Borna66
01-28-2011, 11:37 AM
زمینههای جامعهشناسی مدیریت ورزش در ایران... sociology
گزارش یک نشست در گروه جامعهشناسی ورزش
گروه علمی- تخصصی جامعهشناسی ورزش انجمن جامعهشناسی ایران در یکی از جلسات خود، موضوعی را با عنوان "زمینههای جامعهشناسی مدیریت ورزش در ایران" به بحث گذاشت که طی آن، دکتر محمد احسانی عضو هیات علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه تربیت مدرس به سخنرانی پرداخت.
وی در ابتدای سخنان خود یادآور شد: روانشناسی، جامعهشناسی و حرکتشناسی ورزش به صورت آکادمیک، مدرن و مدون از سال 1960 ظهور پیدا کرده و به حدی پیشرفت کردهاند که اکنون دانشی مانند جامعهشناسی ورزش جزئی از ورزش شناخته میشود. به تعبیر دیگر، از آنجا که در شرایط فعلی، ورزش جدا از زندگی فرهنگی – اجتماعی نیست، ضرورت توجه مدیران به این مباحث دو چندان شده است.
احسانی با تاکید بر اینکه جامعه شناسی ورزش بیشتر بر فعالیتها و الگوهای سازمانی و گروهی و نه فردی تمرکز دارد، گفت: در دنیایی که در آن مدیریت مدرن بر اساس مباحث نرمافزاری است، اکنون مدیریت منابع انسانی از جمله مهمترین ارکان این علم در سطوح مختلف شناخته میشود و از آنجا که اساس جامعهشناسی ورزش نیز بر الگوهای مشارکت متمرکز شده، مدیر ورزشی حتماً باید هم از جامعه خود و هم از ورزش شناخت حرفهای داشته باشد و بدیهی است که در چنین شرایطی، مدیر سیاسی در عرصه ورزشی به دلیل عدم شناخت حرفهای نسبت به این دو مقوله نمیتواند موفق عمل کند.
وی همچنین با اشاره به نفوذ زیاد ورزش در دنیای امروز و سلطه آن بر رسانهها و نیز قدرت آن برای جابهجایی منابع مالی وسیع در سطح جهان، تصریح کرد: در حالی که در چنین شرایطی مدیر ورزشی باید مسائل داخل و بیرون زمین ورزش را به خوبی بشناسد، متأسفانه عدم آگاهی مسئولان نسبت به این مسائل در ایران، باعث شده که امروزه در کشور خود با مشکلات فراوانی در این زمینه مواجه باشیم.
احسانی در عین حال ورزشکاران را به عنوان الگوهای جامعه معرفی و خاطرنشان کرد که الگوهای در دسترس به عنوان یکی از تأثیرگذارترین مراجع آموزشی در جامعه شناخته شده و بدیهی است که در این وضعیت، برنامهریزی و الگوسازی درست یکی از مهمترین وظایف مدیر ورزشی شناخته میشود و باید در نظر داشت که هیچ پدیده اجتماعی نمیتواند مانند ورزش، افراد مختلف را از طبقات گوناگون و با ایدهها و افکار متفاوت به سوی خود جلب کند.
وی همچنین افزود: ورزش در صورت مدیریت صحیح میتواند از تنشهای اجتماعی بکاهد اما این در حالی است که در جامعه ما مشاهده میشود که عدم مدیریت مناسب این پدیده اجتماعی باعث گسترش تنش در فضاهای عمومی شده است.
دکتر احسانی در بخش دیگری از سخنان خود، به برخی جنبههای مثبت و منفی ورزش اشاره کرد و مواردی مانند مصرف مواد مخدر و نیروزا به دلیل غلبه جنبههای برد و باخت بر هدف اصلی ورزش، سوء استفاده از کودکان، نوجوانان و جوانان به اشکال مختلف در سطح جهان و اعمال فشار بر آنها با تمرینهای سنگین به بهانه آمادهسازی برای قهرمانی و همچنین به وجود آمدن اختلالات تغذیهای در ورزش حرفهای را از جمله جنبههای منفی این پدیده اجتماعی معرفی کرد و ضمن تاکید بر لزوم شناخت مدیران نسبت به این موارد، ضرورت تقویت برنامههای آموزشی ورزشی در رسانهها و فراهم کردن ساز و کارهای مناسبتر برای ورزش بانوان به منظور تقویت سلامت بیش نیمی از اعضای جامعه و همچنین نسلهای بعدی را مورد توجه قرار داد. او در این زمینه، فراهم کردن فضای رشد برای مدیران ورزشی خانم را از جمله مواردی معرفی کرد که به توسعه ورزش بانوان در کشور کمک خواهد کرد.
وی همچنین لزوم توجه مدیران ورزشی به مسائل و جرایم مربوط به تماشاگران را از جمله موضوعات بسیار مهم در این حوزه دانست و مسئولان مربوطه را دعوت کرد که با آگاهی و شناخت نسبت به این موضوع و بهرهگیری از محققان، در راستای کاهش اینگونه مسائل و آسیبهای اجتماعی گام بردارند.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، در عین حال گفت که معتقد است با توجه به شرایط فرهنگی- اجتماعی و وضع کلی ورزش در کشور ما، جامعهشناسی مدیریت ورزش باید بومی شده و بتواند ضمن بهرهگیری از مطالعات غربی، مسائل مربوط به ورزش ایرانی را به خوبی تشخیص دهد؛ چرا که تنها در چنین شرایطی و با برنامهریزیهای دقیق در این زمینه است که مسئولان جامعه میتوانند با کمک ورزش بر بسیاری از مسائل اجتماعی غلبه کنند.
احسانی در بخش پایانی سخنان خود، از جمله مهمترین وظایف مدیران ورزشی را بر اساس دستاوردهای جامعهشناسی ورزش، لزوم شناخت مردم و نیازهای آنها در طبقات اجتماعی گوناگون و برنامهریزی بر اساس آن دانست. او در خاتمه تاکید کرد که اشاعه ورزش در جنبههای مختلف آن، نوعی سرمایهگذاری اجتماعی بوده و هزینه کردن برای آن نوعی پیشگیری در جنبههای مختلف محسوب میشود که قطعا مفیدتر از درمان خواهد بود. بنابراین مدیران ورزش باید با خلاقیت و حساسیت و شناخت ارزشها و سودمندیهای ورزش در تمامی ابعاد آن، به صورتی هدفمند در راستای ترویج ورزش در تمامی سطوح جامعه گام برداشته و در مراحل بعد برای ورزش حرفهای و قهرمانی نیز برنامهریزی کنند و برای این دستیابی به این مهم، از علومی مانند جامعهشناسی بهره گیرند.
گزارش یک نشست در گروه جامعهشناسی ورزش
گروه علمی- تخصصی جامعهشناسی ورزش انجمن جامعهشناسی ایران در یکی از جلسات خود، موضوعی را با عنوان "زمینههای جامعهشناسی مدیریت ورزش در ایران" به بحث گذاشت که طی آن، دکتر محمد احسانی عضو هیات علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه تربیت مدرس به سخنرانی پرداخت.
وی در ابتدای سخنان خود یادآور شد: روانشناسی، جامعهشناسی و حرکتشناسی ورزش به صورت آکادمیک، مدرن و مدون از سال 1960 ظهور پیدا کرده و به حدی پیشرفت کردهاند که اکنون دانشی مانند جامعهشناسی ورزش جزئی از ورزش شناخته میشود. به تعبیر دیگر، از آنجا که در شرایط فعلی، ورزش جدا از زندگی فرهنگی – اجتماعی نیست، ضرورت توجه مدیران به این مباحث دو چندان شده است.
احسانی با تاکید بر اینکه جامعه شناسی ورزش بیشتر بر فعالیتها و الگوهای سازمانی و گروهی و نه فردی تمرکز دارد، گفت: در دنیایی که در آن مدیریت مدرن بر اساس مباحث نرمافزاری است، اکنون مدیریت منابع انسانی از جمله مهمترین ارکان این علم در سطوح مختلف شناخته میشود و از آنجا که اساس جامعهشناسی ورزش نیز بر الگوهای مشارکت متمرکز شده، مدیر ورزشی حتماً باید هم از جامعه خود و هم از ورزش شناخت حرفهای داشته باشد و بدیهی است که در چنین شرایطی، مدیر سیاسی در عرصه ورزشی به دلیل عدم شناخت حرفهای نسبت به این دو مقوله نمیتواند موفق عمل کند.
وی همچنین با اشاره به نفوذ زیاد ورزش در دنیای امروز و سلطه آن بر رسانهها و نیز قدرت آن برای جابهجایی منابع مالی وسیع در سطح جهان، تصریح کرد: در حالی که در چنین شرایطی مدیر ورزشی باید مسائل داخل و بیرون زمین ورزش را به خوبی بشناسد، متأسفانه عدم آگاهی مسئولان نسبت به این مسائل در ایران، باعث شده که امروزه در کشور خود با مشکلات فراوانی در این زمینه مواجه باشیم.
احسانی در عین حال ورزشکاران را به عنوان الگوهای جامعه معرفی و خاطرنشان کرد که الگوهای در دسترس به عنوان یکی از تأثیرگذارترین مراجع آموزشی در جامعه شناخته شده و بدیهی است که در این وضعیت، برنامهریزی و الگوسازی درست یکی از مهمترین وظایف مدیر ورزشی شناخته میشود و باید در نظر داشت که هیچ پدیده اجتماعی نمیتواند مانند ورزش، افراد مختلف را از طبقات گوناگون و با ایدهها و افکار متفاوت به سوی خود جلب کند.
وی همچنین افزود: ورزش در صورت مدیریت صحیح میتواند از تنشهای اجتماعی بکاهد اما این در حالی است که در جامعه ما مشاهده میشود که عدم مدیریت مناسب این پدیده اجتماعی باعث گسترش تنش در فضاهای عمومی شده است.
دکتر احسانی در بخش دیگری از سخنان خود، به برخی جنبههای مثبت و منفی ورزش اشاره کرد و مواردی مانند مصرف مواد مخدر و نیروزا به دلیل غلبه جنبههای برد و باخت بر هدف اصلی ورزش، سوء استفاده از کودکان، نوجوانان و جوانان به اشکال مختلف در سطح جهان و اعمال فشار بر آنها با تمرینهای سنگین به بهانه آمادهسازی برای قهرمانی و همچنین به وجود آمدن اختلالات تغذیهای در ورزش حرفهای را از جمله جنبههای منفی این پدیده اجتماعی معرفی کرد و ضمن تاکید بر لزوم شناخت مدیران نسبت به این موارد، ضرورت تقویت برنامههای آموزشی ورزشی در رسانهها و فراهم کردن ساز و کارهای مناسبتر برای ورزش بانوان به منظور تقویت سلامت بیش نیمی از اعضای جامعه و همچنین نسلهای بعدی را مورد توجه قرار داد. او در این زمینه، فراهم کردن فضای رشد برای مدیران ورزشی خانم را از جمله مواردی معرفی کرد که به توسعه ورزش بانوان در کشور کمک خواهد کرد.
وی همچنین لزوم توجه مدیران ورزشی به مسائل و جرایم مربوط به تماشاگران را از جمله موضوعات بسیار مهم در این حوزه دانست و مسئولان مربوطه را دعوت کرد که با آگاهی و شناخت نسبت به این موضوع و بهرهگیری از محققان، در راستای کاهش اینگونه مسائل و آسیبهای اجتماعی گام بردارند.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، در عین حال گفت که معتقد است با توجه به شرایط فرهنگی- اجتماعی و وضع کلی ورزش در کشور ما، جامعهشناسی مدیریت ورزش باید بومی شده و بتواند ضمن بهرهگیری از مطالعات غربی، مسائل مربوط به ورزش ایرانی را به خوبی تشخیص دهد؛ چرا که تنها در چنین شرایطی و با برنامهریزیهای دقیق در این زمینه است که مسئولان جامعه میتوانند با کمک ورزش بر بسیاری از مسائل اجتماعی غلبه کنند.
احسانی در بخش پایانی سخنان خود، از جمله مهمترین وظایف مدیران ورزشی را بر اساس دستاوردهای جامعهشناسی ورزش، لزوم شناخت مردم و نیازهای آنها در طبقات اجتماعی گوناگون و برنامهریزی بر اساس آن دانست. او در خاتمه تاکید کرد که اشاعه ورزش در جنبههای مختلف آن، نوعی سرمایهگذاری اجتماعی بوده و هزینه کردن برای آن نوعی پیشگیری در جنبههای مختلف محسوب میشود که قطعا مفیدتر از درمان خواهد بود. بنابراین مدیران ورزش باید با خلاقیت و حساسیت و شناخت ارزشها و سودمندیهای ورزش در تمامی ابعاد آن، به صورتی هدفمند در راستای ترویج ورزش در تمامی سطوح جامعه گام برداشته و در مراحل بعد برای ورزش حرفهای و قهرمانی نیز برنامهریزی کنند و برای این دستیابی به این مهم، از علومی مانند جامعهشناسی بهره گیرند.