت بايد با توجه به تکنولوژي و توانايي طي کند، را شامل مي شود. اين محدوده زماني‌، هم بستگي به بنگاه اقتصادي و هم به شرکاي CPFR آنها دارد.

تعهد به فرايند كار مشترك، تعهد به پيش‌بيني‌ها و تعهد به پاسخگو بودن در مورد سوابق مالي و پولي، تعهدات لازم براي اجراي CPFR هستند.

تعهدات لازم براي اجراي CPFR چيست؟
در صورتي که مديران و اجزاي شرکتها به تعهدات زير پايبند باشند، CPFR مي تواند به صورت پيوسته در حال کاهش اثرات منفي و افزايش سود براي شرکتها باشد :
- تعهد به فرايند کار مشترک؛
- تعهد به پيش بيني ها؛
- تعهد به پاسخگو بودن در مورد سوابق پولي و مالي.
ماموريت ، اهداف و نتايج CPFR
ماموريت CPFR، تغيير پارادايم ارتباطات ميان شرکاي تجاري و ايجاد اطلاعات دقيق و صحيحي است که بتواند زنجيره تامين را به سمت فروش و سود بيشتر هدايت كند. مهمترين هدف آن تطبيق عرضه و تقاضا به واسطه تبادل اطلاعات صحيــح در بين شرکاي بازرگاني و ايجاد مشارکت منظم و ساختاريافته جهت حذف محدوديتهاي موجود در برآورده ساختن نيازهاي مشتريان است.
پس از اجراي CPFR در برخي از فرايندهاي بازرگاني نتايج زير مشاهده شده است:
_ 10 درصد کاهش در ميانگين موجودي شبکه؛
_ افزايش 10-8 درصدي فروش؛
_ کاهش2-1 درصد در هزينه هاي عملياتي؛
_ 4-3 درصد افزايش ارزش کالاها؛
_ 30-25 درصد کاهش در زمان چرخه توليد؛
_ 10-8 درصد کاهش حسابهاي دريافتني؛
_ 30-20 درصد کاهش خطاهاي پيش بيني؛
_ افزايش 30-12 درصد در سرعت تجديد تدارکات؛
_ 4-3 درصد کاهش در هزينه هاي حمل و نقل؛
_ افزايش 10-5 درصد در ارائه خدمات بهتر به مشتريان.
در يک جمع بندي کلي مي توان گفت، CPFR مي تواند به شرکتها در زمينه رسيدن به اهداف زير کمک کند:
_ کاهش سرمايه جاري به منظور استفاده از آنها در بازار و توسعه محصولات جديد؛
_ کاهش سرمايه هاي ثابت و هزينه هاي زير بنايي؛
_ کاهش هزينه هاي عملياتي؛
_ رشد فروش سالانه متناسب با انتظارات سهامداران؛
_ بهبود خدمات مشتريان و افزايش رضايتمندي آنها؛
_ کاهش خطاهاي کسب و کار در کوتاه مدت و بلند مدت؛
_ کاهش کالاهاي معيوب، رد شده و برگشتي.
نتيجه گيري
تلاشهاي قبلي جهت بهبود صحت پيش‌بيني‌ها - از قبيل برنامه ريزي منابع توليد ، تبادل الکترونيکي داده ها (EDI) و غيره - را نمي توانيم براحتي تا جايي توسعه دهيم که اطلاعات متغير به طور مشترک توسط تعداد زيادي از شرکاي زنجيره تامين مورد استفاده قرارگيرند. از طرف ديگر، تکنيک هاي قبلي به جاي استفاده از رويکردهاي يکپارچه براي حل مشکلات ، يک سري راه حلهاي موردي ارائه مي دادند.
اما همــانگونه که ذکر شد، تکنيک CPFR از بسياري از جهات مي‌تواند راهگشاي موانع موجود در زنجيره تامين باشد و با ايجاد يکپارچگي مطلوب مي‌توانــد بر موانع و مشکلاتي مانند انباشته شدن موجودي انبارها، افزايش هزينــه‌هاي جــاري و توليدي‌، افزايش هزينه‌هاي حمل و نقــل، موانع فرهنگي و شکــافهاي سازماني و عـدم وجود اعتماد بين شرکا و بسياري موارد ديگر غلبه کند و از سويي ديگر در افزايش فروش و در نهايت افزايش سود کليه شرکاي فعال در زنجيره تامين‌، افزايش رضايت مشتريان و استــقرار فرهنگ مشارکت مفيد باشد.
منابع
1 - Branko Pecar & Maria Cleci Martins , University of Gloucestershire(2004)."The levels of CPFR deployment".
2- Sung Min Kim, Joseph T. Mahoney (April 7, 2006). "Collaborative Planning, Forecasting, and Replenishment (CPFR) as a Relational Contract (http://www.daneshju.ir/forum/vbglossar.php?do=showentry&item=Contract) : An Incomplete Contracting Perspective"
3- Syncra Systems (March 1, 2004). "Introduction to CPFR"
4- Kurt Peters (2002). "The Long Road to CPFR"
5 - Johanna Sm?ros & Dr Kary Framling (2003): Helsinki University of Technology. "Peer-to-Peer Information Systems - An Enabler of Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment"
6 - Yossi Sheffi (October 13, 2002). "The value of CPFR"
7- Vera Chin Miao Hsu (June 21, 2003). "CPFR, Its Related Topics and Goal Programming Model on Collaboration of Common Objectives "
8 - KJR Consulting (August 24, 2001). "CPFR Baseline Study Manufacturer Profile"
9- Scott H. Williams (2002). "Will you sell out or outsell? Collaboration can make the difference"
10 - Fliedner, G. (2003). "CPFR: an emerging supply chain tool." Industrial Management and Data Systems 103(1): 14-21.