Borna66
06-09-2009, 01:21 PM
هرم به عنوان يك شكل ساده و پايدار از زمان كهن مورد استفاده معماران قرار داشته است.فرم هرم در طول ساليان به يك ارمان هندسي تبديل شد.امروزه ذهنيت ما از هرم بيش از هر چيزبر معماري يادماني تمدن مصر باستان استواراست.اهرام مصر بناهاي تحسين برانگيزي جامعه اي است كه رسوم خاص به ان هاله اي رمز الود بخشيده است.
هرم خئوپس از زمان ساخت در دوران پادشاهي كهن يعني 2520 ق.م تا چنددهه پيش بزرگترين دست ساز بشر بود. اما پيشرفت چشمگير فن اوري وكشف افقهايي جديد فراروي سازندگان موجب شده تا در سالهاي اخير بناهايي به واقع شگرف ساخته شود. ساخت هرم شيشه اي در موزه لوور به سال 1989ونمونه بازسازي شده هرم خئوپس در شهر لاس وگاس در سال1998 هرم هايي هستند كه با فن اوري عصر حاضر ساخته شده اند.اما اين بار بعد از پاريس ولاس وگاس يك هرم ديگر اما با ابعادي غول اسا در شرق دور وشهر توكيو ساخته خواهد شد.
در سال 1993 طوفان سونامي با امواجي به بلنداي يك ساختمان چندين طبقه به توكيو يورش اورد و خساراتي عظيم بر جا گذاشت و مسئولان شهري را به فكر انداخت تا چاره اي بيانديشند زيرا مطالعات علمي از طوفاني سهمگين در سال 2010 خبر مي دهد.طرح اين هرم كه در خليج توكيو احداث خواهد شددر واقع براي مقابله با همين سوانح طبيعي داده شده است.
مقدار ضريب ايمني اين هرم به اندازه اي است كه حتي در برابر نيروي مخرب ناشي از يك انفجار اتمي هم مقاوم است و در برابر طوفانهاي به مراتب شديدتر از سونامي 1993 هرگز تخريب نخواهد شدو مي توان در مواقع اضطراري براي اسكان بخشي از مردم توكيو از ان استفاده كرد.
مسئولان طرح اميدوارند بتوان كل توكيو را در چندين هرم اينچنيني بازسازي كننداگر ساخت اين هرم با موفقيت انجام شود دور از انتظار نخواهد بود كه در دهه اينده سيماي شهر توكيو با ساخت اين اهرام كاملا دگرگون شود.
اين هرم عظيم شيشه اي از 55 هرم كوچكتر تشكيل شده كه هركدام به بزرگي هرم خئوپس هستند و خود هرم كه قراراست 750 هزار نفر در ان اسكان داده شوند 12 برابر بلندتر از نمونه كهن خوديعني نزديك به 3000 متر است.
ابعاد عظيم اين هرم ان را به پروژه اي غير قابل باور تبديل كرده است ؛ اما ساخت اين غول شيشه اي با به كار گيري تكنولوژي نانو ممكن است و نشان خواهد داد كه در عصر حاضر هر ايده اي هر چند پيچيده قابل اجرا است.
براي برپا كردن اين هرم 36 شمع بتني كه هر كدام 60 متر ارتفاع دارند در خليج توكيو كوبيده خواهد شد. البته براي انكه اين پايه ها تاب تحمل وزن هرم را داشته باشند سعي شده تا هرم تا حد امكان سبك شود . به همين منظورتمام سازه هرم از يك سري تيوب ها و لوله هاي نانو كه از شبكه هاي زنجيري كربن در سيلندهاي مخصوص تشكيل شده ساخته خواهد شد كه وزن هرم را تا100 برابر كاهش خواهد داد.
قرار است در اين هرم هيچ خودروئي وجود نداشته باشد. شبكه حمل ونقل هرم عمدتا از يك قطار برقي سريع السير كه نهايتا به شريان حركتي توكيو متصل است تشكيل ميشود علاوه بر اين از رباتهاي تاكسي نيز به عنوان وسيله حركتي خصوصي استفاده خواهد شد. اين تمهيدات به منظور حذف الودگي ناشي از سوخت و جايگزيني انرژي پاك و بدون الودگي است.
براي تامين قسمتي ازانرژي برق مورد نياز اين هرم از سلولهاي خورشيدي كه برروي بدنه هرم نصب ميشود استفاده خواهد شد اما اين منبع به تنهايي انرژي بسيار زياد لازم هرم را جوابگو نيست. يك تيم متشكل از شيميدانان و محققان بر روي منابع ديگر انرژي به نتايج جالبي رسيده اند. بر اساس اين مطالعات قرار است تا توربين هايي در قاعده هرم قرار گيرند تا نيروي امواج خليج توكيو را به الكتريسيته تبديل كنند. علاوه بر اين از نيروي باد نيز استفاده مي شود.
اما يك منبع پر انرژي ديگر نيز وجود دارد. لجن ها كه سرشار از هيدروژن هستند منبعي ديگر هستند كه براي تامين انرژي مورد نياز اين هرم مورد استفاده قرار مي گيرند.مسئله تامين انرژي امروزه با توجه به محدود بودن ذخاير زير زميني و بحث الودگي محيط بسيار مورد توجه قرار داردو جنبش هاي پايدار خواهان تجديد نظر در نحوه استفاده از منابع طبيعي مي باشند.
اين مسئله از ذهن طراحان هرم توكيو نيز دور نبوده و سعي شده تا در تمام مراحل ساخت وبهره برداري هرم سازگاري با طبيعت در نظر گرفته شود.
اما هرم در نوع ساخت هم بي نظير است. ايده اي كه در دهه1980 براي اسكان در محيط شهري پيشنهاد شد در ساخت بلوكهاي مسكوني هرم به شكلي كاملا توسعه يافته به كار رفته و كليه اين بلوكهاي 30 طبقه از سازه هرم اويزان هستند. اين بلوكها كاملا به اندازه بلوكهاي مستقر بر روي زمين ايستا و مقاوم هستند و حتي در برابر زلزله هاي شديد ژاپن ايمني تر به نظرمي رسند.
طبقات اين هرم عظيم 3000 متري در هر سطح همراه با هم ساخته ميشوند به همين منظور از فن اوري پمپهاي بادي كه پيش از اين نزديك به 3 دهه در ساخت گنبدها وپوسته هاي بتني به كار مي رود استفاده ميشود. اين روش بهترين راه براي برپايي هرم است.
در جاي جاي اين هرم و در محل تقاطع عناصر سازه اي هرم گويهاي عظيم شيشه اي به عنوان گره هاي شهري در نظر گرفته شده اند. اين 55 گوي هم به عنوان ميادين شهري و هم ايستگاههاي قطارهاي برقي نقش مراكز محله را دارند كه علاوه بر اينها مفصل هاي سازه اي نيز مي باشند.
اما مسئولان طرح براي اجراي چنين پروژه اي با مشكل شرايط جوي نامناسب محل پروژه بويژه در ارتفاعات هزار متري روبرو هستند زيرا تحمل هواي سرد در اين ارتفاع خليج توكيو براي نيروي انساني تقريبا غير ممكن است. اما اصلا جاي نگراني وجود ندارد زيرا مسئولان ژاپني پروژه كه سابقه استفاده موفق از رباتها را در كشورشان و ان هم در كارخانه خودروسازي تويوتا دارند اين بار هم قرار است از رباتها به جاي انسان به عنوان تكنسين اجرايي استفاده كنند.يك سري از اين رباتها كه بي شباهت به سوسك ابي نيستند بر روي اجزا سازه اي نصب مي شوند و دسته ديگركه اندامي شبيه ادمي دارند در گروههاي مختلف كه هر كدام براي انجام كاري برنامه ريزي مي شوند مسئوليت ساخت اين هرم را بر عهده دارند تمامي اين رباتها از راه دور كنترل مي شوند و با توجه به دقت رباتها مي توان اميدوار بود اين پروژه عظيم با بهترين كيفيت ساخته شود. البته يك تيم فني مشغول برطرف كردن نواقص اين رباتهاي كارگر از جمله لرزش و عدم تعادل نسبي به هنگام حمل اجسام است.
با تكميل اين رباتها تمامي عوامل اين پروژه كه عظيم ترين پروژه تاريخ بشر است اماده خواهند شد تا با ساخت ان فصلي تازه را در زندگي ادميان بگشايند كه شايد نشانگر شكل شهر هاي ما در قرن حاضر باشد.
منبع:ماهنامه صنعت ساختمان داريس
هرم خئوپس از زمان ساخت در دوران پادشاهي كهن يعني 2520 ق.م تا چنددهه پيش بزرگترين دست ساز بشر بود. اما پيشرفت چشمگير فن اوري وكشف افقهايي جديد فراروي سازندگان موجب شده تا در سالهاي اخير بناهايي به واقع شگرف ساخته شود. ساخت هرم شيشه اي در موزه لوور به سال 1989ونمونه بازسازي شده هرم خئوپس در شهر لاس وگاس در سال1998 هرم هايي هستند كه با فن اوري عصر حاضر ساخته شده اند.اما اين بار بعد از پاريس ولاس وگاس يك هرم ديگر اما با ابعادي غول اسا در شرق دور وشهر توكيو ساخته خواهد شد.
در سال 1993 طوفان سونامي با امواجي به بلنداي يك ساختمان چندين طبقه به توكيو يورش اورد و خساراتي عظيم بر جا گذاشت و مسئولان شهري را به فكر انداخت تا چاره اي بيانديشند زيرا مطالعات علمي از طوفاني سهمگين در سال 2010 خبر مي دهد.طرح اين هرم كه در خليج توكيو احداث خواهد شددر واقع براي مقابله با همين سوانح طبيعي داده شده است.
مقدار ضريب ايمني اين هرم به اندازه اي است كه حتي در برابر نيروي مخرب ناشي از يك انفجار اتمي هم مقاوم است و در برابر طوفانهاي به مراتب شديدتر از سونامي 1993 هرگز تخريب نخواهد شدو مي توان در مواقع اضطراري براي اسكان بخشي از مردم توكيو از ان استفاده كرد.
مسئولان طرح اميدوارند بتوان كل توكيو را در چندين هرم اينچنيني بازسازي كننداگر ساخت اين هرم با موفقيت انجام شود دور از انتظار نخواهد بود كه در دهه اينده سيماي شهر توكيو با ساخت اين اهرام كاملا دگرگون شود.
اين هرم عظيم شيشه اي از 55 هرم كوچكتر تشكيل شده كه هركدام به بزرگي هرم خئوپس هستند و خود هرم كه قراراست 750 هزار نفر در ان اسكان داده شوند 12 برابر بلندتر از نمونه كهن خوديعني نزديك به 3000 متر است.
ابعاد عظيم اين هرم ان را به پروژه اي غير قابل باور تبديل كرده است ؛ اما ساخت اين غول شيشه اي با به كار گيري تكنولوژي نانو ممكن است و نشان خواهد داد كه در عصر حاضر هر ايده اي هر چند پيچيده قابل اجرا است.
براي برپا كردن اين هرم 36 شمع بتني كه هر كدام 60 متر ارتفاع دارند در خليج توكيو كوبيده خواهد شد. البته براي انكه اين پايه ها تاب تحمل وزن هرم را داشته باشند سعي شده تا هرم تا حد امكان سبك شود . به همين منظورتمام سازه هرم از يك سري تيوب ها و لوله هاي نانو كه از شبكه هاي زنجيري كربن در سيلندهاي مخصوص تشكيل شده ساخته خواهد شد كه وزن هرم را تا100 برابر كاهش خواهد داد.
قرار است در اين هرم هيچ خودروئي وجود نداشته باشد. شبكه حمل ونقل هرم عمدتا از يك قطار برقي سريع السير كه نهايتا به شريان حركتي توكيو متصل است تشكيل ميشود علاوه بر اين از رباتهاي تاكسي نيز به عنوان وسيله حركتي خصوصي استفاده خواهد شد. اين تمهيدات به منظور حذف الودگي ناشي از سوخت و جايگزيني انرژي پاك و بدون الودگي است.
براي تامين قسمتي ازانرژي برق مورد نياز اين هرم از سلولهاي خورشيدي كه برروي بدنه هرم نصب ميشود استفاده خواهد شد اما اين منبع به تنهايي انرژي بسيار زياد لازم هرم را جوابگو نيست. يك تيم متشكل از شيميدانان و محققان بر روي منابع ديگر انرژي به نتايج جالبي رسيده اند. بر اساس اين مطالعات قرار است تا توربين هايي در قاعده هرم قرار گيرند تا نيروي امواج خليج توكيو را به الكتريسيته تبديل كنند. علاوه بر اين از نيروي باد نيز استفاده مي شود.
اما يك منبع پر انرژي ديگر نيز وجود دارد. لجن ها كه سرشار از هيدروژن هستند منبعي ديگر هستند كه براي تامين انرژي مورد نياز اين هرم مورد استفاده قرار مي گيرند.مسئله تامين انرژي امروزه با توجه به محدود بودن ذخاير زير زميني و بحث الودگي محيط بسيار مورد توجه قرار داردو جنبش هاي پايدار خواهان تجديد نظر در نحوه استفاده از منابع طبيعي مي باشند.
اين مسئله از ذهن طراحان هرم توكيو نيز دور نبوده و سعي شده تا در تمام مراحل ساخت وبهره برداري هرم سازگاري با طبيعت در نظر گرفته شود.
اما هرم در نوع ساخت هم بي نظير است. ايده اي كه در دهه1980 براي اسكان در محيط شهري پيشنهاد شد در ساخت بلوكهاي مسكوني هرم به شكلي كاملا توسعه يافته به كار رفته و كليه اين بلوكهاي 30 طبقه از سازه هرم اويزان هستند. اين بلوكها كاملا به اندازه بلوكهاي مستقر بر روي زمين ايستا و مقاوم هستند و حتي در برابر زلزله هاي شديد ژاپن ايمني تر به نظرمي رسند.
طبقات اين هرم عظيم 3000 متري در هر سطح همراه با هم ساخته ميشوند به همين منظور از فن اوري پمپهاي بادي كه پيش از اين نزديك به 3 دهه در ساخت گنبدها وپوسته هاي بتني به كار مي رود استفاده ميشود. اين روش بهترين راه براي برپايي هرم است.
در جاي جاي اين هرم و در محل تقاطع عناصر سازه اي هرم گويهاي عظيم شيشه اي به عنوان گره هاي شهري در نظر گرفته شده اند. اين 55 گوي هم به عنوان ميادين شهري و هم ايستگاههاي قطارهاي برقي نقش مراكز محله را دارند كه علاوه بر اينها مفصل هاي سازه اي نيز مي باشند.
اما مسئولان طرح براي اجراي چنين پروژه اي با مشكل شرايط جوي نامناسب محل پروژه بويژه در ارتفاعات هزار متري روبرو هستند زيرا تحمل هواي سرد در اين ارتفاع خليج توكيو براي نيروي انساني تقريبا غير ممكن است. اما اصلا جاي نگراني وجود ندارد زيرا مسئولان ژاپني پروژه كه سابقه استفاده موفق از رباتها را در كشورشان و ان هم در كارخانه خودروسازي تويوتا دارند اين بار هم قرار است از رباتها به جاي انسان به عنوان تكنسين اجرايي استفاده كنند.يك سري از اين رباتها كه بي شباهت به سوسك ابي نيستند بر روي اجزا سازه اي نصب مي شوند و دسته ديگركه اندامي شبيه ادمي دارند در گروههاي مختلف كه هر كدام براي انجام كاري برنامه ريزي مي شوند مسئوليت ساخت اين هرم را بر عهده دارند تمامي اين رباتها از راه دور كنترل مي شوند و با توجه به دقت رباتها مي توان اميدوار بود اين پروژه عظيم با بهترين كيفيت ساخته شود. البته يك تيم فني مشغول برطرف كردن نواقص اين رباتهاي كارگر از جمله لرزش و عدم تعادل نسبي به هنگام حمل اجسام است.
با تكميل اين رباتها تمامي عوامل اين پروژه كه عظيم ترين پروژه تاريخ بشر است اماده خواهند شد تا با ساخت ان فصلي تازه را در زندگي ادميان بگشايند كه شايد نشانگر شكل شهر هاي ما در قرن حاضر باشد.
منبع:ماهنامه صنعت ساختمان داريس