PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : دیه کامل یک مرد مسلمان: نود میلیون تومان؛ زن مسلمان ۴۵ میلیون تومان!



Borna66
05-18-2011, 11:59 PM
دیه کامل یک مرد مسلمان: نود میلیون تومان؛ زن مسلمان ۴۵ میلیون تومان! (http://www.melli.eu/1390/02/28/%d8%af%db%8c%d9%87-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%84-%db%8c%da%a9-%d9%85%d8%b1%d8%af-%d9%85%d8%b3%d9%84%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%86%d9%88%d8%af-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%aa%d9%88%d9%85%d8%a7%d9%86/)

معاون قضایی دادگستری استان کرمان نرخ یک فقره دیه کامل مرد مسلمان در سال جاری بر اساس استعلام انجام شده، را مبلغ نهصد میلیون ریال اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، رضا طالبی‌زاده افزود: دستورالعمل اعمال نرخ جدید دیه از تاریخ ۱۶ خرداد ماه به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.
وی گفت:‌ این مبلغ در ماه‌های حـرام بـه میزان یک سوم افزایش می‌یابد. به موجب قانون، مبلغ دیه بر اساس تاریخ پرداخت و بعبارت حقوقی “یوم الاداء”محاسبه و دریافت می‌شود.
طالبی‌زاده تاکید کرد: افرادی که بنابر احکام دادگاه‌ها به پرداخت دیه محکوم شده‌اند، تا قبل از تاریخ اعمال نرخ جدید نسبت به پرداخت مبلغ دیه اقدام کنند در غیر این‌صورت مشمول نرخ جدید شده و باید بر اساس آن اقدام کنند.
بنا به گزارش خبرنگار ، خبرنامه ملّی ایرانیان از تهران
ماده ۲۹۷ قانون مجازات اسلامی در ایران میزان دیه “کامل” برای یک “مرد مسلمان” را از شش طریق محاسبه می کند.
مطابق این قانون در صورتی که دادگاه پرداخت دیه را به عنوان بخشی از مجازات تعیین کند، فرد می تواند یکی از این شش روش را برای پرداخت دیه انتخاب کند:
۱- یکصد شتر سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند.
۲ – دویست گاو سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند.
۳ – یک هزار گوسفند سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند.
۴ – دویست دست لباس سالم از حله های یمن.
۵ – یک هزار دینار مسکوک سالم و غیر مغشوش که هر دینار یک مثقال شرعی طلا به وزن ۱۸نخود است.
۶ – ده هزار درهم مسکوک سالم و غیر مغشوش که هر درهم به وزن ۶/۱۲ نخود نقره است.
بدین ترتیب تغییر قیمت خرید و فروش شتر، گاو و گوسفند و نیز سکه و مسکوکات، وزارت دادگستری ایران مطابق قانون با اخذ نظر “ولی امر” و فقهای آن کشور و بازار دام و مسکوکات، میزان جدید دیه را تعیین و جهت اجرا ابلاغ کرده استد.
خون بها در سنن اسلامی در اصل به عنوان مجازاتی ملایم تر برای قتل های عمدی و سهوی و به عنوان جایگزین حکم قصاص وضع شد.
بنا به یکی از احادیث پیامبر اسلام، یک صد شتر خسارتی درست برای پرداخت خون بهاست.

saeidking
05-19-2011, 12:10 AM
این که باید تمام پولمون رو بدیم تا ماشین مون رو بیمه کنیم:97:

اقاقی
05-19-2011, 01:57 PM
عجبا........ نصف قیمت!:240:

amir26arak
06-04-2011, 07:29 PM
با این شرایط فرض کنیم پشت فرمون نشستیم ترموزمون خرابه داره تصادف میشه دو راه هم ببشتر وجود نداره 2 تا خانوم کنار هم ایستادن ویه اقا هم اونور هردو طرف 90 میلیون هستند کدوما رو زیر میکنید
دو نفر رو یا یک نفر رو؟

amir26arak
06-04-2011, 07:48 PM
دیدگاه‌های موجود در میزان دیة غیر مسلمان 3دسته هستند

غیر مسلمان دیه ندارد
ابن حزم اندلسی و... چنین اعتقادی دارند.[48] دلیل آنها این است که ایة قرآن کریم (نساء:‌92) مربوط به مؤمن است و ضمیر «کان» نیز به «مؤمن» برمی‌گردد. بنابراین حکم مذکور در ایه مختصّ مؤمنین است. در ایه اصلاً ذکری از ذمّی یا مستأمن به میان نیامده است؛ بنابراین ایجاب دیه بر مؤمن در خصوص آنها صحیح نیست.[49]

[48] . ابن حزم الهلی؛ ج 10؛ ص 422؛ به نقل از: خالد رشید جمیلی؛ پیشین؛ صص 340 ـ 339.



دیة اهل کتاب نصف دیه مسلمان است و دیه مجوس 800 درهم[26] مالکیه و حنبلیه به این نظر قائل‌اند.
. ر.ک: أمام مالک؛ المدونة الکبری؛ ص 479؛ شرح الخرشی؛ ج 8؛ ص 81؛ و ابن رشد؛ بدایة المجتهد؛ ج 2؛ ص 456 (به نقل از: خالد رشید جمیلی؛ پیشین؛ ص 385).


تساوی دیه غیرمسلمان با دیه مسلمان (فقهاء حنفیه و زیدیه و...)
منبع
تاثیر دین بر میزان دیه (http://www.hawzah.net/hawzah/Magazines/MagArt.aspx?MagazineNumberID=5805&id=58704)

saeidking
06-04-2011, 08:15 PM
با این شرایط فرض کنیم پشت فرمون نشستیم ترموزمون خرابه داره تصادف میشه دو راه هم ببشتر وجود نداره 2 تا خانوم کنار هم ایستادن ویه اقا هم اونور هردو طرف 90 میلیون هستند کدوما رو زیر میکنید
دو نفر رو یا یک نفر رو؟

خب معلومه اگه هیچ راهی نباشه,یک انسان رو(به هرحال کشته شدن یک نفر,بهتر از دو نفره)

سوالت مشکوکه؟:167:

:39:

نگاه
06-05-2011, 06:32 PM
واسه بچه ها چقدر حساب ميشه .بچه كه بالغ و عاقل نشده :105:

ستاره ی سهیل 10
06-06-2011, 01:18 PM
هر دم از این باغ بری میرسد :26:


دیه کامل یک مرد مسلمان: نود میلیون تومان؛ زن مسلمان ۴۵ میلیون تومان! (http://www.melli.eu/1390/02/28/%d8%af%db%8c%d9%87-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%84-%db%8c%da%a9-%d9%85%d8%b1%d8%af-%d9%85%d8%b3%d9%84%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%86%d9%88%d8%af-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%aa%d9%88%d9%85%d8%a7%d9%86/)

amir26arak
06-06-2011, 01:39 PM
45=90

amir26arak
06-07-2011, 06:23 AM
ابتدا از همه دوستان عذر خواهی میکنم ولی آنچه در زیر میآید عین عباراتی است که در قوانین مجازات اسلامی آمده و فکر کنم بر همه لازم است بی پرده پوشی این مسائل را بخوانند تا شک و شبهه ای برایشان باقی نماند
ماده 300 قانون مجازات اسلامی ٍِ بخش دیات
خونبهای قتل زن مسلمان خواه این قتل عمدا صورت گرفته باشد و خواه غیر عمدی پنجاه شتر است.
ماده 435 قانون مجازات اسلامی
خونبهای قطع بیضه چپ یک مرد مسلمان 66 شتر است و خونبهای قطع بیضه راست و 34 شتر . خونبهای قطع هر دو بیضه مرد مسلمان 100 شتر است.
مستند شرعی - علت تفاوت خونبهای میان بیضه چپ و راست روایت عبدالله ابن سنان از حضرت امام جعفر صادق است که فرمود به بیضه چپ دو ثلث دیه کامل تعلق میگیرد زیرا بچه از بیضه چپ بوجود میاید.
ماده 479 قانون مجازات اسلامی - بخش دیات
هر گاه نصف فرج زنی را قطع کنند خونبهای 50 شتر بدان تعلق میگیرد و هر گاه دو نیمه فرج او قطع گردد خونبهای کامل یعنی 100 شتر بدان تعلق میگیرد
سوال اساسی اینجاست که اگر ارزش وجودی خود این مومنه در هر صورت نصف ارزش یک مومن است پس چرا در عوض فرج او بصورت مستقل و جدا از صاحبش درست همان ارزشی را دارد که بیضه یک مرد مومن دارد. یعنی دقیقا دو برابر صاحبش نرخ گذاری میشود . تنها مسئله حل نشده شرعی این است که چگونه میتوان فرج این مخدره را جدا از صاحبش در دادگاه شرع حاضر کرد تا عدالت به تمام و کمال اجرا شود و جای تبعیضی باقی نماند.

amir26arak
06-08-2011, 02:46 PM
نظر ملاصدرا و ملاهادی سبزواری در مورد زنان
ملاصدرا گفته است:
«و منها تولد الحیوانات المختلفه... بعضها للاکل... و بعضها للرکوب و الزینه... و بعضها للحمل... و بعضها للتجمل و الراحه... و بعضها للنکاح... و بعضها للملابس و البیت و الاثاث...»
اسفار اربعه جلد 7 فصل 13 ص 136. مکتبه مصطفوی.

ترجمه:

«و از عنایات الهی در خلقت زمین، تولد حیوانات مختلف است... که بعضی برای خوردن اند... و بعضی برای سوار شدن... و بعضی برای بار کشیدن... و بعضی برای تجمل... و بعضی برای نکاح و آمیزش... و بعضی برای تهیه لباس و اثاث خانه...»


ملاهادی سبزواری نیز در تفسیر این عبارات و در حاشیه ای که بر اثر ملاصدرا نوشته است گفته است:

"فی ادراجها فی سلک الحیوانات ایماء لطیف الی ان النساء لضعف عقولهن و جمودهن علی ادراک الجزئیات و رغبتهن الی زخارف الدنیا، کدن ان یلتحقن بالحیوانات الصامته حقا و صدقاً، اغلبهن سیرتهن الدواب و لکن کساهن صوره الانسان لئلایشمئز عن صحبتهن و یرغب فی نکاحن و من هنا غلب فی شرعنا المطهر جانب الرجال و سلطهم علیهن فی کثیر من الاحکام کالطلاق و النشوز و ادخال الضرر علی الضرر"
همانجا، حاشیه ملاهادی سبزواری.

ترجمه:
"اینکه صدرالدین شیرازی زنان را در عدد حیوانات در آورده است اشاره لطیفی دارد به اینکه زنان به دلیل ضعف عقل و ادراک جزئیات و میل به زیورهای دنیا، حقاً و عدلاً در حکم حیوانات زبان بسته اند. و اغلبشان سیرت چهارپایان دارند ولی به آنان صورت انسان داده اند تا مردان از مصاحبت با آنها متنفر نشوند و در نکاح با آنان رغبت بورزند و به همین دلیل در شرع مطهر مردان را در کثیری از احکام، مثل طلاق و نشوز و... بر زنان چیرگی داده..."
ترجمه ها از،
سروش عبدالکریم، فربه تر از ایدئولوژی، موسسه فرهنگی صراط، 1372، پاورقی برگ 39.