PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : دفاتر خدمات مسافرتي در صنعت ايرانگردي و جهانگردي چه کاره اند؟



cute-baby
05-25-2011, 08:38 PM
دفاتر خدمات مسافرتي (آژانس هاي مسافرتي) در سطح كشور در سه حوزه فروش بليت (بند الف) كه مجوز خود را از سازمان هواپيمايي كشور و شركت رجاء دريافت مي كنند، برنامه ريزي، فروش و اجراي تور (بند ب) كه اين مجوز از طريق سازمان ايرانگردي و جهانگردي مراكز استان ها، حاصل مي شود و بالاخره مجوز بند پ كه شامل برنامه ريزي و انجام تورهاي زيارتي (خروجي) مي شود، توسط سازمان حج و زيارت صادر مي شود، فعاليت مي نمايد. در كل كشور تا كنون حدود۲۰۰۰ آژانس مسافرتي در زمينه هاي فوق موفق به دريافت مجوزهاي لازم شده اند كه از اين تعداد نيمي از آن، در استان تهران متمركز شده اند. اين دفاتر وابسته به بخش هاي خصوصي، دولتي (برخي از وزارتخانه ها و سازمان ها) و عمومي (نظير بنياد مستضعفان و جانبازان، بنياد شهيد و...) هستند كه جاي دارد به بررسي وضعيت فعلي آنها و مشكلات و مسائل متنابه، بپردازيم. 9033
● مديريت و نيروي انساني
مديريت يك آژانس مسافرتي يكي از مهمترين اصولي است كه در هنگام اخذ مجوز و نظارت هاي بعدي در روند فعاليت اين دفاتر بايد بدان توجه شود، تخصص، تجربه و سابقه مطلوب، علاقه واقعي به صنعت جهانگردي از شرايط بسيار مهم در انتخاب و انتصاب يك مدير شايسته محسوب مي شود، كه متأسفانه در كشورمان تا كنون بدان توجه كافي مبذول نشده است، در برخي از مسافرت هاي گروهي داخلي و خارجي، كه خود حضور داشته ام، شخصاً ملاحظه كرده ام كه بسياري از مديران به جاي استفاده از وقت و موقعيت به دست آمده جهت شناسايي جاذبه هاي سياحتي و كسب تجربه و ايده هاي جديد، ترجيح مي دهند كه وقت و فرصت مفيد خود را صرف استراحت، تفريح و يا خريد نمايند، بنابراين به نظر مي رسد بسياري از اين مديران در گذر زمان و تقدير روزگار، ارتباطات درون گروهي و يا دارا بودن سرمايه به دليل سودآوري بالاي اين صنعت (در صورت عملكرد صحيح آن) و... به اين حرفه روي آورده اند، رعايت وقت و عمل به تعهدات نيز يكي از مهمترين اصولي است كه در اين حرفه بايد مورد توجه قرار گيرد، كه در بسياري موارد به آن توجه نمي شود، و اين رويكردها باعث خدشه زدن به جايگاه صنعت ايرانگردي و جهانگردي در داخل و خارج از كشور شده است، وجود يك مديريت شايسته به قدري مهم است كه مي تواند همراه با ارتقاي كمي و كيفي وضعيت آژانس در داخل كشور، اثري مثبت در سطح بين المللي داشته باشد، به طور مثال آژانس آيتو، وابسته به بنياد مستضعفان و جانبازان، كه زماني از ممتازترين تور اپراتورهاي ايران محسوب مي شد و فقط روي برنامه ريزي و اجراي تورهاي ورودي به كشور فعاليت مي كرد، كه ضمن ارز آوري به ميزاني قابل توجه به داخل كشور، اثرگذاري مثبت آن، از بعد فرهنگي _ اجتماعي، قابل تأكيد بود، پس از تغيير مديريت ها، در دو سال اخير از يك تور اپراتور بين المللي تبديل به فروشنده تورهاي خروجي پيش افتاده اي چون تركيه و سوريه شده است، لذا در كنار ساير عوامل مؤثر تأثير سوء مديريت ها در ورشكستگي و بحران اين دفاتر را نمي توان از نظر دور داشت.
به جز مديريت آژانس ها، مديران فني (بليت و تور) و ساير كاركنان نيز از اهميت خاصي برخوردارند، استفاده از نيروهاي جوان و بي تجربه و فاقد آموزش لازم، به علت شادابي فيزيكي و كم توقعي، در برخي از آژانس ها براي جذب بيشتر مشتريان، خود لطمه اي فراوان از نظر حرفه اي به اين صنعت زده است. پايين بودن سطح حقوق كارمندان آژانس ها (جدا از مديران فني) خود مقوله اي ديگر است كه نظر به سخت و حساس بودن اين حرفه بايد به آن توجه خاصي مبذول شود، استفاده از آموزش هاي كوتاه و ميان مدت (تئوري و عملي)، براي كاركنان آژانس ها، معرفي كتاب هاي تخصصي، جهت مطالعه به اين كاركنان و به روز كردن اطلاعات آنان از مقوله هاي ديگري است كه چه از طرف مديران و يا كاركنان، با آن جدي برخورد نمي شود، بازاريابي، تبليغات در آژانس هاي ما، به طور كلي جايگاه واقعي خود را نيافته است و صاحبان اين دفاتر تقريباً با آن بيگانه هستند، بخشي از اين مشكلات مربوط به عملكرد خود واحدها و برخي ديگر مرتبط به سازمان هاي دولتي متولي اين صنعت در كشور، است.
● درجه بندي و سطح فعاليت
طبقه بندي آژانس هاي مسافرتي فقط در ارتباط با نوع مجوزهاي اخذ شده انجام مي گيرد كه اين امر، احتياج مبرمي به بازنگري دارد، آژانس هاي مسافرتي بايد در چند سطح مختلف، همخوان با نحوه و سطح فعاليت آنها، طبقه بندي شوند، بايد فرقي بين تور اپراتور (برنامه ريز و اجراكننده تور) و فروشنده صرف آن باشد، ضمن اين كه بايد ارزيابي مشخصي از تعداد، سطح و نوع تورها (خروجي، ورودي، داخلي) عرضه شده در دسترس باشد، تمامي اين عوامل در طبقه بندي مي توانند مؤثر باشند. به طور مثال در كشور ژاپن كليه دفاتر خدمات مسافرتي بر اساس نوع فعاليت خود، داراي ۳ نوع طبقه بندي هستند، دسته اول شامل دفاتري مي شوند كه برنامه ريزي و فروش تورهاي خارجي و داخلي و ساير خدمات مسافرتي را بر عهده دارند. دسته دوم، دفاتري هستند كه به برنامه ريزي تورهاي داخلي و فروش تورهاي داخلي و خارجي و ساير خدمات مسافرتي مي پردازند. دسته سوم هم فروشنده اين نوع تورها و ساير خدمات مسافرتي هستند.