Isooda
04-25-2013, 09:03 AM
طراحی بسته بندی و عملکرد هایش
در تعریف بسته بندی آمده است كه
بسته بندی به معنای تهیه «ظرف محافظ یا سیستمی كه سلامت كالای «مظروف» را در فاصله تولید تا مصرف حفظ كند و آن را از ضربات، صدمات، لرزش، فشار و ارتعاش، مصون نگه دارد». از سوی دیگر بستهبندی به مثابه یك فرهنگ بومی، یا ملی و اقلیمی سیستمی است كه از سویی موجبات ایجاد ارتباط بین تولید كننده و توزیع كننده را فراهم می آورد و از سوی دیگر بین آن دو و مصرف كننده ارتباط منظم و قابل اطمینانی برقرار می كند. با توجه به مطالب فوق مشخص میشود كه به بسته بندی باید با دو دید كاملاً متفاوت ولی همسو، نگریست، دیدی معطوف به شرح وظیفه یك ظرف در قبال مظروفش و دیدی كه بیشتر جنبه فرهنگی دارد و به نحوی با روحیه، خصلتها، آداب و رسوم، موقعیت اقلیمی و منطقهای كالا و به طور كلی فرهنگ سازنده و كشور تولید كننده آن مربوط میشود. این یعنی كه بسته بندی، نظامی است مركب كه هم وظیفه حفاظتی دارد و هم نقش فرهنگ ارتباطی را بازی می كند و واجد جنبه اطلاع رسانی است و می تواند به عنوان یك رسانه، نقش آفرینی نماید.
مقدمه
عصر كنونی را عصر ارتباطات نام نهاده اند و از آن روست كه گسترش آگاهی و رشد ذهن بشری در مقابل عینیت و محیط از یك سو و پیشرفت وسایل ارتباطی از سوی دیگر به انسان و كم و كیف ارتباط او با محیط عینی و ذهنی اش، جایگاه ویژه ای بخشیده است. انسان امروزی به هر شكل و در هر كجا كه زندگی می كند با توجه به نیازهای متنوع و روز افزونی كه دارد، خواه ناخواه با دنیایی از علائم، تابلوها، بسته بندی های متفاوت كالاها و ابزارهای تبلیغاتی سر و كار دارد. تبلیغات تجاری و بازرگانی، امروز میلیون ها نفر را به خود جلب كرده و خود یكی از مشاغل و بخشهای سود آور اقتصادی شده است. نه تنها معرفی كالا ها و خدمات، بلكه رقابت های تجاری نیز بدون تبلیغات مؤثر و گسترده میسر نیست.
امروزه پیشرفت و توسعه فنآوری در جهان بر همه ی فعالیت های انسان تأثیر گذار بوده است و هم زمان با این امر، توسعه ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی نیز توانسته است تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی را در جهان به صورت گسترده ای جریان دهد. بدیهی است شركت در این توسعه فنآوری و استفاده از پیشرفت وسایل ارتباط بصری همگانی با توجه به ارزش های فرهنگی، ذوق فردی وبیانی نو امری لازم وجدی می باشد. یكی از وسایل ارتباط بصری، بسته بندی كالا ها است كه در رویت مصرف كنندگان میباشد. بسته بندی كالا در تمامی جهان دو نقش بسیار مهم را ایفا میكند. 1- مظروف ساختن كالا 2- معرفی بهتر كالا و تشویق مخاطب به خرید آن.
در واقع میتوان گفت بسته بندی به عنوان یك فروشنده خاموش قلمداد میشود، زیرا كالا ها مستقیماً خود را به خریدار نمایش نمی دهند و این پوشش آن ها است که با اشكال مختلف و جملاتی كوتاه، معرف جنس داخل آن ها می باشد واطلاعات لازم را به مخاطب (خریدار) ارائه میدهد.
بدین ترتیب
بسته بندی به عنوان اولین وسیله ارتباط بصری با مخاطب محسوب میشود.
بسته بندی چیست؟
بسته بندی در بهترین تعریف، به عنوان یك سیستم هماهنگ توصیف میشود كه هدف از آن آماده سازی كالا جهت حمل و نقل، توزیع، انبار كردن، فروش و مصرف می باشد.
بسته بندی یك عملیات تجاری پیچیده، پویا، علمی، هنری و بحث آفرین است كه در بنیادی ترین شكل خود، كاركرد های محافظت، نگهداری، حمل و نقل، اطلاع رسانی و فروش را شامل میشود. بسته بندی نوعی عملكرد خدماتی است كه به خودی خود نمی تواند وجود داشته باشد؛ زیرا به یك كالا نیازمند است. اگر كالایی وجود نداشت، هیچ نیازی به بسته بندی نبود.
بسته بندی كاركردهای متنوعی دارد؛ از كاركرد هایی با ماهیت فنی گرفته تا آن هایی كه با بازاریابی مربوط می شوند.كاركرد های فنی كاركرد های بازاریابی
دربرگیری اندازهگیری تبادل اطلاعات ارتقاء
محافظت ذخیرهسازی نمایش فروش
نگهداری دور ریزی آگاهی رسانی ایجاد انگیزه
كاركردهای
بسته بندی متخصصان فنی بسته بندی نیازمند مهارت های علمی و مهندسی می باشند، در حالی كه متخصصان بازاریابی نیازمند مهارت هایی در زمینه درك هنری و انگیزشی هستند. غیر از خود محصول كه مشتری در صورت خرید با آن آشنا می شود، اولین و نزدیك ترین ارتباط بصری مشتری با كالا از طریق بسته بندی است. بسته بندی نا مناسب، بر روحیه جامعه مصرف كننده تأثیر نا مطلوبی برجای می گذارد. به طوری كه استنباط مصرف كننده از محصول، با بسته بندی نا مناسب مانند تأثیر رفتار فروشنده بی حوصله درآخر وقت كار روزانه است، كه اغلب از نظر روانی موجب رنجش خاطر مشتری می گردد. اما بسته بندی مناسب از طریق ارتباط بصری اطلاعات كاملی را در مورد محصول و تولید كننده به مخاطب یا مصرف کننده منتقل می كند.
تعاریف بسته بندی بسته بندی به ظرفی گفته میشود كه مظروفی را در خود جای دهد و حلقهای بین تولید انواع بسته بندی و بازار مصرف باشد.
بسته بندی عبارت است از بستن اشیای متفرق در یك لفاف یا در یك صندوق «بستهبندی به معنای هر نوع محصولی از هر جنس و تركیبی با هر گونه ماهیت و طبیعتی است كه بتواند به عنوان ظرفی برای مقاوم سازی، حمل و نقل، جابجایی و تحویل و ارائه خوب كالا از ماده خام گرفته تا محصول آماده مصرف را از تولید كننده به مصرف كننده برساند».
«بسته بندی وسیله ی تضمین برای مصرف كننده نهایی است در شرایطی سالم و با حداقل هزینه كلی». «بسته بندی آنچه را كه فروخته می شود حفاظت می كند و آنچه را كه حفاظت می شود به فروش می رساند». «بسته بندی ممكن است به عنوان یك هنر یا علمی كه در ارتباط با توسعه و استفاده از مواد، روش ها و تجهیزات برای به كارگیری محصول در یك ظرف به منظور محافظت از محصول در برابر مراحل مختلف تعریف شود، یا در تعریف بسته بندی می توان گفت كه بسته بندی عبارت است از هر گونه ظرف یا بسته ای كه محصول در آن برای فروش به بازار عرضه می شود و به وسیله آن اطلاعات لازم در مورد محصول به مصرف كنندگان منتقل می شود». بسته بندی عاملی است كه مقدار مشخصی از یك كالا را در زمان مشخص و در چهارچوب مشخصات خاصی در خود نگاه می دارد. این عامل بسیار مهم می تواند ضمن معرفی نام، خواص، مشخصات فنی و شیمیایی، تاریخ مصرف، قیمت، طریق مصرف و نگه داری صحیح، محافظت آن كالا را تا زمان مصرف به عهده گیرد و در عین حال یک بسته بندی مطلوب قادر است موجب افزایش زمان حفظ و نگهداری كالای فاسد شدنی باشد.
ویژگی های یك بسته بندی خوب چیست؟
یك بسته بندی خوب، از محصول در طی حمل و نقل، فرآیند بارداری، قفسه مغازه خرده فروشی و در قفسه خانه مشتری مراقبت می كند. تا زمانی كه توزیع محصول را در زمان و مكان مفید ارائه كند. بسته بندی از طریق فراهم آوردن درجه مناسبی از حفاظت در مقابل شكستگی، فاسد شدن و گم شدن محتویات محصول، به ارزش محصول می افزاید.
به طور كلی می توانیم وظایف بسته بندی را به طور خلاصه به صورت زیر بیان كنیم: حفاظت و نگهداری كالا منظور از «حفاظت» پیشگیری از آسیب فیزیكی و منظور از«نگهداری» توقف یا جلوگیری از تغییرات شیمیایی و بیولوژیكی می باشد.
آسودگی در استفاده از محصول با استفاده از بسته بندی مدرن :
بسته بندی عملكرد مناسبی برای واسطه ها، توزیع كنند گان و مشتریان جهت آسایش ارائه میكند. بسیاری از تسهیلات كه به وسیله یك بسته بندی مناسب ارائه می شوند، چیز هایی نظیر برچسب محصول، نحوه مصرف و استاندارد بودن می تواند باشد.
در تعریف بسته بندی آمده است كه
بسته بندی به معنای تهیه «ظرف محافظ یا سیستمی كه سلامت كالای «مظروف» را در فاصله تولید تا مصرف حفظ كند و آن را از ضربات، صدمات، لرزش، فشار و ارتعاش، مصون نگه دارد». از سوی دیگر بستهبندی به مثابه یك فرهنگ بومی، یا ملی و اقلیمی سیستمی است كه از سویی موجبات ایجاد ارتباط بین تولید كننده و توزیع كننده را فراهم می آورد و از سوی دیگر بین آن دو و مصرف كننده ارتباط منظم و قابل اطمینانی برقرار می كند. با توجه به مطالب فوق مشخص میشود كه به بسته بندی باید با دو دید كاملاً متفاوت ولی همسو، نگریست، دیدی معطوف به شرح وظیفه یك ظرف در قبال مظروفش و دیدی كه بیشتر جنبه فرهنگی دارد و به نحوی با روحیه، خصلتها، آداب و رسوم، موقعیت اقلیمی و منطقهای كالا و به طور كلی فرهنگ سازنده و كشور تولید كننده آن مربوط میشود. این یعنی كه بسته بندی، نظامی است مركب كه هم وظیفه حفاظتی دارد و هم نقش فرهنگ ارتباطی را بازی می كند و واجد جنبه اطلاع رسانی است و می تواند به عنوان یك رسانه، نقش آفرینی نماید.
مقدمه
عصر كنونی را عصر ارتباطات نام نهاده اند و از آن روست كه گسترش آگاهی و رشد ذهن بشری در مقابل عینیت و محیط از یك سو و پیشرفت وسایل ارتباطی از سوی دیگر به انسان و كم و كیف ارتباط او با محیط عینی و ذهنی اش، جایگاه ویژه ای بخشیده است. انسان امروزی به هر شكل و در هر كجا كه زندگی می كند با توجه به نیازهای متنوع و روز افزونی كه دارد، خواه ناخواه با دنیایی از علائم، تابلوها، بسته بندی های متفاوت كالاها و ابزارهای تبلیغاتی سر و كار دارد. تبلیغات تجاری و بازرگانی، امروز میلیون ها نفر را به خود جلب كرده و خود یكی از مشاغل و بخشهای سود آور اقتصادی شده است. نه تنها معرفی كالا ها و خدمات، بلكه رقابت های تجاری نیز بدون تبلیغات مؤثر و گسترده میسر نیست.
امروزه پیشرفت و توسعه فنآوری در جهان بر همه ی فعالیت های انسان تأثیر گذار بوده است و هم زمان با این امر، توسعه ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی نیز توانسته است تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی را در جهان به صورت گسترده ای جریان دهد. بدیهی است شركت در این توسعه فنآوری و استفاده از پیشرفت وسایل ارتباط بصری همگانی با توجه به ارزش های فرهنگی، ذوق فردی وبیانی نو امری لازم وجدی می باشد. یكی از وسایل ارتباط بصری، بسته بندی كالا ها است كه در رویت مصرف كنندگان میباشد. بسته بندی كالا در تمامی جهان دو نقش بسیار مهم را ایفا میكند. 1- مظروف ساختن كالا 2- معرفی بهتر كالا و تشویق مخاطب به خرید آن.
در واقع میتوان گفت بسته بندی به عنوان یك فروشنده خاموش قلمداد میشود، زیرا كالا ها مستقیماً خود را به خریدار نمایش نمی دهند و این پوشش آن ها است که با اشكال مختلف و جملاتی كوتاه، معرف جنس داخل آن ها می باشد واطلاعات لازم را به مخاطب (خریدار) ارائه میدهد.
بدین ترتیب
بسته بندی به عنوان اولین وسیله ارتباط بصری با مخاطب محسوب میشود.
بسته بندی چیست؟
بسته بندی در بهترین تعریف، به عنوان یك سیستم هماهنگ توصیف میشود كه هدف از آن آماده سازی كالا جهت حمل و نقل، توزیع، انبار كردن، فروش و مصرف می باشد.
بسته بندی یك عملیات تجاری پیچیده، پویا، علمی، هنری و بحث آفرین است كه در بنیادی ترین شكل خود، كاركرد های محافظت، نگهداری، حمل و نقل، اطلاع رسانی و فروش را شامل میشود. بسته بندی نوعی عملكرد خدماتی است كه به خودی خود نمی تواند وجود داشته باشد؛ زیرا به یك كالا نیازمند است. اگر كالایی وجود نداشت، هیچ نیازی به بسته بندی نبود.
بسته بندی كاركردهای متنوعی دارد؛ از كاركرد هایی با ماهیت فنی گرفته تا آن هایی كه با بازاریابی مربوط می شوند.كاركرد های فنی كاركرد های بازاریابی
دربرگیری اندازهگیری تبادل اطلاعات ارتقاء
محافظت ذخیرهسازی نمایش فروش
نگهداری دور ریزی آگاهی رسانی ایجاد انگیزه
كاركردهای
بسته بندی متخصصان فنی بسته بندی نیازمند مهارت های علمی و مهندسی می باشند، در حالی كه متخصصان بازاریابی نیازمند مهارت هایی در زمینه درك هنری و انگیزشی هستند. غیر از خود محصول كه مشتری در صورت خرید با آن آشنا می شود، اولین و نزدیك ترین ارتباط بصری مشتری با كالا از طریق بسته بندی است. بسته بندی نا مناسب، بر روحیه جامعه مصرف كننده تأثیر نا مطلوبی برجای می گذارد. به طوری كه استنباط مصرف كننده از محصول، با بسته بندی نا مناسب مانند تأثیر رفتار فروشنده بی حوصله درآخر وقت كار روزانه است، كه اغلب از نظر روانی موجب رنجش خاطر مشتری می گردد. اما بسته بندی مناسب از طریق ارتباط بصری اطلاعات كاملی را در مورد محصول و تولید كننده به مخاطب یا مصرف کننده منتقل می كند.
تعاریف بسته بندی بسته بندی به ظرفی گفته میشود كه مظروفی را در خود جای دهد و حلقهای بین تولید انواع بسته بندی و بازار مصرف باشد.
بسته بندی عبارت است از بستن اشیای متفرق در یك لفاف یا در یك صندوق «بستهبندی به معنای هر نوع محصولی از هر جنس و تركیبی با هر گونه ماهیت و طبیعتی است كه بتواند به عنوان ظرفی برای مقاوم سازی، حمل و نقل، جابجایی و تحویل و ارائه خوب كالا از ماده خام گرفته تا محصول آماده مصرف را از تولید كننده به مصرف كننده برساند».
«بسته بندی وسیله ی تضمین برای مصرف كننده نهایی است در شرایطی سالم و با حداقل هزینه كلی». «بسته بندی آنچه را كه فروخته می شود حفاظت می كند و آنچه را كه حفاظت می شود به فروش می رساند». «بسته بندی ممكن است به عنوان یك هنر یا علمی كه در ارتباط با توسعه و استفاده از مواد، روش ها و تجهیزات برای به كارگیری محصول در یك ظرف به منظور محافظت از محصول در برابر مراحل مختلف تعریف شود، یا در تعریف بسته بندی می توان گفت كه بسته بندی عبارت است از هر گونه ظرف یا بسته ای كه محصول در آن برای فروش به بازار عرضه می شود و به وسیله آن اطلاعات لازم در مورد محصول به مصرف كنندگان منتقل می شود». بسته بندی عاملی است كه مقدار مشخصی از یك كالا را در زمان مشخص و در چهارچوب مشخصات خاصی در خود نگاه می دارد. این عامل بسیار مهم می تواند ضمن معرفی نام، خواص، مشخصات فنی و شیمیایی، تاریخ مصرف، قیمت، طریق مصرف و نگه داری صحیح، محافظت آن كالا را تا زمان مصرف به عهده گیرد و در عین حال یک بسته بندی مطلوب قادر است موجب افزایش زمان حفظ و نگهداری كالای فاسد شدنی باشد.
ویژگی های یك بسته بندی خوب چیست؟
یك بسته بندی خوب، از محصول در طی حمل و نقل، فرآیند بارداری، قفسه مغازه خرده فروشی و در قفسه خانه مشتری مراقبت می كند. تا زمانی كه توزیع محصول را در زمان و مكان مفید ارائه كند. بسته بندی از طریق فراهم آوردن درجه مناسبی از حفاظت در مقابل شكستگی، فاسد شدن و گم شدن محتویات محصول، به ارزش محصول می افزاید.
به طور كلی می توانیم وظایف بسته بندی را به طور خلاصه به صورت زیر بیان كنیم: حفاظت و نگهداری كالا منظور از «حفاظت» پیشگیری از آسیب فیزیكی و منظور از«نگهداری» توقف یا جلوگیری از تغییرات شیمیایی و بیولوژیكی می باشد.
آسودگی در استفاده از محصول با استفاده از بسته بندی مدرن :
بسته بندی عملكرد مناسبی برای واسطه ها، توزیع كنند گان و مشتریان جهت آسایش ارائه میكند. بسیاری از تسهیلات كه به وسیله یك بسته بندی مناسب ارائه می شوند، چیز هایی نظیر برچسب محصول، نحوه مصرف و استاندارد بودن می تواند باشد.