amir26arak
04-25-2011, 02:45 AM
در آن سوي فرات يا دجله، در تمام طول تاريخ يونان و روم، آن امپراطوري تقريبا مخفي قرار داشت كه به مدت هزار سال از اروپاي رو به توسعه و از مهاجمان آسيايي بركنار مانده بود، هرگز عظمت هخامنشي خود را فراموش نكرده بود، آهسته از صدمات جنگهاي پارتها شفا يافته بود و فرهنگ بي نظير و اشرافي خود را چنان به دست شاهان تواناي ساساني حفظ كرده بود كه بعدها توانست پيروزي اسلام بر ايران را به رنسانس فرهنگي ايران تبديل كند.
در طول رودها يا فواصل بين آنها ، در تپه زارها يا در واحه ها هزاران ده، قصبه و دهها شهر قرار داشت كه مهمترين آنها عبارت بودند از : اكباتان، ري ،موصل ، استخر(سابقا تخت جمشيد)، شوش، سلوكيه و تيسفون پايتخت عظيم و با شكوه ساسانيان.
تاريخ تمدن اثر ويل دورانت عصر ايمان جلد اول چاپ دوم
سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي
صفحه 168
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
تشريفات و رسوم ديپلماتيك دربار ايران تا حد زيادي از سوي امپراطوران يونان اقتباس شده بود، دو سلطان رقيب يكديگر را "برادر" خطاب مي كردند، براي مامورين سياسي خارجي مصونيت قايل بودند و آنان را از بازرسي و عوارض كمركي معاف مي كردند. سرچشمه رسوم ديپلماسي اروپا و آمريكا را مي توان در دربار پادشاهان ايران جست.
تاريخ تمدن اثر ويل دورانت عصر ايمان جلد اول چاپ دوم
سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي
صفحه 169
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
كودكان به ياري ايمان مذهبي ،كه براي استحكام قدرت والدين ضرور مي نمايد، بار مي آمدند. سرگرمي آنان گوي بازي، ورزشهاي قهرماني و شطرنج بود. در نوجواني در تفريحات كلانسالان خانواده شركت مي كردند. اين تفريحات عبارت بود از تيراندازي، اسبدواني،چوگانبازي و شكار. ايرانيان ساساني موسيقي را براي اعمال مذهبي ، عشق و جنگ لازم مي دانستند. فردوسي مي گويد: در بزمها و ضيافتهاي شاهانه موسيقي و آواز زنان زيبا صحنه را مي آراست، لير، گيتار، فلوت ،ني ، كرناي، طبل و ساير ادوات فراوان بود، به موجب روايات باربد ، خنياگر محبوب خسرو پرويز ، 360 نغمه ساخت و ، در سراسر سال ، هر شب يكي از آنها را براي شاه مي خواند.
در تعليم و تربيت هم دين نقش عمده اي داست و دبستانها در معابد جاي داشتند و اطفال تحت تعليم موبدان بودند. تعليمات عالي در ادبيات، طب، علوم ، فلسفه، در دانشگاه مشهور جندي شاپور در خوزستان داده مي شد. پسران شاهان و ساتراپهاي محلي غالبا نزديك شاه مي زيستند و با شاهزادگان خانواده سلطنتي،در دانشكده اي كه متعلق به دربار بود تحصيل مي كردند.
شاهان ساساني حاميان روشنفكر ادبيات و فلسفه بودند – بيش از همه خسرو انوشيروان: به فرمان او آثار افلاطون و ارسطو به زبان پهلوي ترجمه گشت و در دانشگاه جندي شاپور تدريس شد و حتي خود او نيز آنها را خواند.
تاريخ تمدن اثر ويل دورانت عصر ايمان جلد اول چاپ دوم
سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي
صفحه 170
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
در دوران سلطنت انوشيروان وقايع تاريخي بسياري ثبت و تدوين شد كه تنها قسمت موجود آن كارنامه اردشير بابكان است. اين كتاب مخلوطي است از تاريخ و داستان عشقي كه بعدها مبناي شاهنامه فردوسي شد.
هنگامي كه يوستينيانوس مدارس آتن را بست، هفت تن از استادانش به ايران گريختند و به دربار خسرو پناهنده شدند. پس از چندي هواي وطن كردند، شاه "بربران"(نامي كه يونانيها غير يونانيها را خطاب ميكردند) در عهدنامه سال 533 خود با يوستينياسوس، قيد كرد كه خردمندان يوناني بايد رخصت بازگشت يابند و از پيگرد و آزار مصون باشند.
در دوران فرمانروايي اين پادشاه روشنفكر دانشگاه جندي شاپور، كه در قرن چهارم يا پنجم تاسيس شده بود ، بزرگترين مركز فرهنگي آن زمان شد شد. دانشجويان و استادان از اكناف جهان به آن رو مي آوردند. مسيحيان نسطوري در آن دانشگاه پيرفته شدند و ترجمه هاي سرياني آثار يوناني در طب و فلسفه را به ارمغان آوردند. نو افلاطونيان در آنجا بذر صوفيگري را كاشتند و سنت طبي هندوستان، ايران، سوريه، و يونان در آنجا به هم آميخت و يك مكتب درماني شكوفا را به وجود آورد. به موجب نظريه طب ايراني ، بيماري از آلودگي و ناپاكي يكي از عناصر چهارگانه-آتش، آب، باد ،خاك- حاصل مي شد، پزشكان و موبدان ايراني مي گفتند كه بهداشت عمومي مستلزم سوزاندن تمام مواد فاسد كننده و بهداشت فردي مستلزم اطاعت كامل از دستورات نظافت دين زرتشت است.
آنچه از علم نجوم ايراني در اين دوران مي دانيم كه اين علم تقويم منظمي را به وجود آورده بود. كه داراي دوازده ماه 30 روزه بود كه هر ماه به 2 هفته هفت روزه و 2 هفته 8 روزه تقسيم مي شد و پنج روز هم به آخر هر سال اضافه مي گرديد.
تاريخ تمدن اثر ويل دورانت عصر ايمان جلد اول چاپ دوم
سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي
صفحه 171
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
وقتي ساسانيان در ايران حاكم شدند، مسيحيت در ايران مستقر شده بود، اين دين تا زمانيكه دين رسمي دشمنان ايران يعني يونان و روم نشده بود تحمل مي شد، اما پس از آنكه روحانيون مسيحي ، همچنانكه در سال 338 ميلادي در نصيبين كردند نقش فعالي در دفاع از سرزمين بيزانس در برابر شاپور دوم به عهده گرفتند و مسيحيان ايران اميد طبيعي خود را براي پيروزي بيزانس را آشكار ساختند، دين مسيح مورد تعقيب قرار گرفت. در 342 شاپور دوم فرمان به قتل و عام مسيحيان داد و تا زمانيكه فرمانش محدود به كشيشان و راهبه هاي مسيحي شد ساكنان بسياري از روستاهاي مسيحي كشته شده بودند وبا اينكه اين فرمان محدود شده بود اين اذيت و آزار تا مرگ شاپور ادامه يافت و 16000 مسيحي كشته شدند. يزدگرد اول(420-399) آزادي مذهبي را به مسيحيان باز گزداند و آنها را پاري داد كه كليساهاي خود را دوباره بسازند . در 422 شورايي از اسقفان ايراني كليساي مسيحيان ايران را از كليساي روم و يونان مستقل ساخت.
تاريخ تمدن اثر ويل دورانت عصر ايمان جلد اول چاپ دوم
سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي
صفحه 172
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
اعراب كه 14 سال پس از آن ايران را گرفتند، به زودي طرز كاشتن نيشكر را آموختند و آن را به مصر ، سيسيل ،مراكش و اسپانيا بردند.
صنعت ايراني در زمان ساسانيان از حالت خانگي به اشكال شهري در آمد. اتحاديه هاي اصناف متعدد بودند،و در
برخي شهرها يك طبقه كارگر انقلابي پديد آمده بود. ابريشمبافي از چين وارد شده بود، حريرهاي دوران ساساني همه جا مطلوب بود، و براي صنعت نساجي بيزانس ، چين و ژاپن نمونه واقع شده بود. بازرگانان چيني به ايران مي آمدند كه ابريشم خام بفروشند و فرش و جواهر و غازه بخرند(واردت مواد اوليه و صادرات مصنوعات صنعتي) ارمنيها، يهوديان و سوريها ايران و بيزانس را روم را با داد و ستد كند خود مربوط ساخته بودند. راهها و پلهاي خوب كه مورد مراقبت دقيق بود، چاپاردولتي و كاروانهاي بازرگاني را قادر مي ساخت تا تيسفون را با همه استانها مربوط سازند. در خليج فارس بندرهايي ساخته شده بود تا تجارت با هندوستان را تسريع كنند. مقررات دولتي قيمت غله ، دارو، و ساير مايحتاج زندگي را محدود مي ساخت و از احتكار و انحصار جلوگيري مي كرد. ثروت طبقات عالي را مي توان از داستان يك اصلمند ايراني دريافت كه هزار مهمان به شما دعوت كرده بود و چون فهميد كه بيش از پانصد دست ظرف بيشتر ندارد، پانصد ظرف ديگر از همسايگان خود عاريت گرفت.
تاريخ تمدن اثر ويل دورانت عصر ايمان جلد اول چاپ دوم
سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي
صفحه 173
در طول رودها يا فواصل بين آنها ، در تپه زارها يا در واحه ها هزاران ده، قصبه و دهها شهر قرار داشت كه مهمترين آنها عبارت بودند از : اكباتان، ري ،موصل ، استخر(سابقا تخت جمشيد)، شوش، سلوكيه و تيسفون پايتخت عظيم و با شكوه ساسانيان.
تاريخ تمدن اثر ويل دورانت عصر ايمان جلد اول چاپ دوم
سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي
صفحه 168
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
تشريفات و رسوم ديپلماتيك دربار ايران تا حد زيادي از سوي امپراطوران يونان اقتباس شده بود، دو سلطان رقيب يكديگر را "برادر" خطاب مي كردند، براي مامورين سياسي خارجي مصونيت قايل بودند و آنان را از بازرسي و عوارض كمركي معاف مي كردند. سرچشمه رسوم ديپلماسي اروپا و آمريكا را مي توان در دربار پادشاهان ايران جست.
تاريخ تمدن اثر ويل دورانت عصر ايمان جلد اول چاپ دوم
سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي
صفحه 169
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
كودكان به ياري ايمان مذهبي ،كه براي استحكام قدرت والدين ضرور مي نمايد، بار مي آمدند. سرگرمي آنان گوي بازي، ورزشهاي قهرماني و شطرنج بود. در نوجواني در تفريحات كلانسالان خانواده شركت مي كردند. اين تفريحات عبارت بود از تيراندازي، اسبدواني،چوگانبازي و شكار. ايرانيان ساساني موسيقي را براي اعمال مذهبي ، عشق و جنگ لازم مي دانستند. فردوسي مي گويد: در بزمها و ضيافتهاي شاهانه موسيقي و آواز زنان زيبا صحنه را مي آراست، لير، گيتار، فلوت ،ني ، كرناي، طبل و ساير ادوات فراوان بود، به موجب روايات باربد ، خنياگر محبوب خسرو پرويز ، 360 نغمه ساخت و ، در سراسر سال ، هر شب يكي از آنها را براي شاه مي خواند.
در تعليم و تربيت هم دين نقش عمده اي داست و دبستانها در معابد جاي داشتند و اطفال تحت تعليم موبدان بودند. تعليمات عالي در ادبيات، طب، علوم ، فلسفه، در دانشگاه مشهور جندي شاپور در خوزستان داده مي شد. پسران شاهان و ساتراپهاي محلي غالبا نزديك شاه مي زيستند و با شاهزادگان خانواده سلطنتي،در دانشكده اي كه متعلق به دربار بود تحصيل مي كردند.
شاهان ساساني حاميان روشنفكر ادبيات و فلسفه بودند – بيش از همه خسرو انوشيروان: به فرمان او آثار افلاطون و ارسطو به زبان پهلوي ترجمه گشت و در دانشگاه جندي شاپور تدريس شد و حتي خود او نيز آنها را خواند.
تاريخ تمدن اثر ويل دورانت عصر ايمان جلد اول چاپ دوم
سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي
صفحه 170
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
در دوران سلطنت انوشيروان وقايع تاريخي بسياري ثبت و تدوين شد كه تنها قسمت موجود آن كارنامه اردشير بابكان است. اين كتاب مخلوطي است از تاريخ و داستان عشقي كه بعدها مبناي شاهنامه فردوسي شد.
هنگامي كه يوستينيانوس مدارس آتن را بست، هفت تن از استادانش به ايران گريختند و به دربار خسرو پناهنده شدند. پس از چندي هواي وطن كردند، شاه "بربران"(نامي كه يونانيها غير يونانيها را خطاب ميكردند) در عهدنامه سال 533 خود با يوستينياسوس، قيد كرد كه خردمندان يوناني بايد رخصت بازگشت يابند و از پيگرد و آزار مصون باشند.
در دوران فرمانروايي اين پادشاه روشنفكر دانشگاه جندي شاپور، كه در قرن چهارم يا پنجم تاسيس شده بود ، بزرگترين مركز فرهنگي آن زمان شد شد. دانشجويان و استادان از اكناف جهان به آن رو مي آوردند. مسيحيان نسطوري در آن دانشگاه پيرفته شدند و ترجمه هاي سرياني آثار يوناني در طب و فلسفه را به ارمغان آوردند. نو افلاطونيان در آنجا بذر صوفيگري را كاشتند و سنت طبي هندوستان، ايران، سوريه، و يونان در آنجا به هم آميخت و يك مكتب درماني شكوفا را به وجود آورد. به موجب نظريه طب ايراني ، بيماري از آلودگي و ناپاكي يكي از عناصر چهارگانه-آتش، آب، باد ،خاك- حاصل مي شد، پزشكان و موبدان ايراني مي گفتند كه بهداشت عمومي مستلزم سوزاندن تمام مواد فاسد كننده و بهداشت فردي مستلزم اطاعت كامل از دستورات نظافت دين زرتشت است.
آنچه از علم نجوم ايراني در اين دوران مي دانيم كه اين علم تقويم منظمي را به وجود آورده بود. كه داراي دوازده ماه 30 روزه بود كه هر ماه به 2 هفته هفت روزه و 2 هفته 8 روزه تقسيم مي شد و پنج روز هم به آخر هر سال اضافه مي گرديد.
تاريخ تمدن اثر ويل دورانت عصر ايمان جلد اول چاپ دوم
سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي
صفحه 171
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
وقتي ساسانيان در ايران حاكم شدند، مسيحيت در ايران مستقر شده بود، اين دين تا زمانيكه دين رسمي دشمنان ايران يعني يونان و روم نشده بود تحمل مي شد، اما پس از آنكه روحانيون مسيحي ، همچنانكه در سال 338 ميلادي در نصيبين كردند نقش فعالي در دفاع از سرزمين بيزانس در برابر شاپور دوم به عهده گرفتند و مسيحيان ايران اميد طبيعي خود را براي پيروزي بيزانس را آشكار ساختند، دين مسيح مورد تعقيب قرار گرفت. در 342 شاپور دوم فرمان به قتل و عام مسيحيان داد و تا زمانيكه فرمانش محدود به كشيشان و راهبه هاي مسيحي شد ساكنان بسياري از روستاهاي مسيحي كشته شده بودند وبا اينكه اين فرمان محدود شده بود اين اذيت و آزار تا مرگ شاپور ادامه يافت و 16000 مسيحي كشته شدند. يزدگرد اول(420-399) آزادي مذهبي را به مسيحيان باز گزداند و آنها را پاري داد كه كليساهاي خود را دوباره بسازند . در 422 شورايي از اسقفان ايراني كليساي مسيحيان ايران را از كليساي روم و يونان مستقل ساخت.
تاريخ تمدن اثر ويل دورانت عصر ايمان جلد اول چاپ دوم
سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي
صفحه 172
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
اعراب كه 14 سال پس از آن ايران را گرفتند، به زودي طرز كاشتن نيشكر را آموختند و آن را به مصر ، سيسيل ،مراكش و اسپانيا بردند.
صنعت ايراني در زمان ساسانيان از حالت خانگي به اشكال شهري در آمد. اتحاديه هاي اصناف متعدد بودند،و در
برخي شهرها يك طبقه كارگر انقلابي پديد آمده بود. ابريشمبافي از چين وارد شده بود، حريرهاي دوران ساساني همه جا مطلوب بود، و براي صنعت نساجي بيزانس ، چين و ژاپن نمونه واقع شده بود. بازرگانان چيني به ايران مي آمدند كه ابريشم خام بفروشند و فرش و جواهر و غازه بخرند(واردت مواد اوليه و صادرات مصنوعات صنعتي) ارمنيها، يهوديان و سوريها ايران و بيزانس را روم را با داد و ستد كند خود مربوط ساخته بودند. راهها و پلهاي خوب كه مورد مراقبت دقيق بود، چاپاردولتي و كاروانهاي بازرگاني را قادر مي ساخت تا تيسفون را با همه استانها مربوط سازند. در خليج فارس بندرهايي ساخته شده بود تا تجارت با هندوستان را تسريع كنند. مقررات دولتي قيمت غله ، دارو، و ساير مايحتاج زندگي را محدود مي ساخت و از احتكار و انحصار جلوگيري مي كرد. ثروت طبقات عالي را مي توان از داستان يك اصلمند ايراني دريافت كه هزار مهمان به شما دعوت كرده بود و چون فهميد كه بيش از پانصد دست ظرف بيشتر ندارد، پانصد ظرف ديگر از همسايگان خود عاريت گرفت.
تاريخ تمدن اثر ويل دورانت عصر ايمان جلد اول چاپ دوم
سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي
صفحه 173