shima_glk
01-08-2012, 11:10 AM
گردآوری کلمات کلیدی
لیستی از علائق و مهارتهای خود بصورت کلمات کلیدی یا تخصصی تهیه کرده و به این بیاندیشید که چطور و در کجای رزومه میتوانید از این کلمات استفاده کنید. سپس هنگام نگارش رزومه از این لیست استفاده نمائید.
از عکس استفاده نکنید!
توصیه میشود جز به درخواست کارفرما، از عکس پرسنلی خود در رزومه استفاده ننمائید. اینکار به دلیل جلوگیری از قضاوتهای اشتباه توصیه میگردد چرا که گاهی بعضی از خوانندگان رزومه از روی عکس اقدام به قضاوت عجولانه در مورد ویژگیهای فردی متقاضی جویای کار نموده و به اصطلاح خود سعی بر روانشناسی چهره دارند که این نوع قضاوتها در بسیاری از موارد سطحی و نادرست میباشند. بطور مثال عکسی که از دید صاحب آن چهره عادی وی محسوب میشود از دید کارفرمای ناشناس چهره ای شاد، بیخیال و شوخ طبع شناسایی شده و لذا تصمیم می گیرد که از این شخص برای انجام اموری که به جدیت و قاطعیت نیازمند است، استفاده نشود. چرا که کارفرما به غلط اینطور میپندارد که شخص متقاضی بیش از حد چهره ای شاد و دوستانه داشته و احتمالاً نمیتواند به اندازه کافی قاطع بوده و یا سایر قضاوتهای سطحی از این دست! پس بی دلیل خود را در معرض قضاوت اشتباه قرار ندهید.
رزومه باید مرتبط و هدفمند باشد
یک رزومه مؤثر و کارا بطور هدفمند و برای شغلی خاص طراحی شده است. رزومه را مرتبط بنویسید و از نگارش به شکل کلی و ارسال دسته ای رزومه به کارفرمایانی که نیازهای متفاوتی دارند بپرهیزید. برای پیدا کردن شغلهایی که نیاز به تجربه یا تخصص ویژه دارند باید رزومه را مرتبط با نیاز آن شغل نوشت و معمولاً کلی گویی شما را از مرتبط گویی دور خواهد نمود. کارفرمایان مایلند ببینند که متقاضی جویای کار فقط بدنبال نوع خاصی از مشاغل بوده و تجربیات وی مرتبط با همان شغل هست. مسلماً یک مدیر مالی جویای حسابدار، رویکرد بهتری نسبت به یک حسابدار با سابقه دارد تا یک کارمند اداری – حتی با سابقه بیشتر – که حاضر به انجام هر نوع شغل اداری از جمله حسابداری بوده و هست. اگر آمادگی لازم برای انجام مشاغل مختلف و غیر مرتبط را دارید، بیش از یک رزومه تهیه کنید و در هر کدام از آنها بر روی سوابق کاری مرتبط با هر شغل تأکید کنید. سپس هرکدام از رزومهها را برای کارفرمای مربوطه ارسال نمائید.
مسئولیتهای خود را درست شرح دهید
این مهم است که در قسمت سوابق کاری به جای بسنده کردن به لیستی از وظایف و مسئولیتهای پیشین، به ذکر نوع همکاری و سایرین و نحوه تعامل خود با سمت یا مسئولیت محوله بپردازید. یعنی بگوئید که چطور در انجام مسئولیت خود موفق بوده اید و اینکه از انجام امور محوله چه چیزی عاید کارفرمای شما گردید. بطور مثال به جای ذکر “… طراحی و پیاده سازی وب سایت برای شرکت” میتوانید اینطور توضیح دهید که ” … انجام خلاقانه پروژه احداث وب سایت برای شرکت که بدلیل طراحی مؤثر و کاربر پسندانه و امکان فروش آنلاین سبب بالا رفتن آمار فروش محصولات شرکت گردید”. در جمله بندی از کلمات کلیدی مد نظر کارفرمایان و همچنین افعال پویا استفاده نمائید. قطعاً کارفرمایان در قسمت توضیحات مربوط به شغل مورد نیاز از کلماتی استفاده نموده اند که میتوان از آنها برای مرتبط ساختن سوابق پیشین خود با نیاز کارفرمای جدید، بعنوان کلمات کلیدی یا طلایی بهره جست.
رزومه تان را بازخوانی کنید
رزومه تان را دهها بار خوانده و چک کنید و از عدم وجود غلط املایی و نگارشی در آن مطمئن شوید. از دوستان و همکاران جهت بازخوانی رزومه تان کمک بگیرید و از آنها بخواهید تا منتقدانه برداشت خود را در زمینه نوع انتخاب کلمات، املاء و انشاء رزومه بیان کنند.
شفاف و موجز بنویسید
شفاف و صریح بنویسید و از جملات کوتاه برای بیان مطالب استفاده کنید. کارفرمایان معمولاً فرصت زیادی برای خواندن حجم انبوهی از کلمات را ندارند و ترجیح میدهند بشکلی سریع و موجز از توانایی و سوابق متقاضیان آگاه شوند. دقت داشته یاشید که مرحله رزومه خوانی توسط کارفرمایان در واقع اسکن نمودن رزومه یا مرور کلی از بالا تا پایین صفحه است. آنها فقط مطالبی را با دقت بیشتر میخوانند که نظرشان را بطور خاص جلب کرده باشد.
گرافیست رزومه خود باشید
رزومه باید از لحاظ بصری مرتب و خوانا جلوه کند. پس از نوشتن مطالب رزومه آنرا صفحه بندی و ویرایش نمایید. جملات را شلوغ و درهم ننویسید. استفاده از فضای سفید بین پاراگرافها، جداول نامرئی و همچنین بالت پوینت (توپ نشان) نویسی، به چشم خواننده این فرصت را میدهد که مطالب را بهتر و هر چیز را در جای خود ببیند. استفاده از نرم افزارهای ویراستاری کامپیوتری نظیر Microsoft Office Word امکانات بسیاری را در این زمینه در اختیارتان قرار میدهد.
رزومه را با نرم افزار تایپ کنید
برای نوشتن رزومه از نرم افزار و کامپیوتر استفاده نمایید و دقت داشته باشید که نوع فونتهای بکار گرفته شده یکسان و اندازه آن استاندارد و برای هر نوع چشمیخوانا باشد. اندازه فونت ۱۱ الی ۱۴ مناسب توصیه میشود.
انتخاب فونت یا قلم مناسب
در هنگام ارسال یا انتقال فایل الکترونیکی رزومه، دقت داشته باشید که از فونت یا قلمهای متداول استفاده نمائید چرا که در صورت عدم موجود بودن فونت بکار گرفته شده بر روی کامپیوتر مقصد، نوشته جور دیگر و با فونت یا قلم پیش فرض نمایان میشود. برای رهایی از این تغییر نا خواسته پیشنهاد میگردد پس از اتمام نگارش رزومه آنرا بصورت فایل غیر قابل تبدیل PDF در آورده و سپس انتقال دهید.
صادق باشید
در هنگام تنظیم و نگارش رزومه در بیان حقایق مربوط به تواناییها و سوابق تان اغراق ننمایید. دقت داشته باشید که موارد ذکر شده در رزومه اساس سوالاتی است که کارفرما ممکن است در مصاحبه از شما بپرسد و لذا بهتر و حرفه ای تر اینست که نسبت به هر یک از موارد مورد ادعا اشراف کافی داشته باشید.
عناوین درست و مرتبط انتخاب کنید
در نوع انتخاب تیتر برای هر مورد از آیتمهای سوابق کاریتان دقت کنید. عناوین باید تا جای ممکن به شغل جدیدی که به دنبالش هستید مرتبط باشند.
لیستی از علائق و مهارتهای خود بصورت کلمات کلیدی یا تخصصی تهیه کرده و به این بیاندیشید که چطور و در کجای رزومه میتوانید از این کلمات استفاده کنید. سپس هنگام نگارش رزومه از این لیست استفاده نمائید.
از عکس استفاده نکنید!
توصیه میشود جز به درخواست کارفرما، از عکس پرسنلی خود در رزومه استفاده ننمائید. اینکار به دلیل جلوگیری از قضاوتهای اشتباه توصیه میگردد چرا که گاهی بعضی از خوانندگان رزومه از روی عکس اقدام به قضاوت عجولانه در مورد ویژگیهای فردی متقاضی جویای کار نموده و به اصطلاح خود سعی بر روانشناسی چهره دارند که این نوع قضاوتها در بسیاری از موارد سطحی و نادرست میباشند. بطور مثال عکسی که از دید صاحب آن چهره عادی وی محسوب میشود از دید کارفرمای ناشناس چهره ای شاد، بیخیال و شوخ طبع شناسایی شده و لذا تصمیم می گیرد که از این شخص برای انجام اموری که به جدیت و قاطعیت نیازمند است، استفاده نشود. چرا که کارفرما به غلط اینطور میپندارد که شخص متقاضی بیش از حد چهره ای شاد و دوستانه داشته و احتمالاً نمیتواند به اندازه کافی قاطع بوده و یا سایر قضاوتهای سطحی از این دست! پس بی دلیل خود را در معرض قضاوت اشتباه قرار ندهید.
رزومه باید مرتبط و هدفمند باشد
یک رزومه مؤثر و کارا بطور هدفمند و برای شغلی خاص طراحی شده است. رزومه را مرتبط بنویسید و از نگارش به شکل کلی و ارسال دسته ای رزومه به کارفرمایانی که نیازهای متفاوتی دارند بپرهیزید. برای پیدا کردن شغلهایی که نیاز به تجربه یا تخصص ویژه دارند باید رزومه را مرتبط با نیاز آن شغل نوشت و معمولاً کلی گویی شما را از مرتبط گویی دور خواهد نمود. کارفرمایان مایلند ببینند که متقاضی جویای کار فقط بدنبال نوع خاصی از مشاغل بوده و تجربیات وی مرتبط با همان شغل هست. مسلماً یک مدیر مالی جویای حسابدار، رویکرد بهتری نسبت به یک حسابدار با سابقه دارد تا یک کارمند اداری – حتی با سابقه بیشتر – که حاضر به انجام هر نوع شغل اداری از جمله حسابداری بوده و هست. اگر آمادگی لازم برای انجام مشاغل مختلف و غیر مرتبط را دارید، بیش از یک رزومه تهیه کنید و در هر کدام از آنها بر روی سوابق کاری مرتبط با هر شغل تأکید کنید. سپس هرکدام از رزومهها را برای کارفرمای مربوطه ارسال نمائید.
مسئولیتهای خود را درست شرح دهید
این مهم است که در قسمت سوابق کاری به جای بسنده کردن به لیستی از وظایف و مسئولیتهای پیشین، به ذکر نوع همکاری و سایرین و نحوه تعامل خود با سمت یا مسئولیت محوله بپردازید. یعنی بگوئید که چطور در انجام مسئولیت خود موفق بوده اید و اینکه از انجام امور محوله چه چیزی عاید کارفرمای شما گردید. بطور مثال به جای ذکر “… طراحی و پیاده سازی وب سایت برای شرکت” میتوانید اینطور توضیح دهید که ” … انجام خلاقانه پروژه احداث وب سایت برای شرکت که بدلیل طراحی مؤثر و کاربر پسندانه و امکان فروش آنلاین سبب بالا رفتن آمار فروش محصولات شرکت گردید”. در جمله بندی از کلمات کلیدی مد نظر کارفرمایان و همچنین افعال پویا استفاده نمائید. قطعاً کارفرمایان در قسمت توضیحات مربوط به شغل مورد نیاز از کلماتی استفاده نموده اند که میتوان از آنها برای مرتبط ساختن سوابق پیشین خود با نیاز کارفرمای جدید، بعنوان کلمات کلیدی یا طلایی بهره جست.
رزومه تان را بازخوانی کنید
رزومه تان را دهها بار خوانده و چک کنید و از عدم وجود غلط املایی و نگارشی در آن مطمئن شوید. از دوستان و همکاران جهت بازخوانی رزومه تان کمک بگیرید و از آنها بخواهید تا منتقدانه برداشت خود را در زمینه نوع انتخاب کلمات، املاء و انشاء رزومه بیان کنند.
شفاف و موجز بنویسید
شفاف و صریح بنویسید و از جملات کوتاه برای بیان مطالب استفاده کنید. کارفرمایان معمولاً فرصت زیادی برای خواندن حجم انبوهی از کلمات را ندارند و ترجیح میدهند بشکلی سریع و موجز از توانایی و سوابق متقاضیان آگاه شوند. دقت داشته یاشید که مرحله رزومه خوانی توسط کارفرمایان در واقع اسکن نمودن رزومه یا مرور کلی از بالا تا پایین صفحه است. آنها فقط مطالبی را با دقت بیشتر میخوانند که نظرشان را بطور خاص جلب کرده باشد.
گرافیست رزومه خود باشید
رزومه باید از لحاظ بصری مرتب و خوانا جلوه کند. پس از نوشتن مطالب رزومه آنرا صفحه بندی و ویرایش نمایید. جملات را شلوغ و درهم ننویسید. استفاده از فضای سفید بین پاراگرافها، جداول نامرئی و همچنین بالت پوینت (توپ نشان) نویسی، به چشم خواننده این فرصت را میدهد که مطالب را بهتر و هر چیز را در جای خود ببیند. استفاده از نرم افزارهای ویراستاری کامپیوتری نظیر Microsoft Office Word امکانات بسیاری را در این زمینه در اختیارتان قرار میدهد.
رزومه را با نرم افزار تایپ کنید
برای نوشتن رزومه از نرم افزار و کامپیوتر استفاده نمایید و دقت داشته باشید که نوع فونتهای بکار گرفته شده یکسان و اندازه آن استاندارد و برای هر نوع چشمیخوانا باشد. اندازه فونت ۱۱ الی ۱۴ مناسب توصیه میشود.
انتخاب فونت یا قلم مناسب
در هنگام ارسال یا انتقال فایل الکترونیکی رزومه، دقت داشته باشید که از فونت یا قلمهای متداول استفاده نمائید چرا که در صورت عدم موجود بودن فونت بکار گرفته شده بر روی کامپیوتر مقصد، نوشته جور دیگر و با فونت یا قلم پیش فرض نمایان میشود. برای رهایی از این تغییر نا خواسته پیشنهاد میگردد پس از اتمام نگارش رزومه آنرا بصورت فایل غیر قابل تبدیل PDF در آورده و سپس انتقال دهید.
صادق باشید
در هنگام تنظیم و نگارش رزومه در بیان حقایق مربوط به تواناییها و سوابق تان اغراق ننمایید. دقت داشته باشید که موارد ذکر شده در رزومه اساس سوالاتی است که کارفرما ممکن است در مصاحبه از شما بپرسد و لذا بهتر و حرفه ای تر اینست که نسبت به هر یک از موارد مورد ادعا اشراف کافی داشته باشید.
عناوین درست و مرتبط انتخاب کنید
در نوع انتخاب تیتر برای هر مورد از آیتمهای سوابق کاریتان دقت کنید. عناوین باید تا جای ممکن به شغل جدیدی که به دنبالش هستید مرتبط باشند.