PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تره



مژگان
10-23-2010, 10:27 AM
http://pnu-club.com/include/articles/images/9e29b70d075f2f2f2fd9ebf95a35f097.jpgبه فارسی به طور كلی تره و در بعضی مناطق « گندنا » گویند نامهای محلی آن در كرمانشاه و در غرب ایران « كور » در گیلان شمال ایران « كوار » دركتب طب سنتی با نامهای عربی ان « كراث » ،«كراث رومی »، « گندنا »و « كراث البقل » و « كراث المائده » امده اتس و نوع بری ان را « كراث الثوم » نامبرده اند به فرانسوی Poireau و Poirreau به انگلیسی Garden porrum L. می باشد و مترادف ان Allium ampeloprasum L . گفته شده است .
● مشخصات
گیاهی است دو ساله و پایا برگهای ان دراز باریك اغلب خمیده و افتاده به رنگ سبز تیره ، قسمت پایین ساقه سفید است كه منتهی به یك پیاز كوچكی در داخل خاك می شود . گلهای آن مجتمع و گروهی به شكل یك گلوله مدور در انتهای ساقه گل دهند ه رنگ هر یك از گلها سفید مایل به سبز یا گلی كه از آنها دانه های سیاه و پهن و ناصاف تره به دست می آید . به طور كلی دو نوع است ، یكی نوع كوتاه و نازك تابستانه و دیگری تره فرنگی كه نوع زمستانه خیلی بلند ( تا یك متر ) و برگها پهن و قوی می شود .
تكثیر تابستانه آن از طریق كشت بذر آن در اوایل بهار صورت می گیرد و كشت نوع زمستانه آن در اواخر زمستان بذر در شاسی كاشته می شود و گیا ههای حاصله كه چند برگه و به ارتفاع ۱۵ – ۱۰ سانتی متر و ساقه آ ن به قطر حدود یك مداد رسید در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به محل اصلی منتقل می شود و فاصله خطوط را ۲۵ و فاصله بوته ها روی خطوط را ۱۵ سانتی متر باید گرفت .
● تركیبات شیمیایی
از نظر تركیبات شیمیایی در تزه كمی ارسنیك وجود داردو به علاوه اسانس روغنی فرار دارد كه جزء عمده و اصلی آن را الیل دی سولفید تشكیل می دهد . در پیاز ان در حدود ۴/۰ درصد الیئین وجود دارد و به علاوه وجود الانین ، ارژی نین ، اسپارتیك اسید ، اسپاراژین ، هیستیدین ، لوسین ، متیونین ، تریپتوفان ، والین ، فنیل الانین ، پرولین ، سرین ، وترئونین در ان گزارش شده است .S.G. I. M. P در هر یك صد گرم از قسمت پایین سفید تره فرنگی و پیاز تره فرنگی خام به طور متوسط مواد زیر وجود دارد .
آب ۸۵ گرم ، پروتئین ۲/۲ گرم ، هیدراتهای كربن ۱۱گرم ، خاكیتر ۹/۰ گرم ، كلسیم ۵۲ میلی گرم ، فسفر ۵۰ میلی گرم ، اهن ۱/۱ میلی گرم ، سدیم ۵ میلی گرم ، پتاسیم ۳۴۷ میلی گرم ، ویتامین A۴۰ واحد بین المللی ، تیامین ۱۱/۰ میلی گرم ، رایبو فلاوین ۰۶/۰ میلی گرم ، نیاسین ۵/۰ میلی گرم ، ویتامین C۱۷ میلی گرم
● خواص – كاربرد
تره سبزی خوردنی برگی است كه خوردن آن منافع فراوانی دارد . ضد عفونی كننده روده ها و مدراست و برای معالجه روماتیسم و بیماری های كبدی مفید است . ضماد آن برای نرم كردن ورمها مفیداست {می نات و پتلو }
تره از نظر طبیعت طبق نظر حكمای طب سنتی خیلی گرم و به طور متوسط خشك است خواص آن گرم كننده و بازكننده انسدادها و گرفتگی ها و لطیف كننده است . اگر برگ آن را با سركه مخلو ط و در آن له كرده و به پیشانی بمالند خون ریزی از بینی را قطع می كند . خوردن تره پاك كننده قصبه ریه و باز كننده گرفتگی های كبد و مقوی هاضمه و كمر و ملین است .
ترشح ادرار و حیض را زیادمی كند بعنی مدر است و قاعده آور اگر با طعام و بعد از طعام خورده شود كمك به هضم غذا كرده مانع ترش شدن غذا می شود و مزاج را لینت می دهد ونیروی جنسی را تقویت می كند. خوردن آب تره به قدر ۱۵گرم خون بواسیر را قطع می كند و اگر با عسل خورده شود محرك نیروی جنسی است . برای بیماری های سرد و ترسینه و ورمهای ریه و نرم كردن آنها مفید است و با آب جوشانده جو و یا پخته تره با جو برای درد سر ، سینه ، تنگی نفس و پرورده تره در سركه باز كننده گرفتگی كبد و طحال و خوردن برگ پخته آن برای بواسیر مفید است . شیاف برگ كوبیده آن به تنهایی یا با دارو های مناسب برای خشك كردن رطوبتهای رحم نافع است . مالیدن پخته آن برای بواسیر و قطره آن كه با روغن گل و سركه مخلوط شده بادش در گوش برای كاهش درد گوش مفید است . اگر تره را با كندر و سركه مالیده و در بینی بریزند برای بند آمدن خون ریزی از بینی نافع است. ضماد تره برای گزیدن افعی و خوردن آن با آب عسل نیز برای خنثی كردن سموم جانوران نافع است .
ضماد تره با سماق برای مخملك و زگیل و با نمك برای التیام زخمهای بد مفید است . تره از پیاز دیرهضمتر و نفاختر است و خون را می سوزاند وبینایی چشم را كاهش می دهد و لثه را خراب می كند و برای گرم مزاجان مضر است از این نظ باید با گشنیز و كاسنی تازه خورد .
تخم تره گرم و خشك است. خوردن ۱۰ گرم از تخم تره با ۱۰ گرم تخم مورد برای رفع امراض سرد نافع است ، خون ریزی از سینه و به طور كلی خون ریزی از هر عضوی را فطع می كند ، باز كننده گرفتگی های بلغمی مجاری كبد و محرك اشتها و شكم روش را بند می آورد و گازهای روده ها را تحلیل می برد .
ضماد عصاره تخم تره برای گزیدگی افعی و رفع لكه های پوست نافع است . تخم تره مضر ریه و كلیه و مثانه است از این نظر باید با عسل خورد .

pnugirl
12-24-2010, 01:38 PM
درمان تمامي عفونت ها،تره از جمله سبزي هاي معروف و خوردني است كه ساقه ندارد و بركهاي آن دراز و تا خورده است و به نام«گندزدا» نيز خوانده مي شود.
فوايد تره:

درمان تمامي عفونت ها،تره از جمله سبزي هاي معروف و خوردني است كه ساقه ندارد و بركهاي آن دراز و تا خورده است و به نام«گندزدا» نيز خوانده مي شود.
فوايد تره:
ـ تره ناراحتي طحال را برطرف مي كند.
ـ تره از نظر خواص غذا و شفا و درمان شبيه سير وپياز است، ولي طعم و بوي آن ملايم تر از آْنهاست و دهان را خوشبو مي كند.
ـ مصزف تازه راي رفع يبوست دائمي، ترش كردن غذا و سوء هاضمه، رفع چاقي و تسكين درد مفاصل و نقرس مفيد است.
ـ مصرف سوپ يا شربت تره براي معالجة تمام بيماري هاي حاد و مزمن دستگاه تنفس اثر شفا بخش دارد، مثلاً در گريپ، گلو درد، گرفتگي صدا و سياه سرفه مفيد بوده و اثر خلط آور دارد و در اين مواد اضافه كرده كمي عسل به آب تره و مصرف آن مفيد تر است.
ـ تره از سبزي هاي مدر(ادرار آور) است و لذا خوردن سوپ يا شربت تره و يا جوشانده 4 گرم تخم تره در يك ليتر آب براي حبس البول، آب آوردن بافت ها، دفع سنگ كليه و تسكين قولنج مفيد است.
ـ خوردن تره كه در سكه پرورده شده باشد، براي دفع سنگ كيسه صفرا و تورم طحال مفيد است.
ـ تره پخته و نيم گرم را چنانچه در محل بوا سير قرار دهند اثر شفا بخش دارد، همچنين خوردن 15 گرم آب تره خام، خونريزي بوا سير را قطع مي كند.
ـ ماليدن آب تره يا له كرده آن بر روي پوست براي درمان كهير و رفع خارش مخصوصاً اگر با سماق مخلوط شود مؤثر است.
ـ مخلوط آب تره با سماق را چنانچه بر روي زگيل بمالند اثر شفا بخش دارد.
ـ تره، ملين، مقوي هاضمه و پيشاب آور است.
ـ تره داراي مقدار زيادي آهن است و ويتامين«ث» به مقدار زيادي در برگ هاي سبز آن وجود دارد مخصوصاً در هنگام تابستان ويتامين هاي ب1 ـ ب2 در تره يافت مي شود و داراي كاراتين نيز است.
ـ تره به واسطه داشتن سلولز، نفخ آور است. لذا براي اشخاصي كه مبتلا به اختلالات روده هستند چندان خوب نيست.
ـ جوشانده تره در رفع ذات الريه و رسوبات ادراي كمك زيادي مي كند.
ـ مصرف جوشانده و شربت تره، در موارد گرفتگي صدا، زكام، سرفه، برونشيت و تمامي اختلالات حاد دستگاه تنفشي مؤثر است.
ـ انواع تره فشار خون را پايين مي آورد و خوردن آن براي معالجه تمامي عفونت ها مفيد است.
ـ در كاربرد خارجي، اگر تره به صورت له شده بر روي محل گزيدگي زنبور قرار گيرد، باعث تسكين درد مي شود.
ـ خوردن 9 گرم تخم تره بو داده در روز، براي درمان اسهال مزمن و نفخ شكم مفيد است.
ـ براي بند آمدن خونريزي بيني، چند قطره مخلوط از آب تره با سركه را در بيني بچكانيد. در اين موقع متوجه خواهيد شد كه خونريزي بيني بند مي آيد.
ـ ضماد (مرهم) تخم تره، براي معالجه كك و مك، معالجه پيسي و تسكين دردهاي عصبي و تحريكات جلدي اثر شفا بخش دارد.

pnugirl
12-24-2010, 01:38 PM
تره‌فرنگی با طعمی بهتر و شیرین‌تر از پیاز، طعم غذا را بدون اینکه طعم خود را قالب کند، بهتر می‌سازد. تره فرنگی از خانواده پیاز، موسیر و پیازچه است که شباهت بسیاری با پیاز‌چه دارد. تره فرنگی مانند پیازچه، پیازی کوچک و ساقه‌ای استوانه‌ای شکل و سفیدرنگ دارد که به برگهای پهن، سبز و پیچیده منتهی می‌گردد. تره فرنگی‌ها، حدود 30 سانتیمتر طول و حدود 2.5 تا 5 سانتیمتر قطر دارد. مزه‌ و طعم آن مانند موسیر اما کمی شیرین‌تر و خوش طعم‌تر است.
فواید تره‌فرنگی
تره فرنگی مانند سیر و پیاز از خانواده گیاهی به‌نام آلیوم (Allium) می‌باشد. به دلیل یکی بودن خانواده تره‌فرنگی و سیر و پیاز،‌ حاوی موادی یکسان می‌باشند که برای سلامتی مفید است.
کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب خون
دانشمندان مشاهده نموده‌اند که گیاهان خانواده آلیوم، کلسترول بد(LDL) خون را کاهش می‌دهند در حالیکه همزمان با آن کلسترول خوب) HDL) را نیز افزایش می‌دهند. این فعالیت بسیار برای جلوگیری از پیشرفت و افزایش پلاکهای خونی که منجر به گرفتگی رگها و بیماریهای قلبی در بیماران دیابتی می‌گردد بسیار مهم می‌باشد. اگر این پلاکها بدون توقف رشد نمایند، سبب حمله قلبی یا سکته می‌گردند. گیاهان آلیوم، حتی باعث کاهش فشار خون بالا، که عامل دیگری برای حمله قلبی و یا سکته می‌باشد، نیز می‌گردد.

pnugirl
12-24-2010, 01:41 PM
تقویت سلامتی
مصرف گیاهان آلیوم، دو تا چندین دفعه در هفته، باعث کاهش ابتلاء به سرطان روده و پروستات می‌گردد. تحقیقات انجام شده بر روی تاثیر آلیوم بر سرطانها، نشان داده است که موادی درون این غذاها است که توانایی حفاظت از سلولهای روده را در مقابل عوامل سرطان‌زا دارد.
اگرچه مواد موجود در تره فرنگی مانند مواد موجود در سیر و پیاز است، اما میزان آنها بسیار کم است. به همین دلیل برای بدست آوردن تاثیر این مواد باید از مقدار زیادی تره فرنگی استفاده نمود. خوشبختانه طعم شیرین و ملایم آن باعث می‌شود که خوردن آن به مقدار زیاد، آسان باشد.
تثبیت قند خون
علاوه بر فوایدی که خانواده آلیوم دارد، تره فرنگی حاوی مقدار زیادی منگنز، ویتامین b6، ویتامین c، فولات و آهن می‌باشد. ترکیب این مواد مغذی بایکدیگر باعث تثبیت قند خون می‌شود.
چگونه تره فرنگی انتخاب کنیم و چگونه آنها را نگهداری نماییم.
تره فرنگیها با برگهایی به رنگ سبز تیره و گردنی سفید مشخص شده‌اند. یک تره فرنگی خوب نباید زردرنگ و پلاسیده باشد و حتی نباید پیاز آن شکسته و ضرب دیده باشد. اگرچه تره فرنگی‌های بزرگتر و بلندتر فیبر بیشتری داشته باشد، تنها آنهایی را انتخاب نمایید که 2 تا 5 سانت طول داشته باشند.
تره فرنگی را می‌توان برای چند روز بدون اینکه فاسد شوند در یخچال نگهداری نمود. تره فرنگیها را باید درکیسه‌ای قرار داد تا رطوبت خود را از دست ندهند. تره فرنگی پخته شده اگرچه زود فاسد می‌شود،‌ اما می‌توان آن را برای 2 روز در یخچال نگهداری نمود. تره فرنگی را می‌توان برای 3 ماه در فریزر نگهداری نمود.