javad jan
05-16-2013, 05:30 PM
تعريف هاي مختلف نوآوري و برخي موانع آن
گردآوری: مهدی یاراحمدی خراسانی
يک عامل که شرکت های نوآور را از ساير سازمان ها متمايز می کند آن است که اين شرکت ها دارای ديدگاه مشترکی از نوآوری می باشند. نگاهی به تعريف های مختلف نوآوری در شرکت های مختلف بيندازيد: رؤسا و مديران ارشد شرکت هايي که برای خلق يک فرهنگ نوآوری در سازمانشان در کشمکش می باشند می توانند از مطالب اين پژوهش بهره ببرند. آن ها درخواهند يافت که در اين کشمکش تنها نيستند.
تعريف های نوآوری از ديد چند سازمان
«نوآوری استفاده از توانايي های طبيعیِ خلق کردن راه های جديد و بهتر لذت بردن از زندگی و کارکردن با يکديگراست»
ــ مرکز يادگيری گروهی شرکت فورد(
Ford Team Learning Center (http://www.daneshju.ir/forum/vbglossar.php?do=showentry&item=Center)
)
«نوآوری يک فرهنگ، يک نگرش است که مراقبت، کيفيت و خدمت به مشتريانمان را با هم ترکيب می کند.» سامانة بهداشت واشو (
Washoe Health System
)
«نوآوری به معنی خارج شدن از درون جعبه (چارچوب) به منظور خلق کردن راه حل ها و پياده سازی آن هاست. نوآوری خلق فرصت هايي و حيط هايی برای تغيير و يادگيری است.» ـ مؤسسة (موزة) اسميتسونين: دفتر امور مالی و اداری(
Smithsonian Institution – Office of
Finance and Administration
)
«نوآوری دگرگون سازی افکار به سوی ايده ها وکاربرد اين ايده ها برای تحقق هدف ها و بنابراين بهبود کسب و کار جاری يا خلق کردن کسب و کاری جديد است.» بخش پژوهش و توسعة شرکت رينولدز (
Reynolds Research and
Development
)
«نوآوری عاملی است که محيطی برای فرايند ارتباط سازی خلق می کند که موجب به وجود آوردن محصول، خدمتِ، . . . جديدی می گردد که ارزش ايجاد کند. يک نوآوری اجتماعی است ـ آفرينش محيطی است که در آن نوآوریِ دست اول (
first level
) شکوفا می شود.» ـ بخش آيديا ورسِ شرکت لوسنت تکنالوجيز (
Idea Verse (http://www.daneshju.ir/forum/vbglossar.php?do=showentry&item=Verse)
،
Lucent
Technologies
)
«ايده های جديدی که رضايت مشتری، بهره وری و گنجايش فکری سازمان ما را بهبود بخشند، نوآوری اند.» ـ مارشال ايندستريز (
Marshall
Industries
)
«پياده سازی ايده های خلاق برای ايجاد فرايندها و محصولات جديد نوآوری است. اين شامل راه های بهتر انجام دادن کارهايمان و ابزارهای جديدی می شود که بهره وريمان را افزايش دهد » ـ بخش پژوهش و توسعة شرکت کلوراکس (
The Clorox
Company
،
Research
&
Development
)
«نوآوری تجسم چيزی است که وجود ندارد و به وجود آوردن آن. انجام کاری که نيازهای مردم را تأمين می کند. کاری که قبلاً هرگز انجام نشده است ـ که انسان را وادار می کند بگويد عجب!
در کُنه آن، ما براين باوريم که نوآوری غيرقابل تشريح است. روحيه ای است که پيوسته بر ضد رضايت از آن چه وجود دارد، پديدار شده به پيش می رود. ـ فدرال کواليتی کانسالتنسی گروپ (
Federal Quality Consulting Group
)
«پرورش و پياده سازی رؤياهايمان ـ با برنامه ها، محصولات و خدماتي که دارای ارزش هايي مرتبط با چشم انداز و نياز های بازارهای ما هستند». ـ وای- ام- سی- ایِ شيکاگو و حومه (
YMCA of Metropolitan
Chicago
«غالب سازمان ها ديد روشنی از نوآوری ندارند و هر يک از سه واژه ـ ايده ها، خلاقيت و نوآوری ـ را برای تشريح آن به کار می برند.
در اينجا، راه جالبی برای تعريف و قايل شدن تمايز بين هر سه واژه وجود دارد: يک ايده نسخه ای است برای عمل. برحسب تعريف، يک ايده بايد افراد، مکان ها و شرايط را تغيير دهد. خلاقيت دربارة راه های نگرش به مسايل است. بنابراين، يک ايدة خلاق راه جديدی است برای برخورد و تعامل با مردم، مکان ها و شرايط. نوآوری عبارت از پياده سازی ايدة خلاق و بهره مند شدن از آن است. پياده سازی کليد نوآوری است.
مانع های نوعی نوآوری کدام اند؟
شرکت کنندگان در مراسم اعطای جايزة جورج لند (
George Land
) گفته اند: مانع های ما ضعف احساس احترام به خود، نبود رهبری، نبود تشويق و بازخورد منفی است.
ما با يک برنامة انتقالی برای حذف اين مانع ها و رسيدن به هدف هايمان آغاز کرديم. اين کار را از راه آموزش دربارة راه های جديد عملکرد در خانواده و گروه های کاری انجام داديم.» ـ مرکز يادگيری شرکت فورد (
Ford Team Learning Center (http://www.daneshju.ir/forum/vbglossar.php?do=showentry&item=Center)
)
«مشکلِ بزرگی سازمان. ما برای مقابله با اين مشکل سه کار انجام داديم. اول، فرهنگی ايجاد کرديم که نسبت به نوآوری از راه آگاه کردن کارکنان از ارزشی که برای آن قايل می شويم، پذيرا باشد.
برنامه های متعددی برای تسهيل پياده سازی ايده های جديد آغاز نموديم.
به تأييد و تشويق فوری ايده های جديد معتقد شديم.»
سيستم بهداشت واشو (
Washoe Health System
)
«ترس _ ترس از شکست، موفقيت، تصميم سازی، طرز فکر های بوروکراتيک، اشتباه کردن، امنيت شغلی، تغيير.
برای غلبه بر مانع هايمان، بر آموزش، سرمايه گذاری در نيروی انسانی، تشويق و پروژه های نمونه سازی تمرکز داديم. همچنين هنگامی که کار جديدی انجام می داديم، متعاقب آن نشست هايی برای بحث دربارة آن برگزار می کرديم.» ـ اسميتسونين اينستيتيوشن (دفتر امور مالی و اداری) (
Smithsonian Institution (Office of Finance and Administration
)
«مانع اصلی ما: انگيزة سيری ناپذير برای رسيدن به نتايج، منجر به اين باور گرديده است که خلاقيت و نوآوری بی فايده است مگر آن که بتوان آن را فوراً احضارکرد!
مانع ديگر ما سهيم نشدن در دانش ابزار ها و فرايندهای خلاقيت بود که برای نوآوری لازم است.»
گردآوری: مهدی یاراحمدی خراسانی
يک عامل که شرکت های نوآور را از ساير سازمان ها متمايز می کند آن است که اين شرکت ها دارای ديدگاه مشترکی از نوآوری می باشند. نگاهی به تعريف های مختلف نوآوری در شرکت های مختلف بيندازيد: رؤسا و مديران ارشد شرکت هايي که برای خلق يک فرهنگ نوآوری در سازمانشان در کشمکش می باشند می توانند از مطالب اين پژوهش بهره ببرند. آن ها درخواهند يافت که در اين کشمکش تنها نيستند.
تعريف های نوآوری از ديد چند سازمان
«نوآوری استفاده از توانايي های طبيعیِ خلق کردن راه های جديد و بهتر لذت بردن از زندگی و کارکردن با يکديگراست»
ــ مرکز يادگيری گروهی شرکت فورد(
Ford Team Learning Center (http://www.daneshju.ir/forum/vbglossar.php?do=showentry&item=Center)
)
«نوآوری يک فرهنگ، يک نگرش است که مراقبت، کيفيت و خدمت به مشتريانمان را با هم ترکيب می کند.» سامانة بهداشت واشو (
Washoe Health System
)
«نوآوری به معنی خارج شدن از درون جعبه (چارچوب) به منظور خلق کردن راه حل ها و پياده سازی آن هاست. نوآوری خلق فرصت هايي و حيط هايی برای تغيير و يادگيری است.» ـ مؤسسة (موزة) اسميتسونين: دفتر امور مالی و اداری(
Smithsonian Institution – Office of
Finance and Administration
)
«نوآوری دگرگون سازی افکار به سوی ايده ها وکاربرد اين ايده ها برای تحقق هدف ها و بنابراين بهبود کسب و کار جاری يا خلق کردن کسب و کاری جديد است.» بخش پژوهش و توسعة شرکت رينولدز (
Reynolds Research and
Development
)
«نوآوری عاملی است که محيطی برای فرايند ارتباط سازی خلق می کند که موجب به وجود آوردن محصول، خدمتِ، . . . جديدی می گردد که ارزش ايجاد کند. يک نوآوری اجتماعی است ـ آفرينش محيطی است که در آن نوآوریِ دست اول (
first level
) شکوفا می شود.» ـ بخش آيديا ورسِ شرکت لوسنت تکنالوجيز (
Idea Verse (http://www.daneshju.ir/forum/vbglossar.php?do=showentry&item=Verse)
،
Lucent
Technologies
)
«ايده های جديدی که رضايت مشتری، بهره وری و گنجايش فکری سازمان ما را بهبود بخشند، نوآوری اند.» ـ مارشال ايندستريز (
Marshall
Industries
)
«پياده سازی ايده های خلاق برای ايجاد فرايندها و محصولات جديد نوآوری است. اين شامل راه های بهتر انجام دادن کارهايمان و ابزارهای جديدی می شود که بهره وريمان را افزايش دهد » ـ بخش پژوهش و توسعة شرکت کلوراکس (
The Clorox
Company
،
Research
&
Development
)
«نوآوری تجسم چيزی است که وجود ندارد و به وجود آوردن آن. انجام کاری که نيازهای مردم را تأمين می کند. کاری که قبلاً هرگز انجام نشده است ـ که انسان را وادار می کند بگويد عجب!
در کُنه آن، ما براين باوريم که نوآوری غيرقابل تشريح است. روحيه ای است که پيوسته بر ضد رضايت از آن چه وجود دارد، پديدار شده به پيش می رود. ـ فدرال کواليتی کانسالتنسی گروپ (
Federal Quality Consulting Group
)
«پرورش و پياده سازی رؤياهايمان ـ با برنامه ها، محصولات و خدماتي که دارای ارزش هايي مرتبط با چشم انداز و نياز های بازارهای ما هستند». ـ وای- ام- سی- ایِ شيکاگو و حومه (
YMCA of Metropolitan
Chicago
«غالب سازمان ها ديد روشنی از نوآوری ندارند و هر يک از سه واژه ـ ايده ها، خلاقيت و نوآوری ـ را برای تشريح آن به کار می برند.
در اينجا، راه جالبی برای تعريف و قايل شدن تمايز بين هر سه واژه وجود دارد: يک ايده نسخه ای است برای عمل. برحسب تعريف، يک ايده بايد افراد، مکان ها و شرايط را تغيير دهد. خلاقيت دربارة راه های نگرش به مسايل است. بنابراين، يک ايدة خلاق راه جديدی است برای برخورد و تعامل با مردم، مکان ها و شرايط. نوآوری عبارت از پياده سازی ايدة خلاق و بهره مند شدن از آن است. پياده سازی کليد نوآوری است.
مانع های نوعی نوآوری کدام اند؟
شرکت کنندگان در مراسم اعطای جايزة جورج لند (
George Land
) گفته اند: مانع های ما ضعف احساس احترام به خود، نبود رهبری، نبود تشويق و بازخورد منفی است.
ما با يک برنامة انتقالی برای حذف اين مانع ها و رسيدن به هدف هايمان آغاز کرديم. اين کار را از راه آموزش دربارة راه های جديد عملکرد در خانواده و گروه های کاری انجام داديم.» ـ مرکز يادگيری شرکت فورد (
Ford Team Learning Center (http://www.daneshju.ir/forum/vbglossar.php?do=showentry&item=Center)
)
«مشکلِ بزرگی سازمان. ما برای مقابله با اين مشکل سه کار انجام داديم. اول، فرهنگی ايجاد کرديم که نسبت به نوآوری از راه آگاه کردن کارکنان از ارزشی که برای آن قايل می شويم، پذيرا باشد.
برنامه های متعددی برای تسهيل پياده سازی ايده های جديد آغاز نموديم.
به تأييد و تشويق فوری ايده های جديد معتقد شديم.»
سيستم بهداشت واشو (
Washoe Health System
)
«ترس _ ترس از شکست، موفقيت، تصميم سازی، طرز فکر های بوروکراتيک، اشتباه کردن، امنيت شغلی، تغيير.
برای غلبه بر مانع هايمان، بر آموزش، سرمايه گذاری در نيروی انسانی، تشويق و پروژه های نمونه سازی تمرکز داديم. همچنين هنگامی که کار جديدی انجام می داديم، متعاقب آن نشست هايی برای بحث دربارة آن برگزار می کرديم.» ـ اسميتسونين اينستيتيوشن (دفتر امور مالی و اداری) (
Smithsonian Institution (Office of Finance and Administration
)
«مانع اصلی ما: انگيزة سيری ناپذير برای رسيدن به نتايج، منجر به اين باور گرديده است که خلاقيت و نوآوری بی فايده است مگر آن که بتوان آن را فوراً احضارکرد!
مانع ديگر ما سهيم نشدن در دانش ابزار ها و فرايندهای خلاقيت بود که برای نوآوری لازم است.»