Borna66
12-28-2010, 01:57 AM
كافی است درزندگی، مرد خانواده یك بد بیاری بیاورد و ورشكسته شود. این بار نوبت به زن خانواده میرسد تا برای تامین مخارج خانواده و زندگی كار كند. چه كاری؟ گاهی اوقات تبلیغ از یك شركت تاكسیرانی خصوصی آینده كاری او را رقم میزند. راننده تاكسی میشود و به رغم مخالفتهای همسر پاشنه كفش خود را ور میكشد و از جا بلند میشود تا كار كند. بسیاری از زنان تاكسیران سرپرست خانوار هستند و مانند یك راننده مرد از صبح تا ساعت 12 شب پشت فرمان كار میكنند. اعظم كوئین سه سال قبل از اینكه راننده تاكسی شود یك زن خانهدار بودكه حتی برای خرید كردن نیز بیرون نمیرفت. چه برسدكه راننده تاكسی شود و با مردم برای گرفتن كرایه چانه بزند. هرچند به گفته خودش هنوز هم برای گرفتن كرایه تاكسی خجالت میكشد.
همشهری تاكسی در شماره جدید خود به سراغ این تاكسیران زن رفته است.
چقدر با رانندگی آشنایی داشتید؟ چرا این شغل را برای پول درآوردن انتخاب كردید؟
ده سال میشود كه رانندگی میكنم. مدت سه سال و نیم است كه راننده تاكسی هستم. یك بار تبلیغ تاكسی بیسیم بانوان را در تلویزیون دیدم. هم رانندگی را دوست داشتم و هم احتیاج به كار داشتم. به این فكر كردم كه حداقل در این كار كارفرمایی بالای سرم نیست كه دائم امر و نهی كند. به خاطر همین شدم راننده تاكسی.
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
حالا كه راننده تاكسی شدید درآمد آن خوب است؟ خانواده را چطور راضی كردید؟ سخت نبود؟
درآمد این شغل به نسبت خوب است ، البته اگر كارباشد. زمانی كه شوهرم ورشكسته و بیكار شد تصمیم گرفتم كار كنم. دو تا پسر دارم. ابتدا همسرم با این كار مخالف بود. با نارضایتی رضایت داد. قبل از این كارم یك زن خانهدار ساده بودم. حتی برای خرید كمتر از خانه بیرون میآمدم. اولش این كار برایم سخت بود. اینكه ازصبح تا شب كار كنم. كار كه یكنواخت شود خستهكننده میشود. الان هم كه سه سالی میشود راننده تاكسی هستم هنوز گرفتن كرایه برایم سخت است. همیشه تعارف میكنم و در نهایت میگویم هرچی كه راضی هستند به من كرایه بدهند. حداقل اینجوری میدانم پولی كه از مردم میگیرم حلال است.
وقتی كه تازه وارد این كار شدید چه سختیها و مشكلاتی داشتید؟
یكی از مشكلاتی كه داشتم بلد نبودن مسیر خیابانها بود كه به مرور این مشكل حل شد. اما زنان راننده تاكسی مشكلات زیادی دارند. الان نزدیك به دو ماه است كه بیسیم مركز قطع است و عملا همه رانندهها بیكار هستند. الان من ۳۰۰ هزار تومان كرایه خانه و ماهی ۲۰۰ هزارتومان قسط ماشین میدهم و هر دو ماه یك بارهم ۵۰ هزار تومان پول شارژ میدهم. یك پسر دانشجوی دانشگاه آزاد دارم و یك پسر محصل. وقتی كار نباشد باید بیشتر تلاش كنم تا مخارج زندگی را دربیاورم.
مثل اینكه یكی از مشكلات زنان راننده پرداخت اقساط خودرو است؟
ماه گذشته ۲۵ روز قسط ماشین عقب افتاده بود و من ۲۵ هزار تومان جریمه تاخیر دادم. پیش مدیرعامل شركت رفتم و مشكلاتم را با او در میان گذاشتم. گفتم كه بیسیم خراب است و كار نیست اما مشكل من حل نشد و باید، هم دیركرد اقساط را میدادم و هم قسط عقب افتاده تاكسی را میپرداختم. در سال اول خودرو تاكسی را با وامی با بهره ۱۴ درصد به ما واگذار كردند. اما بعد شنیدیم كه شركتهای دیگر با بهرههای بین ۸ تا ۱۲ درصد خودروهای خود را به رانندگان تحویل دادهاند. بابت اقساط و حق شارژ بارها شكایت كردیم اما ترتیب اثر داده نشد. در حال حاضر تاكسی ما گروی بانك و شركت سایپاست. قراردادی كه به ما دادند، اجاره به شرط تملیك است. دفترچه اقساط برای رانندهها درست كردند. اگر من بخواهم تاكسی را به شركت واگذار كنم چون اجاره به شرط تملیك است، در این مدت سه سال هرچه قسط دادهام بابت اجاره حساب میشود. بعد هم تاكسی را به اصطلاح كارشناسی میكنند و از پیش پرداخت پولی كه برای گرفتن تاكسی دادهایم كم میشود. بعد از سه سال از ۷ میلیونی كه گرفتهاند ۳ تا ۴ تومان بیشتر نمیشود. وقتی اعتراض میكنیم میگویند این قانون است. یكی دیگر از مشكلات زنان راننده كمبود پمپ گاز در سطح شهر است. قبلا یك ساعت و نیم تا دو ساعت در صف گاز میایستادیم و امكان داشت در بین ۲۰۰ تاكسی كه داخل صف بودند تنها یك زن راننده تاكسی حضورداشته باشد. درخواست كردیم كه یك پمپ گاز برای خانمها بگذارند تا مشكل خانمها حل شود. اما تا به حال ترتیب اثر داده نشده است.
از چه ساعتی ازخانه بیرون میآیی و در طول روز چند ساعت كارمیكنید؟
از ساعت پنج و نیم صبح به خاطر سرویس مدرسهای كه دارم از خانه خارج میشوم و یك موقع تا ۱۲ شب پشت فرمان هستم. تابستان پایه درآمدیای كه برای خودم قرارداده بودم، ۳۵ هزار تومان بود. الان ۲۰ هزار تومان است و تا نه شب كار میكنم. گاهی اوقات شب و نیمه شب هم سرویس میگیریم.
پسرهایت نسبت به شغل مادرشان چه حس و برخوردی دارند؟
پسر كوچكم روی لباس یونیفرمی كه میپوشم، حساس است. دوست ندارد با لباس فرم جلوی مدرسهاش بروم. همیشه از من میخواهد كه دو كوچه آنطرفتر بایستم. نگاه مردم نسبت به زنان راننده هنوز خوب نیست. اما خانمها از تاكسی بانوان استقبال میكنند.
امكانات رفاهی شركت به رانندگان چگونه است؟
هیچ امكانات رفاهی برای ما قرار داده نشده است.زمانی یك تعاونی خرید ایجاد كردند تا رانندهها از آن خرید كنند اما قیمت اجناس این تعاونی با بیرون فرقی ندارد. ای كاش بن خرید كالا به رانندهها میدادند كه هنوز این اتفاق نیفتاده است. از سوی دیگر حق بیمه تامین اجتماعی كه از ما گرفته میشود نیز زیاد است. زنان راننده تاكسی ماهانه ۵۴ هزار و ۳۰۰ تومان حق بیمه میدهند. البته جا داردكه از آقای قالیباف شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیك و مهندس سنندجی تشكر كنم كه بیمه تكمیلی و عمر را به صورت رایگان برای رانندگان قرار داد.
چه كار باشد و راننده مشغول سرویسرسانی باشد و چه بیسیم خراب باشد و كار نباشد باید حق شارژ را بپردازیم. چند وقت پیش پسرم دستش شكست و شش ماه در بیمارستان بودم. اقساطم عقب افتاده بود هرچه التماس كردم تا دیركرد ندهم اما قبول نكردند. روز اولی كه میخواستیم وارد این كار شویم به ما گفتند درمانگاه اختصاصی و تعمیرگاه اختصاصی، مهدكودك برای زنان راننده قرار میدهند كه هیچ كدام از این وعدهها عملی نشد. قرار بود مزایای زیادی را برای ما بگذارند كه این اتفاق نیز نیفتاد.
با این شرایطی كه به آن اشاره كردید چند درصد از زنان راننده انگیزه كاركردن دارند؟
الان ۷۰ تا۸۰ درصد از كد اولیها تاكسیهای خود را واگذار كردهاند. ۳۰ تا۴۰ نفر دیگر بیشتر باقی نماندهاند. رانندههای مرد این مزیت را دارند كه به راحتی در بین راه مسافر سوار كنند اما ما وقتی سرویسی را به مقصد میرسانیم باید خالی برگردیم چون حق نداریم مسافر بینراهی سوار كنیم. یكی از مشكلات ما سوار نكردن خانواده است.
چون محدودیت برای ما قرار دادهاند در نتیجه كاركرد رانندهها كم و درآمد كمتری عاید ما میشود. آن هم در شرایطی كه هزینه بیشتری را باید نسبت به آقایان پرداخت كنیم.
همشهری تاكسی در شماره جدید خود به سراغ این تاكسیران زن رفته است.
چقدر با رانندگی آشنایی داشتید؟ چرا این شغل را برای پول درآوردن انتخاب كردید؟
ده سال میشود كه رانندگی میكنم. مدت سه سال و نیم است كه راننده تاكسی هستم. یك بار تبلیغ تاكسی بیسیم بانوان را در تلویزیون دیدم. هم رانندگی را دوست داشتم و هم احتیاج به كار داشتم. به این فكر كردم كه حداقل در این كار كارفرمایی بالای سرم نیست كه دائم امر و نهی كند. به خاطر همین شدم راننده تاكسی.
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
حالا كه راننده تاكسی شدید درآمد آن خوب است؟ خانواده را چطور راضی كردید؟ سخت نبود؟
درآمد این شغل به نسبت خوب است ، البته اگر كارباشد. زمانی كه شوهرم ورشكسته و بیكار شد تصمیم گرفتم كار كنم. دو تا پسر دارم. ابتدا همسرم با این كار مخالف بود. با نارضایتی رضایت داد. قبل از این كارم یك زن خانهدار ساده بودم. حتی برای خرید كمتر از خانه بیرون میآمدم. اولش این كار برایم سخت بود. اینكه ازصبح تا شب كار كنم. كار كه یكنواخت شود خستهكننده میشود. الان هم كه سه سالی میشود راننده تاكسی هستم هنوز گرفتن كرایه برایم سخت است. همیشه تعارف میكنم و در نهایت میگویم هرچی كه راضی هستند به من كرایه بدهند. حداقل اینجوری میدانم پولی كه از مردم میگیرم حلال است.
وقتی كه تازه وارد این كار شدید چه سختیها و مشكلاتی داشتید؟
یكی از مشكلاتی كه داشتم بلد نبودن مسیر خیابانها بود كه به مرور این مشكل حل شد. اما زنان راننده تاكسی مشكلات زیادی دارند. الان نزدیك به دو ماه است كه بیسیم مركز قطع است و عملا همه رانندهها بیكار هستند. الان من ۳۰۰ هزار تومان كرایه خانه و ماهی ۲۰۰ هزارتومان قسط ماشین میدهم و هر دو ماه یك بارهم ۵۰ هزار تومان پول شارژ میدهم. یك پسر دانشجوی دانشگاه آزاد دارم و یك پسر محصل. وقتی كار نباشد باید بیشتر تلاش كنم تا مخارج زندگی را دربیاورم.
مثل اینكه یكی از مشكلات زنان راننده پرداخت اقساط خودرو است؟
ماه گذشته ۲۵ روز قسط ماشین عقب افتاده بود و من ۲۵ هزار تومان جریمه تاخیر دادم. پیش مدیرعامل شركت رفتم و مشكلاتم را با او در میان گذاشتم. گفتم كه بیسیم خراب است و كار نیست اما مشكل من حل نشد و باید، هم دیركرد اقساط را میدادم و هم قسط عقب افتاده تاكسی را میپرداختم. در سال اول خودرو تاكسی را با وامی با بهره ۱۴ درصد به ما واگذار كردند. اما بعد شنیدیم كه شركتهای دیگر با بهرههای بین ۸ تا ۱۲ درصد خودروهای خود را به رانندگان تحویل دادهاند. بابت اقساط و حق شارژ بارها شكایت كردیم اما ترتیب اثر داده نشد. در حال حاضر تاكسی ما گروی بانك و شركت سایپاست. قراردادی كه به ما دادند، اجاره به شرط تملیك است. دفترچه اقساط برای رانندهها درست كردند. اگر من بخواهم تاكسی را به شركت واگذار كنم چون اجاره به شرط تملیك است، در این مدت سه سال هرچه قسط دادهام بابت اجاره حساب میشود. بعد هم تاكسی را به اصطلاح كارشناسی میكنند و از پیش پرداخت پولی كه برای گرفتن تاكسی دادهایم كم میشود. بعد از سه سال از ۷ میلیونی كه گرفتهاند ۳ تا ۴ تومان بیشتر نمیشود. وقتی اعتراض میكنیم میگویند این قانون است. یكی دیگر از مشكلات زنان راننده كمبود پمپ گاز در سطح شهر است. قبلا یك ساعت و نیم تا دو ساعت در صف گاز میایستادیم و امكان داشت در بین ۲۰۰ تاكسی كه داخل صف بودند تنها یك زن راننده تاكسی حضورداشته باشد. درخواست كردیم كه یك پمپ گاز برای خانمها بگذارند تا مشكل خانمها حل شود. اما تا به حال ترتیب اثر داده نشده است.
از چه ساعتی ازخانه بیرون میآیی و در طول روز چند ساعت كارمیكنید؟
از ساعت پنج و نیم صبح به خاطر سرویس مدرسهای كه دارم از خانه خارج میشوم و یك موقع تا ۱۲ شب پشت فرمان هستم. تابستان پایه درآمدیای كه برای خودم قرارداده بودم، ۳۵ هزار تومان بود. الان ۲۰ هزار تومان است و تا نه شب كار میكنم. گاهی اوقات شب و نیمه شب هم سرویس میگیریم.
پسرهایت نسبت به شغل مادرشان چه حس و برخوردی دارند؟
پسر كوچكم روی لباس یونیفرمی كه میپوشم، حساس است. دوست ندارد با لباس فرم جلوی مدرسهاش بروم. همیشه از من میخواهد كه دو كوچه آنطرفتر بایستم. نگاه مردم نسبت به زنان راننده هنوز خوب نیست. اما خانمها از تاكسی بانوان استقبال میكنند.
امكانات رفاهی شركت به رانندگان چگونه است؟
هیچ امكانات رفاهی برای ما قرار داده نشده است.زمانی یك تعاونی خرید ایجاد كردند تا رانندهها از آن خرید كنند اما قیمت اجناس این تعاونی با بیرون فرقی ندارد. ای كاش بن خرید كالا به رانندهها میدادند كه هنوز این اتفاق نیفتاده است. از سوی دیگر حق بیمه تامین اجتماعی كه از ما گرفته میشود نیز زیاد است. زنان راننده تاكسی ماهانه ۵۴ هزار و ۳۰۰ تومان حق بیمه میدهند. البته جا داردكه از آقای قالیباف شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیك و مهندس سنندجی تشكر كنم كه بیمه تكمیلی و عمر را به صورت رایگان برای رانندگان قرار داد.
چه كار باشد و راننده مشغول سرویسرسانی باشد و چه بیسیم خراب باشد و كار نباشد باید حق شارژ را بپردازیم. چند وقت پیش پسرم دستش شكست و شش ماه در بیمارستان بودم. اقساطم عقب افتاده بود هرچه التماس كردم تا دیركرد ندهم اما قبول نكردند. روز اولی كه میخواستیم وارد این كار شویم به ما گفتند درمانگاه اختصاصی و تعمیرگاه اختصاصی، مهدكودك برای زنان راننده قرار میدهند كه هیچ كدام از این وعدهها عملی نشد. قرار بود مزایای زیادی را برای ما بگذارند كه این اتفاق نیز نیفتاد.
با این شرایطی كه به آن اشاره كردید چند درصد از زنان راننده انگیزه كاركردن دارند؟
الان ۷۰ تا۸۰ درصد از كد اولیها تاكسیهای خود را واگذار كردهاند. ۳۰ تا۴۰ نفر دیگر بیشتر باقی نماندهاند. رانندههای مرد این مزیت را دارند كه به راحتی در بین راه مسافر سوار كنند اما ما وقتی سرویسی را به مقصد میرسانیم باید خالی برگردیم چون حق نداریم مسافر بینراهی سوار كنیم. یكی از مشكلات ما سوار نكردن خانواده است.
چون محدودیت برای ما قرار دادهاند در نتیجه كاركرد رانندهها كم و درآمد كمتری عاید ما میشود. آن هم در شرایطی كه هزینه بیشتری را باید نسبت به آقایان پرداخت كنیم.