توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مقدمهاي بر مديريت زنجيره تامين(Supply Chain Management)
Borna66
08-25-2012, 10:30 AM
امروزه مديريت زنجيره تامين به عنوان يكي از مباني زيرساختي پيادهسازي كسبوكار الكترونيك در دنيا مطرح است . در رقابتهاي جهاني موجود در عصر حاضر بايد محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشتري در دسترس وي قرار داد . خواست مشتري بر كيفيت بالا و خدمت رساني سريع موجب افزايش فشارهايي شده است كه قبلا وجود نداشته است ، در نتيجه شركتها بيش از اين نميتوانند به تنهايي از عهده تمامي كارها برآيند . در بازار رقابتي موجود ، بنگاههاي اقتصادي و توليدي علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلي ، خود را به مديريت و نظارت بر منابع و اركان مرتبط خارج از سازمان نيازمند يافتهاند . علت اين امر در واقع دستيابي به مزيت يا مزاياي رقابتي با هدف كسب سهم بيشتري از بازار است . بر اين اساس فعاليتهايي نظير برنامهريزي عرضه و تقاضا ، تهيه مواد ، توليد و برنامهريزي محصول ، خدمت نگهداري كالا ، كنترل موجودي ، توزيع ، تحويل و خدمت به مشتري كه قبلا همگي در سطح شركت انجام ميشده اينك به سطح زنجيره عرضه انتقال پيدا كرده است . مساله كليدي در يك زنجيره تامين ، مديريت و كنترل هماهنگ تمامي اين فعاليتهاست . مديريت زنجيره تامين (scm) پديدهاي است كه اين كار را به طريقي انجام ميدهد كه مشتريان بتوانند خدمت قابل اطمينان و سريع را با محصولات با كيفيت در حداقل هزينه دريافت كنند .در حالت كلي زنجيره تامين از دو يا چند سازمان تشكيل ميشود كه رسما از يكديگر جدا هستند و به وسيله جريانهاي مواد ، اطلاعات و جريانهاي مالي به يكديگر مربوط ميشوند . اين سازمانها ميتوانند بنگاههايي باشند كه مواد اوليه ، قطعات ، محصول نهايي و يا خدماتي چون توزيع ، انبارش ، عمدهفروشي و خردهفروشي توليد ميكنند . حتي خود مصرفكننده نهايي را نيز ميتوان يكي از اين سازمانها در نظر گرفت .
Borna66
08-25-2012, 10:30 AM
تاريخچه مديريت زنجيره تامين به چه زماني باز ميگردد ؟
در دو دهه 60 و 70 ميلادي ، سازمانها براي افزايش توان رقابتي خود تلاش ميكردند تا با استانداردسازي و بهبود فرايندهاي داخلي خود محصولي با كيفيت بهتر و هزينه كمتر توليد كنند . در آن زمان تفكر غالب اين بود كه مهندسي و طراحي قوي و نيز عمليات توليد منسجم و هماهنگ پيشنياز دستيابي به خواستههاي بازار و درنتيجه كسب سهم بازار بيشتري است . به همين دليل سازمانها تمام تلاش خود را بر افزايش كارايي معطوف ميكردند . در دهه 80 ميلادي با افزايش تنوع در الگوهاي مورد انتظار مشتريان ، سازمانها به طور فزايندهاي به افزايش انعطاف پذيرش در خطوط توليد و توسعه محصولات جديد براي ارضاي نيازهاي مشتريان علاقهمند شدند . در دهه 90 ميلادي ، به همراه بهبود در فرايندهاي توليد و به كارگيري الگوهاي مهندسي مجدد ، مديران بسياري از صنايع دريافتند كه براي ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرايندهاي داخلي و انعطافپذيري در تواناييهاي شـــــركت كافي نيست بلكه تامينكنندگان قطعات و مواد نيز بايد موادي با بهترين كيفيت و كمترين هزينه توليد كنند و توزيعكنندگان محصولات نيز بايد ارتباط نزديكي با سياستهاي توسعه بازار توليدكننده داشته باشند ؛ با چنين نگرشي ، رويكردهاي زنجيره تامين و مديريت آن پا به عرصه وجود نهاد . از طرف ديگر با توسعه سريع فناوري اطلاعات در سالهاي اخير و كاربرد وسيع آن در مديريت زنجيره تامين ، بسياري از فعاليتهاي اساسي مديريت زنجيره با روشهاي جديد درحال انجام است .
در گام آتي مديريت زنجيره تامين را به تعريف خواهيم نشست ...
Borna66
08-25-2012, 10:31 AM
مديريت زنجيره تامين چيست ؟
تعاريف مختصر و جامعي كه ميتوان از زنجيره تامين و مديريت زنجيره تامين ارائه داد عبارتند از:
زنجيره تامين بر تمام فعاليتهاي مرتبط با جريان و تبديل كالاها از مرحله ماده خام (استخراج) تا تحويل به مصرفكننده نهايي و نيز جريانهاي اطلاعاتي مرتبط با آنها مشتمل ميشود . به طور كلي زنجيره تامين زنجيرهاي است كه همه فعاليتهاي مرتبط با جريان كالا و تبديل مواد ، از مرحله تهيه ماده اوليه تا مرحله تحويل كالاي نهايي به مصرفكننده را شامل ميشود . درباره جريان كالا دو جريان ديگر كه يكي جريان اطلاعات و ديگري جريان منابع مالي و اعتبارات است نيز حضور دارد . (Laudon & Laudon 2002)مديريت زنجيره تامين بر يكپارچهسازي فعاليتهاي زنجيره تامين و نيز جريانهاي اطلاعاتي مرتبط با آنها از طريق بهبود در روابط زنجيره در جهت دستيابي به مزيت رقابتي قابل اتكا و مستدام ، مشتمل ميشود . بنابراين ، مديريت زنجيره تامين عبارت است از فرايند يكپارچهسازي فعاليتهاي زنجيره تامين و نيز جريانهاي اطلاعاتي مرتبط با آن از طريق بهبود و هماهنگسازي فعاليتها در زنجيره تامين تــــوليد و عرضه محصول .
براي بررسي يك سازمان منحصر به فرد در چارچوب اين تعاريف بايد هر دو شبكه تامينكنندگان و كانالهاي توزيع در نظر گرفته شوند . تعريف ارائه شده براي زنجيره تامين موضوعات مديريت سيستمهاي اطلاعات ، منبعيابي و تداركات ، زمانبندي توليد ، پردازش سفارشات ، مديريت موجودي ، انبارداري و خدمت به مشتري را دربر ميگيرد .
براي مديريت موثر زنجيره تامين ضروري است كه تامينكنندگان و مشتريان با يكديگر و در يك روش هماهنگ و با شراكت و ارتباطات اطلاعاتي و گفتوگو با يكديگر كار كنند . اين امر يعني جريان سريع اطلاعات در ميان مشتريان و عرضهكنندگان ، مراكز توزيع و سيستمهاي حملونقل ، بعضي از شركتها را قادر ميسازد كه زنجيرههاي عرضه بسيار كارايي را ايجاد نمايند . عرضهكنندگان و مشتريان بايد اهداف يكسان داشته باشند ؛ عرضهكنندگان و مشتريان بايد اعتماد متقابل داشته باشند . مشتريان در زمينه كيفيت محصولات و خدمات به تامينكنندگان خود اعتماد ميكنند . علاوه بر آن عرضهكنندگان و مشتريان بايد در طراحي زنجيره تامين براي دستيابي به اهداف مشترك و تسهيل ارتباطات و جريان اطلاعات با يكديگر شريك شوند . بعضي شركتها كوشش ميكنند تا كنترل زنجيره تامين خود را با كنترل عمومي عمودي و با استفاده از مالكيت و يكپارچگي تمام اجزاي مختلف در امتداد زنجيره تامين از تهيه مواد و خدمات تا تحويل محصول نهايي و خدمت به مشتري ، به دست آورند . اما حتي با اين نوع ساختار سازماني ، فعاليتهاي مختلف و واحدهاي عملياتي ممكن است ناهماهنگ باشند . ساختار سازماني شركت بايد بر هماهنگي فعاليتهاي مختلف براي دستيابي به اهداف كلي شركت تمركز كند .
در گام آتي پنج عملكرد براي مديريت در برابر چالشهاي زنجيره تامين بيان خواهيم نمود ...
Borna66
08-25-2012, 10:31 AM
پنج عملكرد براي مديريت در برابر چالشهاي زنجيره تامين كدامند ؟بسياري از تكنولوژيها و ابزارها در بهبود راهكارهاي زنجيره تامين مورداستفاده قرار ميگيرد . دامنه پيادهسازي تكنولوژي ، راههاي جديدي را براي تغيير ساختار سازماني از تكنولوژي سختافزار به تكنولوژي نرمافزار و اطلاعات براي سازماندهي ميگذارد . براي رسيدن به كارايي و اثربخشي در مديريت زنجيره تامين پنج عملكرد را براي مديريت تفكيك كردهايم كه اين پنج وظيفه تا اندازهاي عاملي براي سازماندهي است . مهارت و اثربخشي مديريت زنجيره تامين به صلاحيت و درستي اين پنج عملكرد وابسته خواهد بود .
1- ساختار شركاي زنجيره تامين :
طراحي زنجيره تامين بر اساس كارايي كه بر روي عوامل استراتژيك و با توجه و نيازمنديهاي مشتري براي طراحي زنجيره تامين است ، پايهريزي شده است ، به گونهايكه محدوده محصولات موجود ، سرويسها ، محصولات جديد يا بخش مشتريان را پوشش ميدهد . بر پايه آگاهي از محصول نهايي در زنجيره تامين پايهريزي ميشود . اين به اين مفهوم است كه در دوره طولاني ، كيفيت محصولات براي ادامه رقابت ، بايد توسعه و بهبود بيابد . همچنين يكپارچگي زنجيره تامين ، ميزان رقابتپذيري سازمان را تعيين خواهد كرد .
2- پياده سازي ارتباطات مشاركتي :
اين بخش به انواع مشاركتهاي ضروري براي شركت اشاره ميكند . اين عملكرد ارتباطات زنجيره تامين را به مشاركت با عوامل خارج از شركت گسترش ميدهد . هر تغييري در زنجيره تامين بايد به اطلاع شركا برسد و در كل زنجيره پياده شود . در اين قسمت عمليات پشتيبان فرايندهاي زنجيره تامين بيان مي شوند .
Ø سازماندهي تغييرات و نقش عملكردها در تغييرات زنجيره تامين
Ø فرايند مشاركتي براي طراحي مجدد زنجيره تامين
Ø اجراي ارزيابي ها و نقش آنها
Ø جايگاه عملكرد مديريت زنجيره تامين درون شركت
3- طراحي زنجيره تامين براي سوددهي استراتژيك :
مديريت زنجيره تامين ، مشاركت موثر عوامل خارج از شركت را ايجاب ميكند . اما ارتباط هر شركت با شركتهاي خارج از آن بسيار مشكلزاست . در مورد شركا دقت به موارد زير ضروري است:
Ø مركز رقابت : هدف مديريت زنجيره تامين و انتخاب شركا چه تاثيري بر اهداف رقابتي دارد ؟
Ø انگيزه شركا
Ø ساختار شركا
4- اطلاعات مديريت زنجيره تامين
نقش سيستمهاي اطلاعاتي را در اصلاح زنجيره تامين نبايد ناديده گرفت . اين بخش نقش تكنولوژي را در اصلاح زنجيره تامين نشان ميدهد . تغييرات سيستمي بايد تغييرات (اصلاح) فرايندها و استراتژي شركت را تحتالشعاع قرار دهد .
Ø عناصر سيستم زنجيره تامين
Ø نوآوري تكنولوژيكي
Ø استفاده از وابستههاي نرمافزاري
Ø مشكلات موجود در مراحل پيادهسازي
5- كاهش هزينه زنجيره تامين :
شاخص اصلي بهبودي زنجيره تامين كاهش هزينه است . اين كوششها براي استراتژيها و سياستهاي كارايي انجام ميشود . پنج دليل اصلي هزينهزايي عبارتاند از :
5-1- عدم وضوح فرايند زنجيره تامين
5-2- تغييرات رويههاي داخلي و خارجي شركت
5-3- ضعف موجود در طراحي توليد
5-4- وجود اطلاعات ناقص براي تصميمگيري
5-5- ضعف حلقههاي زنجيره در ارتباط ميان شركا زنجيره تامين
در گام آتي از طرح كلي يك زنجيره تامين خواهيم گفت ...
Borna66
08-25-2012, 10:31 AM
طرح كلي يك زنجيره تامين
به طور كلي زنجيرهتامين زنجيرهاي است كه همه فعاليتهاي مرتبط با جريان كالا و تبديل مواد ، از مرحله تهيه ماده اوليه تا مرحله تحويل كالاي نهايي به مصرفكننده را شامل ميشود . در ارتباط با جريان كالا دو جريان ديگر كه يكي جريان اطلاعات و ديگري جريان منابع مالي و اعتبارات است نيز حضور دارد .محققان و نويسندگان مختلف نگرشها و تعاريف متفاوتي را از زنجيره تامين ارائه كردهاند . برخي زنجيره تامين را در روابط ميان خريدار و فروشنده محدود كردهاند كه چنين نگرشي تنها بر عمليات خريد رده اول در يك سازمان تمركز دارد . گروه ديگري به زنجيره تامين ديد وسيعتري داده و آن را شامل تمام سرچشمههاي تامين (پايگاههاي تامين) براي سازمان ميدانند . با اين تعريف ، زنجيره تامين شامل تمام تامينكنندگان رده اول ، دوم ، سوم و ... خواهد بود . چنين نگرشي به زنجيره تامين ، تنها به تحليل شبكه تامين خواهد پرداخت . ديد سوم ، نگرش زنجيره ارزش پورتر است كه در آن زنجيره تامين شامل تمام فعاليتهاي موردنياز براي ارائه يك محصول يا خدمت به مشتري نهايي است . با نگرش ياد شده به زنجيره تامين ، توابع ساخت و توزيع به عنوان بخشي از جريان كالا و خدمات به زنجيره اضافه ميشود ؛ در واقع با اين ديد ، زنجيره تامين شامل سه حوزه تدارك ، توليد و توزيع است
Borna66
08-25-2012, 10:31 AM
فرايندهاي عمده مديريت زنجيره تامين كدامند ؟
مديريت زنجيره تامين داراي سه فرايند عمده است كه عبارتاند از :
1- مديريت اطلاعات
2- مديريت لجستيك
3- مديريت روابط
1- مديريت اطلاعات : امروزه نقش ، اهميت و جايگاه اطلاعات براي همگان بديهي است . گردش مناسب و انتقال صحيح اطلاعات باعث ميشود تا فرايندها موثرتر و كاراتر گشته و مديريت آنها آسانتر گردد . در بحث زنجيره تامين -همانگونه كه گفته شد- اهميت موضوع هماهنگي در فعاليتها بسيار حائز اهميت است . اين نكته در بحث مديريت اطلاعات در زنجيره ، مديريت سيستمهاي اطلاعاتي و انتقال اطلاعات نيز صحت دارد . مديريت اطلاعات هماهنگ و مناسب ميان شركا باعث خواهد شد تا تاثيرات فزايندهاي در سرعت ، دقت ، كيفيت و جنبههاي ديگر وجود داشته باشد . مديريت صحيح اطلاعات موجب هماهنگي بيشتر در زنجيره خواهد شد . به طور كلي در زنجيره تامين ، مديريت اطلاعات در بخشهاي مختلفي تاثيرگذار خواهد بود كه برخي از آنهاعبارتاند از :
مديريت لجستيك (انتقال ، جابجايي ، پردازش و دسترسي به اطلاعات لجستيكي براي يكپارچهسازي فرايندهاي حملونقل ، سفارشدهي و ساخت ، تغييرات سفارش ، زمانبندي توليد ، برنامههاي لجستيك و عمليات انبارداري) ؛ تبادل و پردازش دادهها ميان شركا (مانند تبادل و پردازش اطلاعات فني ، سفارشات و ...) ؛ جمعآوري و پردازش اطلاعات براي تحليل فرايند منبعيابي و ارزيابي ، انتخاب و توسعه تامينكنندگان ؛ جمعآوري و پردازش اطلاعات عرضه و تقاضا و ... براي پيشبيني روند بازار و شرايط آينده عرضه و تقاضا ؛ ايجاد و بهبود روابط بين شركا.چنانچه پيداست ، مديريت اطلاعات و مجموعه سيستمهاي اطلاعاتي زنجيره تامين ميتواند بر روي بسياري از تصميمگيريهاي داخلي بخشهاي مختلف زنجيره تامين موثر باشد كه اين موضوع حاكي از اهميت بالاي اين مولفه در مديريت زنجيره تامين است.
2- مديريت لجستيك : در تحليل سيستمهاي توليدي (مانند صنعت خودرو) ، موضوع لجستيك بخش فيزيكي زنجيره تامين را دربر مي گيرد . اين بخش كه كليه فعاليتهاي فيزيكي از مرحله تهيه ماده خام تا محصول نهايي شامل فعاليتهاي حملونقل ، انبارداري ، زمانبندي توليد و ... را شامل ميشود ، بخش نسبتا بزرگي از فعاليتهاي زنجيره تامين را به خود اختصاص ميدهد . در واقع محدوده لجستيك تنها جريان مواد و كالا نبوده بلكه محور فعاليتهاي زنجيره تامين است كه روابط و اطلاعات ، ابزارهاي پشتيبان آن براي بهبود در فعاليتها هستند .
3- مديريت روابط : فاكتوري كه ما را به سمت فرجام بحث راهنمايي ميكند و شايد مهمترين بخش مديريت زنجيره تامين به خاطر ساخت و فرم آن باشد ، مديريت روابط در زنجيره تامين است . مديريت روابط تاثير شگرفي بر همه زمينههاي زنجيره تامين و همچنين سطح عملكرد آن دارد . در بسياري از موارد ، سيستمهاي اطلاعاتي و تكنولوژي موردنياز براي فعاليتهاي مديريت زنجيره تامين به سهولت در دسترس بوده و ميتوانند دريك دوره زماني نسبتا كوتاه تكميل و به كار گمارده شوند . اما بسياري از شكستهاي آغازين در زنجيره تامين ، معلول انتقال ضعيف انتظارات و توقعات و نتيجه رفتارهايي است كه بين طرفين درگير در زنجيره به وقوع ميپيوندد . علاوه بر اين ، مهمترين فاكتور براي مديريت موفق زنجيره تامين ، ارتباط مطمئن ميان شركا در زنجيره است ، به گونهايكه شركا اعتماد متقابل به قابليتها و عمليات يكديگر داشته باشند . كوتاه سخن اين كه درتوسعه هر زنجيره تامين يكپارچه ، توسعه اطمينان و اعتماد در ميان شركا و طرح قابليت اطمينان براي آنها از عناصر بحراني و مهم براي نيل به موفقيت است .
در گام آتي از فازهاي اصلي مديريت زنجيره تامين خواهيم گفت ...
Borna66
08-25-2012, 10:31 AM
فازهاي اصلي مديريت زنجيره تامين كدامند ؟
فاز اول : طراحي مفهومي
فاز اول نشاندهنده استراتژي ساخت است . در اين فاز نحوه اداره سازمان با ايجاد يك تصوير براي آينده و ايجاد يك ساختار براي پيادهسازي تعيين ميشود . براي فرايندهاي فاز اول ، يك مدل ويژه سازمان لازم است كه از يك سازمان به سازمان ديگر متفاوت است . بحث اصلي در اين فاز طراحي مفهومي است كه مدركي براي تصديق و اجراي دو فاز ديگر است . هدف از اجراي اين فاز درك جزييات مربوط به هزينهها و شناخت سيستم و منافع پيادهسازي scm است .
فاز دوم : طراحي جزييات و تست
اين فاز ميتواند همزمان با فاز اول و سوم اجرا شود . يعني جزييات طراحي ميشود و به طور همزمان راهحلها در دنياي واقعي تست ميشوند . در اين فاز ايجاد تغييرات در ساختار سازمان و در نظر گرفتن آنها براي پيادهسازي در سيستم به منظور پشتيباني طراحي زنجيره تامين جديد توصيه ميشود .
فاز سوم : پيادهسازي
در اين فاز در ادامه فاز دوم ، زمانبندي پيادهسازي دورههاي بلندمدت عمليات و تغييرات در سيستم به منظور ايجاد تسهيلات انجام ميگردد .
در گام آتي از ارتباط فناوري اطلاعات و مديريت زنجيره تامين خواهيم گفت ...
Borna66
08-25-2012, 10:32 AM
فناوري اطلاعات و مديريت زنجيره تامين
مديريت زنجيره تامين بر رويكردي مشتريمحور استوار است . بر اين اساس ، ارتباط به موقع و كامل بين همه عناصر زنجيره براي اطلاع از نيازهاي مشتري و ميزان تامين نيازها از ضروريات زنجيره است . براي تسهيل جريان اطلاعات و مديريت دقيق آن بستري مناسبي از نرمافزارها و سيستمهاي اطلاعاتي يكپارچه و شبكههاي اكسترانت و اينترانت موردنياز است . با بكارگيري تجارت الكترونيك در زنجيره تامين ميتوان بر مبناي مدل B2B و B2E براي توصيف عمليات خريد ، فروش و مبادله محصــولات ، خدمات و اطلاعات ، از شبكههاي رايانهاي و به خصوص اينترنت بهره جست .برمبناي مدلي ديگر از تجارت الكترونيك (E-Commerce) شركتهاي همكار در يك زمينه به خصوص ، از طريق شبكههاي الكترونيكي ميتوانند به همكاري و اشتراك مساعي بپردازند ؛ چنين همكاري اغلب بين شركتهــاي حاضر در يك زنجيره تامين اتفاق ميافتد .به طور كلي مديريت زنجيره تامين يكي از زيرساختارهاي پيادهسازي تجارت الكترونيك است . از ديد صنعتي ، تجارت الكترونيكي بين بنگاهها عمدتا در صنايعي رخ ميدهد كه زنجيره تامين در آنجا شكل گرفته باشد . يك توليدكننده همواره عاملي است كه در وسط فرايند فعاليت اقتصادي قرار دارد . توليدكننده ، خود خريدار كالا از تامينكنندگان خود و فروشنده كالايي جديد به خريداران خود است . چون فروشنده به توليدكننده ، خود تامينكنندگاني دارد و ضمنا خريدار كالا نيز ممكن است خود مشترياني داشته باشد ، ما با زنجيرهاي از بنگاهها روبهرو هستيم كه هر كدام هم خريدار و هم فروشنده هستند ؛ اين مجموعه شبيه به زنجير است ، زيرا همه به هم وابسته هستند . با مديريت درست زنجيره تامين همه عناصر موجود در زنجيره منتفع شده و ضمنا با ارايه كالاي مرغوب و ارزان جامعه را نيز منتفع ميكند . از همين روست يكي از مسايل مهم صنايع در كشورهاي پيشرفته مديريت زنجيره تامين (SCM) است . يكي از عناصر مهم مديريت زنجيره خودكارسازي امر خريد و فروش بين اعضاي زنجيره است . اين امر آن قدر مهم و حياتي است كه حتي قبل از ظهور اينترنت ، صنايع خودروسازي و هوافضايي كه بزرگترين و پيچيدهترين زنجيرههاي تامين را دارند ، خود با صرف هزينه گزاف اقدام به ايجاد شبكه كرده بودند . در حال حاضر استاندارد EDI كه امروزه با كمك سازمان جهاني استانداردها در محيط اينترنت و بر بستر استاندارد XML براي امور تجاري در حال كاربرد است ، از همين شبكههاي اختصاصي به وجود آمده است . براي مديريت زنجيره تامين ، پايداري زنجيره يك عامل مهم و حياتي است و معمولا اشكال پيچيده ، كارآمد و پايدار مديريت زنجيره تامين تنها در بنگاههاي بزرگ اقتصادي ديده ميشود . درحال حاضر در كشور ما در اين زمينه كمبود جدي وجود دارد ؛ از يك طرف تعداد بنگاههاي اقتصادي بزرگ در كشور بسيار كم است . اين تعداد كم هم عمدتا ماهيتي غيرخصوصي دارند و بنابراين خود با مشكل پايداري در مواجه با مسايل سياسي روبهرو هستند . از طرف ديگر تعداد زنجيرههاي تامين پايدار نيز در كشور بسيار كم است ؛ دو نمونه قابل ذكر را ميتوان صنعت خودرو و صنايع نفت كشور دانست .منبع: مرجع متخصصین ایران
Powered by vBulletin™ Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.