غریب آشنا
10-02-2012, 02:52 AM
http://up.pnu-club.com/images/3d1p13oyc8341f4w2bep.jpg
در نگاه انجمن حجتیه (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%AD%D8%AC%D8%AA%DB%8C%D9%87) اعتقاد به حضرت صاحب الزمان (ارواحنا فداه) در محبت و دوستی امام زمان (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86) (ارواحنا فداه) و تبعیت صرفا عبادی خلاصه شده است. در مجموعه نوشته ها و خطبه های اعضای انجمن هیچ نشانه ای از سایر ابعاد انتظار (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1) به چشم نمی خورد.
در یکی از نوشته های انجمن حجتیه (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%AD%D8%AC%D8%AA%DB%8C%D9%87) گرچه بر این معنا که انتظار (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1) نشستن و منتظر (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%B1) شدن نیست (http://monjimoud.persianblog.ir/) و بایستی محیط را اصلاح کرد طرح می شود اما بلافاصله تمام اصلاح جامعه در نفی بهائیت و مبارزه به مبارزه اعتقادی با آن محدود می شود.
در این دیدگاه ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) به دو امر زمینه های منفی در جامعه و اعتقاد مردم به اسلام (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85)بر می گردد و نتیجه می گیرند که انسان (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86) منتظر (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%B1) بایستی خود و جامعه اش را نه در بعد اقتصادی اجتماعی و سیاسی بلکه فقط بعد اعتقادی بسازد و مهمتر آنکه بایستی نیروی خود را بالقوه نگه دارد تا حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) تشریف بیاورند و انقلاب جهانی را به ثمر برسانند.
در یکی از نشریات انجمن مسئولیتهای شیعه در هنگام غیبت (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%BA%DB%8C%D8%A8%D8%AA) چنین تفسیرمی شود. :
1-انتظار : وضع انتظار (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1) و ندیدن امام معصوم از بزرگترین مصیبتهاست. 2- تقلید از مجتهد جامع الشرایط 3- غمگین بودن بواسطه مفارقت آن حضرت 4- دعا برای تعجیل فرج آن حضرت 5-گریستن از دوری آن حضرت 6-تسلیم و انقیاد داشته باشد که برای امر امام( ارواحنا فداه) عجله نکند 7- صدقه به قصد سلامت آن حضرت.(13)
به وفور در کتاب انتظار (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1) بذر انقلاب از این امر که نبایستی در دوران غیبت (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%BA%DB%8C%D8%A8%D8%AA) انرژی را تلف کرد و بایستی قدرت مسلمین را برای قیام مهدی (ارواحنا فداه) نگه داریم تاکید شده است.
لذا همانگونه که مشاهده می شود ذره ای از مبارزه با حکومت جور و ظلم (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%84%D9%85) و ستم که یکی از ارکان اصلی انتظار (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1)می باشد سخن به میان نیامده است. اصل مبارزه با ظلم (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%84%D9%85) و ستم بنابر روایات و آیات قرآن (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86) کریم از مهمترین وظایف مسلمانان است که متاسفانه در این دید به فراموشی نظری و بویژه عملی سپرده شده است. البته انجمن پس انقلاب اسلامی در مقام نظر اندکی در این امر نرمش نمودند.
نشانه های ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) در دیدگاه انجمن عبارت اند از :
در اثر شیوع گناه و فحشا مردم بدترین خلق خدا روی زمین می شوند و خداوند آنها را به سه بلا دچار می کند : جور سلطان ، قحطی (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D9%82%D8%AD%D8%B7%DB%8C) زمان و ستم حکام.
مردم از هم بیزار و همدیگر را مورد لعن قرار داده و به روی هم آب دهان می اندازند و شهادت (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%AF%D8%AA) به کفر یکدیگر می دهند.
گرانی، قحطی، زلزله های پیاپی ، قتل و غارت ، شیوع گناه و فساد و...(14)
از آنجا که انجمن با کج فهمی کلیه نشانه های ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) را در موارد فوق خلاصه کرده و تحقق آنان را علت ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) می داند؛ طبیعی است که می توان با فساد و فحشا مخالف بود و نبود، یعنی در زبان با آن مخالفت کرد اما در عمل از ترویج آن نگران نبود. در حقیقت ریشه های عدم اعتقاد انجمن حجتیه (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%AD%D8%AC%D8%AA%DB%8C%D9%87) به مبارزه از اینجا نشات می گیرد.
در دید انجمن حجتیه (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%AD%D8%AC%D8%AA%DB%8C%D9%87) ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) امام زمان (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86) ( ارواحنا فداه) واکنشی است به توسعه ناهنجاری های اجتماعی و مظالم و مفاسد حاکمان و محکومان. حال آنکه در حقیقت ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) حضرت حجت پس از امتحان انواع حکومتها و حاکمان و شکست آنان و بوجود آمدن زمینه ی پذیرش حکومت حضرت از سوی مردم و در جهت تحقق آرمان انبیاء و معصومین و نجات مستضعفین می (http://monjimoud.persianblog.ir/) باشد. یعنی حکومت حضرت نه سلبی بلکه ایجابی است.
شهید مطهری (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D9%85%D8%B7%D9%87%D8%B1%DB%8C) انتظار (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1) را دوگونه می داند. : انتظاری که سازنده است و انتظاری که ویرانگر است.
ایشان علت این دو نوع برداشت را دو نوع فهم از انتظار (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1) می دانند. اگر انقلاب حضرت مهدی ( ارواحنا فداه) صرفا انقلابی سلبی و انفجاری باشد. یعنی همانگونه که اعضای انجمن بیان می کنند واکنشی به گسترش ظلم (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%84%D9%85) و فساد باشد آنگاه طبیعی است که هر اصلاحی محکوم است چرا که هر اصلاحی یک نقطه روشن است و تا در صحنه اجتماع نقطه روشنی هست دست غیب ظاهر نمی گردد. در این نگاه سکوت در قبال فساد و ظلم (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%84%D9%85) هم معنا پیدا می کند. این گروه طبعا به مصلحان و مجاهدان و آمران به معروف و ناهیان از منکر با نوعی بغض و عداوت می نگرند.
اگر نگاه به انتظار (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1) به معنای حلقه مکمل مبارزات اهل حق و اهل باطل باشد آنگاه سهیم بودن در این امر در گرو مبارزه و حضور در گروه حق می باشد. از آیات نیز چنین بر می آید که ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) حضرت مظهر پیروزی نهایی اهل ایمان می باشد.(15) تاکید بر وجود مظلوم و ظالم از یک طرف، تاکید بر رخ دادن قیامهایی قبل از ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) و وجود دولتی که به یاری حضرت خواهد شتافت همه دلیل بر این مدعاست که ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) حضرت حلقه مکمل مبارزات گروه حق می باشد. به گفته یکی از علما مسئله ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) حضرت حجت مسئله مظلوم بودن (مورد ستم قرار گرفته) مردم است نه منظلم(ظلم پذیری) بودن آنان. امام زمان (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86) برای یک عده راحت طلب و آسوده خاطر ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) نمی کند و اگر چنین (http://monjimoud.persianblog.ir/) باشد مبارزات همه ائمه (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D8%A6%D9%85%D9%87) و انبیاء زیر سوال می رود.
----------------
منبع:
کتاب : بازشناسی مبانی فکری انجمن حجتیه (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%AD%D8%AC%D8%AA%DB%8C%D9%87)
نویسنده: بازشناسی مبانی فکری انجمن حجتیه (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%AD%D8%AC%D8%AA%DB%8C%D9%87)
انتشارات: باشگاه اندیشه (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87)
ویراست اول- تیر ماه1384
منبع من: منجی موعود /monjimoud.persianblog.ir/post/145
در نگاه انجمن حجتیه (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%AD%D8%AC%D8%AA%DB%8C%D9%87) اعتقاد به حضرت صاحب الزمان (ارواحنا فداه) در محبت و دوستی امام زمان (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86) (ارواحنا فداه) و تبعیت صرفا عبادی خلاصه شده است. در مجموعه نوشته ها و خطبه های اعضای انجمن هیچ نشانه ای از سایر ابعاد انتظار (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1) به چشم نمی خورد.
در یکی از نوشته های انجمن حجتیه (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%AD%D8%AC%D8%AA%DB%8C%D9%87) گرچه بر این معنا که انتظار (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1) نشستن و منتظر (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%B1) شدن نیست (http://monjimoud.persianblog.ir/) و بایستی محیط را اصلاح کرد طرح می شود اما بلافاصله تمام اصلاح جامعه در نفی بهائیت و مبارزه به مبارزه اعتقادی با آن محدود می شود.
در این دیدگاه ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) به دو امر زمینه های منفی در جامعه و اعتقاد مردم به اسلام (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85)بر می گردد و نتیجه می گیرند که انسان (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86) منتظر (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%B1) بایستی خود و جامعه اش را نه در بعد اقتصادی اجتماعی و سیاسی بلکه فقط بعد اعتقادی بسازد و مهمتر آنکه بایستی نیروی خود را بالقوه نگه دارد تا حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) تشریف بیاورند و انقلاب جهانی را به ثمر برسانند.
در یکی از نشریات انجمن مسئولیتهای شیعه در هنگام غیبت (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%BA%DB%8C%D8%A8%D8%AA) چنین تفسیرمی شود. :
1-انتظار : وضع انتظار (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1) و ندیدن امام معصوم از بزرگترین مصیبتهاست. 2- تقلید از مجتهد جامع الشرایط 3- غمگین بودن بواسطه مفارقت آن حضرت 4- دعا برای تعجیل فرج آن حضرت 5-گریستن از دوری آن حضرت 6-تسلیم و انقیاد داشته باشد که برای امر امام( ارواحنا فداه) عجله نکند 7- صدقه به قصد سلامت آن حضرت.(13)
به وفور در کتاب انتظار (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1) بذر انقلاب از این امر که نبایستی در دوران غیبت (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%BA%DB%8C%D8%A8%D8%AA) انرژی را تلف کرد و بایستی قدرت مسلمین را برای قیام مهدی (ارواحنا فداه) نگه داریم تاکید شده است.
لذا همانگونه که مشاهده می شود ذره ای از مبارزه با حکومت جور و ظلم (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%84%D9%85) و ستم که یکی از ارکان اصلی انتظار (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1)می باشد سخن به میان نیامده است. اصل مبارزه با ظلم (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%84%D9%85) و ستم بنابر روایات و آیات قرآن (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86) کریم از مهمترین وظایف مسلمانان است که متاسفانه در این دید به فراموشی نظری و بویژه عملی سپرده شده است. البته انجمن پس انقلاب اسلامی در مقام نظر اندکی در این امر نرمش نمودند.
نشانه های ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) در دیدگاه انجمن عبارت اند از :
در اثر شیوع گناه و فحشا مردم بدترین خلق خدا روی زمین می شوند و خداوند آنها را به سه بلا دچار می کند : جور سلطان ، قحطی (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D9%82%D8%AD%D8%B7%DB%8C) زمان و ستم حکام.
مردم از هم بیزار و همدیگر را مورد لعن قرار داده و به روی هم آب دهان می اندازند و شهادت (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%AF%D8%AA) به کفر یکدیگر می دهند.
گرانی، قحطی، زلزله های پیاپی ، قتل و غارت ، شیوع گناه و فساد و...(14)
از آنجا که انجمن با کج فهمی کلیه نشانه های ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) را در موارد فوق خلاصه کرده و تحقق آنان را علت ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) می داند؛ طبیعی است که می توان با فساد و فحشا مخالف بود و نبود، یعنی در زبان با آن مخالفت کرد اما در عمل از ترویج آن نگران نبود. در حقیقت ریشه های عدم اعتقاد انجمن حجتیه (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%AD%D8%AC%D8%AA%DB%8C%D9%87) به مبارزه از اینجا نشات می گیرد.
در دید انجمن حجتیه (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%AD%D8%AC%D8%AA%DB%8C%D9%87) ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) امام زمان (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86) ( ارواحنا فداه) واکنشی است به توسعه ناهنجاری های اجتماعی و مظالم و مفاسد حاکمان و محکومان. حال آنکه در حقیقت ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) حضرت حجت پس از امتحان انواع حکومتها و حاکمان و شکست آنان و بوجود آمدن زمینه ی پذیرش حکومت حضرت از سوی مردم و در جهت تحقق آرمان انبیاء و معصومین و نجات مستضعفین می (http://monjimoud.persianblog.ir/) باشد. یعنی حکومت حضرت نه سلبی بلکه ایجابی است.
شهید مطهری (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D9%85%D8%B7%D9%87%D8%B1%DB%8C) انتظار (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1) را دوگونه می داند. : انتظاری که سازنده است و انتظاری که ویرانگر است.
ایشان علت این دو نوع برداشت را دو نوع فهم از انتظار (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1) می دانند. اگر انقلاب حضرت مهدی ( ارواحنا فداه) صرفا انقلابی سلبی و انفجاری باشد. یعنی همانگونه که اعضای انجمن بیان می کنند واکنشی به گسترش ظلم (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%84%D9%85) و فساد باشد آنگاه طبیعی است که هر اصلاحی محکوم است چرا که هر اصلاحی یک نقطه روشن است و تا در صحنه اجتماع نقطه روشنی هست دست غیب ظاهر نمی گردد. در این نگاه سکوت در قبال فساد و ظلم (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%84%D9%85) هم معنا پیدا می کند. این گروه طبعا به مصلحان و مجاهدان و آمران به معروف و ناهیان از منکر با نوعی بغض و عداوت می نگرند.
اگر نگاه به انتظار (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1) به معنای حلقه مکمل مبارزات اهل حق و اهل باطل باشد آنگاه سهیم بودن در این امر در گرو مبارزه و حضور در گروه حق می باشد. از آیات نیز چنین بر می آید که ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) حضرت مظهر پیروزی نهایی اهل ایمان می باشد.(15) تاکید بر وجود مظلوم و ظالم از یک طرف، تاکید بر رخ دادن قیامهایی قبل از ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) و وجود دولتی که به یاری حضرت خواهد شتافت همه دلیل بر این مدعاست که ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) حضرت حلقه مکمل مبارزات گروه حق می باشد. به گفته یکی از علما مسئله ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) حضرت حجت مسئله مظلوم بودن (مورد ستم قرار گرفته) مردم است نه منظلم(ظلم پذیری) بودن آنان. امام زمان (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86) برای یک عده راحت طلب و آسوده خاطر ظهور (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1) نمی کند و اگر چنین (http://monjimoud.persianblog.ir/) باشد مبارزات همه ائمه (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D8%A6%D9%85%D9%87) و انبیاء زیر سوال می رود.
----------------
منبع:
کتاب : بازشناسی مبانی فکری انجمن حجتیه (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%AD%D8%AC%D8%AA%DB%8C%D9%87)
نویسنده: بازشناسی مبانی فکری انجمن حجتیه (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%AD%D8%AC%D8%AA%DB%8C%D9%87)
انتشارات: باشگاه اندیشه (http://monjimoud.persianblog.ir/tag/%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87)
ویراست اول- تیر ماه1384
منبع من: منجی موعود /monjimoud.persianblog.ir/post/145