Borna66
06-19-2011, 01:31 PM
دانشگاهها را مي توان آغاز کننده راهي جديد براي افرادي دانست که بزرگترين خواسته آنها تحصيل علوم به صورت تخصصي است. در طول سالهاي متمادي روشهاي تدريس موجود در موسسات آموزش عالي جهان متحول و تلاش شده است از تکنولوژيهاي جديد براي بهتر شدن تحصيل استفاده شود.
امروز نميتوان با اتکا به روشهاي سنتي امور را پيش برد و ورود به عرصه جديد IT زمينههاي متعددي از جمله تحصيل را پيش روي ما قرار مي دهد.
آموزش مجازي (virtual learning) يا آموزش از راه دور Distance Learning دريچه تازهاي براي بشريت گشود که هر فردي ازهر کجاي دنيا با هر سطح سوادي بتواند در جهت بالا بردن سطح دانش خود اقدام و بدون رعايت فاصله ها و حد و مرزها به بار علمي خود بيافزايد.
اگر چه در روش آموزش مجازي به راحتي مي توان خود را با درس و کلاس تطبيق داد و در هر ساعتي از شبانه روز به کلاس دسترسي داشت و از آن استفاده کرد؛ اما نبود اينترنت پرسرعت در بسياري از مناطق کشور، قطع ناگهاني سيستم آموزش درحين تدريس استاد، عدم هماهنگي در توليد محتوا و دروس با درسي که استاد در کلاس ارايه مي دهد و تجربه نکردن يک محيط آموزشي توسط دانشجو از مهمترين نقاط ضعف اين شيوه تحصيل است.
به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه اصفهان، در اين راستا معايب و مزاياي اين نوع آموزش را با توجه به شرايط دانشجويان از چند تن از اساتيد جويا شديم.
برخي از دانشجويان نياز به تعامل مستقيم و با استاد دارند
نبايد انتظار داشت که در آينده آموزش مجازي جايگزين روش سنتي شود
فاطمه عاصمي يک استاد کتابداري مرکز آموزشهاي الکترونيکي دانشگاه اصفهان در گفتوگويي با خبرنگار ايسنا، با بيان اينکه نبايد انتظار داشت که در آينده آموزش به روش مجازي جايگزين روش سنتي شود، گفت: برخي از دانشجويان از نظر روانشناختي ذاتي نياز به تعامل مستقيم با استاد دارند و تحصيل به اين روش براي اين گروه نامناسب است.
آمادگي دانشجو براي ورود به اين طرح بايد سنجيده شود
وي برگزاري يک آزمون اوليه را براي ورود به اين نوع آموزش ضروري دانست و ادامه داد: بيشتر دانشگاههاي پيشرفته دنيا با برگزاري يک آزمون در زمينه روانشناسي دانشجو و همينطور ميزان اطلاعات وي در مورد استفاده از شبکه، آمادگي دانشجو را براي ورود به اين طرح سنجش مي کنند.
عاصمي اظهار کرد: افرادي که در اين دورهها شرکت ميکنند بيشتر يا شاغل يا ساکن شهر دورافتادهاي هستند که نميتوانند مسافرت کنند و معمولا اين گروه از دانشجويان چون با علاقه اين نوع آموزش را انتخاب ميکنند موفق هستند.
آموزش الكترونيكي در راستاي تحقق اهداف دولت الكترونيك شكل گرفته است
به گزارش ايسنا، علي صنايعي مدير مركز آموزشهاي الكترونيكي دانشگاه اصفهان نيز در گفتوگويي با خبرنگار ايسنا، با بيان اينكه آموزش الكترونيكي در راستاي تحقق اهداف دولت الكترونيك شكل گرفته است، گفت: اين طرح در مهر ماه سال 1380به كوشش مرحوم دكتر قواميان به ثبت رسيد.
وي تصريح کرد: در سالهاي ابتدايي اجراي اين طرح در دانشگاه اصفهان تنها درس تجارت الكترونيكي ارايه مي شد، اما با تلاشهاي صورت گرفته دانشگاه در سال 88 توانست در سه رشته "MBA،EMBA"وكتابداري و اطلاع رساني در مقطع كارشناسي ارشد نيز دانشجو پذيرش كند.
در آموزش مجازي دانشگاهها بايد با يکديگر تعامل داشته باشند
مدير مركز آموزشهاي الكترونيكي دانشگاه اصفهان در خصوص خودكفايي دانشگاهها در اين نوع آموزش افزود: بايد دانشگاهها با يکديگر تعامل داشته باشند چون تبادل ايدهها و تفاوت آنها و ارايه درسهاي متفاوت با انديشههاي متفاوت در ارتقاء و پيشرفت دانشجو تاثيرگذار خواهد بود.
وي استقبال متقاضيان از تحصيل به شيوه آموزشهاي الکترونيکي را مثبت ارزيابي كرد و افزود: در سال تحصيلي 90-89 در هر دو ترم در دانشگاه اصفهان پذيرش دانشجو داشتهايم كه اين امر روندي صعودي را در اجراي اين شيوه در دانشگاه نشان ميدهد.
صنايعي در مورد روش تشكيل كلاسها، گفت: تمام كلاسها تنها به صورت مجازي و كاملا الكترونيكي برگزار نميشود، بلكه تلفيقي از روش جديد كلاسهاي مجازي و حضوري است.
وي ادامه داد: دانشجو بايد استاد را ببيند و رابطه عاطفي بين آنها برقرار شود تا بازدهي اين نوع آموزش بالا رود.
كاهش معضلات اعصاب و روان و هزينههاي تحصيل از نقاط قوت آموزش مجازي است
مدير مركز آموزشهاي الكترونيكي دانشگاه اصفهان صرفه جويي در زمان و مكان، كم تر شدن ترافيك و آلودگي هوا و كاهش معضلات اعصاب و روان و هزينههاي تحصيل را از نقاط قوت اين طرح بر شمرد و افزود: البته هزينه اوليه براي دانشگاه بالاست چون بايد توليد محتوا كند، اما هزينهها در بلند مدت بسيار كاهش مييابد.
مهمترين ضعف اين طرح را عدم حضور دانشجويان در كلاس درس است
وي مهمترين ضعف اين طرح را عدم حضور دانشجويان در كلاس درس عنوان كرد و گفت: دانشگاه تلاش كرده با برگزاري كلاسهاي رفع اشكال حضوري اين ضعف را تا حد امكان بر طرف كند.
صنايعي هم چنين با توجه به ضرورت استفاده از اينترنت در شيوه آموزش الکترونيکي، خاطرنشان کرد: متاسفانه پهناي باند در کشور بسيار پايين است و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بايد در اين خصوص اقدام کند و پهناي باند را افزايش دهد.
بيشتر آموزشها بايد درآيندهاي نزديك مجازي باشد
مدرك تحصيلي دورههاي مجازي معتبر است
وي در خصوص آينده اين نوع آموزش گفت: همانطور كه بانكها و تجارت به سرعت به سمت الكترونيكي شدن حركت مي كنند بيشتر آموزش ها نيز بايد درآينده اي نزديك مجازي باشد، اما آموزش سنتي از بين نخواهد رفت.
مدير مركز آموزشهاي الكترونيكي دانشگاه اصفهان درباره اعتبار مدرك ارايه شده توسط مركز آموزشهاي الكترونيكي خاطرنشان كرد: به دليل اينكه پذيرش دانشجو از طريق كنكور سراسري است مدرك پايان تحصيلات براي وزارت علوم و تحقيقات و فناوري معتبر است.
امروز نميتوان با اتکا به روشهاي سنتي امور را پيش برد و ورود به عرصه جديد IT زمينههاي متعددي از جمله تحصيل را پيش روي ما قرار مي دهد.
آموزش مجازي (virtual learning) يا آموزش از راه دور Distance Learning دريچه تازهاي براي بشريت گشود که هر فردي ازهر کجاي دنيا با هر سطح سوادي بتواند در جهت بالا بردن سطح دانش خود اقدام و بدون رعايت فاصله ها و حد و مرزها به بار علمي خود بيافزايد.
اگر چه در روش آموزش مجازي به راحتي مي توان خود را با درس و کلاس تطبيق داد و در هر ساعتي از شبانه روز به کلاس دسترسي داشت و از آن استفاده کرد؛ اما نبود اينترنت پرسرعت در بسياري از مناطق کشور، قطع ناگهاني سيستم آموزش درحين تدريس استاد، عدم هماهنگي در توليد محتوا و دروس با درسي که استاد در کلاس ارايه مي دهد و تجربه نکردن يک محيط آموزشي توسط دانشجو از مهمترين نقاط ضعف اين شيوه تحصيل است.
به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه اصفهان، در اين راستا معايب و مزاياي اين نوع آموزش را با توجه به شرايط دانشجويان از چند تن از اساتيد جويا شديم.
برخي از دانشجويان نياز به تعامل مستقيم و با استاد دارند
نبايد انتظار داشت که در آينده آموزش مجازي جايگزين روش سنتي شود
فاطمه عاصمي يک استاد کتابداري مرکز آموزشهاي الکترونيکي دانشگاه اصفهان در گفتوگويي با خبرنگار ايسنا، با بيان اينکه نبايد انتظار داشت که در آينده آموزش به روش مجازي جايگزين روش سنتي شود، گفت: برخي از دانشجويان از نظر روانشناختي ذاتي نياز به تعامل مستقيم با استاد دارند و تحصيل به اين روش براي اين گروه نامناسب است.
آمادگي دانشجو براي ورود به اين طرح بايد سنجيده شود
وي برگزاري يک آزمون اوليه را براي ورود به اين نوع آموزش ضروري دانست و ادامه داد: بيشتر دانشگاههاي پيشرفته دنيا با برگزاري يک آزمون در زمينه روانشناسي دانشجو و همينطور ميزان اطلاعات وي در مورد استفاده از شبکه، آمادگي دانشجو را براي ورود به اين طرح سنجش مي کنند.
عاصمي اظهار کرد: افرادي که در اين دورهها شرکت ميکنند بيشتر يا شاغل يا ساکن شهر دورافتادهاي هستند که نميتوانند مسافرت کنند و معمولا اين گروه از دانشجويان چون با علاقه اين نوع آموزش را انتخاب ميکنند موفق هستند.
آموزش الكترونيكي در راستاي تحقق اهداف دولت الكترونيك شكل گرفته است
به گزارش ايسنا، علي صنايعي مدير مركز آموزشهاي الكترونيكي دانشگاه اصفهان نيز در گفتوگويي با خبرنگار ايسنا، با بيان اينكه آموزش الكترونيكي در راستاي تحقق اهداف دولت الكترونيك شكل گرفته است، گفت: اين طرح در مهر ماه سال 1380به كوشش مرحوم دكتر قواميان به ثبت رسيد.
وي تصريح کرد: در سالهاي ابتدايي اجراي اين طرح در دانشگاه اصفهان تنها درس تجارت الكترونيكي ارايه مي شد، اما با تلاشهاي صورت گرفته دانشگاه در سال 88 توانست در سه رشته "MBA،EMBA"وكتابداري و اطلاع رساني در مقطع كارشناسي ارشد نيز دانشجو پذيرش كند.
در آموزش مجازي دانشگاهها بايد با يکديگر تعامل داشته باشند
مدير مركز آموزشهاي الكترونيكي دانشگاه اصفهان در خصوص خودكفايي دانشگاهها در اين نوع آموزش افزود: بايد دانشگاهها با يکديگر تعامل داشته باشند چون تبادل ايدهها و تفاوت آنها و ارايه درسهاي متفاوت با انديشههاي متفاوت در ارتقاء و پيشرفت دانشجو تاثيرگذار خواهد بود.
وي استقبال متقاضيان از تحصيل به شيوه آموزشهاي الکترونيکي را مثبت ارزيابي كرد و افزود: در سال تحصيلي 90-89 در هر دو ترم در دانشگاه اصفهان پذيرش دانشجو داشتهايم كه اين امر روندي صعودي را در اجراي اين شيوه در دانشگاه نشان ميدهد.
صنايعي در مورد روش تشكيل كلاسها، گفت: تمام كلاسها تنها به صورت مجازي و كاملا الكترونيكي برگزار نميشود، بلكه تلفيقي از روش جديد كلاسهاي مجازي و حضوري است.
وي ادامه داد: دانشجو بايد استاد را ببيند و رابطه عاطفي بين آنها برقرار شود تا بازدهي اين نوع آموزش بالا رود.
كاهش معضلات اعصاب و روان و هزينههاي تحصيل از نقاط قوت آموزش مجازي است
مدير مركز آموزشهاي الكترونيكي دانشگاه اصفهان صرفه جويي در زمان و مكان، كم تر شدن ترافيك و آلودگي هوا و كاهش معضلات اعصاب و روان و هزينههاي تحصيل را از نقاط قوت اين طرح بر شمرد و افزود: البته هزينه اوليه براي دانشگاه بالاست چون بايد توليد محتوا كند، اما هزينهها در بلند مدت بسيار كاهش مييابد.
مهمترين ضعف اين طرح را عدم حضور دانشجويان در كلاس درس است
وي مهمترين ضعف اين طرح را عدم حضور دانشجويان در كلاس درس عنوان كرد و گفت: دانشگاه تلاش كرده با برگزاري كلاسهاي رفع اشكال حضوري اين ضعف را تا حد امكان بر طرف كند.
صنايعي هم چنين با توجه به ضرورت استفاده از اينترنت در شيوه آموزش الکترونيکي، خاطرنشان کرد: متاسفانه پهناي باند در کشور بسيار پايين است و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بايد در اين خصوص اقدام کند و پهناي باند را افزايش دهد.
بيشتر آموزشها بايد درآيندهاي نزديك مجازي باشد
مدرك تحصيلي دورههاي مجازي معتبر است
وي در خصوص آينده اين نوع آموزش گفت: همانطور كه بانكها و تجارت به سرعت به سمت الكترونيكي شدن حركت مي كنند بيشتر آموزش ها نيز بايد درآينده اي نزديك مجازي باشد، اما آموزش سنتي از بين نخواهد رفت.
مدير مركز آموزشهاي الكترونيكي دانشگاه اصفهان درباره اعتبار مدرك ارايه شده توسط مركز آموزشهاي الكترونيكي خاطرنشان كرد: به دليل اينكه پذيرش دانشجو از طريق كنكور سراسري است مدرك پايان تحصيلات براي وزارت علوم و تحقيقات و فناوري معتبر است.