Borna66
10-19-2010, 12:57 AM
عضو هيات رييسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي تغيير نظام آموزشي در آموزش و پرورش، ايجاد ارتباط موثر ميان دانشگاه و صنعت، بررسي مشكلات پذيرش در دانشكدههاي فني و حرفهاي، نحوه پذيرش معلمان حقالتدريس و بررسي مشكلات آزمون آموزش و پرورش را از جمله مهمترين مواردي اعلام كرده كه كميسيون در دو هفته اخير به آنها پرداخت.
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg (http://pnu-club.com/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.isna.ir%2FISNA %2FPicView.aspx%3FPic%3DPic-1635330-1%26ampLang%3DP)
حجتالاسلام عليرضا سليمي در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره عملكرد كميسيون آموزش و تحقيقات در دو هفته اخير تصريح كرد: موارد مختلفي در اين بازه زماني در كميسيون مورد بحث و بررسي قرار گرفته است، يكي از اين مباحث بسيار حائز اهميت تغيير نظام آموزشي در آموزش و پرورش است.
نماينده مردم محلات و دليجان در خانه ملت ادامه داد: تغيير نظام آموزشي يكي از سياستهاي وزارت آموزش و پرورش است كه عزمي قوي براي تحقق آن وجود دارد، به تعبير بهتر با توجه به اينكه نظام آموزشي فعلي توان محقق ساختن همه اهداف تعيين شده را ندارد بايد دچار تغييراتي شود تا اين نظام به صورت روان، سيال و پرشتاب و در راستاي اهداف نظام تعليم و تعلم باشد و توانايي و قابليتش افزون شود، بنابراين پايه كار و موارد اساسي در اين رابطه با حضور كارشناسان مطرح شده و اين مساله را تا حصول نتيجه مثبت پيگيري خواهيم كرد.
عضو هيات رييسه كميسيون آموزش و تحقيقات با اظهار تاسف از عدم ارتباط موثر دانشگاه و صنعت افزود: تقويت ارتباط صنعت با دانشگاه مورد مهم ديگري است كه كميسيون در روزهاي اخير آن را مورد تاكيد قرار داده است، چراكه هماكنون دانشگاههاي كشور در خلاء تلاش و كوشش ميكنند و در بحث ارتباط جدي با ميدان عمليات دچار نقص و مشكل هستند، چگونه ميتوان اين ارتباط را برقرار كرد، ما در ميدان نيازهايي داريم كه در دانشگاهها به آن نيازها پرداخته نميشود، به تعبير بهتر دانشگاهها مسير خاص خود را دنبال ميكنند و صنعت، كشاورزي، نفت، بهداشت و درمان راه خود را ميروند.
سليمي همچنين خاطرنشان كرد: اين مشكلات كم و بيش وجود دارد، به نحوي كه امروز در مجموع ارتباط دانشگاه و صنعت يك ارتباط تنگاتنگ و قوي نيست، لذا راههاي تقويت اين ارتباط و بررسي زمينههاي ارتباط دانشگاه با صنعت يكي از مواد بسيار مهمي است كه امروز كميسيون به صورت جدي به آن ورود پيدا كرده است.
به گفته وي، بحث راهاندازي نظام مهارتي و تقويت آن يكي از مباحث جدي در كشور است كه كميسيون آموزش هم به نوبه خود آن را مورد بررسي و تاكيد قرار داده است، متاسفانه امسال در بحث پذيرش دانشجويان فني حرفهاي مشكلاتي بوجود آمد، لذا كميسيون به دنبال راهي است تا به نحوي به سمت تقويت نظام مهارتي حركت شود كه به اميد جواناني كه براي ورود به دانشكدههاي فني و حرفهاي تلاش ميكنند، آسيب وارد نشود.
عضو هيات رييسه كميسيون آموزش و تحقيقات توجه به نحوه پذيرش معلمان حق التدريس و رفع مشكلات آنها را يكي از دغدغههاي كميسيون برشمرد و اظهار كرد: نحوه پذيرش معلمان حقالتدريس و آزمون آموزش و پرورش يكي از موارد جدي مطرح شده و مورد بررسي در كميسيون است، سوالاتي در ذهن نمايندگان در اين خصوص مطرح بود كه با حضور كارشناسان و وزير آموزش و پرورش اين سوالات مطرح شد و برخي از ابهاماتي كه وجود داشت مورد بررسي قرار گرفت، اميدواريم كه در اين زمينه هم سيالتر و روانتر حركت كنيم.
وي افزود: البته وزير آموزش و پرورش با حضور در كميسيون توضيحات بسيار خوبي ارايه كردند كه اين توضيحات لازم بود، در جلسه مذكور با حضور كارشناسان، وزير و مسوولان وزارت آموزش و پرورش مقرر شد پذيرش فني و حرفهاي در دوره روزانه كه امسال حذف شده بود مجددا احيا شود تا آسيبي به كسي وار نشود، وزير آموزش و پروش در نهايت اعلام كرد كليه مواردي كه به صورت مستند، اشكال يا شبهه وجود دارد در صورت انتقال به آموزش و پرورش، مورد بررسي قرار مي دهيم و ادعاي ايشان اين است كه به صورت مستند حتي يك مورد تخلف وجود ندارد.
عضو هيات رييسه كميسيون آموزش و تحقيقات گفت: تمام شركتكنندگان اعم از معلمان و داوطلبيني كه در كل كشور معتقدند حقشان تضييع شده اگر مداركشان را به كميسيون ارايه كنند كميسيون با جديت در اين زمينه ورود پيدا ميكند، البته با وجود اعلام آمادگي وزير آموزش و پرورش قطعا در راستاي احقاق حق آنها تلاش خواهيم كرد.
سليمي افزود: موارد مذكور از جمله مهمترين اقدامات كميسيون در دو هفته اخير است، اما چند بحث مهم بايد در آينده نزديك مورد بررسي قرار گيرد، يكي از اين مباحث مداركي است كه از برخي از كشورهاي همسايه مانند آذربايجان، ارمنستان، باكو، اكراين و غيره اخذ ميشود و سوالات و ابهاماتي را ايجاد كرده است، متاسفانه برخي از ايرانيان دانشجوي دكترا در اين دانشگاهها هستند كه با پرداخت پول و بدون حضور در كلاسها مداركي اخذ ميكنند كه ارزش علمي ندارد اما با ارايه چنين مدركي خود را دكتر معرفي ميكنند و ميخواهند از امتيازات آن استفاده كنند.
عضو هيات رييسه كميسيون آموزش و تحقيقات در خاتمه خاطرنشان كرد: متاسفانه امروز اخذ مدارك دكترا از كشورهايي كه اعتبار علمي دانشگاههاي آنها مورد ابهام و سوال است در كشور اپيدمي شده لذا كميسيون بايد در هفتههاي آتي اين موضوع را به صورت جدي در دستور كار قرار دهد. بدون شك در اين رابطه بايد يك تجديدنظر جدي صورت گيرد، ضمن اينكه وزارت علوم هم براي ورود به اين مساله و ارزشيابي اين مدارك، قاطعانه اعلام آمادگي كرده است.
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg (http://pnu-club.com/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.isna.ir%2FISNA %2FPicView.aspx%3FPic%3DPic-1635330-1%26ampLang%3DP)
حجتالاسلام عليرضا سليمي در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره عملكرد كميسيون آموزش و تحقيقات در دو هفته اخير تصريح كرد: موارد مختلفي در اين بازه زماني در كميسيون مورد بحث و بررسي قرار گرفته است، يكي از اين مباحث بسيار حائز اهميت تغيير نظام آموزشي در آموزش و پرورش است.
نماينده مردم محلات و دليجان در خانه ملت ادامه داد: تغيير نظام آموزشي يكي از سياستهاي وزارت آموزش و پرورش است كه عزمي قوي براي تحقق آن وجود دارد، به تعبير بهتر با توجه به اينكه نظام آموزشي فعلي توان محقق ساختن همه اهداف تعيين شده را ندارد بايد دچار تغييراتي شود تا اين نظام به صورت روان، سيال و پرشتاب و در راستاي اهداف نظام تعليم و تعلم باشد و توانايي و قابليتش افزون شود، بنابراين پايه كار و موارد اساسي در اين رابطه با حضور كارشناسان مطرح شده و اين مساله را تا حصول نتيجه مثبت پيگيري خواهيم كرد.
عضو هيات رييسه كميسيون آموزش و تحقيقات با اظهار تاسف از عدم ارتباط موثر دانشگاه و صنعت افزود: تقويت ارتباط صنعت با دانشگاه مورد مهم ديگري است كه كميسيون در روزهاي اخير آن را مورد تاكيد قرار داده است، چراكه هماكنون دانشگاههاي كشور در خلاء تلاش و كوشش ميكنند و در بحث ارتباط جدي با ميدان عمليات دچار نقص و مشكل هستند، چگونه ميتوان اين ارتباط را برقرار كرد، ما در ميدان نيازهايي داريم كه در دانشگاهها به آن نيازها پرداخته نميشود، به تعبير بهتر دانشگاهها مسير خاص خود را دنبال ميكنند و صنعت، كشاورزي، نفت، بهداشت و درمان راه خود را ميروند.
سليمي همچنين خاطرنشان كرد: اين مشكلات كم و بيش وجود دارد، به نحوي كه امروز در مجموع ارتباط دانشگاه و صنعت يك ارتباط تنگاتنگ و قوي نيست، لذا راههاي تقويت اين ارتباط و بررسي زمينههاي ارتباط دانشگاه با صنعت يكي از مواد بسيار مهمي است كه امروز كميسيون به صورت جدي به آن ورود پيدا كرده است.
به گفته وي، بحث راهاندازي نظام مهارتي و تقويت آن يكي از مباحث جدي در كشور است كه كميسيون آموزش هم به نوبه خود آن را مورد بررسي و تاكيد قرار داده است، متاسفانه امسال در بحث پذيرش دانشجويان فني حرفهاي مشكلاتي بوجود آمد، لذا كميسيون به دنبال راهي است تا به نحوي به سمت تقويت نظام مهارتي حركت شود كه به اميد جواناني كه براي ورود به دانشكدههاي فني و حرفهاي تلاش ميكنند، آسيب وارد نشود.
عضو هيات رييسه كميسيون آموزش و تحقيقات توجه به نحوه پذيرش معلمان حق التدريس و رفع مشكلات آنها را يكي از دغدغههاي كميسيون برشمرد و اظهار كرد: نحوه پذيرش معلمان حقالتدريس و آزمون آموزش و پرورش يكي از موارد جدي مطرح شده و مورد بررسي در كميسيون است، سوالاتي در ذهن نمايندگان در اين خصوص مطرح بود كه با حضور كارشناسان و وزير آموزش و پرورش اين سوالات مطرح شد و برخي از ابهاماتي كه وجود داشت مورد بررسي قرار گرفت، اميدواريم كه در اين زمينه هم سيالتر و روانتر حركت كنيم.
وي افزود: البته وزير آموزش و پرورش با حضور در كميسيون توضيحات بسيار خوبي ارايه كردند كه اين توضيحات لازم بود، در جلسه مذكور با حضور كارشناسان، وزير و مسوولان وزارت آموزش و پرورش مقرر شد پذيرش فني و حرفهاي در دوره روزانه كه امسال حذف شده بود مجددا احيا شود تا آسيبي به كسي وار نشود، وزير آموزش و پروش در نهايت اعلام كرد كليه مواردي كه به صورت مستند، اشكال يا شبهه وجود دارد در صورت انتقال به آموزش و پرورش، مورد بررسي قرار مي دهيم و ادعاي ايشان اين است كه به صورت مستند حتي يك مورد تخلف وجود ندارد.
عضو هيات رييسه كميسيون آموزش و تحقيقات گفت: تمام شركتكنندگان اعم از معلمان و داوطلبيني كه در كل كشور معتقدند حقشان تضييع شده اگر مداركشان را به كميسيون ارايه كنند كميسيون با جديت در اين زمينه ورود پيدا ميكند، البته با وجود اعلام آمادگي وزير آموزش و پرورش قطعا در راستاي احقاق حق آنها تلاش خواهيم كرد.
سليمي افزود: موارد مذكور از جمله مهمترين اقدامات كميسيون در دو هفته اخير است، اما چند بحث مهم بايد در آينده نزديك مورد بررسي قرار گيرد، يكي از اين مباحث مداركي است كه از برخي از كشورهاي همسايه مانند آذربايجان، ارمنستان، باكو، اكراين و غيره اخذ ميشود و سوالات و ابهاماتي را ايجاد كرده است، متاسفانه برخي از ايرانيان دانشجوي دكترا در اين دانشگاهها هستند كه با پرداخت پول و بدون حضور در كلاسها مداركي اخذ ميكنند كه ارزش علمي ندارد اما با ارايه چنين مدركي خود را دكتر معرفي ميكنند و ميخواهند از امتيازات آن استفاده كنند.
عضو هيات رييسه كميسيون آموزش و تحقيقات در خاتمه خاطرنشان كرد: متاسفانه امروز اخذ مدارك دكترا از كشورهايي كه اعتبار علمي دانشگاههاي آنها مورد ابهام و سوال است در كشور اپيدمي شده لذا كميسيون بايد در هفتههاي آتي اين موضوع را به صورت جدي در دستور كار قرار دهد. بدون شك در اين رابطه بايد يك تجديدنظر جدي صورت گيرد، ضمن اينكه وزارت علوم هم براي ورود به اين مساله و ارزشيابي اين مدارك، قاطعانه اعلام آمادگي كرده است.