PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : وزوز اضطراب در گوش شما



آبجی
09-13-2010, 01:05 PM
انگار یكی دم گوشم زنگ می زنه، هر شب با صدای صوت قطاری كه در گوشم كشیده می شود، چشمانم رنگ خواب را به خود نمی بینند و... اینها همه از علایم یك بیماری به نام وزوز گوش است كه شیوع نسبتا زیادی دارد و بسیاری را درگیر خود می كند.
دكتر علیرضا محبی، جراح و متخصص گوش، حلق، بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران در این باره می گوید: وقتی صدایی در داخل گوش بدون محرك خاصی ایجاد می شود و توسط بیماران به شیوه های بخصوصی همچون صدای پرندگان، در، انواع و اقسام اشیاء و... بیان می شود، بیمار به وزوز گوش مبتلا شده است.
این پزشك متخصص وزوز را به ۲ دسته بزرگ طبقه بندی می كند كه در گروه اول فقط خود بیمار است كه متوجه صدا می شود و بخش اعظم بیماران را تشكیل می دهد و در گروه دوم علاوه بر بیمار، شخص معاینه كننده یا فرد دیگری نیز متوجه صدا می شود كه جمعیت كمی از بیماران در این گروه قرار می گیرند.
همچنین برخی از متخصصان وزوز را به گروه وزوزهای ضربان دار (نبض دار) و وزوزهای غیرنبض دار تقسیم می كنند.
دكتر محبی با بیان این مطلب می افزاید: در وزوزهای ضربان دار، معمولا صدایی را كه بیمار می شنود همگام با صدای ضربان قلب یا نبض است و بیمار هنگام افزایش حركات بدنی، با افزایش وزوز مواجه می شود كه در این دسته از وزوزها علل ناهنجاری ها یا مشكلات عروقی شامل تومورهای عروقی، ضایعات عروقی، تصلب شرایین و... است و مشكلات عضلانی به صورت انقباض غیرارادی برخی عضلات دیده می شود كه در برخی از عضلات گوش میانی یا حلق ایجاد صدا می كند و وزوز توسط شخص دیگر نیز شنیده می شود.
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه دسته اصلی وزوز گوش ضربان دار نیست و به صورت انواع و اقسام صداها شنیده می شود كه گاهی با كاهش شنوایی نیز همراه است و شیوع آن با بالا رفتن سن، افزایش می یابد كه یك سری علل را همچون تومورهای مغزی و برخی از بیماری های گوش داخلی (مینر) را تشكیل می دهد.
گفتنی است اگر وزوز یك طرفه باشد از لحاظ ارزیابی خطرناك است ولی در اكثر وزوزها علل مشخصی وجود ندارد و بسیاری آن را به آلودگی صوتی یا برخی از مواد و داروهای سمی گوش داخلی (مثل برخی از مواد تزریقی همانند جنتامایسین) ربط می دهند.
بنابراین وظیفه پزشك این است كه پس از مشاهده بیمار وی را معاینه كامل و تست شنوایی كند ولی علت این پدیده هنوز شناخته شده نیست و هیچ درمان دارویی و جراحی به صورت كامل در این عارضه موثر نیست.


● اقدامات درمانی
دكتر محبی با اشاره به این كه وزوزهای گوش در افراد، مختلف و غیر یكسان است اظهار می كند: در حل معضل وزوز گوش علاوه بر حل مساله «جسمی» باید فرد به لحاظ «روحی» درمان شود و اختلالات اضطراب، افسردگی و استرس وی كاهش یابد چرا كه تمامی این عوامل می توانند وزوز گوش را تشدید كنند.
این جراح و متخصص یادآور می شود: می توان با «تغییر سبك زندگی» وزوز گوش را بهبود بخشید مثلا ورزش موجب كاهش استرس و اضطراب و در نتیجه كاهش وزوز می شود یا بیمارانی كه شب، به هنگام سكوت دچار این عارضه می شوند نیز می توانند از موزیك های ملایم استفاده كنند.


● یك توصیه
دكتر محبی در پایان می افزاید: زیاده روی در برخی از آنتی بیوتیك ها همچون جنــتامایسین و آسپیرین می تواند باعث ایجاد وزوز گوش شود به همین دلیل بهتر است شخص علاوه بر جلوگیری از در معرض سر و صدا قرار گرفتن، از مصرف بالای این داروها خودداری كند.





منبع : جام جم انلاین