javad jan
05-18-2013, 12:49 PM
مشاركت در برنامه ريزي زنجيره تامين
ترجمه و تدوين: فرهاد پناهي فر - دكتر احمد ماكويي
چكيده
مديريت زنجيره تامين به عنوان زيرساخت لازم براي موفقيت شرکاي تجاري، يکي از مباحث مهمي است که همواره محققان و صنعتگران، روشهاي جديدي براي بهبود کارايي و اثربخشي آن و غلبه بر مشکلات موجود در آن ارائه کرده اند. از آن جمله مي توان به برنامه ريزي منابع توليد و تبادل الکترونيکي داده ها (EDI= Electronic Data Interchange) و ... اشاره کرد. از مهمترين مشکلات زنجيره تامين عدم برقراري ارتباط صحيح، دقيق و بموقع بين اجزاي آن و وجود عدم اطمينان در عرضه و تقاضاست که تکنيک (Collaborative Planning , Forecasting and Replenishment =CPFR) با توجه به خصوصيات منحصر به فرد خود که در اين مقاله اشاره خواهد شد، مي تواند يکي از بهترين روشها در حل اين موانع و بسياري از مشکلات ديگر زنجيره تامين باشد.
مقدمه
هنگامي که نياز سالانه مشتريان براي يک محصول معروف درست تخمين زده نشود، مشکلاتي براي تصميم گيري صحيح درباره ميزان توليد جهت ارائه به فروشنده ها در روزهاي خاصي از سال به وجود ميآيد. عوامل غير قابل پيش بيني از قبيل آب و هوا ،تاخيرات مربوط به حمل و نقل ، مشکلات توليد و خطاهاي اجرايي مي توانند به شدت بر تعادل عرضه و تقاضا آسيب وارد كنند. اصولاً پيشرفت و توسعه در هر کسب و کاري همراه با نوساناتي در تقاضا خواهد بود، اما تاثير پيشرفتهاي يکسويه مي تواند به ميزان بيشتري باشد. عدم هماهنگي ميان ميزان و زمان عرضه و تقاضا باعث خواهد شد که يا فروشندگان با حجم انبوهي از موجودي انبار مواجه شوند و يا ريسک ناشي از ناتواني برآوردن تقاضاي مشتريان را که خود عامل مشکلات ديگري است، تحمل کنند.
فرض اصلي CPFR اين است که هر سازماني، جزئيات طرحهاي تجاري مشترک را در سيستم هاي برنامه ريزي خود ثبت خواهد کرد و سپس نتايج را بر مبناي اصول و پايه هاي قاعده مند به اشتراک مي گذارند، سپس تغييراتي که در اوضاع بازار پيش مي آيد و يا مشکلات لجستيكي و هر مشکل ديگري که رخ ميدهد را به صورت دقيق در اين سيستم لحاظ كنند.
چنانچه هر شرکتي بخواهد توزيع چندين محصول خود را در چند منطقه مديريت کند، اين امر براي برنامه ريزان جهت مقايسه برنامه ها و تعيين اينکه کدام يک از تغييرات مهم و تاثير گذار است ، امکان پذير نخواهد بود. در عوض يک سيستم CPFR ، مي تواند تمام مقاديري را که توسط برنامه ريزان به عنوان چارچوب تنظيم شده است را مبادله و مقايسه كند. در اين صورت اگر تغييرات يک برنامه يا تفاوتهايش با ساير برنامهها از اين چارچوب تجاوز کند، سيستم CPFR اعلام خطر مي کند تا برنامه ريزان نسبت به مشكل آگاه شوند .در اين صورت ميتوان گفت تجديد نظر و باز بيني در پيش بيني ها به يک برنامه منظم هفتگي تبديل خواهد شد.
تاريخچه
براي اولين بار، CPFR، در سال 1995 مورد استفاده قرار گرفت و آن زماني بود که شرکت Wall mart با يکي از تامين کنندگان خود يعني Warner Lambert کارگروهي براي تنظيم يک شيوه جديد براي برنامه ريزي پيش بيني و بازپرسازي يکي از توليدات خود تشکيل داد. اين کار موفقيت آميز بود و نتايج خوب به وجود آورد. از آن جمله کاهش موجوديها، کاهش در تعداد و هزينه هاي حمل و نقل و افزايش رضايتمندي مشتريان، به واسطه بهبود خدمات و برآورده شدن مطلوب نيازهاي آنها بود. اين نتايج باعث افزايش بهره وري کل فرايند زنجيره تامين شد.
در سال 1998 موسسه VICS راهنماي برنامه ريزي ،پيش بيني و بازپرسازي مشترک (CPFR) را منتشر كرد. در مدت زمان کوتاهي، CPFR به عنوان يکي از بهترين تکنيکهاي تجارت B2B شناخته و تاييد شد و در حدود 300 شرکت نسبت به اجراي آن اقدام کردند. در سال 2001 يک شرکت چند مليتي، CPFR را در بازارهاي بين المللي گسترش داد و برخي از سازمانهاي دنيا در خصوص توسعه الگوهاي CPFR کار کردند. اين تکنيک باعث توسعه نظم در برنامه ريزي کالاها در مديريت زنجيره تامين شد.
اساس روش CPFR، به اشتراك گذاشتن تمام اطلاعات موجود در زنجيره تامين است، سپس اين اطلاعات يكپارچه ميشوند و در جهت بهبود كارايي زنجيره تامين اثر ميكنند.
تعريف CPFR
تعاريف مختلفي توسط افراد و موسسات گوناگون از CPFR بيان شده است که تفاوت زيادي نيز با هم ندارند. در اينجا به چند مورد اشاره مي شود: در تعريفي آمده است ؛برنامه ريزي ،پيش بيني و بازپرسازي مشترک (CPFR) يک فرايند بازرگاني است که مي خواهد موانع ميان فعالان مختلفي که به صورت سنتي در زنجيره تامين حضور دارند را از بين ببرد. نتيجه اين است که يک محيط يکپارچه و مشترک جهت به اشتراک گذاشتن اطلاعات بازرگاني ايجاد مي شود.
تعريف ديگري از CPFR عبارت است از تقسيم و به اشتراک گذاردن پيش بيني ها و اطلاعات بازرگاني در ميان شرکاي تجاري در طول زنجيره تامين ،جهت توانا ساختن آنها در تجديد اتوماتيک سفارش محصولات .
اما با توجه به تعريف موسسهVICS ، CPFR يک فرايند بازرگاني است که شرکاي زنجيره تامين بتوانند طرحهاي خود را به منظور کاهش تفاوتها ميان عرضه و تقاضا و دريافت سود مشترک به واسطه افزايش کارايي و اثربخشي زنجيره تامين، هماهنگ كنند.
CPFR چه کاري انجام مي دهد ؟
CPFR جهت بهبود جريان کالاها از عرضه کنندگان مواد اوليه به توليدکنندگان و از آنجا به آخرين مرحله يعني قفسه هاي فروشندگان طراحي شده است ، همچنين CPFR براي شناسايي سريع هرگونه خطا در پيش بيني ها و موجوديها و اطلاعات مربوط به سفارشها ،مورد استفاده قرار مي گيرد تا بتواند مشکلات را قبل از اينکه تاثير منفي در فروش و سود بگذارند، تصحيح كند. CPFR يک تکنيک مديريتي است که برمبناي مشارکت و اعتماد پايه ريزي شده است. بعلاوه براي کاهش حجم سرمايه گذاري ،کاهش خطاهاي کسب و کار در کوتاه مدت و بلند مدت کاربرد دارد. انتظار مي رود، CPFR در کاهش اقلام موجودي هاي ذخيره شده ،بهبود به کارگيري داراييها و توجيه استفاده از منابع موثر باشد. با اين وجود، هنوز کاربرد آن به صورت گسترده و فراگير نيست. در برخي از جاهايي هم که استفاده شده است، نتايج آن هميشه دلگرم کننده نبوده است؛شايد به اين خاطر که اجرا کنندگان نتوانسته اند شرايط تکنولوژيکي و يا فرهنگي لازم براي پياده سازي آن را فراهم کنند.
بنياد و اساس بحث CPFR اين است که همه شرکا در زنجيره تامين يک پيش بيني همزمان و همگام انجام دهند. هر شريکي در فرايند CPFR اعم از تهيه کننده مواد اوليه ،توليد کننده ،توزيع کننده و فروشنده ميتواند اطلاعات پيش بيني را ببيند و آنها را جهت بهينه کردن فرايند، اصلاح كند. اساساً CPFR به پيش بينيهاي حدسي و گماني پايان مي بخشد؛ به اين معني که توليد کنندگان و فروشندگان طرحهايشان را به همراه جزئيات ساير محدوديتها و مفروضات، به اشتراک ميگذارند.
CPFR چگونه کار مي کند ؟
به صورت ساده مي توان گفت شما اطلاعات فروش گذشته ، پيش بيني فروش و ساير اطلاعات مهم خود را با شرکاي خود به اشتراک مي گذاريد و آنها نيز در مقابل اطلاعات موجودي مواد اوليه ،مدت زمان لازم براي انجام سفارش و دريافت آن و ساير اطلاعات مهم را با شما به اشتراک خواهند گذاشت. سپس اين اطلاعات يکپارچه و همزمان ميشوند و در جهت حذف مازاد موجودي و بهبود در وضعيت موجودي ها مورد استفاده قرار مي گيرند تا تمام افرادي که در زنجيره تامين هستند، سود بيشتري ببرند. در اين سيستم، براي هر تغييري در چرخه تقاضا – اعم از تغييرات فصلي و ... – ميزان موجودي در کل شبکه تامين بايد دوباره تنظيم شود. شرکا مي توانند بدون وقفه صحت پيش بيني هاي تقاضا را مورد بازبيني قرار دهند و خطاها و استثناها را در زمان واقعي اصلاح كنند.
از مواردي که CPFR برروي آن تاکيد مي کند، بهبود مستمر است که در اين راه از فرايندهاي سادهاي همچون اجراي حلقههاي بازخورد براي بهبود مستمر کارايي سيستم بهره ميگيرد.
ترجمه و تدوين: فرهاد پناهي فر - دكتر احمد ماكويي
چكيده
مديريت زنجيره تامين به عنوان زيرساخت لازم براي موفقيت شرکاي تجاري، يکي از مباحث مهمي است که همواره محققان و صنعتگران، روشهاي جديدي براي بهبود کارايي و اثربخشي آن و غلبه بر مشکلات موجود در آن ارائه کرده اند. از آن جمله مي توان به برنامه ريزي منابع توليد و تبادل الکترونيکي داده ها (EDI= Electronic Data Interchange) و ... اشاره کرد. از مهمترين مشکلات زنجيره تامين عدم برقراري ارتباط صحيح، دقيق و بموقع بين اجزاي آن و وجود عدم اطمينان در عرضه و تقاضاست که تکنيک (Collaborative Planning , Forecasting and Replenishment =CPFR) با توجه به خصوصيات منحصر به فرد خود که در اين مقاله اشاره خواهد شد، مي تواند يکي از بهترين روشها در حل اين موانع و بسياري از مشکلات ديگر زنجيره تامين باشد.
مقدمه
هنگامي که نياز سالانه مشتريان براي يک محصول معروف درست تخمين زده نشود، مشکلاتي براي تصميم گيري صحيح درباره ميزان توليد جهت ارائه به فروشنده ها در روزهاي خاصي از سال به وجود ميآيد. عوامل غير قابل پيش بيني از قبيل آب و هوا ،تاخيرات مربوط به حمل و نقل ، مشکلات توليد و خطاهاي اجرايي مي توانند به شدت بر تعادل عرضه و تقاضا آسيب وارد كنند. اصولاً پيشرفت و توسعه در هر کسب و کاري همراه با نوساناتي در تقاضا خواهد بود، اما تاثير پيشرفتهاي يکسويه مي تواند به ميزان بيشتري باشد. عدم هماهنگي ميان ميزان و زمان عرضه و تقاضا باعث خواهد شد که يا فروشندگان با حجم انبوهي از موجودي انبار مواجه شوند و يا ريسک ناشي از ناتواني برآوردن تقاضاي مشتريان را که خود عامل مشکلات ديگري است، تحمل کنند.
فرض اصلي CPFR اين است که هر سازماني، جزئيات طرحهاي تجاري مشترک را در سيستم هاي برنامه ريزي خود ثبت خواهد کرد و سپس نتايج را بر مبناي اصول و پايه هاي قاعده مند به اشتراک مي گذارند، سپس تغييراتي که در اوضاع بازار پيش مي آيد و يا مشکلات لجستيكي و هر مشکل ديگري که رخ ميدهد را به صورت دقيق در اين سيستم لحاظ كنند.
چنانچه هر شرکتي بخواهد توزيع چندين محصول خود را در چند منطقه مديريت کند، اين امر براي برنامه ريزان جهت مقايسه برنامه ها و تعيين اينکه کدام يک از تغييرات مهم و تاثير گذار است ، امکان پذير نخواهد بود. در عوض يک سيستم CPFR ، مي تواند تمام مقاديري را که توسط برنامه ريزان به عنوان چارچوب تنظيم شده است را مبادله و مقايسه كند. در اين صورت اگر تغييرات يک برنامه يا تفاوتهايش با ساير برنامهها از اين چارچوب تجاوز کند، سيستم CPFR اعلام خطر مي کند تا برنامه ريزان نسبت به مشكل آگاه شوند .در اين صورت ميتوان گفت تجديد نظر و باز بيني در پيش بيني ها به يک برنامه منظم هفتگي تبديل خواهد شد.
تاريخچه
براي اولين بار، CPFR، در سال 1995 مورد استفاده قرار گرفت و آن زماني بود که شرکت Wall mart با يکي از تامين کنندگان خود يعني Warner Lambert کارگروهي براي تنظيم يک شيوه جديد براي برنامه ريزي پيش بيني و بازپرسازي يکي از توليدات خود تشکيل داد. اين کار موفقيت آميز بود و نتايج خوب به وجود آورد. از آن جمله کاهش موجوديها، کاهش در تعداد و هزينه هاي حمل و نقل و افزايش رضايتمندي مشتريان، به واسطه بهبود خدمات و برآورده شدن مطلوب نيازهاي آنها بود. اين نتايج باعث افزايش بهره وري کل فرايند زنجيره تامين شد.
در سال 1998 موسسه VICS راهنماي برنامه ريزي ،پيش بيني و بازپرسازي مشترک (CPFR) را منتشر كرد. در مدت زمان کوتاهي، CPFR به عنوان يکي از بهترين تکنيکهاي تجارت B2B شناخته و تاييد شد و در حدود 300 شرکت نسبت به اجراي آن اقدام کردند. در سال 2001 يک شرکت چند مليتي، CPFR را در بازارهاي بين المللي گسترش داد و برخي از سازمانهاي دنيا در خصوص توسعه الگوهاي CPFR کار کردند. اين تکنيک باعث توسعه نظم در برنامه ريزي کالاها در مديريت زنجيره تامين شد.
اساس روش CPFR، به اشتراك گذاشتن تمام اطلاعات موجود در زنجيره تامين است، سپس اين اطلاعات يكپارچه ميشوند و در جهت بهبود كارايي زنجيره تامين اثر ميكنند.
تعريف CPFR
تعاريف مختلفي توسط افراد و موسسات گوناگون از CPFR بيان شده است که تفاوت زيادي نيز با هم ندارند. در اينجا به چند مورد اشاره مي شود: در تعريفي آمده است ؛برنامه ريزي ،پيش بيني و بازپرسازي مشترک (CPFR) يک فرايند بازرگاني است که مي خواهد موانع ميان فعالان مختلفي که به صورت سنتي در زنجيره تامين حضور دارند را از بين ببرد. نتيجه اين است که يک محيط يکپارچه و مشترک جهت به اشتراک گذاشتن اطلاعات بازرگاني ايجاد مي شود.
تعريف ديگري از CPFR عبارت است از تقسيم و به اشتراک گذاردن پيش بيني ها و اطلاعات بازرگاني در ميان شرکاي تجاري در طول زنجيره تامين ،جهت توانا ساختن آنها در تجديد اتوماتيک سفارش محصولات .
اما با توجه به تعريف موسسهVICS ، CPFR يک فرايند بازرگاني است که شرکاي زنجيره تامين بتوانند طرحهاي خود را به منظور کاهش تفاوتها ميان عرضه و تقاضا و دريافت سود مشترک به واسطه افزايش کارايي و اثربخشي زنجيره تامين، هماهنگ كنند.
CPFR چه کاري انجام مي دهد ؟
CPFR جهت بهبود جريان کالاها از عرضه کنندگان مواد اوليه به توليدکنندگان و از آنجا به آخرين مرحله يعني قفسه هاي فروشندگان طراحي شده است ، همچنين CPFR براي شناسايي سريع هرگونه خطا در پيش بيني ها و موجوديها و اطلاعات مربوط به سفارشها ،مورد استفاده قرار مي گيرد تا بتواند مشکلات را قبل از اينکه تاثير منفي در فروش و سود بگذارند، تصحيح كند. CPFR يک تکنيک مديريتي است که برمبناي مشارکت و اعتماد پايه ريزي شده است. بعلاوه براي کاهش حجم سرمايه گذاري ،کاهش خطاهاي کسب و کار در کوتاه مدت و بلند مدت کاربرد دارد. انتظار مي رود، CPFR در کاهش اقلام موجودي هاي ذخيره شده ،بهبود به کارگيري داراييها و توجيه استفاده از منابع موثر باشد. با اين وجود، هنوز کاربرد آن به صورت گسترده و فراگير نيست. در برخي از جاهايي هم که استفاده شده است، نتايج آن هميشه دلگرم کننده نبوده است؛شايد به اين خاطر که اجرا کنندگان نتوانسته اند شرايط تکنولوژيکي و يا فرهنگي لازم براي پياده سازي آن را فراهم کنند.
بنياد و اساس بحث CPFR اين است که همه شرکا در زنجيره تامين يک پيش بيني همزمان و همگام انجام دهند. هر شريکي در فرايند CPFR اعم از تهيه کننده مواد اوليه ،توليد کننده ،توزيع کننده و فروشنده ميتواند اطلاعات پيش بيني را ببيند و آنها را جهت بهينه کردن فرايند، اصلاح كند. اساساً CPFR به پيش بينيهاي حدسي و گماني پايان مي بخشد؛ به اين معني که توليد کنندگان و فروشندگان طرحهايشان را به همراه جزئيات ساير محدوديتها و مفروضات، به اشتراک ميگذارند.
CPFR چگونه کار مي کند ؟
به صورت ساده مي توان گفت شما اطلاعات فروش گذشته ، پيش بيني فروش و ساير اطلاعات مهم خود را با شرکاي خود به اشتراک مي گذاريد و آنها نيز در مقابل اطلاعات موجودي مواد اوليه ،مدت زمان لازم براي انجام سفارش و دريافت آن و ساير اطلاعات مهم را با شما به اشتراک خواهند گذاشت. سپس اين اطلاعات يکپارچه و همزمان ميشوند و در جهت حذف مازاد موجودي و بهبود در وضعيت موجودي ها مورد استفاده قرار مي گيرند تا تمام افرادي که در زنجيره تامين هستند، سود بيشتري ببرند. در اين سيستم، براي هر تغييري در چرخه تقاضا – اعم از تغييرات فصلي و ... – ميزان موجودي در کل شبکه تامين بايد دوباره تنظيم شود. شرکا مي توانند بدون وقفه صحت پيش بيني هاي تقاضا را مورد بازبيني قرار دهند و خطاها و استثناها را در زمان واقعي اصلاح كنند.
از مواردي که CPFR برروي آن تاکيد مي کند، بهبود مستمر است که در اين راه از فرايندهاي سادهاي همچون اجراي حلقههاي بازخورد براي بهبود مستمر کارايي سيستم بهره ميگيرد.