توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تو ایران چند نفر هم اسم شما هستند ؟
مژگان
05-18-2011, 11:35 AM
یک کار جالبی که سایت ثبت احوال کشور کرده اینه که به شما میگه چند نفر هم اسم شما در ایران وجود داره، وارد این لینک (http://www.sabteahval.ir/Default.aspx?tabid=65) که که شدید اسم خودتون رو وارد کنید و بعد اینتر بزنید. نتیجه ای که میاد اولا معنی اسمتون رو میگه و دوما اینکه چند نفر با اسم شما در ایران وجود دارند.
http://pnu-club.com/imported/2011/05/34.gif
اینم نتایج سرچ اسم خودم :
1- مژهها، موی پلک چشم؛ 2- (در اصطلاح عشاق) اشاره به سنان و نیزه و پیکان و تیر که از کرشمه و غمزههای معشوق به هدف سینهی عاشق میرسد، دارد.فراوانی:122626
پ ن : اسمم هم عین خودم تک ه( یه عدد مژی خودشیفته به توان دو )http://pnu-club.com/imported/2011/05/35.gif
Borna66
05-18-2011, 12:03 PM
با سلام
مورده جالی هست و منم رفتم اماره خودم در اوردم:39: و عمراه هیچ کس به اما من نمی رسه و :45:که بدین صور هست
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
اینم تفسیر موضوعی و کامل اسمه طه:112:
اينم هم معني كامل و رسمي اسم خيلي قشنگ :208: بنده يعني طه
كلا طه يعني چي؟
مفسران دربارة حروف مقطعه در قرآن، احتمالهای زیادی را مطرح كردهاند كه یكی از آنها، این است كه طه، نام مبارك پیامبر است، به این دلیل كه در حدیثی از امام صادقآمده است: "طه" از نامهای پیامبر است، معنای آن یا طالب الحق، الهادی الیه; ای كسی كه طالب حقی، و هدایت كننده به سوی آن میباشد. از این حدیثي، چنین استفاده میشود كه "طه"، مركب از دو حرف رمزی است; "طه" اشاره به "طالب حق" و "ها" اشاره به "هادی الیه" است.
علامه طباطبایی; دربارة كلمة "طه"، بیانی دارند كه خلاصهاش این است: شكی نیست كه طه، از نامهای آسمانی پیامبر است، كه مردم قبل از نزول قرآن، نه بدان آگاهی داشتند و نه پیامبر را با آن اسم میخواندند.
این كلمه از یك سو، در لغت معنای وصفی ندارد; یعنی، مانند محمد و احمد نیست كه بر معنایی وصفی دلالت كند، و ازسوی دیگر، بعید است كه نامی بی معنا برای آن حضرت بگذارند كه جز ذات، معنای دیگری در برنداشته باشد;
نتیجه این كه، ناگزیر باید گفت: معنای موجود در "طه" مربوط به آن جناب بوده و با وجود ایشان، تحققپذیر است; پس این كلمه، صفتی از شخصیت باطنی آن جناب بوده كه مختص به خود اوست، و فرد دیگری، آن صفت را ندارد; ازاین رو، میتوان گفت: "طه" نامی از نامهای مخصوص آن جناب است كه به معنای "ای كسی كه به طه خطاب شدی" میباشد; آنگاه به تدریج و بر اثر زیادی استعمال، اسم خاص برای پیامبر اسلامگردید.
البته چون اسمه طه از القاب خاصه پيامبر هست ميشه تمام صفات خوب و نيكوي پيامبر را به به طه نسبت داد.
>>> تفسير جامع قراني در مورد طه
سوره طه بيستمين سوره از قرآن شريف است و بسيار مناسب است كه پيش از آغاز ترجمه و تفسير آن به نكاتى از شناسنامهاش اشاره گردد:
1 - نام اين سوره نام اين سوره مباركه «طه» است. اين واژه مبارك، و اين نام بلند و پر معنويت، از نامهاى الهامبخش پيامبر گرامى صلى الله عليه وآله است؛ و مفهوم آن به گونهاى است كه از ششمين امام نور آوردهاند، بزرگمرد آزاده و حقپرستى است كه مردم را به سوى حق راه مىنمايد: «يا طالب الحق الهادى اليه» و خود پيشتاز و پيشوا و آموزگار و الگوى راه حق و عدالت است، و نام اين سوره از اين واژه و نخستين آيه آن برگرفته شده است.
2 - فرودگاه آن اين سوره به باور همه مفسّران و محدّثان در مكّه و در كنار كهنترين خانه توحيد و تقوا بر قلب پاك پيامبر مهر و علم فرود آمده، و افزون بر اتفاق مفسّران بر اين نكته، كران تا كران آيات يكصد و سى و پنجگانه و محتواى آن نيز - كه بسان ديگر سورههاى «مكّى» از خداشناسى و شناخت معاد و جهان پس از مرگ و حساب و كتاب سخن دارد و فرجام توحيدگرايى و شرك و بيداد را به تابلو مىبرد - گواه اين واقعيت است.
3 - شمار آيات و واژههاى آن لا در مورد شمار آيات اين سوره چهار نظر است: 1 - به باور شاميان اين سوره داراى 140 آيه است. 2 - امّا به باور كوفيان 135 آيه دارد. 3 - از ديدگاه حجازيان شماره آيات آن به 134 آيه مىرسد. 4 - امّا از ديدگاه بصريان داراى 132 آيه است. گفتنى است كه اين سوره داراى 1341 واژه و 5242 حرف است، و مىتوان آيات آن را به بخشهاى دهگانهاى تقسيم نمود.
4 - پاداش تلاوت آن در روايات: 1 - از پيامبر گرامى صلى الله عليه وآله در اين مورد آوردهاند كه فرمود: من قرأها اعطى يوم القيامة ثواب المهاجرين و الانصار. (241) هر كس اين سوره را آن گونه كه بايد، بخواند و بدان عمل كند، در روز رستاخيز، پاداش مهاجرين و انصار، يا ياران مكّى و مدنى پيامبر به او ارزانى خواهد شد. 2 - و نيز آوردهاند كه فرمود: انّ اللّه تعالى قرأ «طه» و «يس» قبل اَن يخلق آدم... فلمّا سمعت الملائكة القرآن قالوا طوبى لأمّةٍ نزل هذا عليها.(242)
خدا دو سوره «طه» و «يس» را دو هزار سال پيش از آفرينش آدم بر فرشتگان بيان فرمود، و آنان هنگامى كه اين آيات را شنيدند يكصدا گفتند: خوشا به حال جامعه و مردمى كه اين آيات و اين سورهها بر آنان فرستاده مىشود، و خوشا بر دلها و جانهايى كه پذيرشگر اين آيات مىباشند؛ و خوشا به زبانهايى كه به تلاوت اينها به گردش در مىآيند. و طوبى لاجوافٍ تحمل هذا، و طوبى لألسنٍ تتكلّم بهذا. (243) 3 - و نيز از آن حضرت آوردهاند كه فرمود: لا يقرء اهل الجنة من القران الاّ «يس» و «طه».(244) مردم بهشتنشين، اين سوره و سوره «يس» را هماره تلاوت مىكنند. 4 - و از حضرت صادق عليه السلام آوردهاند كه فرمود: لا تدعوا قرائة سورة «طه» فانّ اللّه يحبّها و يحبّ من قرأها، و من ادمن قراءَتها اعطاه اللّه يوم القيامة كتابه بيمينه،و لم يحاسبه بما عمل فى الاسلام، و اعطى من الأجر حتى يرضى: (245) هان اى مردم! تلاوت سوره «طه» را وانگذاريد، چرا كه خدا آن را دوست مىدارد؛ و نيز خدا مردمى را كه آن را تلاوت نمايند، دوست مىدارد. هر كسى بر تلاوت اين سوره ادامه دهد، خداى پرمهر در روز رستاخيز كارنامه زندگىاش را به دست راست او مىدهد، و در زندگى اسلامىاش از او حساب نمىكشد، و پاداش پرشكوهى به او ارزانى مىدارد كه خشنود گردد. روشن است كه همه اين پاداشها در گرو آموزش و فراگيرى و تلاوت قرآن به منظور دريافت مفاهيم انسانساز او و عمل به مقررات عادلانه قرآن است و بس.
5 - دورنمايى از محتواى آن اين سوره با ياد خدا و نام بلند او، و گراميداشت بنده برگزيدهاش محمد صلى الله عليه وآله و يادى از شكوه و عظمت سند جاودانه رسالت آن حضرت - قرآن شريف - آغاز مىگردد، و با به تابلو بردن پرتوى از صفات خدا، سرگذشت موسى و سردمداران استبداد و ارتجاع، فرازهايى در شناخت معاد و جهان پس از مرگ، سرگذشت آفرينش انسان و شرارت ابليس، فرود آدم و همسرش بر زمين و آغاز زندگى پرماجراى انسانها در اين كره خاكى، و انبوهى از مفاهيم و معارف و پند و اندرزهاى انسانساز و الهامبخش، و با هشدارهاى تكاندهنده به گناهكاران و ظالمان به پايان مىرسد.
اگر بخواهيم دورنمايى از محتواى اين سوره را به صورت كلّى در تابلويى ترسيم كنيم، اين عناوين و موضوعات را برخواهيم شمرد: يكتايى خدا و عظمت وصفناپذير او، هدف از فرود قرآن، زنجيرهاى از ويژگىهاى جلال و جمال پروردگار، گراميداشت پيامبر، سرگذشت درسآموز موسى به صورت گسترده و بخشهاى گوناگون، صحنههايى از رستاخيز جهان و انسان، پاداش شايستهكرداران، فرجام دردناك بيدادگران، پرتوى از شكوه و عظمت قرآن، سرگذشت آدم و همسرش، وسوسههاى شيطان، فرود انسان به زمين، و در لابهلاى اين بحثها، دهها پند و اندرز انسانساز و هشدارهاى تكاندهنده و الهام بخش ديگر... 1 - طا، ها. 2 - ما قرآن را بر تو فرو نفرستاديم تا [در راه رساندن پيام آن به مردم، اين همه ]به رنج افتى. 3 - بلكه ما، [اين كتاب پرشكوه را] براى [رستگارى و نجات] كسى كه مىترسد، [اندرز و] يادكردى [فرو فرستاديم]. 4 - [اين كتاب] از سوى كسى فرو فرستاده شده كه زمين [و زمان] و آسمانهاى بلند [و برافراشته] را پديد آورده است. 5 - [همان خداوند] بخشاينده كه بر عرش استيلا يافته است.
6 - آنچه در آسمانها و آنچه در زمين و آنچه ميان آن دو، و آنچه [در دل زمين و زير ]خاك نمناك [نهفته و نهان] است، همه [و همه] از آنِ اوست [چرا كه آفريدگار و تدبيرگر همه آنهاست]. 7 - و اگر سخن [و گفتارى] را آشكار سازى [و يا نهان دارى، براى خدا يكسان است، چراكه] او راز [نهفته در ژرفاى دلها،] و نهانتر [از آن] را [نيز ]مىداند. 8 - خداى يكتاست كه جز [ذات پاك] او هيچ خدايى نيست و نيكوترين نامها از آنِ اوست. نگرشى بر واژهها «شقاء»: ادامه كارى كه پذيرش و تحمّل آن بر انسان دشوار است. در برابر آن سعادت و نيكبختى قرار دارد. «عُلى»: اين واژه جمع «عليا» بسان «دنيا» و «قصوى» است كه جمع آنها نيز «دُنا» و «قُصى» است. «ثرى»: خاك مرطوب و نمناك «جهر»: آشكار كردن صدا. تفسير هان اى آزاد مرد! در آيات پايانبخش سوره «مريم» به اين حقيقت اشاره رفت كه قرآن براى هدايت پرواپيشگان و هشدار به كفرگرايان و ظالمان فرود آمده است، اينك در آغاز اين سوره نيز روشنگرى مىكند كه قرآن براى سعادت و نيكبختى آورنده آن، پيامبر گرامى صلى الله عليه وآله آمده است نه اين كه او را به رنج و زحمت افكند. به همين دليل در نخستين آيه اين سوره مىفرمايد: طه به باور گروهى، از جمله «ابن عباس»، «حسن»، «مجاهد»، «كلبى» و... منظور اين است كه: هان اى آزادمرد! بااين بيان واژه «طه» به مفهوم: اى مرد! يا اى آزادمرد است! درست همان گونه كه در برخى از سرودهاى عرب نيز به اين معنا آمده است. در دومين آيه مورد بحث مىفرمايد: ما اَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى. ما اين قرآن را بر تو فرو نفرستاديم كه در راه رساندن پيام آن به مردم، به رنج و زحمت افتى.
«حسن» آورده است كه، شركگرايان و ظالمان، در نهايت تيرهبختى و گمراهى، به پيامبر اهانت روا مىداشتند، و در جنگ روانى بر ضد آن حضرت، او را تيرهبخت مىخواندند؛ از اين رو آفريدگار هستى او را مخاطب ساخته و فرمود: اى بزرگمرد! ما قرآن را بر تو فرو نفرستادهايم تا تيرهبخت گردى، هرگز! بلكه براى اين است كه به وسيله آن به پرفرازترين قله شكوه و عظمت اين جهان و جهان ديگر نايل آيى. «قتاده» مىگويد: پيامبر گرامى صلى الله عليه وآله پيش از فرود اين سوره، همه شب را به پرستش و نيايش و نماز شب سپرى مىكرد، و گاه تدابيرى سخت مىانديشيد تا خوابش نبرد؛ از اين رو آفريدگار هستى به او پيام داد كه اين قرآن را بر او نفرستاده است كه اين گونه خود را به رنج افكند... و بايد بر خود آسان گيرد. هدف از فرود قرآن در سومين آيه مورد بحث به ترسيم هدف از فرود قرآن پرداخته و مىفرمايد: اِلاَّ تَذْكِرَةً لِّمَنْ يَّخْشى. ما قرآن را جز براى ياد كِرد و يادآورى كسى كه از خدا حساب مىبرد، فرو نفرستاديم. «مبرّد» مىگويد: منظور اين است كه ما قرآن را فرستاديم تا يادآور كسانى باشد كه از خدا مىترسند. يادآورى مىگردد كه دو واژه «تذكره» و «تذكير» مصدر مىباشند.
در چهارمين آيه مورد بحث مىفرمايد: تَنْزيلاً مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمواتِ الْعُلَى. فرو فرستنده قرآن در اوج شكوه و عظمت و اقتدار است، چرا كه او همان خدايى است كه زمين و آسمانهاى بلند و برافراشته را آفريده است. و نيز در وصف آفريدگار هستى مىفرمايد: اَلرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى. فروفرستنده قرآن همان خداوند بخشايندهاى است كه قدرت بىكرانش همهجا گسترده، و بر عرش استيلا يافته است. به باور «احمد بن يحيى» واژه «استواء» به مفهوم توجه به پديده و يا روى آوردن به چيزى است. با اين بيان منظور آيه اين است كه خداى بخشاينده پس از آفرينش زمين و آسمانها، اراده آفرينش عرش را نمود و آن را آفريد. و مىافزايد: لَهُ مافِىالسَّمواتِ وَ ما فِىالْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما وَ ما تَحْتَ الثَّرى. دانش و تدبير وصفناپذير فرمانروايى آسمانها و زمين و آنچه ميان آنهاست و آنچه در دل زمين و زير خاك نمناك است، همه و همه از آنِ خداست. به باور پارهاى منظور از «ما تحت الثرى» گنجها و گنجينهها و پيكر مردگان است كه در زير خاك نهان شدهاند. و در اشاره به دانش بىكران آفريدگار هستى مىفرمايد: وَ اِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَاِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَ اَخْفَى. اگر صداى خود را آشكار سازى، كارى بيهوده است و به خود زحمت بىمورد مىدهى، چرا كه او داناى رازها و آگاه به چيزهايى است كه از راز و رمزها نيز نهانتر است. به باور پارهاى منظور اين است كه چه صداها را آشكار كنى يا نهان سازى خدا به همه آنها داناست. لا پوشيدهتر از راز لا در اين مورد كه منظور از پوشيدهتر و نهانتر از راز چيست؟ ديدگاهها متفاوت است: 1 - به باور «ابن عباس» راز آن چيزى است كه انسان آن را در نهان به ديگرى باز مىگويد، امّا پوشيدهتر از راز، آن چيزى است كه انسان آن را در ژرفاى دل نهان مىدارد و لب نمىگشايد. 2 - امّا به باور «قتاده»، «سعيد بن جبير» و «ابن زيد»، راز چيزى است كه انسان آن را در دل نهان مىدارد، و پوشيدهتر از آن چيزى است كه كسى آن را نمىداند تا در دل نهان سازد. 3 - از ديدگاه پارهاى، راز چيزى است كه اينك در خاطر انسان مىگذرد و پوشيدهتر از آن، چيزى است كه پس از اين مرحله به خاطر خواهد گذشت. 4 - امّا از ديدگاه «مجاهد»، راز آن چيزى است كه آن را از مردم پوشيده مىدارى، و پوشيدهتر از آن، وسوسه است. 5 - «زيد بن اسلم» مىگويد: منظور اين است كه خداى دانا رازهاى مردم را مىداند، امّا اسرار خود را از مردم پوشيده داشته است؛ كه در اين صورت واژه «اخفى» را فعل ماضى گرفتهاند. از دو امام راستين حضرت باقر و صادق عليهما السلام آوردهاند كه: السرّ ما اخفيته فى نفسك... راز، چيزى است كه در ژرفاى جان نهانش مىدارى، و نهانتر از آن چيزى است كه پيشتر به قلب تو راه يافته و اينك آن را فراموش ساختهاى. در آخرين آيه مورد بحث مىفرمايد: اَللَّهُ لا اِلهَ اِلاَّ هُوَ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى.
خداى يكتاست كه جز ذات پاك او هيچ خدايى نيست، و جز او كسى در خور پرستش نمىباشد. براى او نامهاى نيكوست، كه اين نامها نشانگر يكتايى، قدرت، دانش بىكران و نعمتبخشى اوست، و ذات پاك او را به هر يك از اين نامهاى بلند و مقدس كه بخوانى زيبنده است. پيامبر گرامى صلى الله عليه وآله فرمود: انّ للّه تعالى تسعة و تسعين اسماً، من احصاها دخل الجنة.(246) خدا داراى 99 نام نيكو و پرشكوه است؛ هر كسى آنها را مورد تعمّق قرار دهد و او را با همه وجود با اين نامها بخواند، وارد بهشت خواهد شد. منظور روايت اين است كه اگر انسان خدا را به يكتايى و بىهمتايى بشناسد و او را با اين نامهاى نيكو ياد كند و در انديشه پرستش و ستايش او باشد، به بهشت پرطراوت او راه خواهد يافت. و نيز در روايت ديگرى است كه هر كسى با اخلاص «لا اله الا الله» را بر زبان آورد، وارد بهشت پرطراوت خدا خواهد شد. من قال لا اله الاّ اللّه مخلصاً دخل الجنة...(247) به نظر مىرسد منظور از شمردن نامهاى بلند و با عظمت خدا، ياد او را هماره در انديشه و روان داشتن و به مقررات او پرداختن و مرزهاى او را رعايت نمودن است، و نه برشمارى ظاهرى اين نامها.
و اما معاني طه از نظر بنده (طه)
طه يعني ادمي خاصه خاص
طه يعني ادمي با رفتار و كردارهاي عجيب و در نوع خود باورنكردني
طه يعني ادمي باطن گرا و با حد و حدود
طهيعني بصادق و درست كار در گفتار و اعمال
طه يعني دوست داشتني براي همه
طه يعني.......
.
.
.
و
طه يعني :72:
البته بنده اين معاني رو گفتم جسارتا منظورم خودم يا بنده(طه) نيست.داشتن اين صفات بالا حقيقتا لياقت مي خواهد كه خدا و بندگانش مي داند ما داريم يا نه؟! من تعريف كلي ازنظره خودم (طه) در مورده طه گفتم.
در پايان متذكر بشود كه اسم طه اصلي و اورجينال بصورت طه نوشته مي شود و طاها خوانده ميوشد.اما متاسفانه در ايران هم در نوشتن و هم در خوانده بصورت طاها مي باشد.كه شخصا براي من اين كار ناشايست و نادرست مي باشد و نمونه اش را بسيار ديدم.پس لطف كنيد شما دوستان عزيز در اين زمينه رعايت كنيد(تا حالا كه رعايت كرديد)
اميدوارم دوستان با اين تعاريف بنده در مورد طه قانع :18: شده باشند:104:
روزگار خوش:177:
(عربي) 1- (= ريحان)، ( ريحان؛ 2- (اَعلام) نام مادر امام رضا (ع).
فراواني:132166:109:
joojoo21
05-18-2011, 01:59 PM
جالبه..
وای معنی اسمم مث خودم خوشمله :39:تقدیم به خودمو خودش:281::170:
مژگان
05-18-2011, 04:02 PM
با سلام
مورده جالی هست و منم رفتم اماره خودم در اوردم:39: و عمراه هیچ کس به اما من نمی رسه و :45:که بدین صور هست
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
اینم تفسیر موضوعی و کامل اسمه طه:112:
اينم هم معني كامل و رسمي اسم خيلي قشنگ :208: بنده يعني طه
كلا طه يعني چي؟
مفسران دربارة حروف مقطعه در قرآن، احتمالهای زیادی را مطرح كردهاند كه یكی از آنها، این است كه طه، نام مبارك پیامبر است، به این دلیل كه در حدیثی از امام صادقآمده است: "طه" از نامهای پیامبر است، معنای آن یا طالب الحق، الهادی الیه; ای كسی كه طالب حقی، و هدایت كننده به سوی آن میباشد. از این حدیثي، چنین استفاده میشود كه "طه"، مركب از دو حرف رمزی است; "طه" اشاره به "طالب حق" و "ها" اشاره به "هادی الیه" است.
علامه طباطبایی; دربارة كلمة "طه"، بیانی دارند كه خلاصهاش این است: شكی نیست كه طه، از نامهای آسمانی پیامبر است، كه مردم قبل از نزول قرآن، نه بدان آگاهی داشتند و نه پیامبر را با آن اسم میخواندند.
این كلمه از یك سو، در لغت معنای وصفی ندارد; یعنی، مانند محمد و احمد نیست كه بر معنایی وصفی دلالت كند، و ازسوی دیگر، بعید است كه نامی بی معنا برای آن حضرت بگذارند كه جز ذات، معنای دیگری در برنداشته باشد;
نتیجه این كه، ناگزیر باید گفت: معنای موجود در "طه" مربوط به آن جناب بوده و با وجود ایشان، تحققپذیر است; پس این كلمه، صفتی از شخصیت باطنی آن جناب بوده كه مختص به خود اوست، و فرد دیگری، آن صفت را ندارد; ازاین رو، میتوان گفت: "طه" نامی از نامهای مخصوص آن جناب است كه به معنای "ای كسی كه به طه خطاب شدی" میباشد; آنگاه به تدریج و بر اثر زیادی استعمال، اسم خاص برای پیامبر اسلامگردید.
البته چون اسمه طه از القاب خاصه پيامبر هست ميشه تمام صفات خوب و نيكوي پيامبر را به به طه نسبت داد.
>>> تفسير جامع قراني در مورد طه
سوره طه بيستمين سوره از قرآن شريف است و بسيار مناسب است كه پيش از آغاز ترجمه و تفسير آن به نكاتى از شناسنامهاش اشاره گردد:
1 - نام اين سوره نام اين سوره مباركه «طه» است. اين واژه مبارك، و اين نام بلند و پر معنويت، از نامهاى الهامبخش پيامبر گرامى صلى الله عليه وآله است؛ و مفهوم آن به گونهاى است كه از ششمين امام نور آوردهاند، بزرگمرد آزاده و حقپرستى است كه مردم را به سوى حق راه مىنمايد: «يا طالب الحق الهادى اليه» و خود پيشتاز و پيشوا و آموزگار و الگوى راه حق و عدالت است، و نام اين سوره از اين واژه و نخستين آيه آن برگرفته شده است.
2 - فرودگاه آن اين سوره به باور همه مفسّران و محدّثان در مكّه و در كنار كهنترين خانه توحيد و تقوا بر قلب پاك پيامبر مهر و علم فرود آمده، و افزون بر اتفاق مفسّران بر اين نكته، كران تا كران آيات يكصد و سى و پنجگانه و محتواى آن نيز - كه بسان ديگر سورههاى «مكّى» از خداشناسى و شناخت معاد و جهان پس از مرگ و حساب و كتاب سخن دارد و فرجام توحيدگرايى و شرك و بيداد را به تابلو مىبرد - گواه اين واقعيت است.
3 - شمار آيات و واژههاى آن لا در مورد شمار آيات اين سوره چهار نظر است: 1 - به باور شاميان اين سوره داراى 140 آيه است. 2 - امّا به باور كوفيان 135 آيه دارد. 3 - از ديدگاه حجازيان شماره آيات آن به 134 آيه مىرسد. 4 - امّا از ديدگاه بصريان داراى 132 آيه است. گفتنى است كه اين سوره داراى 1341 واژه و 5242 حرف است، و مىتوان آيات آن را به بخشهاى دهگانهاى تقسيم نمود.
4 - پاداش تلاوت آن در روايات: 1 - از پيامبر گرامى صلى الله عليه وآله در اين مورد آوردهاند كه فرمود: من قرأها اعطى يوم القيامة ثواب المهاجرين و الانصار. (241) هر كس اين سوره را آن گونه كه بايد، بخواند و بدان عمل كند، در روز رستاخيز، پاداش مهاجرين و انصار، يا ياران مكّى و مدنى پيامبر به او ارزانى خواهد شد. 2 - و نيز آوردهاند كه فرمود: انّ اللّه تعالى قرأ «طه» و «يس» قبل اَن يخلق آدم... فلمّا سمعت الملائكة القرآن قالوا طوبى لأمّةٍ نزل هذا عليها.(242)
خدا دو سوره «طه» و «يس» را دو هزار سال پيش از آفرينش آدم بر فرشتگان بيان فرمود، و آنان هنگامى كه اين آيات را شنيدند يكصدا گفتند: خوشا به حال جامعه و مردمى كه اين آيات و اين سورهها بر آنان فرستاده مىشود، و خوشا بر دلها و جانهايى كه پذيرشگر اين آيات مىباشند؛ و خوشا به زبانهايى كه به تلاوت اينها به گردش در مىآيند. و طوبى لاجوافٍ تحمل هذا، و طوبى لألسنٍ تتكلّم بهذا. (243) 3 - و نيز از آن حضرت آوردهاند كه فرمود: لا يقرء اهل الجنة من القران الاّ «يس» و «طه».(244) مردم بهشتنشين، اين سوره و سوره «يس» را هماره تلاوت مىكنند. 4 - و از حضرت صادق عليه السلام آوردهاند كه فرمود: لا تدعوا قرائة سورة «طه» فانّ اللّه يحبّها و يحبّ من قرأها، و من ادمن قراءَتها اعطاه اللّه يوم القيامة كتابه بيمينه،و لم يحاسبه بما عمل فى الاسلام، و اعطى من الأجر حتى يرضى: (245) هان اى مردم! تلاوت سوره «طه» را وانگذاريد، چرا كه خدا آن را دوست مىدارد؛ و نيز خدا مردمى را كه آن را تلاوت نمايند، دوست مىدارد. هر كسى بر تلاوت اين سوره ادامه دهد، خداى پرمهر در روز رستاخيز كارنامه زندگىاش را به دست راست او مىدهد، و در زندگى اسلامىاش از او حساب نمىكشد، و پاداش پرشكوهى به او ارزانى مىدارد كه خشنود گردد. روشن است كه همه اين پاداشها در گرو آموزش و فراگيرى و تلاوت قرآن به منظور دريافت مفاهيم انسانساز او و عمل به مقررات عادلانه قرآن است و بس.
5 - دورنمايى از محتواى آن اين سوره با ياد خدا و نام بلند او، و گراميداشت بنده برگزيدهاش محمد صلى الله عليه وآله و يادى از شكوه و عظمت سند جاودانه رسالت آن حضرت - قرآن شريف - آغاز مىگردد، و با به تابلو بردن پرتوى از صفات خدا، سرگذشت موسى و سردمداران استبداد و ارتجاع، فرازهايى در شناخت معاد و جهان پس از مرگ، سرگذشت آفرينش انسان و شرارت ابليس، فرود آدم و همسرش بر زمين و آغاز زندگى پرماجراى انسانها در اين كره خاكى، و انبوهى از مفاهيم و معارف و پند و اندرزهاى انسانساز و الهامبخش، و با هشدارهاى تكاندهنده به گناهكاران و ظالمان به پايان مىرسد.
اگر بخواهيم دورنمايى از محتواى اين سوره را به صورت كلّى در تابلويى ترسيم كنيم، اين عناوين و موضوعات را برخواهيم شمرد: يكتايى خدا و عظمت وصفناپذير او، هدف از فرود قرآن، زنجيرهاى از ويژگىهاى جلال و جمال پروردگار، گراميداشت پيامبر، سرگذشت درسآموز موسى به صورت گسترده و بخشهاى گوناگون، صحنههايى از رستاخيز جهان و انسان، پاداش شايستهكرداران، فرجام دردناك بيدادگران، پرتوى از شكوه و عظمت قرآن، سرگذشت آدم و همسرش، وسوسههاى شيطان، فرود انسان به زمين، و در لابهلاى اين بحثها، دهها پند و اندرز انسانساز و هشدارهاى تكاندهنده و الهام بخش ديگر... 1 - طا، ها. 2 - ما قرآن را بر تو فرو نفرستاديم تا [در راه رساندن پيام آن به مردم، اين همه ]به رنج افتى. 3 - بلكه ما، [اين كتاب پرشكوه را] براى [رستگارى و نجات] كسى كه مىترسد، [اندرز و] يادكردى [فرو فرستاديم]. 4 - [اين كتاب] از سوى كسى فرو فرستاده شده كه زمين [و زمان] و آسمانهاى بلند [و برافراشته] را پديد آورده است. 5 - [همان خداوند] بخشاينده كه بر عرش استيلا يافته است.
6 - آنچه در آسمانها و آنچه در زمين و آنچه ميان آن دو، و آنچه [در دل زمين و زير ]خاك نمناك [نهفته و نهان] است، همه [و همه] از آنِ اوست [چرا كه آفريدگار و تدبيرگر همه آنهاست]. 7 - و اگر سخن [و گفتارى] را آشكار سازى [و يا نهان دارى، براى خدا يكسان است، چراكه] او راز [نهفته در ژرفاى دلها،] و نهانتر [از آن] را [نيز ]مىداند. 8 - خداى يكتاست كه جز [ذات پاك] او هيچ خدايى نيست و نيكوترين نامها از آنِ اوست. نگرشى بر واژهها «شقاء»: ادامه كارى كه پذيرش و تحمّل آن بر انسان دشوار است. در برابر آن سعادت و نيكبختى قرار دارد. «عُلى»: اين واژه جمع «عليا» بسان «دنيا» و «قصوى» است كه جمع آنها نيز «دُنا» و «قُصى» است. «ثرى»: خاك مرطوب و نمناك «جهر»: آشكار كردن صدا. تفسير هان اى آزاد مرد! در آيات پايانبخش سوره «مريم» به اين حقيقت اشاره رفت كه قرآن براى هدايت پرواپيشگان و هشدار به كفرگرايان و ظالمان فرود آمده است، اينك در آغاز اين سوره نيز روشنگرى مىكند كه قرآن براى سعادت و نيكبختى آورنده آن، پيامبر گرامى صلى الله عليه وآله آمده است نه اين كه او را به رنج و زحمت افكند. به همين دليل در نخستين آيه اين سوره مىفرمايد: طه به باور گروهى، از جمله «ابن عباس»، «حسن»، «مجاهد»، «كلبى» و... منظور اين است كه: هان اى آزادمرد! بااين بيان واژه «طه» به مفهوم: اى مرد! يا اى آزادمرد است! درست همان گونه كه در برخى از سرودهاى عرب نيز به اين معنا آمده است. در دومين آيه مورد بحث مىفرمايد: ما اَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى. ما اين قرآن را بر تو فرو نفرستاديم كه در راه رساندن پيام آن به مردم، به رنج و زحمت افتى.
«حسن» آورده است كه، شركگرايان و ظالمان، در نهايت تيرهبختى و گمراهى، به پيامبر اهانت روا مىداشتند، و در جنگ روانى بر ضد آن حضرت، او را تيرهبخت مىخواندند؛ از اين رو آفريدگار هستى او را مخاطب ساخته و فرمود: اى بزرگمرد! ما قرآن را بر تو فرو نفرستادهايم تا تيرهبخت گردى، هرگز! بلكه براى اين است كه به وسيله آن به پرفرازترين قله شكوه و عظمت اين جهان و جهان ديگر نايل آيى. «قتاده» مىگويد: پيامبر گرامى صلى الله عليه وآله پيش از فرود اين سوره، همه شب را به پرستش و نيايش و نماز شب سپرى مىكرد، و گاه تدابيرى سخت مىانديشيد تا خوابش نبرد؛ از اين رو آفريدگار هستى به او پيام داد كه اين قرآن را بر او نفرستاده است كه اين گونه خود را به رنج افكند... و بايد بر خود آسان گيرد. هدف از فرود قرآن در سومين آيه مورد بحث به ترسيم هدف از فرود قرآن پرداخته و مىفرمايد: اِلاَّ تَذْكِرَةً لِّمَنْ يَّخْشى. ما قرآن را جز براى ياد كِرد و يادآورى كسى كه از خدا حساب مىبرد، فرو نفرستاديم. «مبرّد» مىگويد: منظور اين است كه ما قرآن را فرستاديم تا يادآور كسانى باشد كه از خدا مىترسند. يادآورى مىگردد كه دو واژه «تذكره» و «تذكير» مصدر مىباشند.
در چهارمين آيه مورد بحث مىفرمايد: تَنْزيلاً مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمواتِ الْعُلَى. فرو فرستنده قرآن در اوج شكوه و عظمت و اقتدار است، چرا كه او همان خدايى است كه زمين و آسمانهاى بلند و برافراشته را آفريده است. و نيز در وصف آفريدگار هستى مىفرمايد: اَلرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى. فروفرستنده قرآن همان خداوند بخشايندهاى است كه قدرت بىكرانش همهجا گسترده، و بر عرش استيلا يافته است. به باور «احمد بن يحيى» واژه «استواء» به مفهوم توجه به پديده و يا روى آوردن به چيزى است. با اين بيان منظور آيه اين است كه خداى بخشاينده پس از آفرينش زمين و آسمانها، اراده آفرينش عرش را نمود و آن را آفريد. و مىافزايد: لَهُ مافِىالسَّمواتِ وَ ما فِىالْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما وَ ما تَحْتَ الثَّرى. دانش و تدبير وصفناپذير فرمانروايى آسمانها و زمين و آنچه ميان آنهاست و آنچه در دل زمين و زير خاك نمناك است، همه و همه از آنِ خداست. به باور پارهاى منظور از «ما تحت الثرى» گنجها و گنجينهها و پيكر مردگان است كه در زير خاك نهان شدهاند. و در اشاره به دانش بىكران آفريدگار هستى مىفرمايد: وَ اِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَاِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَ اَخْفَى. اگر صداى خود را آشكار سازى، كارى بيهوده است و به خود زحمت بىمورد مىدهى، چرا كه او داناى رازها و آگاه به چيزهايى است كه از راز و رمزها نيز نهانتر است. به باور پارهاى منظور اين است كه چه صداها را آشكار كنى يا نهان سازى خدا به همه آنها داناست. لا پوشيدهتر از راز لا در اين مورد كه منظور از پوشيدهتر و نهانتر از راز چيست؟ ديدگاهها متفاوت است: 1 - به باور «ابن عباس» راز آن چيزى است كه انسان آن را در نهان به ديگرى باز مىگويد، امّا پوشيدهتر از راز، آن چيزى است كه انسان آن را در ژرفاى دل نهان مىدارد و لب نمىگشايد. 2 - امّا به باور «قتاده»، «سعيد بن جبير» و «ابن زيد»، راز چيزى است كه انسان آن را در دل نهان مىدارد، و پوشيدهتر از آن چيزى است كه كسى آن را نمىداند تا در دل نهان سازد. 3 - از ديدگاه پارهاى، راز چيزى است كه اينك در خاطر انسان مىگذرد و پوشيدهتر از آن، چيزى است كه پس از اين مرحله به خاطر خواهد گذشت. 4 - امّا از ديدگاه «مجاهد»، راز آن چيزى است كه آن را از مردم پوشيده مىدارى، و پوشيدهتر از آن، وسوسه است. 5 - «زيد بن اسلم» مىگويد: منظور اين است كه خداى دانا رازهاى مردم را مىداند، امّا اسرار خود را از مردم پوشيده داشته است؛ كه در اين صورت واژه «اخفى» را فعل ماضى گرفتهاند. از دو امام راستين حضرت باقر و صادق عليهما السلام آوردهاند كه: السرّ ما اخفيته فى نفسك... راز، چيزى است كه در ژرفاى جان نهانش مىدارى، و نهانتر از آن چيزى است كه پيشتر به قلب تو راه يافته و اينك آن را فراموش ساختهاى. در آخرين آيه مورد بحث مىفرمايد: اَللَّهُ لا اِلهَ اِلاَّ هُوَ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى.
خداى يكتاست كه جز ذات پاك او هيچ خدايى نيست، و جز او كسى در خور پرستش نمىباشد. براى او نامهاى نيكوست، كه اين نامها نشانگر يكتايى، قدرت، دانش بىكران و نعمتبخشى اوست، و ذات پاك او را به هر يك از اين نامهاى بلند و مقدس كه بخوانى زيبنده است. پيامبر گرامى صلى الله عليه وآله فرمود: انّ للّه تعالى تسعة و تسعين اسماً، من احصاها دخل الجنة.(246) خدا داراى 99 نام نيكو و پرشكوه است؛ هر كسى آنها را مورد تعمّق قرار دهد و او را با همه وجود با اين نامها بخواند، وارد بهشت خواهد شد. منظور روايت اين است كه اگر انسان خدا را به يكتايى و بىهمتايى بشناسد و او را با اين نامهاى نيكو ياد كند و در انديشه پرستش و ستايش او باشد، به بهشت پرطراوت او راه خواهد يافت. و نيز در روايت ديگرى است كه هر كسى با اخلاص «لا اله الا الله» را بر زبان آورد، وارد بهشت پرطراوت خدا خواهد شد. من قال لا اله الاّ اللّه مخلصاً دخل الجنة...(247) به نظر مىرسد منظور از شمردن نامهاى بلند و با عظمت خدا، ياد او را هماره در انديشه و روان داشتن و به مقررات او پرداختن و مرزهاى او را رعايت نمودن است، و نه برشمارى ظاهرى اين نامها.
و اما معاني طه از نظر بنده (طه)
طه يعني ادمي خاصه خاص
طه يعني ادمي با رفتار و كردارهاي عجيب و در نوع خود باورنكردني
طه يعني ادمي باطن گرا و با حد و حدود
طهيعني بصادق و درست كار در گفتار و اعمال
طه يعني دوست داشتني براي همه
طه يعني.......
.
.
.
و
طه يعني :72:
البته بنده اين معاني رو گفتم جسارتا منظورم خودم يا بنده(طه) نيست.داشتن اين صفات بالا حقيقتا لياقت مي خواهد كه خدا و بندگانش مي داند ما داريم يا نه؟! من تعريف كلي ازنظره خودم (طه) در مورده طه گفتم.
در پايان متذكر بشود كه اسم طه اصلي و اورجينال بصورت طه نوشته مي شود و طاها خوانده ميوشد.اما متاسفانه در ايران هم در نوشتن و هم در خوانده بصورت طاها مي باشد.كه شخصا براي من اين كار ناشايست و نادرست مي باشد و نمونه اش را بسيار ديدم.پس لطف كنيد شما دوستان عزيز در اين زمينه رعايت كنيد(تا حالا كه رعايت كرديد)
اميدوارم دوستان با اين تعاريف بنده در مورد طه قانع :18: شده باشند:104:
روزگار خوش:177:
طه یعنی چراغ باشگاه ! هر چند گاهی سو پایین باشه:105:
جالبه..
وای معنی اسمم مث خودم خوشمله :39:تقدیم به خودمو خودش:281::170:
حداقل فراوانیش رو می ذاشتی .:39:
O M I D
05-18-2011, 05:05 PM
اینم امار ما برید حالشو ببرید امید 1- آرزو، انتظار، رجا، توقع، چشمداشت؛ 2- اشتياق يا تمايل به روي دادن يا انجام امري همراه با آرزوي تحقق آن فراواني: 205624
tania
05-18-2011, 05:17 PM
تانیا درگویش خراسانی به معنای توانستن است.
اما این معنی هم به زبان کردی داره که به معنای تنهاست.
donya88
05-18-2011, 05:31 PM
سولماز (ترکی) 1- پژمرده نشدنی، 2- گلی که هرگز پژمرده نمی شود. (javascript:AjaxNS.AR('ctl02$ctl04$ctl00$Listnam$c tl02$LinkButton1','',%20'ctl02_ctl04_ctl00_RadAjax Panel1',%20event))
32397
donya88
05-18-2011, 05:38 PM
با سلام
مورده جالی هست و منم رفتم اماره خودم در اوردم:39: و عمراه هیچ کس به اما من نمی رسه و :45:که بدین صور هست
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
اینم تفسیر موضوعی و کامل اسمه طه:112:
اينم هم معني كامل و رسمي اسم خيلي قشنگ :208: بنده يعني طه
كلا طه يعني چي؟
مفسران دربارة حروف مقطعه در قرآن، احتمالهای زیادی را مطرح كردهاند كه یكی از آنها، این است كه طه، نام مبارك پیامبر است، به این دلیل كه در حدیثی از امام صادقآمده است: "طه" از نامهای پیامبر است، معنای آن یا طالب الحق، الهادی الیه; ای كسی كه طالب حقی، و هدایت كننده به سوی آن میباشد. از این حدیثي، چنین استفاده میشود كه "طه"، مركب از دو حرف رمزی است; "طه" اشاره به "طالب حق" و "ها" اشاره به "هادی الیه" است.
علامه طباطبایی; دربارة كلمة "طه"، بیانی دارند كه خلاصهاش این است: شكی نیست كه طه، از نامهای آسمانی پیامبر است، كه مردم قبل از نزول قرآن، نه بدان آگاهی داشتند و نه پیامبر را با آن اسم میخواندند.
این كلمه از یك سو، در لغت معنای وصفی ندارد; یعنی، مانند محمد و احمد نیست كه بر معنایی وصفی دلالت كند، و ازسوی دیگر، بعید است كه نامی بی معنا برای آن حضرت بگذارند كه جز ذات، معنای دیگری در برنداشته باشد;
نتیجه این كه، ناگزیر باید گفت: معنای موجود در "طه" مربوط به آن جناب بوده و با وجود ایشان، تحققپذیر است; پس این كلمه، صفتی از شخصیت باطنی آن جناب بوده كه مختص به خود اوست، و فرد دیگری، آن صفت را ندارد; ازاین رو، میتوان گفت: "طه" نامی از نامهای مخصوص آن جناب است كه به معنای "ای كسی كه به طه خطاب شدی" میباشد; آنگاه به تدریج و بر اثر زیادی استعمال، اسم خاص برای پیامبر اسلامگردید.
البته چون اسمه طه از القاب خاصه پيامبر هست ميشه تمام صفات خوب و نيكوي پيامبر را به به طه نسبت داد.
>>> تفسير جامع قراني در مورد طه
سوره طه بيستمين سوره از قرآن شريف است و بسيار مناسب است كه پيش از آغاز ترجمه و تفسير آن به نكاتى از شناسنامهاش اشاره گردد:
1 - نام اين سوره نام اين سوره مباركه «طه» است. اين واژه مبارك، و اين نام بلند و پر معنويت، از نامهاى الهامبخش پيامبر گرامى صلى الله عليه وآله است؛ و مفهوم آن به گونهاى است كه از ششمين امام نور آوردهاند، بزرگمرد آزاده و حقپرستى است كه مردم را به سوى حق راه مىنمايد: «يا طالب الحق الهادى اليه» و خود پيشتاز و پيشوا و آموزگار و الگوى راه حق و عدالت است، و نام اين سوره از اين واژه و نخستين آيه آن برگرفته شده است.
2 - فرودگاه آن اين سوره به باور همه مفسّران و محدّثان در مكّه و در كنار كهنترين خانه توحيد و تقوا بر قلب پاك پيامبر مهر و علم فرود آمده، و افزون بر اتفاق مفسّران بر اين نكته، كران تا كران آيات يكصد و سى و پنجگانه و محتواى آن نيز - كه بسان ديگر سورههاى «مكّى» از خداشناسى و شناخت معاد و جهان پس از مرگ و حساب و كتاب سخن دارد و فرجام توحيدگرايى و شرك و بيداد را به تابلو مىبرد - گواه اين واقعيت است.
3 - شمار آيات و واژههاى آن لا در مورد شمار آيات اين سوره چهار نظر است: 1 - به باور شاميان اين سوره داراى 140 آيه است. 2 - امّا به باور كوفيان 135 آيه دارد. 3 - از ديدگاه حجازيان شماره آيات آن به 134 آيه مىرسد. 4 - امّا از ديدگاه بصريان داراى 132 آيه است. گفتنى است كه اين سوره داراى 1341 واژه و 5242 حرف است، و مىتوان آيات آن را به بخشهاى دهگانهاى تقسيم نمود.
4 - پاداش تلاوت آن در روايات: 1 - از پيامبر گرامى صلى الله عليه وآله در اين مورد آوردهاند كه فرمود: من قرأها اعطى يوم القيامة ثواب المهاجرين و الانصار. (241) هر كس اين سوره را آن گونه كه بايد، بخواند و بدان عمل كند، در روز رستاخيز، پاداش مهاجرين و انصار، يا ياران مكّى و مدنى پيامبر به او ارزانى خواهد شد. 2 - و نيز آوردهاند كه فرمود: انّ اللّه تعالى قرأ «طه» و «يس» قبل اَن يخلق آدم... فلمّا سمعت الملائكة القرآن قالوا طوبى لأمّةٍ نزل هذا عليها.(242)
خدا دو سوره «طه» و «يس» را دو هزار سال پيش از آفرينش آدم بر فرشتگان بيان فرمود، و آنان هنگامى كه اين آيات را شنيدند يكصدا گفتند: خوشا به حال جامعه و مردمى كه اين آيات و اين سورهها بر آنان فرستاده مىشود، و خوشا بر دلها و جانهايى كه پذيرشگر اين آيات مىباشند؛ و خوشا به زبانهايى كه به تلاوت اينها به گردش در مىآيند. و طوبى لاجوافٍ تحمل هذا، و طوبى لألسنٍ تتكلّم بهذا. (243) 3 - و نيز از آن حضرت آوردهاند كه فرمود: لا يقرء اهل الجنة من القران الاّ «يس» و «طه».(244) مردم بهشتنشين، اين سوره و سوره «يس» را هماره تلاوت مىكنند. 4 - و از حضرت صادق عليه السلام آوردهاند كه فرمود: لا تدعوا قرائة سورة «طه» فانّ اللّه يحبّها و يحبّ من قرأها، و من ادمن قراءَتها اعطاه اللّه يوم القيامة كتابه بيمينه،و لم يحاسبه بما عمل فى الاسلام، و اعطى من الأجر حتى يرضى: (245) هان اى مردم! تلاوت سوره «طه» را وانگذاريد، چرا كه خدا آن را دوست مىدارد؛ و نيز خدا مردمى را كه آن را تلاوت نمايند، دوست مىدارد. هر كسى بر تلاوت اين سوره ادامه دهد، خداى پرمهر در روز رستاخيز كارنامه زندگىاش را به دست راست او مىدهد، و در زندگى اسلامىاش از او حساب نمىكشد، و پاداش پرشكوهى به او ارزانى مىدارد كه خشنود گردد. روشن است كه همه اين پاداشها در گرو آموزش و فراگيرى و تلاوت قرآن به منظور دريافت مفاهيم انسانساز او و عمل به مقررات عادلانه قرآن است و بس.
5 - دورنمايى از محتواى آن اين سوره با ياد خدا و نام بلند او، و گراميداشت بنده برگزيدهاش محمد صلى الله عليه وآله و يادى از شكوه و عظمت سند جاودانه رسالت آن حضرت - قرآن شريف - آغاز مىگردد، و با به تابلو بردن پرتوى از صفات خدا، سرگذشت موسى و سردمداران استبداد و ارتجاع، فرازهايى در شناخت معاد و جهان پس از مرگ، سرگذشت آفرينش انسان و شرارت ابليس، فرود آدم و همسرش بر زمين و آغاز زندگى پرماجراى انسانها در اين كره خاكى، و انبوهى از مفاهيم و معارف و پند و اندرزهاى انسانساز و الهامبخش، و با هشدارهاى تكاندهنده به گناهكاران و ظالمان به پايان مىرسد.
اگر بخواهيم دورنمايى از محتواى اين سوره را به صورت كلّى در تابلويى ترسيم كنيم، اين عناوين و موضوعات را برخواهيم شمرد: يكتايى خدا و عظمت وصفناپذير او، هدف از فرود قرآن، زنجيرهاى از ويژگىهاى جلال و جمال پروردگار، گراميداشت پيامبر، سرگذشت درسآموز موسى به صورت گسترده و بخشهاى گوناگون، صحنههايى از رستاخيز جهان و انسان، پاداش شايستهكرداران، فرجام دردناك بيدادگران، پرتوى از شكوه و عظمت قرآن، سرگذشت آدم و همسرش، وسوسههاى شيطان، فرود انسان به زمين، و در لابهلاى اين بحثها، دهها پند و اندرز انسانساز و هشدارهاى تكاندهنده و الهام بخش ديگر... 1 - طا، ها. 2 - ما قرآن را بر تو فرو نفرستاديم تا [در راه رساندن پيام آن به مردم، اين همه ]به رنج افتى. 3 - بلكه ما، [اين كتاب پرشكوه را] براى [رستگارى و نجات] كسى كه مىترسد، [اندرز و] يادكردى [فرو فرستاديم]. 4 - [اين كتاب] از سوى كسى فرو فرستاده شده كه زمين [و زمان] و آسمانهاى بلند [و برافراشته] را پديد آورده است. 5 - [همان خداوند] بخشاينده كه بر عرش استيلا يافته است.
6 - آنچه در آسمانها و آنچه در زمين و آنچه ميان آن دو، و آنچه [در دل زمين و زير ]خاك نمناك [نهفته و نهان] است، همه [و همه] از آنِ اوست [چرا كه آفريدگار و تدبيرگر همه آنهاست]. 7 - و اگر سخن [و گفتارى] را آشكار سازى [و يا نهان دارى، براى خدا يكسان است، چراكه] او راز [نهفته در ژرفاى دلها،] و نهانتر [از آن] را [نيز ]مىداند. 8 - خداى يكتاست كه جز [ذات پاك] او هيچ خدايى نيست و نيكوترين نامها از آنِ اوست. نگرشى بر واژهها «شقاء»: ادامه كارى كه پذيرش و تحمّل آن بر انسان دشوار است. در برابر آن سعادت و نيكبختى قرار دارد. «عُلى»: اين واژه جمع «عليا» بسان «دنيا» و «قصوى» است كه جمع آنها نيز «دُنا» و «قُصى» است. «ثرى»: خاك مرطوب و نمناك «جهر»: آشكار كردن صدا. تفسير هان اى آزاد مرد! در آيات پايانبخش سوره «مريم» به اين حقيقت اشاره رفت كه قرآن براى هدايت پرواپيشگان و هشدار به كفرگرايان و ظالمان فرود آمده است، اينك در آغاز اين سوره نيز روشنگرى مىكند كه قرآن براى سعادت و نيكبختى آورنده آن، پيامبر گرامى صلى الله عليه وآله آمده است نه اين كه او را به رنج و زحمت افكند. به همين دليل در نخستين آيه اين سوره مىفرمايد: طه به باور گروهى، از جمله «ابن عباس»، «حسن»، «مجاهد»، «كلبى» و... منظور اين است كه: هان اى آزادمرد! بااين بيان واژه «طه» به مفهوم: اى مرد! يا اى آزادمرد است! درست همان گونه كه در برخى از سرودهاى عرب نيز به اين معنا آمده است. در دومين آيه مورد بحث مىفرمايد: ما اَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى. ما اين قرآن را بر تو فرو نفرستاديم كه در راه رساندن پيام آن به مردم، به رنج و زحمت افتى.
«حسن» آورده است كه، شركگرايان و ظالمان، در نهايت تيرهبختى و گمراهى، به پيامبر اهانت روا مىداشتند، و در جنگ روانى بر ضد آن حضرت، او را تيرهبخت مىخواندند؛ از اين رو آفريدگار هستى او را مخاطب ساخته و فرمود: اى بزرگمرد! ما قرآن را بر تو فرو نفرستادهايم تا تيرهبخت گردى، هرگز! بلكه براى اين است كه به وسيله آن به پرفرازترين قله شكوه و عظمت اين جهان و جهان ديگر نايل آيى. «قتاده» مىگويد: پيامبر گرامى صلى الله عليه وآله پيش از فرود اين سوره، همه شب را به پرستش و نيايش و نماز شب سپرى مىكرد، و گاه تدابيرى سخت مىانديشيد تا خوابش نبرد؛ از اين رو آفريدگار هستى به او پيام داد كه اين قرآن را بر او نفرستاده است كه اين گونه خود را به رنج افكند... و بايد بر خود آسان گيرد. هدف از فرود قرآن در سومين آيه مورد بحث به ترسيم هدف از فرود قرآن پرداخته و مىفرمايد: اِلاَّ تَذْكِرَةً لِّمَنْ يَّخْشى. ما قرآن را جز براى ياد كِرد و يادآورى كسى كه از خدا حساب مىبرد، فرو نفرستاديم. «مبرّد» مىگويد: منظور اين است كه ما قرآن را فرستاديم تا يادآور كسانى باشد كه از خدا مىترسند. يادآورى مىگردد كه دو واژه «تذكره» و «تذكير» مصدر مىباشند.
در چهارمين آيه مورد بحث مىفرمايد: تَنْزيلاً مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمواتِ الْعُلَى. فرو فرستنده قرآن در اوج شكوه و عظمت و اقتدار است، چرا كه او همان خدايى است كه زمين و آسمانهاى بلند و برافراشته را آفريده است. و نيز در وصف آفريدگار هستى مىفرمايد: اَلرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى. فروفرستنده قرآن همان خداوند بخشايندهاى است كه قدرت بىكرانش همهجا گسترده، و بر عرش استيلا يافته است. به باور «احمد بن يحيى» واژه «استواء» به مفهوم توجه به پديده و يا روى آوردن به چيزى است. با اين بيان منظور آيه اين است كه خداى بخشاينده پس از آفرينش زمين و آسمانها، اراده آفرينش عرش را نمود و آن را آفريد. و مىافزايد: لَهُ مافِىالسَّمواتِ وَ ما فِىالْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما وَ ما تَحْتَ الثَّرى. دانش و تدبير وصفناپذير فرمانروايى آسمانها و زمين و آنچه ميان آنهاست و آنچه در دل زمين و زير خاك نمناك است، همه و همه از آنِ خداست. به باور پارهاى منظور از «ما تحت الثرى» گنجها و گنجينهها و پيكر مردگان است كه در زير خاك نهان شدهاند. و در اشاره به دانش بىكران آفريدگار هستى مىفرمايد: وَ اِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَاِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَ اَخْفَى. اگر صداى خود را آشكار سازى، كارى بيهوده است و به خود زحمت بىمورد مىدهى، چرا كه او داناى رازها و آگاه به چيزهايى است كه از راز و رمزها نيز نهانتر است. به باور پارهاى منظور اين است كه چه صداها را آشكار كنى يا نهان سازى خدا به همه آنها داناست. لا پوشيدهتر از راز لا در اين مورد كه منظور از پوشيدهتر و نهانتر از راز چيست؟ ديدگاهها متفاوت است: 1 - به باور «ابن عباس» راز آن چيزى است كه انسان آن را در نهان به ديگرى باز مىگويد، امّا پوشيدهتر از راز، آن چيزى است كه انسان آن را در ژرفاى دل نهان مىدارد و لب نمىگشايد. 2 - امّا به باور «قتاده»، «سعيد بن جبير» و «ابن زيد»، راز چيزى است كه انسان آن را در دل نهان مىدارد، و پوشيدهتر از آن چيزى است كه كسى آن را نمىداند تا در دل نهان سازد. 3 - از ديدگاه پارهاى، راز چيزى است كه اينك در خاطر انسان مىگذرد و پوشيدهتر از آن، چيزى است كه پس از اين مرحله به خاطر خواهد گذشت. 4 - امّا از ديدگاه «مجاهد»، راز آن چيزى است كه آن را از مردم پوشيده مىدارى، و پوشيدهتر از آن، وسوسه است. 5 - «زيد بن اسلم» مىگويد: منظور اين است كه خداى دانا رازهاى مردم را مىداند، امّا اسرار خود را از مردم پوشيده داشته است؛ كه در اين صورت واژه «اخفى» را فعل ماضى گرفتهاند. از دو امام راستين حضرت باقر و صادق عليهما السلام آوردهاند كه: السرّ ما اخفيته فى نفسك... راز، چيزى است كه در ژرفاى جان نهانش مىدارى، و نهانتر از آن چيزى است كه پيشتر به قلب تو راه يافته و اينك آن را فراموش ساختهاى. در آخرين آيه مورد بحث مىفرمايد: اَللَّهُ لا اِلهَ اِلاَّ هُوَ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى.
خداى يكتاست كه جز ذات پاك او هيچ خدايى نيست، و جز او كسى در خور پرستش نمىباشد. براى او نامهاى نيكوست، كه اين نامها نشانگر يكتايى، قدرت، دانش بىكران و نعمتبخشى اوست، و ذات پاك او را به هر يك از اين نامهاى بلند و مقدس كه بخوانى زيبنده است. پيامبر گرامى صلى الله عليه وآله فرمود: انّ للّه تعالى تسعة و تسعين اسماً، من احصاها دخل الجنة.(246) خدا داراى 99 نام نيكو و پرشكوه است؛ هر كسى آنها را مورد تعمّق قرار دهد و او را با همه وجود با اين نامها بخواند، وارد بهشت خواهد شد. منظور روايت اين است كه اگر انسان خدا را به يكتايى و بىهمتايى بشناسد و او را با اين نامهاى نيكو ياد كند و در انديشه پرستش و ستايش او باشد، به بهشت پرطراوت او راه خواهد يافت. و نيز در روايت ديگرى است كه هر كسى با اخلاص «لا اله الا الله» را بر زبان آورد، وارد بهشت پرطراوت خدا خواهد شد. من قال لا اله الاّ اللّه مخلصاً دخل الجنة...(247) به نظر مىرسد منظور از شمردن نامهاى بلند و با عظمت خدا، ياد او را هماره در انديشه و روان داشتن و به مقررات او پرداختن و مرزهاى او را رعايت نمودن است، و نه برشمارى ظاهرى اين نامها.
و اما معاني طه از نظر بنده (طه)
طه يعني ادمي خاصه خاص
طه يعني ادمي با رفتار و كردارهاي عجيب و در نوع خود باورنكردني
طه يعني ادمي باطن گرا و با حد و حدود
طهيعني بصادق و درست كار در گفتار و اعمال
طه يعني دوست داشتني براي همه
طه يعني.......
.
.
.
و
طه يعني :72:
البته بنده اين معاني رو گفتم جسارتا منظورم خودم يا بنده(طه) نيست.داشتن اين صفات بالا حقيقتا لياقت مي خواهد كه خدا و بندگانش مي داند ما داريم يا نه؟! من تعريف كلي ازنظره خودم (طه) در مورده طه گفتم.
در پايان متذكر بشود كه اسم طه اصلي و اورجينال بصورت طه نوشته مي شود و طاها خوانده ميوشد.اما متاسفانه در ايران هم در نوشتن و هم در خوانده بصورت طاها مي باشد.كه شخصا براي من اين كار ناشايست و نادرست مي باشد و نمونه اش را بسيار ديدم.پس لطف كنيد شما دوستان عزيز در اين زمينه رعايت كنيد(تا حالا كه رعايت كرديد)
اميدوارم دوستان با اين تعاريف بنده در مورد طه قانع :18: شده باشند:104:
روزگار خوش:177:
اول اینکه :105:
دوم اینکه هی من می نویسم طا ها هی تو بگو طا ها نه طه . اخه چی بگم بهت :97:
مژگان
05-18-2011, 07:59 PM
تانیا درگویش خراسانی به معنای توانستن است.
اما این معنی هم به زبان کردی داره که به معنای تنهاست.
ننوشته بود تانیا یعنی دختر زرنگ ؟ یعنی دختر عاقل ؟:281: پس کو فراوانیش
سولماز (ترکی) 1- پژمرده نشدنی، 2- گلی که هرگز پژمرده نمی شود. (http://javascript%3Cb%3E%3C/b%3E:AjaxNS.AR%28%27ctl02$ctl04$ctl00$Listnam$ctl0 2$LinkButton1%27,%27%27,%20%27ctl02_ctl04_ctl00_Ra dAjaxPanel1%27,%20event%29)
32397
ای جونم که شما هم هستید:281:
کلا سیستم برای شماها باید هنگ می کرد ونمی تونست معنی بده بیرون:59:
اقاقی
05-18-2011, 08:15 PM
فاطمه
/fāteme/
(عربي) (مؤنث فاطم)، 1- زني كه بچهي دوساله را از شير گرفته؛ 2- (اَعلام) 1) دختر پیامبر اسلام(ص) ملقب به زهرا(س). او و دوستانش را از آتش دوزخ بازداشته است. (كنز حديث 34237)]؛ 2) فاطمهي کلابیه (= ام البنین) [قرن اول هجری] همسر حضرت علی(ع) و مادر حضرت عباس(ع)؛ 3) فاطمهي برغانی : ملقب به قرةالعین [1233-1268 قمری] شاعرهي ایرانی.
فراواني:3863502
بیشترین اما رو دارم !!!:36:
sara.it69
05-18-2011, 08:23 PM
(عبری) 1- خالص، بيآميختگي؛ 2- (اَعلام) نام زن حضرت ابراهيم(ع) و مادر اسحاق(ع).249592
جالب بود ممنون
مژگان
05-18-2011, 08:31 PM
فاطمه
/fāteme/
(عربي) (مؤنث فاطم)، 1- زني كه بچهي دوساله را از شير گرفته؛ 2- (اَعلام) 1) دختر پیامبر اسلام(ص) ملقب به زهرا(س). او و دوستانش را از آتش دوزخ بازداشته است. (كنز حديث 34237)]؛ 2) فاطمهي کلابیه (= ام البنین) [قرن اول هجری] همسر حضرت علی(ع) و مادر حضرت عباس(ع)؛ 3) فاطمهي برغانی : ملقب به قرةالعین [1233-1268 قمری] شاعرهي ایرانی.
فراواني:3863502
بیشترین اما رو دارم !!!:36:
معلومه که فراوانی عاقل ها باید بیشتر باشه:46:
(عبری) 1- خالص، بيآميختگي؛ 2- (اَعلام) نام زن حضرت ابراهيم(ع) و مادر اسحاق(ع).249592
جالب بود ممنون
:46: نگفت زیر اب زن طه ؟:39:
geuomtel
05-19-2011, 09:45 PM
اسم کامل من میرزا عماد ه سرچ کردم نتیجه نداشت بعدش اسم عماد سرچ کردم
فراواني:18410
به طور کل میشه گفت اسمم تکه:72:
R@ha 69
05-20-2011, 01:19 PM
منم رها: نجات یافته و آزاد,با آزادی,آزادانه,رهایی
فراوانی:3734:39:
geuomtel
05-20-2011, 03:37 PM
منم رها: نجات یافته و آزاد,با آزادی,آزادانه,رهایی
فراوانی:3734:39:
رکورد خوبی داری ولی به پای من نمیرسی!
alamatesoall
05-20-2011, 06:50 PM
اسم من سکرته :39: به دلیل فراوانی بسیار کم اون در ایران از گفتن نام خودم معذورم ولی یه اسم خوشکل و پر معنیه و من خیلی دوسش دارم :26:
اقاقی
05-20-2011, 07:14 PM
اسم من سکرته :39: به دلیل فراوانی بسیار کم اون در ایران از گفتن نام خودم معذورم ولی یه اسم خوشکل و پر معنیه و من خیلی دوسش دارم :26:
تکه فکر کنم ! :46:
geuomtel
05-20-2011, 07:32 PM
فک نکنم تک باشه!:72:
مژگان
05-22-2011, 11:02 AM
اسم من سکرته :39: به دلیل فراوانی بسیار کم اون در ایران از گفتن نام خودم معذورم ولی یه اسم خوشکل و پر معنیه و من خیلی دوسش دارم :26:
خب فقط فراوانیش رو میذاشتی:39:
geuomtel
05-23-2011, 01:06 AM
این فراوانیها روی چه حسابی و مطابق با چیست؟
برای اسم من هیچی پیدا نشد و این در حالیه که این اسم توی شناسنامم هست!
بارون بهاری
05-11-2012, 07:34 PM
:72:كسي كه خداوند رستگاري را و راه راست را برايش تعيين كرد.:72:
لطفا کسی در مورد اسمم حدسی نزنه ها:39::39::39:
negar92
05-11-2012, 08:15 PM
1- (به معني نگاشتن و نگاريدن)؛ نقش، تصوير؛ 2- (به مجاز) معشوق زيباروي (یکی اینو بهم گفته بود باور نکردم )؛ 3- (در قديم) (به مجاز) دختر يا زن زيباروي؛ بت و صنم؛ 4- زيور و زينت؛ 5- نقش نگين؛ 6- (در قديم) رنگين و منقش؛ 7- (اَعلام) نام شهری در شهرستان بردسیر، در استان کرمان.
فراواني:74228
fereshteh71
05-12-2012, 12:27 PM
1- (در اديان) موجودي آسماني، عاقل، برتر از انسان و غير قابل رؤيت كه مأمور اجراي اوامر خداوند است
و مرتكب گناه نميشود، مَلَك؛ 2- (به مجاز) شخص داراي اخلاق يا رفتار بسيار نيك و پسنديده؛
3- (به مجاز) دختر يا زن مهربان و زيبا.
فراوانی:206353
fereshteh71
05-12-2012, 12:32 PM
رکورد خوبی داری ولی به پای من نمیرسی!
تو هم به پای من نمیرسی:39:
RAHA Vampire
06-18-2012, 01:15 AM
1- (در اديان) موجودي آسماني، عاقل، برتر از انسان و غير قابل رؤيت كه مأمور اجراي اوامر خداوند است
و مرتكب گناه نميشود، مَلَك؛ 2- (به مجاز) شخص داراي اخلاق يا رفتار بسيار نيك و پسنديده؛
3- (به مجاز) دختر يا زن مهربان و زيبا.
فراوانی:206353
.
.
.
.
ایول داری فرشته جووووووووونم.........:46:
javad jan
05-09-2013, 07:21 PM
محمّدجواد
/m.-javād/
(عربی) از نامهاي مركب، ا محمّد و جواد.
فراواني:147787
mohsen100
05-10-2013, 01:19 AM
528229 (عربي) 1- (در قديم) نيكوكار، احسان كننده؛ 2- از نامها و صفات خداوند؛ 3- (اَعلام) 1) نام فرزند علي ابن ابيطالب(ع)؛ 2) نام فرزند امام هفتم شيعيان امام موسيالكاظم(ع).
vesper94
02-06-2014, 12:08 AM
امار زهره رو برای من دربیارینننننننننننننننننن ننننن
بارون بهاری
02-06-2014, 01:00 AM
امار زهره رو برای من دربیارینننننننننننننننننن ننننن
زُهره
(عربي) 1- (= ناهید= ونوس) 2- (اَعلام) 1) (در نجوم) دومين سيارهي منظومهي شمسي از لحاظ دوری از خورشید، میان عطارد و زمین، كه از درخشندهترين اجرام آسماني است. [در نزد قدما زهره نماد نوازندگي و خنياگري است]؛ 2) زهره نام رودی در استانهای فارس، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان به طول 490 کیلومتر، که از شمال غربی اردکان در فارس سرچشمه میگیرد و با نام شش پیر به شهرستان ممسنی وارد ميشود و پس از عبور از روستاهای استان فارس و سپس مشروب کردن شهرستان گچساران و روستاهای کهگیلویه و بویر احمد با نام زهره تغییر مسیر میدهد و با نام هندیجان در استان خوزستان به خلیج فارس میریزد.
فراواني:335314
demah
06-11-2014, 03:47 PM
یک کار جالبی که سایت ثبت احوال کشور کرده اینه که به شما میگه چند نفر هم اسم شما در ایران وجود داره، وارد این لینک (http://www.sabteahval.ir/Default.aspx?tabid=65) که که شدید اسم خودتون رو وارد کنید و بعد اینتر بزنید. نتیجه ای که میاد اولا معنی اسمتون رو میگه و دوما اینکه چند نفر با اسم شما در ایران وجود دارند.
http://pnu-club.com/imported/2011/05/34.gif
اینم نتایج سرچ اسم خودم :
1- مژهها، موی پلک چشم؛ 2- (در اصطلاح عشاق) اشاره به سنان و نیزه و پیکان و تیر که از کرشمه و غمزههای معشوق به هدف سینهی عاشق میرسد، دارد.فراوانی:122626
پ ن : اسمم هم عین خودم تک ه( یه عدد مژی خودشیفته به توان دو )http://pnu-club.com/imported/2011/05/35.gif
سلام ینی با اسم من فقط یه نفره اونم خودم هستم ؟:168::168:فک میکنین درست باشه ؟
عاطفه خانم
12-25-2014, 11:24 PM
اسم منوفقط معنیش رومیگه اینه:(عربی)محبت،مهربانی،مه ،عطوفت امافراوانیش رونمیگه:168::168::168:
Powered by vBulletin™ Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.