javad jan
05-15-2013, 03:11 PM
اين درستترين شكل دموكراسي است نویسنده : فناوران اطلاعات -- تماس با نویسنده مقاله (http://javascript%3Cb%3E%3C/b%3E:ContactAuthor('2');)درباره نویسنده: مترجم: کلمات کلیدی: خلاصه : گروه ارتباطات و فناوريهاي نوين مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي هفته گذشته به گزارشي درباره موضوع انتخابات الكترونيكي پرداخته است كه در آن مواردي از جمله مفاهيم رايگيري الكترونيكي، انتخابات الكترونيكي، روشهاي رايگيري الكترونيكي همچنين چالشها و ريسكهاي مرتبط با انتخابات الكترونيكي مورد توجه قرار گرفته است. بنابر گزارش گروه ارتباطات و فناوريهاي نوين، رايگيري به عنوان اصليترين شكل پيادهسازي دموكراسي معرفي شده كه در سطوح مختلف جامعه اعم از ملي و بينالمللي از جايگاه ويژهاي در حوزه سياست برخوردار است. از طرفي گسترش استفاده از فناوريهاي پيشرفته، زمينه بهبود فرايند انتخابات را فراهم ميآورد، بر همين اساس در سالهاي اخير، انتخابات الكترونيكي به شكل گستردهاي مورد توجه سياستمداران و ساير متخصصان قرار گرفته است. متن کامل :
گروه ارتباطات و فناوريهاي نوين مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي هفته گذشته به گزارشي درباره موضوع انتخابات الكترونيكي پرداخته است كه در آن مواردي از جمله مفاهيم رايگيري الكترونيكي، انتخابات الكترونيكي، روشهاي رايگيري الكترونيكي همچنين چالشها و ريسكهاي مرتبط با انتخابات الكترونيكي مورد توجه قرار گرفته است.
بنابر گزارش گروه ارتباطات و فناوريهاي نوين، رايگيري به عنوان اصليترين شكل پيادهسازي دموكراسي معرفي شده كه در سطوح مختلف جامعه اعم از ملي و بينالمللي از جايگاه ويژهاي در حوزه سياست برخوردار است. از طرفي گسترش استفاده از فناوريهاي پيشرفته، زمينه بهبود فرايند انتخابات را فراهم ميآورد، بر همين اساس در سالهاي اخير، انتخابات الكترونيكي به شكل گستردهاي مورد توجه سياستمداران و ساير متخصصان قرار گرفته است.
اين گزارش با اشاره به اينكه اين نوع انتخابات به دليل نبود اتفاق نظر درباره شفافيت آن، محل بحث و جدلهاي فراواني بوده است ميگويد: در صورت پيادهسازي صحيح [رايگيري الكترونيكي] نسبت به ساير روشهاي رايگيري از مزاياي زياي از جمله سرعت بالا، صحت و دقت در نتايج، تجزيه و تحليل سريع آرا برخوردار است.
گروه ارتباطات و فناوريهاي نوين همچنين در گزارش خود آورده است، انتخابات الكترونيكي ميتواند علاوه بر مدرنيزه كردن فرايند انتخابات، ضمن بهكارگيري فناوريهاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي، امكان مشاركت الكترونيكي افراد را فراهم كرده و سبب بهبود ارتباط و تعامل ملت و دولت شود.
اما در عين حال، استفاده از تمامي مزاياي انتخابات الكترونيكي مستلزم بهكارگيري معيارهاي امنيتي پيشرفته و افزايش اعتماد رايدهندگان و مسوولان انتخابات به اين سيستم است.
گروه ارتباطات و فناوريهاي نوين با ارايه آماري از ساير كشورهاي ديگر كه از سيستم انتخابات الكترونيكي استفاده ميكنند ميافزايد: در اكتبر سال 2002، دولت فدرال آمريكا 9/3 ميليارد دلار براي بهينهسازي تجهيزات انتخاباتي سرمايهگذاري كرده است و در حال حاضر كشورهاي انگلستان، هلند، سوييس، ايتاليا، اسپانيا، آلمان، فنلاند، يونان و استوني نيز در مراحل مختلف مطالعه و آزمايش سيستمهاي رايگيري الكترونيكي از راه دور هستند. گروه مطالعات افزايش سرعت و دقت انتخابات، صرفهجويي از لحاظ چاپ و توزيع تعرفهها، امكان دستيابي به اطلاعات جامع در مورد كانديدا و جلوگيري از خطاهاي غيرعمدي رايدهندگان را از جمله مزاياي استفاده از تعرفههاي ديجيتالي در سيستم انتخابات الكترونيكي عنوان ميكند.
همچنين اين گزارش سيستمهاي رايگيري الكترونيكي را براساس رايدهي به دو گروه سيستم ايستگاهي و سيستم انتخابات از راه دور تقسيم ميكند و ميافزايد: در سيستم ايستگاهي رايدهندگان ناچار هستند كه به حوزههاي انتخاباتي مراجعه كنند. اما در سيستم انتخابات از راه دور، علاوه بر مزاياي انتخابات الكترونيكي به روش ايستگاهي، داراي مزايايي از جمله تسهيل امكان مشاركت در انتخابات و استقلال جغرافيايي رايدهندگان و در نتيجه سهولت دسترسي است.
گروه ارتباطات چهار روش را براي رايگيري الكترونيكي ارايه كرده است كه عبارتند از: رايگيري در باجههاي مخصوص در حوزه انتخاباتي رايدهندگان، در هر حوزه انتخاباتي، در خارج از حوزه انتخاباتي و رايگيري از راه دور بدون نياز به مراجعه به مكانهاي خاص.
اين گزارش در ادامه آورده است: بهكارگيري انتخابات الكترونيكي، تجزيه، تحليل و پردازش فرايند رايگيري را بهبود ميبخشد به اين معنا كه بلافاصله پس از خاتمه انتخابات، نيازي به بسيج اشخاص و استفاده از افراد داوطلب جهت شمارش آرا نخواهد بود.
در عين حال از جمله اشكالاتي كه در استفاده از سيستمهاي سنتي وجود دارد، بلاتكليفي در مورد نحوه رسيدگي به تعرفههاي كاغذي پاره، تا شده يا علامتگذاري شده است. از سويي ديگر در سيستم سنتي امكان نابودي آراي بعضي از صندوقها يا پر كردن صندوق با آراي تقلبي توسط افراد متقلب وجود دارد. بر همين اساس با بهكارگيري رايگيري الكترونيكي اين معضلات وجود نخواهد داشت يا كاهش مييابد. گروه ارتباطات و فناوريهاي نوين در ادامه آورده است: در سيستمهاي سنتي راي سفيد به عنوان راي باطل تلقي شده و از ساير انواع آراي باطل قابل تفكيك نيست. در حالي كه در رايگيري الكترونيكي اين نوع آرا قابل شمارش بوده كه ميتواند از جنبههاي سياسي بسيار حايز اهميت باشد. همچنين يكي از مباحث بسيار مطرح در انتخابات الكترونيكي، رشد روزافزون ميزان مشاركت در انتخابات است كه امكان راي دهي بدون نياز به حضور در حوزههاي انتخاباتي و امكان رايدهي براي افرادي كه براي خروج از منزل و حضور در حوزهها مشكل دارند از جمله عوامل مثبت در ميزان رشد مشاركت براي اين سيستم است.
اين گزارش حاكي است، نوگرايي در زندگي اجتماعي، ظهور زواياي جديد مشاركت شهروندان از جمله مزاياي انتخابات الكترونيكي از ديدگاه زندگي شهري است.
اگرچه بنابر اظهارات گروه ارتباطات و فناوريهاي نوين، انتخابات الكترونيكي داراي مزاياي گوناگون است و نمونهاي از ارتقاي دموكراسي دركشورها محسوب ميشود. اما اين نوع انتخابات نيز بدون چالش نيست. اين گزارش در اين باره آورده است: چالشهاي انتخابات الكترونيكي به سه گروه «قانوني»، «سياسي- اجتماعي» و «فني» دستهبندي ميشود. چالشهاي قانوني به دليل مغايرت قوانين موجود با برگزاري الكترونيكي انتخابات است. همچنين چالش سياسي- اجتماعي، ناشي از تاثيرات فناوري اطلاعات و ارتباطات بر سيستمهاي انتخاباتي است. از طرفي چالشهاي فني نيز مرتبط با محفوظ ماندن آرا، حفظ محرمانگي راي دهنده و تكنيكهاي امنيتي سيستم است.
گروه ارتباطات در ادامه ميافزايد: طبيعت ديجيتالي تعرفهها، پيچيدگي سيستمهاي مورد استفاده و عدم شفافيت سيستم از ديدگاه راي دهنده و مسوولان انتخابات و وجود افرادي كه به دليل داشتن تخصصهاي فني قادر به نفوذ در سيستم الكترونيكي هستند از تفاوتهاي بين سيستم سنتي و الكترونيكي است كه انتخابات الكترونيكي را با چالش رو به رو ساخته است. آنچه مهم است، استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در امر انتخابات موجب ميشود، شكل جديدي از بيان نظرات شهروندان، مشاركت و مشاوره الكترونيكي آنها، حضور افراد و مشاركت در تصميمگيريهاي محلي و ملي به وجود آيد و در يك كلام پلههاي رسيدن به يك نظام مردمسالاري واقعيشكل طي شود. البته بهكارگيري فناوري، نياز به فرهنگسازي، كاهش ريسك و افزايش اعتماد كاربران و مسوولان دارد. از طرفي ميبايد قوانين و مقررات و استانداردهاي لازم تهيه تا باعث بالا رفتن صحت و جامعيت انتخابات و افزايش اعتماد راي دهندگان شود. در عين حال بهرهگيري از آخرين فناوريهاي انتخاباتي براي برگزاري انتخابات الكترونيكي اقدامي ضروري در تحقق مردمسالاري و افزايش اعتماد به نتايج انتخابات و به تبع آن افزايش مشاركت عمومي در اداره كشور است.
گروه ارتباطات و فناوريهاي نوين مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي هفته گذشته به گزارشي درباره موضوع انتخابات الكترونيكي پرداخته است كه در آن مواردي از جمله مفاهيم رايگيري الكترونيكي، انتخابات الكترونيكي، روشهاي رايگيري الكترونيكي همچنين چالشها و ريسكهاي مرتبط با انتخابات الكترونيكي مورد توجه قرار گرفته است.
بنابر گزارش گروه ارتباطات و فناوريهاي نوين، رايگيري به عنوان اصليترين شكل پيادهسازي دموكراسي معرفي شده كه در سطوح مختلف جامعه اعم از ملي و بينالمللي از جايگاه ويژهاي در حوزه سياست برخوردار است. از طرفي گسترش استفاده از فناوريهاي پيشرفته، زمينه بهبود فرايند انتخابات را فراهم ميآورد، بر همين اساس در سالهاي اخير، انتخابات الكترونيكي به شكل گستردهاي مورد توجه سياستمداران و ساير متخصصان قرار گرفته است.
اين گزارش با اشاره به اينكه اين نوع انتخابات به دليل نبود اتفاق نظر درباره شفافيت آن، محل بحث و جدلهاي فراواني بوده است ميگويد: در صورت پيادهسازي صحيح [رايگيري الكترونيكي] نسبت به ساير روشهاي رايگيري از مزاياي زياي از جمله سرعت بالا، صحت و دقت در نتايج، تجزيه و تحليل سريع آرا برخوردار است.
گروه ارتباطات و فناوريهاي نوين همچنين در گزارش خود آورده است، انتخابات الكترونيكي ميتواند علاوه بر مدرنيزه كردن فرايند انتخابات، ضمن بهكارگيري فناوريهاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي، امكان مشاركت الكترونيكي افراد را فراهم كرده و سبب بهبود ارتباط و تعامل ملت و دولت شود.
اما در عين حال، استفاده از تمامي مزاياي انتخابات الكترونيكي مستلزم بهكارگيري معيارهاي امنيتي پيشرفته و افزايش اعتماد رايدهندگان و مسوولان انتخابات به اين سيستم است.
گروه ارتباطات و فناوريهاي نوين با ارايه آماري از ساير كشورهاي ديگر كه از سيستم انتخابات الكترونيكي استفاده ميكنند ميافزايد: در اكتبر سال 2002، دولت فدرال آمريكا 9/3 ميليارد دلار براي بهينهسازي تجهيزات انتخاباتي سرمايهگذاري كرده است و در حال حاضر كشورهاي انگلستان، هلند، سوييس، ايتاليا، اسپانيا، آلمان، فنلاند، يونان و استوني نيز در مراحل مختلف مطالعه و آزمايش سيستمهاي رايگيري الكترونيكي از راه دور هستند. گروه مطالعات افزايش سرعت و دقت انتخابات، صرفهجويي از لحاظ چاپ و توزيع تعرفهها، امكان دستيابي به اطلاعات جامع در مورد كانديدا و جلوگيري از خطاهاي غيرعمدي رايدهندگان را از جمله مزاياي استفاده از تعرفههاي ديجيتالي در سيستم انتخابات الكترونيكي عنوان ميكند.
همچنين اين گزارش سيستمهاي رايگيري الكترونيكي را براساس رايدهي به دو گروه سيستم ايستگاهي و سيستم انتخابات از راه دور تقسيم ميكند و ميافزايد: در سيستم ايستگاهي رايدهندگان ناچار هستند كه به حوزههاي انتخاباتي مراجعه كنند. اما در سيستم انتخابات از راه دور، علاوه بر مزاياي انتخابات الكترونيكي به روش ايستگاهي، داراي مزايايي از جمله تسهيل امكان مشاركت در انتخابات و استقلال جغرافيايي رايدهندگان و در نتيجه سهولت دسترسي است.
گروه ارتباطات چهار روش را براي رايگيري الكترونيكي ارايه كرده است كه عبارتند از: رايگيري در باجههاي مخصوص در حوزه انتخاباتي رايدهندگان، در هر حوزه انتخاباتي، در خارج از حوزه انتخاباتي و رايگيري از راه دور بدون نياز به مراجعه به مكانهاي خاص.
اين گزارش در ادامه آورده است: بهكارگيري انتخابات الكترونيكي، تجزيه، تحليل و پردازش فرايند رايگيري را بهبود ميبخشد به اين معنا كه بلافاصله پس از خاتمه انتخابات، نيازي به بسيج اشخاص و استفاده از افراد داوطلب جهت شمارش آرا نخواهد بود.
در عين حال از جمله اشكالاتي كه در استفاده از سيستمهاي سنتي وجود دارد، بلاتكليفي در مورد نحوه رسيدگي به تعرفههاي كاغذي پاره، تا شده يا علامتگذاري شده است. از سويي ديگر در سيستم سنتي امكان نابودي آراي بعضي از صندوقها يا پر كردن صندوق با آراي تقلبي توسط افراد متقلب وجود دارد. بر همين اساس با بهكارگيري رايگيري الكترونيكي اين معضلات وجود نخواهد داشت يا كاهش مييابد. گروه ارتباطات و فناوريهاي نوين در ادامه آورده است: در سيستمهاي سنتي راي سفيد به عنوان راي باطل تلقي شده و از ساير انواع آراي باطل قابل تفكيك نيست. در حالي كه در رايگيري الكترونيكي اين نوع آرا قابل شمارش بوده كه ميتواند از جنبههاي سياسي بسيار حايز اهميت باشد. همچنين يكي از مباحث بسيار مطرح در انتخابات الكترونيكي، رشد روزافزون ميزان مشاركت در انتخابات است كه امكان راي دهي بدون نياز به حضور در حوزههاي انتخاباتي و امكان رايدهي براي افرادي كه براي خروج از منزل و حضور در حوزهها مشكل دارند از جمله عوامل مثبت در ميزان رشد مشاركت براي اين سيستم است.
اين گزارش حاكي است، نوگرايي در زندگي اجتماعي، ظهور زواياي جديد مشاركت شهروندان از جمله مزاياي انتخابات الكترونيكي از ديدگاه زندگي شهري است.
اگرچه بنابر اظهارات گروه ارتباطات و فناوريهاي نوين، انتخابات الكترونيكي داراي مزاياي گوناگون است و نمونهاي از ارتقاي دموكراسي دركشورها محسوب ميشود. اما اين نوع انتخابات نيز بدون چالش نيست. اين گزارش در اين باره آورده است: چالشهاي انتخابات الكترونيكي به سه گروه «قانوني»، «سياسي- اجتماعي» و «فني» دستهبندي ميشود. چالشهاي قانوني به دليل مغايرت قوانين موجود با برگزاري الكترونيكي انتخابات است. همچنين چالش سياسي- اجتماعي، ناشي از تاثيرات فناوري اطلاعات و ارتباطات بر سيستمهاي انتخاباتي است. از طرفي چالشهاي فني نيز مرتبط با محفوظ ماندن آرا، حفظ محرمانگي راي دهنده و تكنيكهاي امنيتي سيستم است.
گروه ارتباطات در ادامه ميافزايد: طبيعت ديجيتالي تعرفهها، پيچيدگي سيستمهاي مورد استفاده و عدم شفافيت سيستم از ديدگاه راي دهنده و مسوولان انتخابات و وجود افرادي كه به دليل داشتن تخصصهاي فني قادر به نفوذ در سيستم الكترونيكي هستند از تفاوتهاي بين سيستم سنتي و الكترونيكي است كه انتخابات الكترونيكي را با چالش رو به رو ساخته است. آنچه مهم است، استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در امر انتخابات موجب ميشود، شكل جديدي از بيان نظرات شهروندان، مشاركت و مشاوره الكترونيكي آنها، حضور افراد و مشاركت در تصميمگيريهاي محلي و ملي به وجود آيد و در يك كلام پلههاي رسيدن به يك نظام مردمسالاري واقعيشكل طي شود. البته بهكارگيري فناوري، نياز به فرهنگسازي، كاهش ريسك و افزايش اعتماد كاربران و مسوولان دارد. از طرفي ميبايد قوانين و مقررات و استانداردهاي لازم تهيه تا باعث بالا رفتن صحت و جامعيت انتخابات و افزايش اعتماد راي دهندگان شود. در عين حال بهرهگيري از آخرين فناوريهاي انتخاباتي براي برگزاري انتخابات الكترونيكي اقدامي ضروري در تحقق مردمسالاري و افزايش اعتماد به نتايج انتخابات و به تبع آن افزايش مشاركت عمومي در اداره كشور است.