PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : معاون فرهنگي وزارت علوم: بسياري از رشته‌هاي علوم انساني بايد به كارشناسي ارشد پيوسته تبديل شوند



Borna66
10-19-2010, 12:59 AM
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه از برنامه‌هاي معاونت فرهنگي در ستاد اين است كه با معاونت آموزشي وزارتخانه در چند حوزه رابطه كاري و منطقي برقرار كنيم، اظهار كرد: برخي از رشته‌هاي علوم انساني بايد از اساس متحول شوند و در اين راستا شايد لازم باشد معاونت فرهنگي به معاونت آموزشي در اين خصوص كمك كند تا رشته‌هاي علوم انساني مورد نياز جمهوري اسلامي را بيابيم، تدوين و ايجاد كنيم.



http://pnu-club.com/imported/mising.jpg (http://www.isna.ir/ISNA/PicView.aspx?Pic=Pic-1635714-1&ampLang=P)

دكتر غلامرضا خواجه‌سروي در گفت‌و‌گويي تفصيلي با خبرنگار صنفي فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اينكه شايد لازم باشد كه بسياري از رشته‌هاي علوم انساني را به رشته‌هاي كارشناسي ارشد پيوسته تبديل كنيم، گفت: برخي رشته‌ها مانند رشته معماري به علت ماهيت آن، نمي‌توان اين رشته را در ليسانس خلاصه كرد.

معاون وزيرعلوم با بيان اينكه بسياري از رشته‌هاي علوم انساني بايد به اين صورت عوض شوند، افزود: در اين فضا بايد به مقتضيات ايران و اسلام و اقتضائات روز توجه كرد و آنها را به برنامه وارد كرد.

وي ادامه داد: از سوي ديگر رشته‌هاي اولويت‌دار براي بورس و اعزام به خارج مطرح است كه در اين زمينه قطعاً با معاونت‌هاي آموزشي و دانشجويي وزارتخانه و اداره كل بورس در تعيين اين اولويت‌ها همكاري خواهيم داشت.


در بحث‌هاي هويتي نيز بايد به حوزه علوم انساني خوراك داده شود


در حوزه فرهنگ در اجتماع و دانشگاه‌ها بايد از حالت‌هاي احساسي عبور و علت‌هاي شناختي را تقويت كنيم

خواجه‌سروي با بيان اينكه در بحث‌هاي هويتي نيز بايد به حوزه علوم انساني خوراك داده شود، اظهاركرد: اين خلاصه‌اي از برنامه‌هاي معاونت فرهنگي در دنبال كردن اين موضوع خواهد بود.

وي در ادامه مورد سياست‌هاي اين معاونت در دولت دهم گفت: خوشبختانه پايه‌هاي توجه به امر فرهنگ و امور فرهنگي در سطح كشور و دانشگاه‌ها در معاونت فرهنگي دور اول دولت نهم تثبيت شده و بايد تلاش كنيم زمينه‌هاي تحقق اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي در عرصه فرهنگي را در مجامع آموزش عالي فراهم سازيم.

معاون وزيرعلوم با بيان اينكه يکي از سياست‌هاي جديد در اين دوره چهارساله ساختارسازي در حوزه فرهنگي است، اظهاركرد: بايد در دانشگاه‌ها معاونت مستقل فرهنگي ايجاد كنيم كه هم از لحاظ سياست و هم ساختار عملي حالت ويژه داشته باشد.

خواجه ‌سروي مرحله بعد از ساختارسازي را محتوا دانست و افزود: بايد دراين زمينه به توليد محتوا بپردازيم و در حوزه فرهنگ در اجتماع و دانشگاه‌ها از حالت‌هاي احساسي عبور كرده و علت‌هاي شناختي را تقويت كنيم.

وي با اشاره به بحث تربيت صحيح يافتن و آموزش مهارت‌هاي صحيح زندگي با توجه به منويات نظام جمهوري اسلامي در دانشگاه‌ها به عنوان مهمترين سياست اين دوره از فعاليت، تصريح كرد: در اين خصوص تلاش خواهد شد مجامع عمومي، تسليم التهابات زودگذر نشوند و انرژي نيروهاي ما متوجه تعالي و رشد فرهنگ و علم و پژوهش در دانشگاه‌ها گردد.

معاون فرهنگي وزير علوم ادامه داد: اين امر در مرحله بعد بايد به نيرويي مولد تبديل شود تا بتواند بر ساير جهات اجتماع تاثير بگذارد.

وي با بيان اينكه از سياست‌هاي ديگري كه با جديت به دنبال تحقق آن خواهيم بود تقويت فضاي هم‌افزاييِ فراموش ‌شده و استفاده از امكانات اين فضاست، تصريح كرد: به علت اينكه همه دستگاه‌ها در راستاي تحقق امور فرهنگي وحدت نظر دارند و حتي جهت حركت نيز مشابه است، بنابراين اين فرصت خوبي را در اختيار قرار مي‌دهد كه از اين هم‌افزايي استفاده كنيم و اين حوزه را تقويت نماييم.

خواجه‌سروي از سرمايه‌گذاري متوازن در امور فرهنگي كاركنان و اعضاي هيأت علمي و دانشجويان دانشگاه‌ها به عنوان سياست ديگر معاون فرهنگي ياد كرد و افزود: اين سرمايه‌گذاري بايد به صورت متوازن صورت گيرد و از حالت تك‌ بعدي كه سرمايه‌ها فقط صرف دانشجو مي‌شود، پرهيز كرد.

وي با بيان اينكه بايد در اين خصوص تقاضا ايجاد كنيم چرا كه كاركنان و اعضاي هيأت علمي و دانشجويان با هم خانواده دانشگاه را تشكيل مي‌دهند، خاطرنشان كرد: در اين شرايط بايد به خانواده توجه كرد نه اينكه جزئي از اين خانواده را ببينيم و سرمايه‌ها را فقط صرف آن قسمت كنيم و بقيه اعضاي خانواده را رها سازيم.

معاون فرهنگي وزير علوم با اشاره به تمركز سياست‌هاي دولت دهم در بخش فرهنگي و مسئوليت خطير معاونت فرهنگي وزارتخانه در مورد اقدامات و برنامه‌هاي وزارتخانه اظهاركرد: برداشت من اين است كه برنامه‌هاي ما براي استفاده از اين فضا بايد در راستاي تقويت دانشگاه‌ها باشد و در اين راستا سعي خواهيم كرد از امكانات موجود به نفع دانشگاه‌ها استفاده كنيم.

وي ادامه داد: اولويت سياست و برنامه ما در اين زمينه، تقويت كارگزاران فرهنگي و دانشگاه‌ها مي‌باشد و در مرحله بعد، براي اين ساختار از امكانات مختلفي كه در اين راستا فراهم مي‌شود، بايد استفاده كرد تا در دانشگاه‌ها و حوزه فرهنگي تأثيرگذار باشد.

خواجه‌سروي با بيان اينكه اين ساختار قطعاً مي‌تواند با كمك ما تعامل بهتري با عوامل دست‌اندركار در سطح استاني و در سطح ملي داشته باشد و از امكاناتي كه دولت فراهم مي‌كند و از جهت‌گيري فرهنگي دولت با برنامه‌ريزي لازم به اقتضاي شرايط محلي و محيطي، بهره‌برداري كامل ببرد، تصريح كرد: دانشگاه‌ها به علت اقتضائات محيطي با هم فرق دارند و نمي‌توان يك فرمول واحد را براي كل دانشگاه‌ها تعريف كرد، ولي مي‌شود اين حكم كلي را داد كه وقتي ما صف را تقويت كنيم، مي‌توان با برنامه‌ريزي و استفاده از اين امكانات، به سمت اهداف با سرعت بيشتري حركت كرد كه اميدواريم به اين نقطه برسيم.


پژوهش‌سراهاي دانشجويي به صورت جدي دنبال مي‌شوند

وي در رابطه با سازوکار معاونت جهت تقويت كار در گروه‌هاي دانشجويي، عنوان كرد: دانشجويان در اين زمينه به دو گروه اقليت فعال، تأثيرگذار و مؤثر و اکثريت غير‌فعال تقسيم مي‌شوند بنابراين معتقديم در صورتي كه انرژي اين فعالان هدايت شود تأثيرات مهمي را بر روي ساير دانشجويان و محيط دانشجويي بگذارد.

خواجه‌سروي ادامه داد: بر اين اساس، برنامه‌ريزي ما بر گروه دوم است و در خيلي موارد هم وقتي از فعاليت دانشجويي صحبت مي‌شود، همه نگاه‌ها متوجه همين گروه مي‌شود و شايد اكثريت دانشجويان كه جزء فعالان نيستند به‌ هرحال در عمل، به دنبال آموختن و ارتقاء علمي و فرهنگي خودشان باشند.

وي با بيان اينكه از طرف ستاد هم بايد دو كار هدايت و حمايت صورت گيرد، افزود: برنامه دوم ما در خصوص فعالان اين است كه ما در صف براي آنها فضاي كافي فراهم كنيم تا بتوانند تلاش كنند و از لحاظ تشكيلاتي و كادرسازي متناسب با شرايط خاص نظام جمهوري اسلامي اقدامات مؤثر و مثبتي انجام دهند كه به نظر من با اين برنامه مي‌توان نقص اساسي موجود در اين خصوص را رفع و از پتانسيل فراوان استفاده كرد.

معاون فرهنگي وزارت علوم گفت: ما قرار است تا برنامه‌هاي فرهنگي و تربيتي مثل برگزاري اردو يا استفاده از موسيقي، نه ترويج موسيقي را اجرا كنيم.

وي با بيان اينكه پژوهش‌سراهاي دانشجويي به صورت جدي دنبال مي‌شوند، اظهاركرد: حتي پيشنهادهايي نيز از ناحيه فعالان در اين خصوص تدوين شده است كه ما در محيط خوابگاه مكاني شبيه هنركده‌هاي دانشجويي ايجاد كنيم و يا براي اشتغال دانشجوياني كه مشكل مالي دارند با صنايع يا با بخش خصوصي مذاكره كنيم كه قسمتي از كارها را به محيط‌هاي دانشجويي منتقل کنند و دانشجويان کارهايشان را انجام دهند.

معاون فرهنگي وزارت علوم با بيان اينكه در بخش اكثريت هم دنبال برنامه‌هايي هستيم كه مخاطب عام داشته باشد، بيان كرد: در بخش فعالان نيز چنين برنامه‌هايي تدوين شده كه تفصيل اين كارها همه وجود دارد و در آينده‌اي نزديك با ويرايش جديد به دانشگاه‌ها عرضه خواهد شد.

وي در مورد نقش و برنامه‌هاي معاونت فرهنگي به عنوان متولي علوم انساني در وزارتخانه، تصريح كرد: آن كسي كه در دانشگاه حرف اول را مي‌زند استاد است. در حوزه علوم انساني نيز كساني كه در درجه اول مي‌توانند نقش داشته باشند اساتيد هستند، ولي كاري كه در معاونت فرهنگي از مدتي قبل شروع شده بحث رشته‌هاي ميان‌رشته‌اي است كه تلاش داريم اين حركت را ادامه دهيم و متوقف نشود.

خواجه‌سروي افزود: از برنامه‌هاي ما توليد متن تا حدي ‌است كه در امكان ما باشد و بتوان با دانشگاه‌هاي علوم انساني و پژوهشكده مطالعات فرهنگي هماهنگي‌هايي داشت.

معاون فرهنگي اجتماعي وزيرعلوم در بحث مطالعات فرهنگي به عنوان يكي از حوزه‌هاي تخصصي زيرمجموعه معاونت فرهنگي، با توجه به مورد غفلت واقع شدن اين امر در برنامه معاونت فرهنگي دولت نهم، عنوان كرد: شايد به جهت امكانات محدود آن موقع يا شرايط موجود در آن زمان اين حرف درستي باشد و در حوزه مطالعات فرهنگي نيز به بازنگري در رشته‌هاي موجود نياز است، چون اين مطالعات دانشگاه را پاسخ نمي‌دهد و آموزش‌هاي اندكي مي‌دهد كه ممكن است كاربرد زيادي نداشته باشد.

خواجه سروي ادمه داد: در اين زمينه ابتدا بايد متوني توليد كنيم كه اين متون شرايط بومي ما را داشته باشد، سپس با توجه به اينكه در حال حاضر در دانشگاه‌ها كادر مورد نياز وجود ندارد، بنابراين براي حل اين مشكل، تلاش خواهيم كرد از امكانات مختلف براي تربيت كادر در اين زمينه استفاده كنيم.

وي با بيان اينكه تجربه ما نشان مي‌دهد كه عليرغم اهميت امور فرهنگي، در زمينه علوم فرهنگي متأسفانه متخصصان زيادي نداريم كه اين حوزه را دقيقاً بشناسند و آنچه خوانده‌اند و دانسته‌اند با نيازهاي بومي و فرهنگي كشور ما مطابقت داشته باشد، اظهاركرد: در اين خصوص اين نياز وجود دارد و تلاش مي‌كنيم امكاناتمان را به اين سمت پيش ببريم.

معاون فرهنگي وزيرعلوم درمورد رابطه اين معاونت با معاونت پژوهشي وزارتخانه، تصريح كرد: در شوراي عتف، كميسيون علوم انساني كارگروهي با عنوان دين و هنر و معارف اسلامي تشكيل داد كه به اعتقاد بنده بخش علوم انساني اين شورا بايد در اختيار معاونت فرهنگي قرار گيرد زيرا در شرح وظايف معاونت فرهنگي است.

وي ادامه داد: از سوي ديگر براي توجه بيشتر در معاونت پژوهشي به علوم انساني بايد مذاكراتي با معاونت پژوهشي داشته باشيم.

خواجه‌سروي با بيان اينكه در دفتر كميسيون انجمن‌هاي علمي در حوزه علوم انساني و در كميسيون نشريات كشور براي توجه به نشريات علوم انساني، بايد به معاونت پژوهشي كمك كنيم، خاطرنشان كرد: انجمن‌هاي علمي دانشجويي بايد به كمك ما بيايند و در خصوص پژوهش‌سراها و دانشگاه‌ها كمك كنند.

وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به ارتباط خاص معاونت فرهنگي و پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم چه برنامه‌هاي خاصي براي پژوهشكده داريد، عنوان كرد: پـژوهشـكده مـطالـعات فرهنگي و اجتماعي ظرفيت‌هاي بالايي دارد كه بايد از آنها استفاده كرد. اين پژوهشكده بايد به عنوان پشتيبان امور فرهنگي و اجتماعي دانشگاه عمل كند؛ چراكه در غير اين صورت آنجا به پژوهشكده‌اي مثل ساير پژوهشكده‌ها تبديل مي‌شود كه ارتباط كاري زيادي با ما ندارد.

معاون فرهنگي وزيرعلوم در خاتمه با بيان اينكه پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي با معاونت فرهنگي ارتباط ارگانيكي دارد، افزود: بايد در حوزه‌هايي كه دانشگاه‌ها در امور فرهنگي و اجتماعي كاستي دارند و به تامين محتوايي و فكري و حتي تامين نيرو نياز دارند، به عنوان پشتيبان عمل كند.