fatemeh2011
03-29-2011, 11:42 PM
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
خبر آنلاین : داشتن بیش از 17 ساعت فعالیت فوق برنامه در هفته میتواند روی چشمانداز تحصیلی دانشآموزان تاثیر منفی داشته باشد و باعث ضعیف شدن نمرات آنها شود.
ابوالفضل کریمی: برخی از والدین تصور میکنند هر چه قدر فرزندانشان را در کلاسهای فوق برنامه بیشتری ثبت نام کنند، آنها در آینده موفقتر بوده و عملکرد بهتری در مدرسه خواهند داشت. اما تحقیقات انجام شده در این باره نشان میدهد با این کار دانشآموزان در معرض استرس قرار میگیرند و ممکن است زمان کافی برای انجام تکالیف خود نداشته باشند.
به جای آن کارشناسان خانوادهها را تشویق میکنند به جای پر کردن اوقات فراغت فرزندانشان با فعالیتهای فوق برنامه بیش از اندازه، آنها را تشویق کنند تا به همان اندازه درس خواندن نیز از اوقات فراغتشان لذت ببرند.
جنیفر فردریکس، از بخش توسعه انسانی کالج کانکتیکت در این باره گفت: داشتن بین یک تا 13 ساعت فعالیت فوق برنامه در هفته تاثیر مثبت و واضحی روی نتایج نمرات دانشآموزان در مدرسه دارد. اما دانشآموزانی که بیش از 17 ساعت در هفته را صرف شرکت در کلاسهای فوق برنامه در خارج از مدرسه میکنند، نه تنها نمرات بهتری کسب نمیکنند بلکه عملکرد تحصیلی آنها به طور قابل توجهی نیز کاهش پیدا میکند.
فردریکس در این باره گفت: فعالیتهای فوق برنامه تا یک سطح خاصی تاثیر گذار هستند، اما بعد از گذشتن از حد لازم تاثیر منفی آنها روی عملکرد تحصیلی دانشآموزان کاملا مشهود است.
تیم همراه این محقق، فعالیتهای درسی و فوقبرنامه بیش از 10 هزار دانشآموزان 15 تا 16 ساله را در سراسر آمریکا مورد بررسی قرار دادند تا بهترین میزان برای انجام این گونه فعالیتها را محاسبه کنند. در این تحقیقات مشخص شد دانشآموزانی که در 5 فعالیت در هفته شرکت میکنند به طور متوسط در امتحانات ریاضی نزدیک به 56 درصد نمرات بهتری نسبت به دانشآموزانی که فعالیتهای فوق برنامه کمتری دارند کسب میکنند. اما در عوض نمرات دانشآموزانی که بیش از این، زمان خود را صرف فعالیتهای غیر درسی میکردند، نسبت به دیگر دانشآموزان پائینتر است.
در این بین دانشآموزانی که بیش از 10 فعالیت فوقبرنامه در طول هفته داشتند، نمراتشان نسبت به دانشآموزان دیگر نزدیک به 4 درصد کمتر بود و حتی برخی از آنها نمرات بدتری نسبت به دانشآموزانی کسب کردند که هیچ فعالیتی در خارج از مدرسه نداشتند. این تحقیقات بعد از آن مطرح شد که آژانس یادگیری افراد جوان در آمریکا خبر از کاهش بودجه اختصاص داده شده به دانشآموزان برای اوقات فراغت و فعالیتهای فوق برنامه داد.
در مطالعه دیگری که در دانشگاه ایلینویز انجام شده بود، محققان متوجه شدند دانشآموزانی که مهارتهای اجتماعی خوبی دارند و بیشتر در فعالیتهای فوق برنامه در دوران دبیرستان شرکت میکنند، نسبت به دیگر دانشآموزان در ده سال آینده موفقتر بوده و وضعیت مالی بهتری دارند.
با شرکت در فعالیتهای فوق برنامه، دانشآموزان مهارتهایی مانند اجتماعی بودن، وقت شناسی و توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران را فرا میگیرند که این موضوع میتواند در دوران دانشگاه و در زندگی آینده آنها اثرات بسیار مثبتی به همراه داشته باشد.
کارشناسان معتقدند با گذراندن امتحانات و دروس استاندارد دوران تحصیل، ما فقط به بخشی از مهارتهای کافی برای زندگی دست پیدا میکنیم، اما لازم است برخی دیگر از این مهارتها را که اتفاقا برای موفقیت در آینده اهمیت بسیار زیادی دارند در بیرون از محیط مدرسه و دانشگاه کسب کرد.
خبر آنلاین : داشتن بیش از 17 ساعت فعالیت فوق برنامه در هفته میتواند روی چشمانداز تحصیلی دانشآموزان تاثیر منفی داشته باشد و باعث ضعیف شدن نمرات آنها شود.
ابوالفضل کریمی: برخی از والدین تصور میکنند هر چه قدر فرزندانشان را در کلاسهای فوق برنامه بیشتری ثبت نام کنند، آنها در آینده موفقتر بوده و عملکرد بهتری در مدرسه خواهند داشت. اما تحقیقات انجام شده در این باره نشان میدهد با این کار دانشآموزان در معرض استرس قرار میگیرند و ممکن است زمان کافی برای انجام تکالیف خود نداشته باشند.
به جای آن کارشناسان خانوادهها را تشویق میکنند به جای پر کردن اوقات فراغت فرزندانشان با فعالیتهای فوق برنامه بیش از اندازه، آنها را تشویق کنند تا به همان اندازه درس خواندن نیز از اوقات فراغتشان لذت ببرند.
جنیفر فردریکس، از بخش توسعه انسانی کالج کانکتیکت در این باره گفت: داشتن بین یک تا 13 ساعت فعالیت فوق برنامه در هفته تاثیر مثبت و واضحی روی نتایج نمرات دانشآموزان در مدرسه دارد. اما دانشآموزانی که بیش از 17 ساعت در هفته را صرف شرکت در کلاسهای فوق برنامه در خارج از مدرسه میکنند، نه تنها نمرات بهتری کسب نمیکنند بلکه عملکرد تحصیلی آنها به طور قابل توجهی نیز کاهش پیدا میکند.
فردریکس در این باره گفت: فعالیتهای فوق برنامه تا یک سطح خاصی تاثیر گذار هستند، اما بعد از گذشتن از حد لازم تاثیر منفی آنها روی عملکرد تحصیلی دانشآموزان کاملا مشهود است.
تیم همراه این محقق، فعالیتهای درسی و فوقبرنامه بیش از 10 هزار دانشآموزان 15 تا 16 ساله را در سراسر آمریکا مورد بررسی قرار دادند تا بهترین میزان برای انجام این گونه فعالیتها را محاسبه کنند. در این تحقیقات مشخص شد دانشآموزانی که در 5 فعالیت در هفته شرکت میکنند به طور متوسط در امتحانات ریاضی نزدیک به 56 درصد نمرات بهتری نسبت به دانشآموزانی که فعالیتهای فوق برنامه کمتری دارند کسب میکنند. اما در عوض نمرات دانشآموزانی که بیش از این، زمان خود را صرف فعالیتهای غیر درسی میکردند، نسبت به دیگر دانشآموزان پائینتر است.
در این بین دانشآموزانی که بیش از 10 فعالیت فوقبرنامه در طول هفته داشتند، نمراتشان نسبت به دانشآموزان دیگر نزدیک به 4 درصد کمتر بود و حتی برخی از آنها نمرات بدتری نسبت به دانشآموزانی کسب کردند که هیچ فعالیتی در خارج از مدرسه نداشتند. این تحقیقات بعد از آن مطرح شد که آژانس یادگیری افراد جوان در آمریکا خبر از کاهش بودجه اختصاص داده شده به دانشآموزان برای اوقات فراغت و فعالیتهای فوق برنامه داد.
در مطالعه دیگری که در دانشگاه ایلینویز انجام شده بود، محققان متوجه شدند دانشآموزانی که مهارتهای اجتماعی خوبی دارند و بیشتر در فعالیتهای فوق برنامه در دوران دبیرستان شرکت میکنند، نسبت به دیگر دانشآموزان در ده سال آینده موفقتر بوده و وضعیت مالی بهتری دارند.
با شرکت در فعالیتهای فوق برنامه، دانشآموزان مهارتهایی مانند اجتماعی بودن، وقت شناسی و توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران را فرا میگیرند که این موضوع میتواند در دوران دانشگاه و در زندگی آینده آنها اثرات بسیار مثبتی به همراه داشته باشد.
کارشناسان معتقدند با گذراندن امتحانات و دروس استاندارد دوران تحصیل، ما فقط به بخشی از مهارتهای کافی برای زندگی دست پیدا میکنیم، اما لازم است برخی دیگر از این مهارتها را که اتفاقا برای موفقیت در آینده اهمیت بسیار زیادی دارند در بیرون از محیط مدرسه و دانشگاه کسب کرد.