PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : نقش فناوری اطلاعات در كتابخانه‌ها



Y@SiN
09-20-2010, 07:24 PM
رزانه عامل، كتابدار كتابخانه هجرت مشهد: عرصه‌هاي كاربرد فناوري اطلاعات در جهان معاصر، با سرعتي فزاينده در حال گسترش است و همه ابعاد زندگي را در شكل‌هاي متفاوت آن دچار دگرگوني كرده است. اين فناوري به طور اعم براي همه آحاد جامعه و به طور اخص براي برخي از گروه‌هاي ويژه و محدوديت هاي خاص، امكانات زيادي فراهم مي‌كند...خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، فرزانه عامل، كتابدار كتابخانه هجرت مشهد: عرصه هاي كاربرد فناوري اطلاعات در جهان معاصر، با سرعت فزاينده اي در حال گسترش است و همه ابعاد زندگي را در شكل‌هاي متفاوت آن دچار دگرگوني كرده است. اين فناوري به طور اعم براي همه آحاد جامعه و به طور اخص براي برخي از گروههاي ويژه و محدوديت هاي خاص، امكانات زيادي فراهم مي‌كند.

تغييرات، قانون طبيعت است و كتابخانه‌ها نيز معاف از تغييرات نيستند. كتابداران به طور سنتي مسوول و نگهبان اطلاعات بودند. امروزه اين نقش در حال عوض شدن است و كتابداران بايد مسوول و نگهبان استفاده اخلاقي از فناوري اطلاعات باشند. كتابداران در قرن 21 كه در آن استفاده از فناوري اطلاعات روز به روز بيشتر مي‌شود، سعي مي كنند به كاربران كمك كنند، از منابع الكترونيكي به صورت صحيح و مسوولانه استفاده كنند.

در عصر حاضر كه دوره پيشرفت سرسام آور فناوري خصوصا فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي است كمتر حرفه‌اي را مي بينيم كه فناوري رنگ تازه اي به آن نداده يا تغيير و تحول در آن ايجاد نكرده باشد. علوم كتابداري و اطلاع رساني نيز همپاي ديگر علوم نه تنها از اين پيشرفت ها مصون نمانده است، بلكه خود نيز به عنوان يكي از تجلي‌گاه‌هاي عمده فناوري‌هاي جديد ارتباطي و اطلاعاتي به حساب مي‌آيد‌. تغييرات سريع و همه جانبه، كتابخانه‌ها را در آستانه عصر جديدي قرار داده است كه با گذشته نه چندان دور، بسيار متفاوت است و اكنون نيز پيشرفت‌هاي قابل توجهي ديده مي‌شود.

تعاريف مختلفي براي فناوري اطلاعات (it) وجود دارد. از جمله اين تعاريف مي‌توان به تعريف ارل در سال 1989 اشاره كرد كه it را شامل تكنولوژي‌هاي محاسبات، اتوماسيون، ارتباطات و تمام فعاليت‌هايي كه به اين تكنولوژي‌ها مرتبط مي‌شود دانسته است. وجه تمايز عصر it با دوران پيش از آن كه عصر پردازش اطلاعات ناميده مي‌شود اين است كه تنوع تكنولوژي‌هاي موجود مربوط به اطلاعات، تاثير متحول كننده‌اي بر فعاليت سازمان‌ها داشته و حوزه نفوذ آن‌ها بسيار گسترده شده است.

فناوري اطلاعات، به مجموعه­اي از رشته­هاي علمي، فناورانه، مهندسي و فنون مديريت اطلاق مي­شود كه در مهار و پردازش اطلاعات به كار مي روند و مباحث آن به كاربردهاي فناوري اطلاعات، رايانه­ها، تعامل فناوري، انسان و ماشين و مسايل اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي مربوط است.

تا حدود دهه 1970 حداكثر بهره برداري از خدمات it محدود به ايجاد واحدهاي پردازش اطلاعات در داخل سازمان‌ها بود و منجر به افزايش سرعت محاسبات و عمليات پردازش اطلاعات و در نهايت كاهش برخي از فرايندهاي عملياتي سازمان شد. در اواخر دهه 1970و تمام دهه 1980 توجه شركت‌ها و سازمان‌ها به اين جهت معطوف شد كه چگونه از تكنولوژي كامپيوتري و انفورماتيك در بخش‌هاي حياتي و استراتژيك ديگر سازمان بهره برداري شود. از طرف ديگر تحولات تكنولوژيك در اين زمينه و كاهش شديد قيمت‌ها باعث شد استفاده از خدمات it به شدت افزايش يابد. در اين دوره طراحي و پياده سازي سيستم‌هاي اطلاعاتي و اتوماسيون سيستم‌هاي اطلاعات مطرح شد و حتي شركت‌هاي مشاوره اي تاسيس شدند كه هدف آن‌ها كمك به برنامه ريزي استراتژيك سازمان‌ها و توسعه سيستم‌هاي اطلاعاتي بود.

آنچه موجب شده است كه كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني از فن آوري نوين استفاده كنند عبارتند از: سرعت، حافظه، دقت بسيار زياد در فراهم آوري، انباشت و بازيابي اطلاعات به مدد رايانه و صرفه جويي در نيروي انساني، ايجاد ارزش افزوده، انعطاف پذيري در برابر نيازهاي گوناگون، دسترسي يكپارچه به اطلاعات،امكان استفاده ارزان از اطلاعات ساير كتابخانه ها و...

براي سازمان‌دهي كتاب‌ها به يك سيستم رده‌بندي نياز است تا بتواند با منظم كردن كتاب‌ها در هر رده موضوعي، به بازيابي آن‌ها سرعت بدهد. اكنون نيز با شكل‌هاي ديگر كتاب روبرو هستيم كه همان «فرمت الكترونيكي» است. اين‌گونه اطلاعات به علت قابليت‌هاي خاص خود سرعت نشر بيشتري نسبت به مواد چاپي دارند. همچنين، اكثر مواد چاپي، قبل از انتشار، به شكل الكترونيكي در دسترس هستند. زماني كه براي سازماندهي انبوهي از كتاب‌ها و بازيابي سريع آن‌ها به يك سيستم رده‌بندي نياز داريم، ضرورت يك سيستم رده‌بندي مناسب براي اطلاعات روبه رشد ديجيتالي، بيشتر مشخص مي‌شود.

با رده‌بندي منابع ديجيتالي، مي‌توان منابع كتابخانه ها را توسعه داد. وقتي كتابخانه ها اين نوع مواد را در فهرستشان مي‌آورند، مجموعه آنها بدون پرداخت هزينه اضافي گسترش مي‌يابد. براي استفاده‌كنندگان دسترسي از راه دور به آن منابع، از دسترسي به مواد كتابخانه‌اي سنتي آسان‌تر خواهد بود. هنگامي كه جست‌وجوگر، فايلي الكترونيكي را در فهرست مي‌يابد، ‌تنها با يك كليك ساده بر روي آدرس وب، به اطلاعات مورد نظر خود مي‌رسد. شماره‌هاي بازيابي به عنوان ابزاري براي بازيابي اطلاعات به كار مي‌روند. با استفاده از شماره‌هاي بازيابي، مي‌توان در بيشتر «فهرست‌هاي عمومي پيوسته» جست‌وجو كرد. وقتي فايل‌هاي اينترنتي در اين فهرست‌ها قرار مي‌گيرند، استفاده‌كنندگان مي‌توانند منابع را همراه با مواد فيزيكي بر روي قفسه‌هاي مجازي جست‌وجو كنند. رده‌بندي باعث ايجاد امكان تورق مي‌شود. تورق از طريق يك سيستم منطقي سلسله مراتبي، احتمال بيشتري وجود دارد كه سريع‌تر به مدارك مورد نظر رسيد.

كتابداران و اطلاع­رسانان براي ادامه حيات در محيط فناورانه و ارايه خدمات بهينه و مؤثر در اين محيط بايد به دانش و مهارت­هاي ويژه­اي مجهز شوند كه در متون مختلف، در قالب واژه­هايي چون «سواد رايانه­اي»، «سوادشبكه­اي»، «سواد رسانه­اي»، و به طور كلي «سواد اطلاعاتي» بيان شده است. آشنايي با فنون استفاده از نرم­افزار­ها و سخت­افزارها، قوانين گزينش و ارزيابي منابع، نظام­هاي شبكه­هاي اطلاعاتي، توانايي جست­وجو در شبكه پايگاه­ها و بانك­هاي اطلاعاتي، تسلط بر كار با نرم­افزار­هاي كتابخانه­اي، توانايي تجزيه و تحليل مسايل، توانايي انجام پژوهش در حوزه كتابداري و اطلاع­رساني، و توانايي آموزش استفاده­كنندگان از جمله اين دانش­ها و مهارت­ها ست. از طرف ديگر، كتابداران بايد پيش از ورود به بازار كار اين مهارت­ها را كسب كرده باشند تا هر چه بهتر بتوانند نقش واسطه­ا­ي خود را ميان منابع اطلاعاتي و كاربران ايفا كنند. اين وظيفه بر عهده سيستم آموزشي از طريق برنامه­هاي درسي مناسب دانشگاه است تا كتابداران و اطلاع­رسانان را براي ورود به عرصه اطلاعات آماده سازد.

فناوري جديد سبب شده از كتابداران با عنوان متخصصان شبكه، واسطه­هاي اطلاعاتي و طراحان نظام ياد شود. هر يك از اين عناوين بيانگر جنبه­اي از تخصص اطلاع­رساني و نمايانگر دگرديسي چند جانبه­اي است كه حرفه كتابداري در حال پيمودن آن است. براي آن‌كه كتابداران نخستين افرادي باشند كه از اشكال اطلاعاتي جديد و شبكه­ها بهره مي­گيرند، لازم است كه آگاه و همگام با پيشرفت­هاي فناوري اطلاعات پيش روند. اين امر تنها از طريق آموزش و به ياري آموزش رسمي امكان­پذير است. آموزش كتابداري بايد براي ايجاد و پرورش مهارت­هاي ارتباطي، مهارت­هاي ارتباط بين­فردي، مهارت­هاي كاوش، دانش موضوعي تخصصي، مهارت­هاي تجزيه وتحليل، مهارت­هاي روزآمد فناوري اطلاعات، انعطاف­پذيري و آينده­نگري در دانشجويان كتابداري گام بردارد.

كتابداران قرن بيست و­يكم با گروه‌هاي بيشتري تعامل دارند و به كاربران زيادي با خصوصيات متفاوت خدمات ارايه خواهند داد. ولي تحقيقاتي كه در مورد كتابداران انجام گرفته نشان­دهنده اين است كه كتابداران بسيار درونگرا و گوشه­گير هستند، بنابراين در آينده بايد از كتابداراني در مركز اطلاع­رساني استفاده كرد كه داراي ويژگي­هاي شخصيتي صبور، برونگرا و فعال در حرفه كتابداري باشند. در واقع، كتابداراني را بايد به خدمت گرفت كه با رويكرد كاربرمدار مراكز اطلاع­رساني همخواني داشته باشند. در نتيجه آموزش كتابداران بايد پيش از پيش به كسب مهارت­هاي اجتماعي و ارتباطي كتابداران متمركز شود.

كتابداران عصر اطلاعات نه تنها بايد در فراگيري سطوح بالايي از آموزش فعال باشند، بلكه بايد توانايي فراگيري و سازگاري مهارت­هاي نوين و تسلط كامل بر آن‌ها را داشته باشند. سطح مهارت­هاي كسب شده، خصوصا توانايي يا عدم توانايي شناسايي اطلاعات مفيد و بازيابي آن ممكن است علت اصلي موفقيت يا عدم موفقيت كاركنان دانش به حساب آيند. در عصر جديد، وظيفه كتابداران از جامع­نگري به تخصص­گرايي متحول شده است بنابراين كسب مهارت­هاي جديدي لازم است كه متناسب با پيشرفت اين عصر باشد.

گرچه تربيت كتابداران جديدي كه با فناوري جديد اطلاعاتي آشنا باشند و به عنوان متخصص اطلاعاتي تربيت شده باشند، بسيار ضروري و مورد نياز است، درعين حال بايد محيط فرهنگي كه به طور جدي بر آموزش­هاي ارايه شده تأثير مي­گذارد را در نظر گرفت. بايد زيرساخت­هاي اطلاعاتي كشور، ارزشي كه جامعه براي اطلاعات قايل است، نگرش و طرز برخورد برنامه­ريزان، سياست‌گذاران و تصميم­گيرندگان، درجه رشد فناوري كشور، تغييرات فناورانه­اي كه در شرف وقوع است يا به نظر مي­رسد در شرف وقوع باشد و درخواست­هايي را كه از سوي گروههاي مختلف استفاده­كنندگان نظام­هاي اطلاعاتي انجام مي­گيرد را مورد توجه قرار داد.

با بررسي تحولات فناوري در كتابخانه‌ها، به اين نتيجه مي رسيم كه در كتابخانه‌هاي آينده مواد و محمل‌هاي اطلاعاتي كتابخانه در مسير كاهش حجم، كاهش وزن، كاهش هزينه، افزايش كارايي، افزايش سرعت، افزايش قابليت، افزايش حجم ذخيره اطلاعات و قابليت حمل و نقل پيش خواهند رفت. ماهيت دراماتيك برخي از اين تغييرات موجب شده است كه برخي افراد اين گونه فكر كنند كه فناوري‌هاي جديد به طور كامل جامعه را دگرگون خواهد كرد، به طوري كه رسالت‌هاي سنتي كتابخانه‌ها ممكن است مهجور شوند و منابع چاپي به وسيله كتابخانه‌هاي الكترونيكي مجازي جايگزين شوند. گرچه اين پيش گويي ها ممكن است اغراق آميز باشد، اما اين حقيقت به وضوح وجود دارد كه پيدايش فناوري‌هاي جديد بسياري از مسايل و چالش‌هايي كه كتابخانه‌ها با آن رو به رويند را تشديد كرده است. بنابراين كتابداران و دست اندركاران آموزش كتابداري بايد مسايل و چالش‌هاي حاصل از فناوري اطلاعات را در كتابخانه‌هاي خود در نظر بگيرند كه طراحي اين برنامه مستلزم به‌كارگيري تمام ظرفيت‌ها وتوانمندي‌هاي موجود و انتخاب بهترين روش براي پاسخگويي به تغييرات محيطي وهماهنگ شدن سازمان با اين تغييرات است