PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آب شدن يخ فاصله‌ها(کاهش مشکلات با هم صحبتی)



alamatesoall
01-25-2013, 05:25 PM
هر وقت فردی در زندگی خود دچار استرس، بلاتكليفی يا حتی آسيب می ‌شود، يكی از مؤثرترين روش‌های رفع اين مسائل آن است كه با صحبت و به عبارت ديگر، درددل كردن اين هيجانات را برطرف كند.
قرن‌هاست كه متخصصان معتقدند قدرت بيان احساسات و تقسيم آنها با فرد ديگر عامل مثبتی است كه می ‌تواند مرهمی بر زخم‌های به‌وجود آمده باشد. در آغاز قرن 19ميلادی، فرويد صحبت‌درمانی را پيشنهاد كرد و صدها سال است كه اين روش مؤثر، همچنان ادامه دارد.

وقتی در زندگی ما، استرس به‌وجود می ‌آيد و هر روز بر آن افزوده می ‌شود، به‌تدريج در جسم و روح ما تاثير می ‌گذارد. پزشكان هر روزه صدها بيماری گوناگون مثل بيماری ‌های قلبی، گوارشی، مشكلات خواب، افسردگی و اضطراب را تشخيص می ‌دهند و معتقدند در بيشتر اين موارد عامل اصلی، استرس هيجانی و روحی است. در اغلب اوقات زخم‌های احساسی درمان نشده و مشكلات ديرينه، كهنه روحی باعث بروز اين مشكلات در افراد می ‌شود و درمان اصلی آنها ترميم زخم‌های احساسی قديمی و تازه است.

تنها راه درمان اين زخم‌های روحی آن است كه افراد با هم صحبت كرده و احساسات خود را با هم تقسيم كنند.
بسياری افراد با هم زندگی می ‌كنند اما در سينه آنها احساساتی حل نشده وجود دارد كه ناگهان خود را به‌صورتی ديگر نشان می ‌دهد. همسران بايد درباره احساسات يكديگر با هم صحبت كنند، هر چند دلايل آنها برای صحبت با هم تفاوت داشته باشد. زن‌ها وقتی صحبت می ‌كنند تازه متوجه می ‌شوند كه چه پيش آمده و چه اتفاقاتی از پس آن رخ می ‌دهد. اين بزرگترين بهره‌ای است كه زنان از صحبت با همسر می ‌برند. بسياری از زنان وقتی درباره احساسی ويژه صحبت می ‌كنند، تنها می ‌خواهند بدانند نوع ديگر احساسی كه می ‌تواند به‌وجود بيايد چيست؛ مثلا درباره احساس تنفر از يك نفر صحبت می ‌كنند، تا غيرمستقيم بفهمند نظر همسرشان چيست و آيا اصلا بايد آن فرد را دوست داشت يا از او متنفر بود. آنها با صحبت كردن می ‌خواهند به نوعی به نتيجه‌گيری برسند.

اكثر زنان مدام از احساسات خود حرف می ‌زنند تا به اين وسيله زخم‌های كهنه و تازه درمان شود. آنها در اصل به يك شنونده حساس نياز دارند. يادتان باشد90 درصد احساساتی كه در يك لحظه در شما پديد می ‌آيد، انعكاسی از تجربيات گذشته شماست و تنها 10 درصد اين احساسات، جديد و تازه است.

از طرف ديگر، مردان با شنيدن صحبت‌های ديگران، به نتيجه‌ای جديد می ‌رسند و بهره می ‌برند. بسياری از مردان وقتی استرس دارند، تنها در حدی احساساتشان را بيان می ‌كنند كه لازم است و در عوض بيشتر منتظرند تا طرف مقابل حقايق و عقايد خود را به او بگويد. آنها به اين طريق اطلاعات جديدی به دست می ‌آورند؛ دوباره به غار تنهايی خود بر‌می ‌گردند و بعد درباره حل مشكل تصميم مي‌گيرند.

پس مشخص شد كه مردها صحبت مي‌كنند، تا راه‌حل‌هاي جديدی به دست آورند و زن‌ها صحبت می ‌كنند تا احساس واقعی خود را بروز دهند و احساس راحتی كنند. آنها اصلا به‌دنبال راه حل نيستند بلكه فقط می ‌خواهند به لحاظ روحی تخليه شوند. در اصل، هر دوی آنها از نظر عاطفی و احساسی خود را تخليه می ‌كنند و انرژی مثبت به دست می ‌آورند اما روش و هدف آنها كاملا متفاوت است. در اين شرايط، بهترين راه اين است كه هميشه درباره احساسات خود با همسرتان صحبت كنيد. اوايل ممكن است كمی سخت باشد اما وقتی نتايج مثبت آن‌را ديديد، خودتان بيشتر به ادامه اين روش راغب می ‌شويد.


هم‌صحبتی، از مشكلات می ‌كاهد
اما آيا صحبت از مشكلات، واقعا آنها را حل می ‌كند؟ پاسخ اين سؤال، مثبت است. به‌روشنی اين اتفاق می ‌افتد. در علم روانشناسی اين كاملا جا افتاده است كه مؤثرترين روش درمانی چه از نظر مدت زمان لازم و چه از نظر بقای نتايج آن، تنها صحبت كردن درباره مسئله و مشكل است. صحبت درباره مشكلات باعث می ‌شود فرد علل استرس ايجاد شده را بررسی كند و به اين ترتيب، می ‌تواند درباره راه‌های كاهش آن، بيشتر متمركز شود.

در يك نظرسنجی ‌ای كه اخيرا انجام شده است، از هر 10 آمريكايی، 9نفر معتقد بودند صحبت درمانی به آنها كمك كرده است؛ اما با چه كسی بايد صحبت كرد؟ طبيعی است كه اگر همسران ارتباط خوبی با هم برقرار كرده باشند، حاضر نيستند به‌جز با يكديگر با فرد ديگری درباره مسائل و مشكلات خود صحبت كنند. اگر اين ارتباط دوطرفه به‌خوبی برقرار نشده باشد، استرس شديدی به طرفين وارد می ‌شود. توصيه می ‌شود به جای اينكه با غريبه‌ها و حتی آشنايان دور در اين‌باره صحبت كنيد (كه البته اكثرا مشكلتان را حل نمی ‌كنند و به آن اضافه هم می ‌كنند)با يك مشاور گفت‌وگو كنيد تا علاوه بر رفع مشكل فعلی، مشكل ارتباطی شما با همسرتان را نيز رفع كند. درباره صحبت با يك مشاور اصلا نترسيد.

فكر نكنيد درمانده شده‌ايد يا قادر نيستيد خودتان مشكلتان را حل كنيد. اگر در اين‌باره با مشاور صحبت كنيد، اولا حمايتی غيرشرطی از فردی آموزش ديده و متخصص دريافت می ‌كنيد. او بدون هيچ توقعی به صحبت شما گوش می ‌دهد و شما را مورد حمايت قرار می ‌دهد. دوم اينكه به شما ياد می ‌دهد واقعا مسئول چه وقايع و رخدادهايی در زندگی خود هستيد و چه مسائلی اصلا تحت كنترل شما نيست و نبايد به‌خاطر وقوع آنها خود را سرزنش كنيد.


كاسه صبر خود را لبريز نكنيم
آثار منفی صحبت نكردن درباره مسائل و مشكلات روشن است. تحقيقات نشان داده است، افرادی كه آنقدر درباره مشكلاتشان صحبت نمی ‌كنند، تا كاسه صبرشان لبريز شود، دچار مشكلات جسمی و روحی زيادی می ‌شوند. اضطراب، افسردگی، خستگی، دردهای مزمن و مشكلات گوارشی در اين افراد زياد ديده می ‌شود. بسياری از زوجين از چنين مشكلاتی شكايت دارند، در حالی كه مشكل اصلی آن است كه درباره مسائل و مشكلاتشان با هم صحبت نمی ‌كنند.


انگيزه‌های متفاوت همسران از هم‌صحبتی
بيشتر مواقع همسران در ارتباطشان مشكل زبانی دارند. آنها مايلند با هم صحبت كنند اما مشكلشان اين است كه زبان يكديگر را نمی ‌فهمند. البته حقيقتاً آنها به يك زبان صحبت می ‌كنند اما در اصل هدف آنها از صحبت كردن متفاوت است. به اين دليل كه فكر می ‌كنند زبان همديگر را متوجه نمی ‌شوند و در نتيجه سعی می ‌كنند كمتر با هم صحبت كنند. همين مسئله فاصله بين آنها را بيشتر می ‌كند. استرس آنها بيشتر می ‌شود و هر دو در يك چرخه معيوبی می ‌افتند كه زندگی را برای هردويشان به جهنم تبديل می ‌كند. اگر زبان همسرتان را بشناسيد، در اين زمينه مشكلی نخواهيد داشت.

مردان بدانند كه همسرانشان صحبت می ‌كنند تا اهداف و وقايع مربوطه را بيشتر بشناسند.مسائلی را كه در ذهنشان می ‌گذرد طبقه‌بندی ‌می ‌كنند تا در نهايت از لحاظ روحی تخليه شوند و احساس بهتری داشته باشند؛ ضمنا زنان با صحبت كردن، مشكل خود را با همسرشان تقسيم می ‌كنند، احساسشان را كامل و با تفسير زياد بيان می ‌كنند تا در ارتباط با همسر خود صميميت بيشتری به دست آورند. آنها در صحبتشان نه به راه حل نياز دارند، نه به قضاوت شما دل بسته‌اند بلكه فقط و فقط می ‌خواهند احساسشان را درباره قضيه با شما تقسيم كنند. در اين مواقع شما به‌عنوان يك مرد بايد فقط شنونده خوبی باشيد.

با او همدردی كنيد و اصلا راه حل ارائه ندهيد چون در بسياری از موارد اين مسئله همسر شما را عصبانی می ‌كند. وقتی سعی می ‌كنيد مدام به او راه حل نشان دهيد، در انتها او احساس می ‌كند اصلا به او گوش نكرده‌ايد. فقط شنونده خوبي باشيد. همين كافی است. زنان بايد بدانند وقتی مردها درباره مسئله‌ای صحبت می ‌كنند، به‌دنبال راه حل آن مسئله و مشكل هستند. بنابراين آنها مثل شما نيازی به بيان كامل و مفصل احساسات خود ندارند، در اكثر اين مواقع سكوت كرده و فكر می ‌كنند تا راه حلی پيدا كنند و وقتی مسئله را با شما در ميان می ‌گذارند، از شما ‌‌راه حل می ‌خواهند؛ فقط همين.
مردان ياد بگيرند كه صبورانه ( و نه بی ‌تفاوت) به صحبت‌های همسرشان گوش دهند و زنان بدانند كه همسرشان در صحبت كردن خود به‌دنبال راه حل هستند، نه بيان احساسات.




سیمرغ

منبع: روزنامه هموطن سلام