KIAN~~~~
10-17-2010, 02:12 AM
تراکتور والترا N111
http://pnu-club.com/imported/2010/10/76.gif
موتور
موتور ساخت شركت موتورسازی سیزو دیزل فنلاند ( Sisudiesel ) بوده و در طراحی تخصصی آن شرایط دشوار عملیات زراعی مد نظر قرار گرفته است. موتور از نوع 4 سیلندر توربوشارژ مجهز به اینتر كولر بوده و بر اساس استاندارد ISO14396 توانی معادل 122 اسب بخار را دارا میباشد. رعایت مواردی همچون حفظ دور مشخصه موتور در یك سطح عملی و قابل قبول، افزایش میزان گشتاور در دورهای پایین موتور، تثبیت گشتاور در محدوده مناسبی از تغییرات دور موتور، افزیش راندمان با مصرف سوخت قابل قبول و . . . سبب شده است تا كارآیی موتور بهبود یابد.
http://pnu-club.com/imported/2010/10/77.gif
گیربكس
نیروی محرك حاصل از موتور، از طریق یك عدد كلاچ تك صفحهای خشك ( مجهز به پمپ روغن ) تامین میگردد.
گیربكس دستگاه مجهز به دنده كمك (دنده سبك و سنگین )، دنده اصلی (1،2،3،4) و دنده اتوماتیك دلتا پاور شیفت (دندهIII،II،I) است كه در مجموع تعویض 24 دنده مختلف را امكان پذیر میسازد.
همچنین با بهره گیری از یك اهرم دنده عقب/ جلو امكان تغییر مسیر حركت وجود دارد. افزایش استفاده از دنده های سینكرونه سبب شده است تا هزینه تعمیرات این نوع گیربكس در مقایسه با گیربكس های كاملاً پاورشیفت كاهش یابد.
سرعت حركت در 12 دنده سنگین بین 2.5 تا 12.5 كیلومتر در ساعت میباشد كه مناسب كلیه عملیات كشاورزی بوده و در 12 دنده سبك نیز این سرعت به 9 تا 40 كیلومتر در ساعت می رسد كه در عملیات حمل و نقل جادهای كاربرد دارد.
http://pnu-club.com/imported/2010/10/78.gif
اكسل جلو
اكسل محرك جلو از نوع كشاورزی بوده و نیروی حركتی خود را از گاردان سمت جلو جعبه دنده تامین میكند و مجهز به قفل دیفرانسیل لغزش محدود است كه در مواقع نیاز خودبخود عمل میكند.
http://pnu-club.com/imported/2010/10/1349.jpg
خلاص و درگیر شدن دیفرانسیل جلو به وسیله سیستم الكتروهیدرولیكی صورت میگیرد. وقتی توسط كلید مربوطه دستگاه را در حالت چهار چرخ محرك قرار میدهید، فنرهای بشقابی، مجموعه لنتهای مربوطه را به یكدیگر فشرده و گاردان به حركت در میآید. بدین ترتیب نیروی محرك به چرخهای جلو نیز انتقال مییابد.
وقتی موتور خاموش باشد، به دلیل عدم خنثی سازی فشار فنرهای بشقابی توسط فشار هیدرولیك، سیستم چهار چرخ در حال درگیری خواهد بود. همچنین با فشردن پدال ترمز نیز دیفرانسیل جلو به طور موقت درگیر خواهد شد تا نیروی ترمز به چرخهای جلو نیز، انتقال یابد و ترمز مطمئنتری گرفته شود.
سیستم PTO
مكانیزم قطع و وصل حركت پیتیاو (PTO)یا شافت خرمنكوب از نوع الكتروهیدرولیكی بوده و امكان بهره گیری از دورهای استاندارد 540 و 1000 دور در دقیقه توسط یك وجود دارد. طراحی این سیستم به گونهای است كه با فشردن یك كلید، بدون نیاز به گرفتن پدال كلاچ، راه اندازی و توقف حركت شافت پیتیاو، به نرمی صورت گرفته و در نتیجه عمر مفید كلاچ پیتیاو افزیش مییابد. این سیستم به دو عدد شافت 6 خار و 21 خار مجهز است كه تعویض آن به سادگی امكان پذیر است. همچنین در هنگام كار با شافت پیتیاو در حالت درجا، به منظور ایمنی یك عدد فیش قطع كن اضطراری، در قسمت بیرونی كابین تعبیه شده است كه در مواقع اضطراری و خطر با خارج ساختن آن از محل خود (مثلاً توسط دست یا یك ریسمان) میتوان به سرعت نسبت به توقف حركت PTO اقدام كرد.
http://pnu-club.com/imported/2010/10/79.gif
سیستم هیدرولیك
سیستم هیدرولیك دستگاه شامل دو مدار كم فشار ( 18 بار ) و پر فشار ( 180 بار ) است كه توسط یك عدد پمپ دندهای دوقلو (با دبی 30 و 73 لیتر در دقیقه) تغذیه میشود. مدار كم فشار، روغن مورد نیاز برای روغنكاری كلیه چرخ دندهها و هم چنین فشار لازم بری درگیر كردن كلاچهای هیدرولیكی گیربكس دلتا پاور شیفت، پیتیاو، قفل دیفرانسیل عقب و سیستم چهار چرخ محرك (4WD) را تأمین می كند. مدار پرفشار نیز، روغن مورد نیاز جهت سیستم فرمان هیدرواستاتیك، جكهای بالابر بازوهای عقب و خروجیهای هیدرولیك را تأمین میكند. بازوهای جانبی عقب با استفاده از دو عدد جك هیدرولیك مجزا قادرند تا نیروی بالابری حدود 5.5 تن را اعمال كنند. اتصال سه نقطه این دستگاه تیپ II بوده و بازوهای عقب به دو جفت قرقری ( معمولی و لبهدار ) مجهز هستند. همچنین سیستم هیدرولیك تراكتور به دو عدد مقسم خروجی هیدرولیك مجهز است كه هر مقسم دارای یك اهرم كنترل در داخل كابین و یك جفت كوپلینگ اتصال سریع در پشت كابین است. هر مقسم میتواند به سادگی متناسب با جك هیدرولیك مورد استفاده به وسیله اپراتور به صورت یكطرفه یا دوطرفه تنظیم شود.
كنترل اتوماتیك بازوهای عقب
به منظور سهولت در امر كنترل حركت بازوهای جانبی تراكتور، عملیات فرماندهی و كنترل شیربرقی جكهای هیدرولیك بر عهده یك سیستم الكترونیكی و در رأس آن یك واحد كنترل برنامهریزی شده ( جعبه سیاه ) گذاشته شده است. با تنظیم سیستم كنترل اتوماتیك توسط اپراتور ( راننده تراكتور )، این سیستم كنترل موارد زیر را بر عهده خواهد گرفت:
http://pnu-club.com/imported/2010/10/80.gif
· كنترل سرعت پایین رفتن بازوها با توجه به سنگینی بار وارده.
· كنترل حداكثر ارتفاع بالا رفتن بازوها به منظور ایمنی و تعادل.
· كنترل حداكثر پایین رفتن بازوها به منظور كنترل عمق ادوات.
· كنترل عكس العمل بازوها نسبت به نیروی كشش وارده از سوی ادوات.
· كنترل تعادل تراكتور هنگام حمل ادوات سنگین در جاده به ویژه در سرعتهای زیاد.
· امكان عمقگیری سریع ادوات در هنگام شروع حركت در ابتدای هر راه شخم.
· امكان ایجاد حالت تعلیق یا شناوری بازوها در حین كار با كارنده ها.
· امكان حركت تدریجی بازوها با استفاده از كلیدهای روی گلگیر در هنگام نصب ادوات.
از دیگر كنترلهای اتوماتیك تعبیه شده در این تراكتور، در گیر شدن چهارچرخ محرك (4WD) در زمان فشردن جفت پدال ترمز یا كشیدن ترمز دستی به منظور درگیری بهتر چرخ ها با زمین و همچنین قطع كردن قفل دیفرانسیل عقب در زمان فشردن هر یك از پدالهای ترمز یا بالا بردن بازوها به منظور ایمنی است.
كابین
در طراحی كابین رعایت اصول ارگونومی مدنظر بوده و علاوه بر زیبایی و میدان دید عالی، استحكام و ایمنی آن نیز مورد توجه بوده است. طراحی پانل سمت راست راننده به گونهای است كه ضمن افزودن به زیبایی آن، گنجایش كابین را نیز افزایش داده است. داشبورد جلو دستگاه (AGRO LINE) یكی از زیباترین و مدرنترین داشبوردهای موجود بوده و در كنار تركیبی از درجات مختلف مربوط به دور موتور، درجه حرارت آب و میزان گازوئیل و هم چنین لامپهای هشدار دهنده مختلف، مجهز به یك نمایشگر LCD است كه مواردی مانند زمان، درجه حرارت روغن هیدرولیك، میزان بالا رفتن بازوهای هیدرولیك، مسافت طی شده، دور شافت پیتیاو، ساعت كار تراكتور و سرعت حركت را نشان میدهد. كالیبراسیون داشبورد جلو نیز برای نمایش صحیح اعداد امكان پذیر است.
http://pnu-club.com/imported/2010/10/1350.jpg
http://pnu-club.com/imported/2010/10/1351.jpg
از دیگر امكانات كابین میتوان به كولر، بخاری، پنكه، فیلتراسیون هوای داخلی و خارجی، فندك، صندلی كاملاً قابل تنظیم با امكان چرخش به راست، صندلی تاشو همراه، فرمان كمرشكن با ارتفاع قابل تنظیم و دیگر تجهیزات رفاهی اشاره كرد.
http://pnu-club.com/imported/2010/10/76.gif
موتور
موتور ساخت شركت موتورسازی سیزو دیزل فنلاند ( Sisudiesel ) بوده و در طراحی تخصصی آن شرایط دشوار عملیات زراعی مد نظر قرار گرفته است. موتور از نوع 4 سیلندر توربوشارژ مجهز به اینتر كولر بوده و بر اساس استاندارد ISO14396 توانی معادل 122 اسب بخار را دارا میباشد. رعایت مواردی همچون حفظ دور مشخصه موتور در یك سطح عملی و قابل قبول، افزایش میزان گشتاور در دورهای پایین موتور، تثبیت گشتاور در محدوده مناسبی از تغییرات دور موتور، افزیش راندمان با مصرف سوخت قابل قبول و . . . سبب شده است تا كارآیی موتور بهبود یابد.
http://pnu-club.com/imported/2010/10/77.gif
گیربكس
نیروی محرك حاصل از موتور، از طریق یك عدد كلاچ تك صفحهای خشك ( مجهز به پمپ روغن ) تامین میگردد.
گیربكس دستگاه مجهز به دنده كمك (دنده سبك و سنگین )، دنده اصلی (1،2،3،4) و دنده اتوماتیك دلتا پاور شیفت (دندهIII،II،I) است كه در مجموع تعویض 24 دنده مختلف را امكان پذیر میسازد.
همچنین با بهره گیری از یك اهرم دنده عقب/ جلو امكان تغییر مسیر حركت وجود دارد. افزایش استفاده از دنده های سینكرونه سبب شده است تا هزینه تعمیرات این نوع گیربكس در مقایسه با گیربكس های كاملاً پاورشیفت كاهش یابد.
سرعت حركت در 12 دنده سنگین بین 2.5 تا 12.5 كیلومتر در ساعت میباشد كه مناسب كلیه عملیات كشاورزی بوده و در 12 دنده سبك نیز این سرعت به 9 تا 40 كیلومتر در ساعت می رسد كه در عملیات حمل و نقل جادهای كاربرد دارد.
http://pnu-club.com/imported/2010/10/78.gif
اكسل جلو
اكسل محرك جلو از نوع كشاورزی بوده و نیروی حركتی خود را از گاردان سمت جلو جعبه دنده تامین میكند و مجهز به قفل دیفرانسیل لغزش محدود است كه در مواقع نیاز خودبخود عمل میكند.
http://pnu-club.com/imported/2010/10/1349.jpg
خلاص و درگیر شدن دیفرانسیل جلو به وسیله سیستم الكتروهیدرولیكی صورت میگیرد. وقتی توسط كلید مربوطه دستگاه را در حالت چهار چرخ محرك قرار میدهید، فنرهای بشقابی، مجموعه لنتهای مربوطه را به یكدیگر فشرده و گاردان به حركت در میآید. بدین ترتیب نیروی محرك به چرخهای جلو نیز انتقال مییابد.
وقتی موتور خاموش باشد، به دلیل عدم خنثی سازی فشار فنرهای بشقابی توسط فشار هیدرولیك، سیستم چهار چرخ در حال درگیری خواهد بود. همچنین با فشردن پدال ترمز نیز دیفرانسیل جلو به طور موقت درگیر خواهد شد تا نیروی ترمز به چرخهای جلو نیز، انتقال یابد و ترمز مطمئنتری گرفته شود.
سیستم PTO
مكانیزم قطع و وصل حركت پیتیاو (PTO)یا شافت خرمنكوب از نوع الكتروهیدرولیكی بوده و امكان بهره گیری از دورهای استاندارد 540 و 1000 دور در دقیقه توسط یك وجود دارد. طراحی این سیستم به گونهای است كه با فشردن یك كلید، بدون نیاز به گرفتن پدال كلاچ، راه اندازی و توقف حركت شافت پیتیاو، به نرمی صورت گرفته و در نتیجه عمر مفید كلاچ پیتیاو افزیش مییابد. این سیستم به دو عدد شافت 6 خار و 21 خار مجهز است كه تعویض آن به سادگی امكان پذیر است. همچنین در هنگام كار با شافت پیتیاو در حالت درجا، به منظور ایمنی یك عدد فیش قطع كن اضطراری، در قسمت بیرونی كابین تعبیه شده است كه در مواقع اضطراری و خطر با خارج ساختن آن از محل خود (مثلاً توسط دست یا یك ریسمان) میتوان به سرعت نسبت به توقف حركت PTO اقدام كرد.
http://pnu-club.com/imported/2010/10/79.gif
سیستم هیدرولیك
سیستم هیدرولیك دستگاه شامل دو مدار كم فشار ( 18 بار ) و پر فشار ( 180 بار ) است كه توسط یك عدد پمپ دندهای دوقلو (با دبی 30 و 73 لیتر در دقیقه) تغذیه میشود. مدار كم فشار، روغن مورد نیاز برای روغنكاری كلیه چرخ دندهها و هم چنین فشار لازم بری درگیر كردن كلاچهای هیدرولیكی گیربكس دلتا پاور شیفت، پیتیاو، قفل دیفرانسیل عقب و سیستم چهار چرخ محرك (4WD) را تأمین می كند. مدار پرفشار نیز، روغن مورد نیاز جهت سیستم فرمان هیدرواستاتیك، جكهای بالابر بازوهای عقب و خروجیهای هیدرولیك را تأمین میكند. بازوهای جانبی عقب با استفاده از دو عدد جك هیدرولیك مجزا قادرند تا نیروی بالابری حدود 5.5 تن را اعمال كنند. اتصال سه نقطه این دستگاه تیپ II بوده و بازوهای عقب به دو جفت قرقری ( معمولی و لبهدار ) مجهز هستند. همچنین سیستم هیدرولیك تراكتور به دو عدد مقسم خروجی هیدرولیك مجهز است كه هر مقسم دارای یك اهرم كنترل در داخل كابین و یك جفت كوپلینگ اتصال سریع در پشت كابین است. هر مقسم میتواند به سادگی متناسب با جك هیدرولیك مورد استفاده به وسیله اپراتور به صورت یكطرفه یا دوطرفه تنظیم شود.
كنترل اتوماتیك بازوهای عقب
به منظور سهولت در امر كنترل حركت بازوهای جانبی تراكتور، عملیات فرماندهی و كنترل شیربرقی جكهای هیدرولیك بر عهده یك سیستم الكترونیكی و در رأس آن یك واحد كنترل برنامهریزی شده ( جعبه سیاه ) گذاشته شده است. با تنظیم سیستم كنترل اتوماتیك توسط اپراتور ( راننده تراكتور )، این سیستم كنترل موارد زیر را بر عهده خواهد گرفت:
http://pnu-club.com/imported/2010/10/80.gif
· كنترل سرعت پایین رفتن بازوها با توجه به سنگینی بار وارده.
· كنترل حداكثر ارتفاع بالا رفتن بازوها به منظور ایمنی و تعادل.
· كنترل حداكثر پایین رفتن بازوها به منظور كنترل عمق ادوات.
· كنترل عكس العمل بازوها نسبت به نیروی كشش وارده از سوی ادوات.
· كنترل تعادل تراكتور هنگام حمل ادوات سنگین در جاده به ویژه در سرعتهای زیاد.
· امكان عمقگیری سریع ادوات در هنگام شروع حركت در ابتدای هر راه شخم.
· امكان ایجاد حالت تعلیق یا شناوری بازوها در حین كار با كارنده ها.
· امكان حركت تدریجی بازوها با استفاده از كلیدهای روی گلگیر در هنگام نصب ادوات.
از دیگر كنترلهای اتوماتیك تعبیه شده در این تراكتور، در گیر شدن چهارچرخ محرك (4WD) در زمان فشردن جفت پدال ترمز یا كشیدن ترمز دستی به منظور درگیری بهتر چرخ ها با زمین و همچنین قطع كردن قفل دیفرانسیل عقب در زمان فشردن هر یك از پدالهای ترمز یا بالا بردن بازوها به منظور ایمنی است.
كابین
در طراحی كابین رعایت اصول ارگونومی مدنظر بوده و علاوه بر زیبایی و میدان دید عالی، استحكام و ایمنی آن نیز مورد توجه بوده است. طراحی پانل سمت راست راننده به گونهای است كه ضمن افزودن به زیبایی آن، گنجایش كابین را نیز افزایش داده است. داشبورد جلو دستگاه (AGRO LINE) یكی از زیباترین و مدرنترین داشبوردهای موجود بوده و در كنار تركیبی از درجات مختلف مربوط به دور موتور، درجه حرارت آب و میزان گازوئیل و هم چنین لامپهای هشدار دهنده مختلف، مجهز به یك نمایشگر LCD است كه مواردی مانند زمان، درجه حرارت روغن هیدرولیك، میزان بالا رفتن بازوهای هیدرولیك، مسافت طی شده، دور شافت پیتیاو، ساعت كار تراكتور و سرعت حركت را نشان میدهد. كالیبراسیون داشبورد جلو نیز برای نمایش صحیح اعداد امكان پذیر است.
http://pnu-club.com/imported/2010/10/1350.jpg
http://pnu-club.com/imported/2010/10/1351.jpg
از دیگر امكانات كابین میتوان به كولر، بخاری، پنكه، فیلتراسیون هوای داخلی و خارجی، فندك، صندلی كاملاً قابل تنظیم با امكان چرخش به راست، صندلی تاشو همراه، فرمان كمرشكن با ارتفاع قابل تنظیم و دیگر تجهیزات رفاهی اشاره كرد.